Moja babcia i mój dziadziuś
Cele ogólne: Uczestniczenie w obchodach świąt o charakterze rodzinnym – zaproszenie dziadków i babć do przedszkola.
Prezentowanie własnych umiejętności.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza „Życzenia” – H. Fronczek. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t dlaczego kocham moją babcię, mojego dziadka? Nauka wiersza fragmentami ze słuchu.
- słucha uważnie wiersza,
- potrafi podzielić się swoimi spostrzeżeniami,
- uczy się wiersza, fragmentami ze słuchu,
Moja rodzina
2.
Zabawa dydaktyczna - „O jeden więcej, o jeden mniej”. Liczenie kwiatów w wazonach. Dokładanie kwiatków „o jednego więcej” do kolejnych wazonów.
Odszukiwanie rytmu w ciągu kolorowych kwiatów i kontynuowanie go.
- liczy w zakresie sześciu,
- dokłada o jeden element więcej,
- zauważy rytm i potrafi go kontynuować,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
3.
Słuchanie piosenki „Cza – cza dla babci i dziadka”. Próby śpiewania refrenu. Stworzenie własnej choreografii ruchowej do melodii. Wyjaśnienie jakim rodzajem tańca jest tytułowa cza –cza. Swobodny taniec do muzyki.
- słucha piosenkę, potrafi powtórzyć refren,
- układa własną choreografię ruchową do melodii,
- wie co oznacza słowo cza – cza, rozumie co to za rodzaj tańca,
Ja i sztuka - muzyka
4.
Wykonanie laurki dla babci i dziadka:
· sprawne posługiwanie się nożyczkami i klejem,
· tworzenie własnej kompozycji,
· ozdabianie laurki brokatem.
- sprawnie posługuje się nożyczkami,
- odpowiednio dozuje klej,
- tworzy własną kompozycję,
Ja i sztuka - plastyka
5.
Zabawy dydaktyczne „Co do siebie pasuje?” – oglądanie obrazków, nazywanie ich i dzielenie nazw na sylaby. Określenie pierwszej głoski.
Ćwiczenia klasyfikacyjne – wskazywanie pasujących do siebie przedmiotów.
- poprawnie nazywa obrazki,
- dzieli wyraz na sylaby,
- określi pierwszą głoskę w wyrazie,
- wskaże pasujące do siebie przedmioty,
Myślę, mówię, czytam…
6.
Ćwiczenia gimnastyczne metodą R. Labana – rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu i poczucia rytmu, siły i zwinności. Kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał.
- poprawnie wykonuje ćwiczenia,
- jest aktywny i samodzielny podczas zajęć,
- reaguje na sygnał nauczyciela,
Sprawność ruchowa
7.
Słuchanie opowiadania pt. „Uśmiechnięta pani sama” – W. Bartosza. Rozmowa n/t osób starszych. Wzbudzanie szacunku dla wszystkich osób w podeszłym wieku. Zachęcanie do udzielania pomocy w wykonywaniu domowych prac naszym babciom i dziadkom.
- słucha uważnie opowiadania,
- wie jak właściwie należy zachować się w stosunku do ludzi starszych,
- rozumie, że należy pomagać w drobnych pracach domowych,
8.
Zabawy ruchowo – naśladowcze „Pomagamy babci i dziadkowi”. Odtwarzanie gestem, ruchem ciała prac jakie w domu lub na działce wykonują babcia lub dziadek. Wchodzenie w określone role.
- chętnie wchodzi w określone role,
- naśladuje czynności zaproponowane w zabawie,
Moje najbliższe otoczenie
9.
Ćwiczenia poranne nr XVIII, wg autorów przewodnika – ćwiczenia bieżne, ćwiczenia rozwijające wyczucie przestrzeni.
- bierze udział w ćwiczeniach,
- sprawnie porusz się wg instrukcji nauczyciela,
10.
Uczestniczenie w czynnościach porządkowych w Sali przedszkolnej – sprzątanie i układanie zabawek po skończonej zabawie, utrzymywanie porządku w swojej szufladzie, uczestniczenie w dekorowaniu sali.
- dba o estetyczny wygląd sali w jakiej przebywa,
- bierze udział w czynnościach porządkowych,
Moje przedszkole
Literatura: Moje przedszkole. Program wychowania przedszkolnego. – Cz. Cyrański, M. Kwaśniewska
Przewodnik metodyczny. Pięciolatek bawię się i uczę – red. W. Żaba – Żabińska.
2
szczurowadlo