Świat przyrody całość1.doc

(916 KB) Pobierz
Temat: Czysta planeta



 

 

 

 

            Świat przyrody

w literaturze dziecięcej inspiracją do aktywności twórczej dziecka.

 

                             

 

Materiały zebrały i opracowały:

                                Jadwiga Kowalska

                               Barbara Zagórowska

                              Anna Seń

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

Wstęp: Świat przyrody w literaturze dziecięcej”………..……5

Scenariusze zajęć:

,„Co dzieci widziały w drodze podczas  wycieczki?”.………..……8

„O jej przyszła jesień do nas, co to będzie?”………….………..….9

„Gdzie jesienią schował się leśny zwierz?”…………………….....10

„ Październiku, co odlatuje jesienią z twojego koszyku?”.…...11

„Jesienne odwiedziny listopada w sadzie i ogrodzie”….….……...12

Odchodzi jesień przychodzi zima czas odpoczynku

zwierząt się zaczyna”……………………………………………..…13

„Jak wygląda wiosną w Plastelinowie Plastusiowy ogródek?”...14

„Co wiosną ogrodnicy robią we własnym ogródku?”..…………15

„Co wiosną ogrodnicy robią we własnym ogródku?”..…………16

„Szare niebo za oknem w listopadowy dzień!”…………..…………17

„W maju wszystko kwitnie”………………………………..………..18

„Deszczyk pada, słońce świeci każda roślinka w ogrodzie

bardzo się cieszy”…………………………………………………..19

„Co robią zwierzęta jesienią?..............................................................20

„ Spotkanie przedszkolaków z jeżem jesienią”……………...……...21

Czysta planeta”………………………………………………..…….22

„Pszczółki”…………………………………………………….……...25

„Co to jest magnes?”………………………………………….……...27

,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele’’

Teatrzyk kukiełkowy w oparciu o utwór H. Łochockiej……..31

Jesienne zabawy……………………………………………………37

„Kolorowe warzywa i owoce”……………………………………..40

„Kolorowe parasole”……………………………………………….43

„Kolory jesieni”…………………………………………….…………..47

„Leśna rodzina – jeż i wiewiórka”……………………….……………49

„Mamo, tato, zobacz, co potrafię”……………………….………….52

Pies -  przyjacielem człowieka”………………………….…………....55

„Pożar w lesie”…………………………………………….………….60

Scenariusz zajęcia według programu W. Limont    "Spotkania

z wyobraźnią" - jesteś wodą………………………………….……....65

Jestem częścią przyrody”………………………………….………..….68

„Zwierzęta małe i duże”………………………………………….……...73

„Myjemy zęby" – rozmowa połączona z działaniem praktycznym..75

„Szukamy wiosny”…………………………………………………….79

Teatrzyk na podstawie utworu L. Krzemienieckiej „O wiośnie                      

w lesie i wiewiórki ważnym interesie”………………………….…81

Wakacje nad morzem”………………………………………......…..86

Woda- niezwykła ciecz – eksperymenty z wodą”……...…………..….89

„Żegnaj bałwanku”- zabawy badawcze i dydaktyczne inspirowane teatrzykiem cieni…………………………………………………....92

„Zimowe zabawy z Krasnalem Hałabałą”…………………….....…..94

,,Zwierzęta w okresie późnej jesieni-zagadki i zabawy z krasnalem Hałabałą”…………………………………………………………….……97

„Poznaję zwyczaje, budowę bociana i żaby na podstawie teatrzyku kukiełek”– pacynek w oparciu o tekst S. Michałkow……………..…..102

„Bocian i żaba” ………………………………………………………...

,, Przybycie wiosny” – wiersz do słuchania B. Formy……………..…..105

„Dbamy o lasy” – jesteśmy przyjaciółmi przyrody………………..…..107

Różne stany skupienia wody”…………………………………………111

Jak powstaje owoc?”…………………………………………………...113

Jak poprawić zły humor?”…………………………………………….114

Deszczowe zabawy z muzyką…………………………………………116

Ciekawostki ze „Stumilowego Lasu” - zgaduj-zgadula………………..121

Jestem uważnym użytkownikiem drogi”……………………………...124

Sopelki lodu”……………………………………………………...…….128

Skąd się bierze węgiel?”………………………………………......……130

Zwierzęta budzą się wiosną”……………………………………..…….132

„Dni Ziemi” –propozycje działań……………………………………….134

Kąciki zainteresowań………………………………………………..……138

Świat przyrody w literaturze dziecięcej- zbiór literatury…………………147

Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkola……………….…..150

Zagadki w pracy edukacyjnej przedszkola…………………………….151

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              „Świat przyrody w literaturze dziecięcej”

 

 

Literatura dla dzieci w wieku przedszkolnym jest rodzajem sztuki przekazywanej małym odbiorcom przede wszystkim za pośrednictwem rodziców i nauczycieli. Przedszkole stwarza swoim wychowankom różnorodne możliwości obcowania z literaturą piękna. Książka powinna już od najmłodszych lat towarzyszyć i przemawiać do dziecka piękną, poprawną mową ojczystą, tym piękniejszą, im bardziej artystycznym obrazem i językiem jest wyrażona. W wieku przedszkolnym kształtują się zaczątki osobowości dziecka, dlatego też ważnym zadaniem nauczycieli przedszkola jest odpowiedni dobór książek, które posiadałyby bogaty zasób treści o charakterze wychowawczym. Bohater literacki swoim postępowaniem i postawą powinien uczyć dzieci jak żyć, głównie przez preferowanie cennych wartości moralno – wychowawczych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzić rodzic lub nauczyciel w procesie wychowania. Dlatego jednym            z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań książką. Książka dla dzieci zachęca do działania i budzi aktywność umysłową dziecka. Wiersze, opowiadania, baśnie sprzyjają rozwijaniu wyobraźni i zachęcają dzieci do odtwarzania ich treści w zabawach i różnych formach twórczości. Literatura dla dzieci jest również źródłem wiedzy o otaczającym świecie, o człowieku i nurtujących go problemach, o kulturze, tradycjach społeczeństwa i własnego narodu oraz kulturze innych narodów. Książka rozszerza zakres słownictwa dziecka, ale przede wszystkim powinna dostarczać małemu odbiorcy wzruszeń, różnorodnych przeżyć związanych z jej zawartością treściową oraz z właściwościami tekstu literackiego tzn. jego wartościami artystycznymi, estetycznymi. Literatura dziecięca dostarcza tematu do inscenizacji tekstów literackich usłyszanych przez dzieci, jest inspiracją wielu zabaw w teatr. Utwór literacki w większym stopniu niż sztuka plastyczna, film czy teatr pozostawia pole swobodnej grze wyobraźni i stwarza możliwość własnej twórczej interpretacji odbieranego dzieła. Słuchając czytanego tekstu dziecko kreuje postacie bohaterów, ich losy, tworzy własne wyobrażenia przedstawionych wydarzeń.

Podsumowując znaczenie książek w życiu dziecka można wymienić najistotniejsze zadania jaką pełnią:

-         poszerzanie możliwości poznania świata

-         kształtowanie wrażliwości estetycznej

-         wzbogacenie zasobu wiadomości, które dziecko zdobyło w toku obserwacji otaczającego je środowiska, świata przyrody i społeczeństwa

-         wyzwalanie ekspresji słownej, plastycznej i innej

-         dostarczanie wzorów p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin