Antropologia+filozoficzna.doc

(167 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA

 

Podstawy tomistycznego ujęcia człowieka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa  2007

ANTROPOLOGIA jest nauką o człowieku. Nazwa ta pochodzi od dwóch słów greckich: άνθρωπος (antropos = człowiek) i λογός (logos = słowo, nauka). Przedmiotem materialnym antropologii jest więc człowiek, zaś przedmiotem formalnym jest filozoficzne wyjaśnienie istoty człowieka oraz jego miejsca w świecie. Antropologia zbudowana jest na metafizyce i filozofii przyrody. Sama zaś stanowi podstawę dla takich nauk jak: etyka, psychologia, socjologia, teologia. Św. Tomasz z Akwinu proponuje następującą kolejność zagadnień (zgodnie ze starożytnym układem według Arystotelesa):

 

1.     istotaessentia (to, co należy ustalić);

2.     władze duszypotentiae animae (to, co może zrobić byt,  wynika z jego istoty);

3.     działania operationes (dzięki władzy mogą być określane).

 



istota                       ujęcie strukturalne człowieka jako bytu prowadzi

władze                   do ujęcia genetycznego jak powstaje człowiek?

działania    

 

Istota określa, jakie mogą być władze, a te określają działania człowieka (sprawnośćhabitus, np. dotyczą intelektu i woli); działania, które są wykonywane stale i dzięki temu udeptują jakieś ścieżki.

 

 

TEORIA WSPÓLNOT LUDZKICH

 

Antropologia filozoficzna/filozofia człowieka do XIX wieku psychologia (nauka o duszy) na tle innych nauk o człowieku: antropologię filozoficzną trzeba odróżnić od nauki antropologii samej albo od antropologii przyrody. Antropologia filozoficzna różni się także od psychologii, gdyż psychologia jest nauką eksperymentalną, ogranicza się do statystyk, obliczeń. Psycholog nie odkryje duszy, ale samą jej sprawność. Filozofia jest nauką teoretyczną, bada człowieka w aspekcie przyczyn (dlaczego człowiek jest człowiekiem), a psychologia bada człowieka aspekcie bytu.

 

 

UJĘCIE STRUKTURALNE CZŁOWIEKA

 

1. Identyfikacja wewnętrznych pryncypiów stanowiących człowieka.

 

Spotykając człowieka, najpierw widzimy ciało, które przede wszystkim podlega ruchowi, zmienia się. Dlaczego człowiek posiada się ciało, które się zmienia? Jakie jest pryncypium zmiany? → MATERIA.

 

To, co się zmienia

Podstawa przypadłości

To, co umożliwia zmianę



  PRYNCYPIUM

  ZMIENNOŚCI



MATERIA



  ZMIANA



  CIAŁO    



MOŻNOŚĆ

                                                                                    

 

 

 

 

 

nieokreślona

Nie może być przyczyną zmiany, może ją jedynie umożliwiać, bo tylko akt może być przyczyną.

 

DUSZA





FORMA

OKREŚLONA



AKT

PRZYCZYNA

ZMIANY

                                                               

 

 

 

CIAŁO to zespół cech fizycznych, które podlegają zmianie. Dlaczego człowiek posiada ciało, które jest zmienne? Jakie jest pryncypium zmiany człowieka? Odpowiada za to materia. Ciało się zmienia a materia jest możnością zmiany, jest pryncypium zmienności, jest ponadzmysłowa. Jaka jest natura materii, która umożliwia zmianę? → Jest ona możnością, czyli możliwością zmiany w sferze materialnej. Musi być nieokreślona możność. Musi być także podstawą przypadłości. Zapoczątkowywać działanie musi coś, co jest aktem.

 

DUSZA to forma określająca, że człowiek jest człowiekiem. Materia jest możnością zmian w sferze materialnej. Forma jest aktem i tym, co w człowieku określa jego gatunek. W człowieku jest forma intelektualna, a nie tylko zmysłowa. Wszelkie działania zmysłowe dadzą się wyjaśnić w odniesieniu do materii. A jak wyjaśnić zmiany w intelekcie? → Zmiany w intelekcie nie są zmianami materialnymi. Możność materialna nie tłumaczy więc wszystkich zmian zachodzących w człowieku. Dusza jest formą, a ona jest jednocześnie aktem. Forma nie może być podmiotem zmian w sferze intelektualnej, ponieważ jest aktem, a przyczyna zmiany musi być możnością.

