Pedagogika - Notki z wykładów i ćwiczeń.doc

(82 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA

PEDAGOGIKA

 

Wykład 1

 

Pedagogika - nauka o edukacji, zwana nauką o wychowaniu, zwłaszcza w pedagogice niemieckiej;

              - kształcenie, wychowanie i samokształcenie

 

Kształcenie - osiągnięcie, zdobywanie umiejętności

 

Samokształcenie - przygotowanie do samodzielnego życia

 

Edukacja - ogół oddziaływań międzygeneracyjnych formujących czynności życiowe człowieka ( intelektualne, manualne, ruchowo-motoryczne, estetyczne, artystyczne, ruchowe, społeczne, emocjonalne, empatii) w  celu ukształtowania z niego jednostkę świadomą, dojrzałą i zdolną do krytycznego myślenia (obrona własnych stanowisk, postanowienie, racji) człowieka jest rozumiana jako wychowanie do oporu i czynienia tego co słuszne.

 

Krytyczne myślenie (asertywność) - przedstawienie własnych racji i umiejętność przeciwstawiania się czyli powiedzenia NIE!

 

Wtedy wychowanie człowieka jest rozumiane jako wychowanie do oporu czyli czynienie tego co słuszne.

 

 

Ćwiczenie 1

 

1)       Pedagogika

2)       Edukacja

3)       Środowisko zachowawcze

4)       Podmiotowość

5)       Diagnoza

 

Literatura:

1) Pedagogika, podr. akademicki t. II, Kwieciński, Śliwerski

2)Pedagogika ogólna, Hejnicka, Bezwińska

 

Referaty:

1) Wychowanie w edukacji człowieka (np. dzieciństwo, dorosłość)

2) Kształcenie w edukacji człowieka

3) Pedagogika jako nauka współpracująca z innymi naukami

4) Ideologie wychowania

5) Społeczne warunkowania w edukacji

6) Środowiska wychowawcze człowieka (rodzina, rówieśnicy, szkoła, instytucje poza szkolne)

7) Media e edukacji człowieka

8) Zbieranie danych w badaniach pedagogicznych

9) Rola autorytetów w edukacji człowieka

10)   Kompetencje pedagoga (zawodowe, praktyczno-moralne , techniczne, komunikacyjne)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 2

 

Przedmiotem pedagogiki jest edukacja. Edukacja jako procesy i dyskusje

Praktyka edukacyjna – są to podmioty, które stanowią społeczny sens edukacji (rodzina, politycy, agenty władzy, media)

Pedagogika zajmuje się procesami edukacyjnymi i dyskursami.

 

Dyskursy edukacyjne:

 

Dyskurs – w znaczeniu dosłownym wielokierunkowy ruch, bieg z jednego miejsca w inne w znaczeniu przenośnym omawianie, dyskusja, wypowiedź operująca argumentacją. Dyskurs jest wtedy gdy nie jest jednomyślny, operujemy racjami przeciwnymi.

 

Typy dyskursów:

1.       dyskurs jako obecny w szkole gatunek „mowy”

2.       dyskurs jako zdarzenie interakcyjne.

3.       dyskurs jako typ wypowiedzi, wytwarzania wiedzy o edukacji w określonych warunkach historycznych.

 

Procesy edukacyjne jako przedmiot badań pedagogicznych

 

Najpełniejszą analizą procesów edukacyjnych jest dekoder edukacyjny, ponieważ obejmuje 10 procesów edukacyjnych:

1.       hominizacja

2.       kształcenie i humanizacja

3.       wychowanie i jurydyfikacja

4.       inkulturacja i personalizacja

5.       socjalizacja

6.       polityzacja, biurokratyzacja, profesjonalizacje

7.       kolektywizacja

8.       nacjonalizacja

9.       etatryzacja

Hominizacja – łączące wszystkie procesy edukacyjne

Kształcenie – procesy interaktywnego rozwoju

Humanizacja – proces uczłowieczania

Wychowanie – proces celowościowy unikający analfabetyzmu kulturowego

Jurydyfikacja – wdrażanie do życia w świetle przepisów

Inkulturacja i personalizacja – procesy poczucia zakorzenienia we własnej kulturze

Socjalizacja – proces uspołeczniania

Polityzacja – procesy przygotowujące do konkretnych zawodów

Nacjonalizacja – proces kształtujący umiejętność życia w grupie

Etatyzacja – proces przygotowania do pełnienia roli w państwie

Globalizacja – jest procesem wdrażania osobowego, wdrażania człowieka w struktury społeczeństwa światowego

Kolektywizacja - proces kształtujący umiejętność życia w grupie.

