Spis treści
1. DEFINICJE DYDAKTYKI (KOMEŃSKI, DEWEY) 3
a) HISTORYCZNA – dydaktyka, sztuka nauczania, umiejętność praktyczna 3
b) KOMEŃSKI 3
c) HERBART 3
d) DEWEY 3
e) WSPÓŁCZEŚNIE 3
2. MODEL TRADYCYJNY NAUCZANIA 3
CEL: wykształcenie silnego moralnie charakteru 3
3. STOPNIE FORMALNE HERBART, rein, DEWEY 4
a) HERBART 4
b) DEWEY – PEŁNY AKT MYŚLENIA 4
c) REIN 4
4. PROGRESYWIZM – DYDAKTYKA DEWEY 4
a) NOWA SZKOŁA 4
b) STARA SZKOŁA 4
5. PORÓWNANIE MODELU TRADYCYJNEGO Z PROGRESYWISTYCZNYM 5
6. cechy współczesnego kształcenia (dydaktyka współczesna) 5
7. CELE KSZTAŁCENIA 6
co to jest operacjonalizacja? 7
8. TREŚĆ KSZTAŁCENIA 7
a) materializm dydaktyczny (encyklopedyzm) – 1879 7
b) FORMALIZM DYDAKTYCZNY – 1791 8
c) UTYLITARYZM – XIX/XX 8
d) TEORIA PROBLEMOWO – Kompleksowa – XX wiek 8
e) strukturalizm – 1961 9
f) egzemplaryzm - 1958 9
g) MATerializm funkcjonalny , Progresywizm – 1962 10
h) teoria programowania dydaktycznego – lata 50 10
9. ZASADY NAuczania – normy obligatoryjne 11
10. METODY nauczania 11
11. formy organizacyjne – formy kształcenia 12
a) KRYTERIA PODZIAŁU FORM 12
b) NAUCZANIE JEDNOSTKOWE I ZBIOROWE 12
12. środki kształcenia, środki dydaktyczne 13
13. planowanie pracy dydaktycznej 14
a) rodzaje planowania 14
b) Metody planowania 14
c) rodzaje kontroli i oceny stopnia realizacji planu pracy dydaktycznej 15
14. Składniki procesu kształcenia 15
a) uczeń 15
b) nauczyciel 15
c) materiały nauczania 15
15. niepowodzenia szkolne 15
a) Podział niepowodzeń szkolnych 15
b) PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH 16
c) dydaktyczne Środki zaradcze przeciwdziałania niepowodzeniom 17
16. Kształcenie wielostronne / nauczanie wielostronne 18
17. strategie nauczania (okoń) 19
18. pomiar dydaktyczny 19
19. 7 ogniw okonia 19
§ sztuka nauczania wszystkich wszystkiego + wychowanie
§ wszystkich à chłopców, dziewczęta, niemowlę, staruszka à uniwersalna sztuka
§ teoria nauczania
§ Odrzuca on nauczanie jako sztukę; szuka naukowych przesłanek.
Ø Teoria uczenia się
Ø Uczeń ma aktywną rolę, praktyczne działanie,
Ø Czynności nauczyciela determinowane przez czynności poznawcze uczniów (nie odwrotnie)
· Nie ma przeciwstawienia czynności
· Proces Nauczania + uczenie się = dydaktyka współcześnie
· Analizuje zależności w procesie i formuje je
· Funkcja teoretyczna i praktyczna
· Zamierzone, celowe, świadomie podejmowane działania dążące do ukształtowania wg ideału wychowawczego
CEL → TREŚĆ → (PROCES) → METODA → FORMA → ŚRODKI
Inna wersja : dydaktyka = cele, treści, metody, środki, zasady, formy, proces, system.przy czym lekcja 45 minutowa = cel + treści + formy + metody + środki + zasady + efekty,przy czym cele muszą być na początku, efekty zawsze na końcu, treści jako drugie, resztę można mieszać.
nauczanie wychowujące
nie można oddzielać wychowania od nauczania (wola i charakter rozwija się z rozumem)
życie psychiczne składa się z wyobrażeń czyli reali
nie tylko teoria, Herbart korzysta z wielu nauk
umysł jest czynny i twórczy
HERBART
- jeśli coś nie działa, nie można cofnąć się do poprzedniego punktu
1. JASNOŚĆ
SPOCZYWAJĄCA
ZGŁĘBIANIE
2. KOJARZENIE
POSTĘPUJĄCE
3. SYSTEM
SPOCZYWAJĄCY
OGARNIANIE
4. METODA
POSTĘPUJĄCA
szyszka250