Według M. Gogacza oprócz możności materialnej musi być także możność niematerialna (intelektualna). U człowieka znajdują się możności materialne i niematerialne. Istnieje uzasadnianie się. Jeśli ujmujemy istotę, to mamy na myśli gatunek człowieka.

 

Akt istnienia

     Byt w rozumieniu ogólnym nie istnieje w rzeczywistości. To, co jest w intelekcie. Istota w rzeczywistości musi być realna. Istota w każdym człowieku jest realna.

Możność intelektualna

Możność materialna

Forma

                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GATUNEK to byt, coś ogólnego; nie istnieje w rzeczywistości. Odkrywamy istotę i gatunek każdego człowieka. Najbardziej podstawową cechą jest realność, która musi być aktem, zaktualizowanym istnieniem. Przyczyna realności jest poza istotą i musi być aktem sama w sobie, tj. aktem istnienia. Forma nie może być przyczyną, bo byłaby nią w swojej realności i to znaczyłoby, że forma jest Bogiem.

 

Akt istnienia

 

Kolejność pryncypiów w strukturze człowieka jest odwrotna do kolejności identyfikacji pryncypiów bytu ludzkiego.

 

Istota

(essentia)

 

2. Akt istnienia przejawia się w istocie bytu na sześć sposobów:

 

1.          ODRĘBNOŚĆ (aliquid) – akt istnienia czyni istotę czymś odrębnym, jednostkowym, dzięki czemu każdy człowiek jest sobą a nie kimś innym.

2.          JEDNOŚĆ (unum) – akt istnienia sprawia, że człowiek jest jednością pryncypiów, które go stanowią. Jego dusza i ciało są jednością, zatem nie może istnieć ciało bez duszy.

3.          REALNOŚĆ (res) – akt istnienia tak wpływa na istotę bytu, że czyni ją czymś realnym, rzeczywistym.

4.          PRAWDA (verum) – akt istnienia sprawia, że konkretny człowiek może być przez nas poznany, możemy go dostrzec i zidentyfikować, ze istnieje.

5.          DOBRO (bonum) akt istnienia sprawia, że konkretny człowiek może być przez nas wybrany jako cel naszych dążeń.

6.          PIĘKNO (pulchrum)akt istnienia sprawia, że konkretny człowiek może być przez nas podziwiany.

 

 

 

Akt istnienia tak wpływa na istotę, że w niej pojawiają się własności transcendentalne. W człowieku występują one w stopniu wyższym, niż w innych bytach materialnych z racji tego, że człowiek w swej istocie posiada możność niematerialną. Możność niematerialna powoduje, że człowiek może poznawać ale także może sam coś o sobie powiedzieć.

 

M1 - możność materialna

Możność niematerialna

 

M2 - ciało

 

 

 

Forma

 

 

 

 

3. Ujęcie istoty bytu

 

1.            QUIDDITAS – istota ujęta w definicji (materia + forma). Definicja jest określeniem gatunku (rodzaj → człowiek, forma → rozumna).

 

rodzaj + różnica = gatunek

człowiek + rozumność = gatunek człowieka

 

2.            NATURAistota wraz z przypadłościami gatunku (materia + forma + przypadłości gatunku). Przypadłością gatunku jest np. intelekt, wola, dwunożność. Przypadłość trwała/własność – to taka cecha, którą musi mieć każdy osobnik wchodzący w skład tego gatunku. Do natury wchodzi wszystko to, co stanowi człowieczeństwo.

 

3.            PODMIOT (subiectum) istota jako podmiot przypadłości.

 

QUIDDITAS + NATURA + SUBIECTUM = OGÓLNE UJĘCIE ISTOTY

 

4.            SUBZYSTENCJA – istota bytu jednostkowego (materia + forma + własności transcendentalne) – każdy musi mieć swoją istotę.

 

Jak poznajemy człowieka, nie poznajemy jego istoty ogólnej, ale jako istotę tego, a nie innego człowieka. Istota w intelekcie z realnością uświadamia nam istnienie bytu jednostkowego.

 

 

4. Dusza jako zasada życia ciała

 

Jeżeli myślenie polega na przesyłaniu impulsów elektrycznych w korze mózgowej, to oznacza, ze Bóg nie myśli, bo jest przecież niematerialny. Wiele osób ma przekonania sprzeczne z prawdami wiary, źle pojmują naturę człowieka. Głownie chodzi o duszę, która tak naprawdę jest niematerialna, nie ma nawet ciała eterycznego.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin