CB antena - Czy lepiej kupić dłuższą.pdf

(166 KB) Pobierz
Czy lepiej kupić dłuższą
Czy lepiej kupić dłuższą?
poniedziałek, 4 kwiecień 2011 (11:31)
Antena ma decydujący wpływ na pracę samochodowego zestawu CB. Czy jednak zawsze
dłuższa będzie lepsza? Oto nasz test.
Radio to nie wszystko. Antena też jest ważna /INTERIA.PL
Na samochodowy zestaw CB wydać można równie dobrze 200 zł, jak i ponad 1000 zł. Nasuwa się więc
zasadnicze pytanie: w co inwestować.
Odpowiedź zależy oczywiście od tego, na co kładziemy największy nacisk. Można jednak z dużą dozą
prawdopodobieństwa uznać, że dla sporej części kierowców największe znaczenie będzie miał zasięg.
To zresztą logiczne: radio CB spełni swoją rolę tylko wtedy, gdy nawiążemy z kimś kontakt. Na zasięg
największy wpływ będzie miała zastosowana antena i jej precyzyjne zestrojenie.
Różne długości
Upraszczając nieco sytuację można stwierdzić, że krótkie anteny są przeznaczone do pracy w mieście,
natomiast długie do jazdy na dłuższe dystanse. Mała antena ma potencjalnie mniejsze możliwości jeżeli
chodzi o zasięg, z drugiej jednak strony - zbiera ona też mniej zakłóceń z otoczenia. To cenna cecha
w mieście, gdzie poziom zakłóceń jest spory. Niebagatelną zaletą krótkiej anteny jest też wygoda
użytkowania.
Długie anteny mają potencjalną przewagę na otwartej przestrzeni, czyli w ruchu międzymiastowym. Tu
liczy się skuteczność, czyli zdolność do odbierania bardzo słabych sygnałów lub też nadawania
odpowiednio mocnego sygnału na duże odległości. Ponieważ maksymalna moc nadajnika w radiu CB
i tak jest ograniczona przepisami do 4W - duże pole do popisu jeżeli chodzi o zasięg ma właśnie
zastosowana antena.
528529072.001.png
Liczy się wygląd?
W sprzedaży dostępne są zarówno anteny o prostej budowie, jak też takie, w których w podstawie, pod
plastikowym szkiełkiem, widać imponującą cewkę miedzianą. Warto wiedzieć, że różnica między nimi
jest wyłącznie wizualna. W każdej antenie cewka musi być, gdyż niejako zastępuje ona brakującą
długość promiennika (tzw. bata). Bez cewki przy częstotliwości pracy CB (27 MHz) antena musiałaby
mieć długość aż 11 m.
Mocowanie i strojenie
Zdecydowana większość kierowców aut osobowych wybiera antenę mocowaną na stopie
magnetycznej. To bardzo wygodne rozwiązanie. Jednak w przypadku wielu anten ich działanie będzie
zależało od tego, w którym miejscu dachu zostanie ustawiona. Warto więc przy strojeniu anteny wybrać
jedno miejsce, w którym będziemy ją umieszczać i tam ją zestroić. Raz zestrojona antena w trakcie
eksploatacji nie będzie już wymagała żadnych poprawek.
Pamiętajmy też, że kabel antenowy biegnący do radia wykazuje własności elektromagnetyczne i jeżeli
jest silnie splątany - może działać jak niepożądana cewka, pogarszając pracę CB.
W sporadycznych przypadkach problemem w pracy CB mogą być zakłócenia emitowane przez
samochód. Większość modeli aut jest pod tym względem dobrze zabezpieczona, ale zdarzają się
przypadki (np. Kie Cee'd z silnikami Diesla, niektóre egzemplarze Mazdy 6, nowe Hondy z silnikiem
benzynowym czy najnowsze Renault Megane diesel), gdzie na poprawną pracę będzie miało wpływ
umiejscowienie anteny oraz zastosowane radio (odporność na zakłócenia).
Wielkość mocującej antenę do dachu stopy magnetycznej ma wpływ na siłę zamocowania. Zdarzają się
przypadki, że przy zbyt dużej prędkości jazdy antena "odklei" się od dachu. Siłę docisku anteny
pogarszają wszelkie zanieczyszczenia, które dostają się pomiędzy magnes a dach i które dodatkowo
niszczą lakier. Dlatego czystość tego miejsca przy montażu jest bardzo ważna.
Sprawdzamy zasięg
Do naszego mini-testu wybraliśmy pięć anten reprezentujących różne koncepcje budowy. Ponieważ nie
chodziło o wykazywanie przewagi jednego producenta nad drugim, lecz pokazanie, do czego nadaje się
konkretny rodzaj anten - aż trzy z pięciu wybraliśmy od tego samego, renomowanego producenta, firmy
President.
Pierwsza antena, o wysokości 150 cm, to President ML-145. To w zasadzie przedstawiciel najdłuższych
anten, jakie zwykło się stosować w autach osobowych. Kolejna antena to popularny Sirio AS 100
o długości blisko 110 cm z dużą podstawą magnetyczną. Przedstawicielem najtańszych anten jest
bardzo popularny Hustler IC100 o długości 103 cm. Z kolei mierzący 74 cm President Missouri jest
przykładem anteny o atrakcyjnym wyglądzie, z widoczną efektowną cewką. Najkrótszą ze
sprawdzanych anten jest mający zaledwie 44 cm wysokości President Florida.
Zasięg sprawdzaliśmy, przenosząc się kolejno w trzy miejsca, oddalone od stacji bazowej z 5,5-
metrowym masztem. Pierwszy pomiar wykonaliśmy w miejscu oddalonym w linii prostej o 7 km od stacji
bazowej, po drodze do którego nie było żadnych większych przeszkód terenowych. Kolejne miejsce
pomiarowe oddalone było o 10 km, jednak po drodze sygnał musiał przedostać się przez miasto
(budynki, zakłócenia). Ostatnie miejsce było oddalone w linii prostej o 21 km od stacji bazowej.
Sprawdzaliśmy dwa łatwe do zmierzenia parametry: siłę sygnału oraz modulację, czyli jego jakość.
Zasięgów nie należy odnosić do łączności pomiędzy dwoma autami (stacja bazowa miała znacznie
większą antenę niż jakikolwiek samochód). Warto też wiedzieć, że przy innym poziomie zakłóceń (inny
dzień, inne miejsca) uzyskane wyniki mogłyby się różnić.
528529072.002.png
Która wypadła najlepiej
Nie było zaskoczeniem, że najlepiej z zasięgiem poradził sobie najdłuższy President ML-145. Za
każdym razem sygnał odbierany w stacji bazowej był silny, a modulacja (jakość sygnału) miała
maksymalną wartość.
Antena Sirio, pomimo sporej długości wypadła już zauważalnie gorzej. W bardziej oddalonych
miejscach sygnał był słabszy i gorszej jakości.
Tani Hustler pozytywnie nas zaskoczył. Wykazał się lepszymi parametrami niż dłuższa antena Sirio.
Wprawdzie w trzecim punkcie pomiarowym dawał bardzo słaby sygnał, ale jego jakość była nadal
poprawna. Jego stosunek ceny do jakości jest bardzo dobry.
Efektowny President Missouri wykazał się raczej przeciętnym zasięgiem i nienajlepszą jakością
sygnału.
President Florida miał problemy z zasięgiem, ale na krótkim dystansie wykazał się nawet nieznacznie
lepszą jakością sygnału niż dwie dłuższe anteny. Okazał się więc dobrą anteną do miasta.
Jak testowaliśmy
Przed testem każda z anten została zestrojona na samochodzie testowym. Następnie udawaliśmy się
w trzy kolejne miejsca, w których zatrzymywaliśmy samochód i montowaliśmy kolejno każdą z anten.
Siła sygnału docierająca z auta testowego była badana w stacji bazowej z anteną 5,5 m mocowaną na
maszcie o wysokości 5 m. Sprawdzana też była modulacja, czyli jakość docierającego sygnału.
Wyniki testu /Motor
1. President ML-145 (200 zł): Zdecydowanie najdłuższy zasięg oraz najwyższa jakość sygnału. Antena
tej długości idealnie sprawdza się w trasie, jednak jej rozmiar (150 cm) może być też poważną wadą:
nie zmieści się ona bez odkształcenia w żadnym bagażniku.
2. Hustler IC100 (50 zł): antena okazała się mistrzem, jeżeli chodzi o stosunek kosztów do jakości.
W próbie statycznej wykazała się lepszą jakością sygnału niż dłuższa antena Sirio. Przy wysokości 103
cm uzyskane przez Hustlera wyniki są bardzo dobre.
3. Sirio AS 100 (125 zł): stosunkowo długa (109 cm) antena okazała się bardzo oporna w strojeniu,
a następnie w pomiarach wykazała nienajlepsze parametry (biorąc pod uwagę jej rozmiary). Nie
w każdym przypadku długość ma więc decydujące znaczenie.
4. President Missouri (250 zł): efektowny wygląd w niczym nie wpływa na parametry anteny. Z racji
ograniczonej długości (74 cm) zasięg okazał się tu niezbyt duży. Antena dobrze sprawdzi się na
dystansie kilku kilometrów. Stosunek ceny do parametrów - kiepski.
5. President Florida (140 zł): króciutka (44 cm) antena ma wprawdzie mały zasięg, ale na krótkim
dystansie wykazywała się całkiem dobrą jakością sygnału - spisze się więc doskonale w mieście. Małe
rozmiary to poręczność. Wadą jest jednak dość spora cena.
528529072.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin