Podstawowe pojęcia i systemy pedagogiczne.doc

(31 KB) Pobierz
Podstawowe pojęcia i systemy pedagogiczne

Podstawowe pojęcia i systemy pedagogiczne.

 

Tematy:

  1. Pojęcie nauki oraz jej funkcje w rozwoju społeczno gospodarczym
  2. Nauka i technika, a dylematy człowieka przełomu wieku
  3. Pedagogika jako nauka i główne fazy jej rozwoju
  4. Subdyscypliny pedagogiczne i kryteria ich wyodrębnienia
  5. Źródła pedagogiki

 

Pojęcie nauki oraz jej funkcje w rozwoju społeczno gospodarczym

 

Przez naukę rozumiemy pewien zespół czynności badawczych zmierzających do poznania istniejącej rzeczywistości przyrodniczej bądź społecznej oraz wytwór tych czynności badawczych, na których składa się system twierdzeń i hipotez dotyczących badanej rzeczywistości przyrodniczej bądź społecznej.

 

[Kotrabiński 1961]

 

 

Nauka czysta, to teoretyczna, służąca wyłącznie celom poznawczym, nie związana

z celami praktycznymi.

 

[Kopaliński 1991:736]

 

 

Wg. G. M. Dobrowa nauka jest złożonym dynamicznym systemem informacyjnym stworzonym – przez człowieka w celu zebrania, analizy i opracowania informacji dla otrzymania nowych praktycznych wniosków.

W definicji akcent połączony jest na działalność  oraz efekt tej działalności w postaci nowej informacji.

 

[Dobrow 1966]

 

Nauka to system wiedzy, działalność badawcza, metoda, instytucja jeden

z ważniejszych czynników wpływających na kształtowanie postaw i poglądów wobec wszechświata i człowieka oraz jest jednym z potężnych czynników oddziałujących na rozwój społeczno gospodarczy. To określenie nauki wskazuje jednocześnie na wewnętrzne relacje w jej systemie jako złożonej całości oraz na relacje zewnętrzne, tj. na powiązanie nauki z innymi dziedzinami działalności ludzkiej czy też innymi gospodarczymi układami.

 

[Białoń, Obrębski: 1989: 10]

 

 

Wiedza naukowa to pewien uznawany przez przedstawicieli danej dyscypliny  naukowej zespół przeświadczeń  i  sądów  o  tym  jaki  jest,  jak  się  rzeczy  mają                   i dlaczego tak one się mają (…) bądź opisy  poszczególnych  fragmentów  rzeczywistości, bądź teorie wyjaśniające zjawiska danej dziedziny.

 

[Nowak 1985: 19]

 

 

Wiedza potoczna jest pewnego rodzaju informacją. Informacja ta jest zaczerpnięta przez człowieka z otoczenia za pomocą jego zmysłów (dotyku, wzroku, słuchu, smaku, węchu).

Przede wszystkim jest ona oparta na doświadczeniu człowieka i ciągłej obserwacji pojedynczych zjawisk, zdarzeń, przedmiotów, faktów itp.

 

[Maszko 2004: 17]

 

Rozwój nauki wynika z następujących funkcji spełniających przez nią w rozwoju społeczno – gospodarczym:

-        opisywanie rzeczywistości (funkcje deskryptywne)

-        wyjaśnienia rzeczywistości (funkcje diagnostyczne)

-        metologicznych ( sposób analizy wymienionych wyżej funkcji)

 

[Białan, Obrębski]

Zgłoś jeśli naruszono regulamin