 

Wykład 3 

PEDAGOGIKA:

·         jest nauką

·         przedmiotem akademickim

·         praktyka

KRYTERIA SAMODZIELNOŚCI PEDAGOGIKI

1.       własny język (zasób leksykalny)

2.       własny przedmiot zainteresowań

3.       własna struktura

4.       własne metody badań

Ad. 1

JĘZYK PEDAGOGIKI – język o edukacji, może on być różny:

Ø       obiektywny, język naukowy inna terminologia, źródło, adresat opiera się na badaniach

Ø       język potoczny – życiowe doświadczenia, subiektywny, emocje, uprzedzenia

Ø       język publicystyczny

Ø       język filozoficzny

Ø       język mityczny

Ø       język religijny

Ø       język prawniczy

Ø       język ideologiczny

Każdy język tworzy odrębny rodzaj wiedzy o edukacji

 

Ad. 2

Przedmiot badań – wychowanie, edukacja

Ad.3

Pedagogika – dziedziny podstawowe i szczegółowe

PODSTAWOWE:

·         ogólna pedagogika

·         historia

·         teoria wychowania

·         teoria kształcenia (dydaktyka)

SZCZEGÓŁOWE – nawiązuje silnie do praktyki i są związane z:

·         rodzajem działalności

·         konkretną instytucją

·         wiekiem wychowanków

·         normatywnością rozwoju


Ad. 4

Opiera się na empirycznej analizie edukacji świata. Korzysta z psychologii i kształtologii.

 

Wykład 4

PEDAGOGIKA STRUKTURA

 

PODSTAWOWE NAUKI PEDAGOGICZNE:

              Tradycyjnie wyznaczany obszar badań w którym wytwarzana jest teoretyczna wiedza o największym stopniu ogólności. Są nimi:

·         PEDAGOGIKA OGÓLNA – jest wstępem do pedagogiki podstawowej edukacji.

·         TEORIA WYCHOWANIA – pedagogiczna, analizują koncepcje, doktryny, programy.

·         TEORIA KSZTAŁCENIA (dydaktyka) – uczenie się, wykształcenie, samokształcenie.

·         HISTORIA WYCHOWANIA I MYŚLI PEDAGOGICZNEJ  (doktryn pedagogicznych)

·          

SZCZEGÓŁOWE NAUKI PEDAGOGICZNE:

              Zorientowane na praktykę, wytwarzające wiedzę pedagogiczną o niższym stopniu ogólności wg wynikających z teorii a odnoszących się do praktyki kryteriów:

1.       Etap rozwoju człowieka

2.       Dziedziny (instytucyjne) wychowania

3.       Teoretyczność, praktyczność i status metodologiczny

4.       Związki i relacje z normatywnością rozwoju (zdolności, specjalna, digofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika)

5.       Aktywność twórcza podmiotów pedagogicznych (porównawcza, historyczna, okresów historycznych)

6.       Koncepcja, autorskie programy, nurty prądy pedagogiczne

 

AD 1 ( prenatalna, małego dziecka, przedszkolna, wczesnoszkolna, szkolna, szkoły średniej, szkoły wyższej, andragogika, gerontopedagogika)

AD 2 (społeczna, rodziny, szkoły, pracy, zawodowa, penitencjarna, artystyczna, sportu czasu wolnego, pedeutologia)

AD 3 ( teoretyczna, praktyczna, prakseologiczna, humanistyczna, normatywna, praktyka oświaty)

AD 6 Steinera (walorofska) krytyczna, emancypacyjna, feministyczna, ekologiczna, postmodernizm, Gestalt, Chontesorii, Frecneta, Korczaka)

 

Problem wspólnych, a problemy krzyżujących się pól badawczych:

- wytwarzania wiedzy komplementarnej

- ryzyka konfliktu „ internautów poznawczych” innych nauk humanistycznych

- dialog (debata) naukowy oraz badania z pogranicza

 

Inspiracje pedagogiki innymi naukami:

Nauki pogranicza

·         Filozoficzne

·         Socjologiczne

·         Psychologiczne

·         Przyrodnicze

·         O kulturze

·         teologiczne

Wykład 5 

Instytucje i środowisko wychowawcze.

Na wszystkich 3 poziomach społecznych:

1.       Poziom mikrostrukturalny ( rodzina, małżeństwo, grupa koleżeńska, sąsiedzka, szkoła)

2.       Poziom mezostrukturalny ( poziom grup zawodowych, społecznych, lokalne, wiek, miasteczko, dzielnica)

3.       Poziom makrostrukturalny ( klasy, warstwy, kapitały ekonomiczne, pieniądz, polityczny – władza, edukacyjny – wiedza, ideologiczny – religia)

 

OTWARTOŚĆ vis ZAMKNIĘTOŚĆ





Monocentryczne

Autorytarne

Totalitarne

 

ZNIEWOLENIE

Policentryczne

Pluralistyczne

 

 

WOLNOŚC

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin