starszoharcerska.pdf

(531 KB) Pobierz
sh.P65
1
Harcerki
i harcerze starsi
Zarys metodyki
Związek Harcerstwa Polskiego
1603047.001.png 1603047.002.png
2
Autorki:
hm. Ewa Gąsiorowska
hm Anna Głowacka
hm Aleksandra Karnia
hm Anna Poraj
hm Ewa Prędka
hm Anita Regucka-Kwaśnik
Wydział Harcerski GK ZHP
Broszura powstała dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Edukacji Narodowej
i Sportu
ISBN 83-89037-50-5
Publikacja wydana na zlecenie Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego
przez Harcerskie Biuro Wydawnicze „Horyzonty”
3
Druhno Drużynowa,
Druhu Drużynowy!
Granatowy sznur na Twoim ramieniu oznacza, że to właśnie Ty jesteś najważniejszym i bezpo-
średnim harcerskim wychowawcą – drużynowym. Przez osobisty przykład, stosowanie metody har-
cerskiej, wierność harcerskim ideałom w codziennym życiu kształtujesz postawy innych – swoich
zuchów, harcerek i harcerzy. W realizacji celów wychowawczych harcerskiej wspólnoty duże zna-
czenie ma znajomość i stosowanie odpowiedniej dla wieku Twoich podopiecznych metodyki:
zuchowej, harcerskiej, starszoharcerskiej lub wędrowniczej.
Rok 2003 pod względem wsparcia drużynowego w pracy wychowawczej jest bardzo ważny.
To właśnie w tym roku zostały opisane wszystkie metodyki, zatwierdzone nowe instrukcje
działania gromady i drużyny, uaktualnione lub opracowane i zatwierdzone przez władze ZHP
instrumenty metodyczne, m.in.: stopnie harcerskie, próba harcerza, sprawności harcerskie,
znaki służb, projekty. Decyzją Rady Naczelnej ZHP od 1 września 2003 roku w całej naszej
organizacji zaczyna obowiązywać nowy podział metodyczny.
Aby Ci te wszystkie zmiany przybliżyć i pomóc w pełnym stosowaniu harcerskiej metody,
przygotowaliśmy niniejszą publikację. W sposób prosty i zwięzły przeprowadzi Cię ona przez
wszystkie tajniki metodyki, którą powinieneś stosować w pracy ze swoją gromadą, swoją drużyną.
A kiedy będziesz czytać tę książeczkę, my będziemy pisać jeszcze obszerniejsze
i bardziej dokładne rozdziały poradników dla drużynowych, które w Twojej bibliotece mają
szansę znaleźć się już wiosną 2004 roku.
Czuwaj!
hm. Anna Poraj
zastępczyni naczelnika ZHP
4 Druhno Drużynowa,
Druhu Drużynowy!
Rozpoczęliśmy nowy rok harcerski. Bardzo ważny rok dla Twojej drużyny, niesie on bowiem wiele
zmian metodycznych dotyczących właśnie harcerek i harcerzy starszych. Poczynając od zmiany w na-
zewnictwie – dotychczas wszystkie drużyny skupiające członków w wieku 11–16 lat nazywane były
drużynami harcerskimi, zaś do starszoharcerskich należeli harcerze i harcerki, którzy ukończyli 16 lat.
Teraz najstarsi harcerze w naszych drużynach są wędrownikami, harcerki i harcerze w wieku 13–16 lat
(gimnazjaliści) „awansowali” na harcerki i harcerzy starszych, a harcerze i harcerki ze szkoły podstawo-
wej działają w drużynach harcerskich.
Podstawą wszystkich zmian w metodyce były badania młodych ludzi – harcerek i harcerzy w wieku
13–16 lat. Z jednej strony młodzież 13–14-letnia to najliczniejsze roczniki w naszej organizacji, z dru-
giej zaś – to właśnie nasi członkowie w tym wieku najczęściej z ZHP odchodzą. Prowadzone badania
wykazały również, że w tej grupie wiekowej dotychczas stosowane instrumenty metodyczne nie speł-
niały swoich zadań. Trudny dotychczasowy stopień samarytanki-ćwika często powodował zniechęce-
nie, miast zachęty do zdobywania, zaś trzystopniowy system sprawności tworzył lukę pomiędzy młodym
człowiekiem poznającym konkretną dziedzinę życia a mistrzem w tej dziedzinie.
Wykorzystując najnowsze badania z zakresu psychologii i pedagogiki, wyniki „Projektu gimnazjum”,
dorobek konferencji metodycznych, które odbyły się w większości chorągwi, została opracowana
i zatwierdzona nowa metodyka – metodyka starszoharcerska.
Główna zmiana dotycząca pionu metodycznego, z którym pracujesz, nie polega jednak tylko na
zmianie nazwy, ale przede wszystkim na opracowaniu i wdrażaniu nowej metodyki.
Właśnie metodyka starszoharcerska, opisana w niniejszej broszurce, wyposażona została w nowe lub
uaktualnione instrumenty metodyczne (próba harcerki/harcerza, trzeci i czwarty stopień harcerski,
projekty, sprawności dwu- i trzygwiazdkowe). Dla skuteczniejszego działania zespołu starszoharcerskie-
go i realizacji celów wychowawczych została zmieniona również Instrukcja działania drużyny.
Opracowanie, które trzymasz w ręku, ma Ci pomóc w skutecznym i prawidłowym stosowaniu me-
todyki starszoharcerskiej. Wiosną 2004 roku na podstawie tej broszurki powstanie poradnik drużyno-
wego starszoharcerskiego, w którym dziś zasygnalizowane jedynie tematy będą opracowane szczegóło-
wo. Nie czekaj jednak do wiosny. Już dziś zabieraj się do czytania, wybierz się na warsztaty dla druży-
nowych starszoharcerskich, pytaj, szukaj, dociekaj...
Na pytania i wątpliwości chętnie odpowiedzą Ci instruktorzy Wydziału Starszoharcerskiego GK
ZHP, tel. (022) 3390681, wydzial.starszoharcerski@zhp.org.pl
Charakterystyczną formą aktywności harcerzy starszych jest poszukiwanie
poszukiwanie.
5
Poszukiwanie polega na przewartościowaniu dotychczasowego sposobu patrzenia na świat i auto-
rytety, co z kolei powoduje konieczność poszukiwania własnego uzasadnienia dla istniejącego porząd-
ku rzeczy.
Poszukiwanie odbywa się w dwóch sferach:
– do wewnątrz – poznawanie siebie, indywidualizacja zainteresowań.
– na zewnątrz – poszukiwanie autorytetów, próby własnego uzasadnienia wartości określonych
w Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim,
Harcerki i harcerze w tym wieku nadal zdobywają wiedzę harcerską i doskonalą się w technikach
harcerskich, ale chętnie również uczestniczą w zajęciach specjalnościowych i podejmują zadania,
w których mogą wykazać się posiadanymi zainteresowaniami i pasjami lub dowieść swej przydatności
w społeczeństwie.
1. Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej
1.1. Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie
Zasady ruchu harcerskiego wyrażają się w Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które niosą ze sobą
treści etyczne i ideowe. Odzwierciedlają one zasady harcerskiego wychowania: służbę, braterstwo,
pracę nad sobą. Składając Prawo i Przyrzeczenie młody człowiek z własnej woli zobowiązuje się do
tego, że będzie żył w zgodzie z tymi wartościami i w obecności innych harcerzy i harcerek bierze
odpowiedzialność za dotrzymanie danego słowa.
Prawo harcerskie to fundament pracy wychowawczej z harcerką i harcerzem.
Harcerze starsi znają już treść Prawa i Przyrzeczenia – poznali je działając w drużynie harcerskiej.
jako harcerze młodsi. Jeśli jednak dopiero wstępują do ZHP, poznają Prawo i Przyrzeczenie w czasie
próby harcerza.
Ważne jest, aby harcerze starsi ciągle mieli do czynienia z Prawem i Przyrzeczeniem. Stałe identyfi-
kowanie się z wartościami etycznymi i wysiłek włożony w dążenie do określonych w nich ideałów są
ważnym narzędziem oddziałującym na rozwój młodego człowieka, dlatego w pracy drużyny należy
wracać do tych kanonów harcerskich wartości.
poszukiwanie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin