Łacek Mieczysław o. _ Z duchowość ojców pustyni.pdf

(606 KB) Pobierz
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
Duchowość
Strona 1 z 28
  
O. Mieczysław Łacek  OSPPE 
  
  
Z DUCHOWOŚCI  
OJCÓW PUSTYNI  
Wydanie II
Jasna Góra 2002 
  
  
  
Spis treści:  
Wykaz skrótów  
Wprowadzenie  
I. PUSTELNICY  
   A. PUSTELNICY EGIPSCY  
     1. Wyprawa na Pustynię Egipską św. Rufina z Akwilei (394)  
     2. Badania O. Bazylego Degórskiego, paulina  
     3. Pustelnicy z Pustyni Nitryjskiej  
     4. Wędrowni pustelnicy (pustelnicy bez pustelni)  
     5. Matki pustyni    
     6. Pustynni rodzice    
   B. PUSTELNICY PALESTYŃSCY  
   C. PUSTELNICY SYRYJSCY  
     1. Syryjscy pisarze ascetyczni  
     2. Sylwetki syryjskich pustelników  
   D. PUSTELNICTWO BIZANTYJSKIE  
     1.  Podstawy  
     2.  Z Góry Olimp do konstantynopolskiego Studios  
     3.  Inne miejsca, inne czasy  
     4.  Góra Atos  
     5.  Hezychazm  
     6. Bizantyjscy słupnicy  
   E. PUSTELNICTWO ROSYJSKIE  
     1.  Początki: monastycyzm kijowski  
     2.  Północna Tebaida  
     3.  Rosyjski hezychazm  
     4.  Renesans filokaliczny  
II. DUCHOWOŚĆ OJCÓW PUSTYNI  
   A. SAMOTNOŚĆ  
   B. MILCZENIE  
   C. SZUKANIE BOGA  
     1.  Spotkanie z Bogiem poprzez modlitwę  
       a) Miejsca i czas spotkania z Bogiem  
       b) Sposoby modlitwy  
       c) Postawy modlitewne  
       d) Wartość modlitwy  
     2. Spotkanie z Bogiem poprzez przyrodę  
   D. PUSTYNIA MIEJSCEM WALKI ZE ZŁEM W SOBIE I Z SZATANEM ZAKOŃCZENIE    
BIBLIOGRAFIA  
   
   
Wykaz skrótów  
APO   -   Zbiór  alfabetyczny  grecki.  Polskie  tłumaczenie:  Apoftegmaty  Ojców 
Pustyni,  t. 1,  Gerontikon Księga Starców,  tłum. M. Borkowska OSB, 
Kraków 1994, Źródła monastyczne 4. 
N -  Apoftegmata,  teksty ze zbioru bezimiennego, ogłoszonego w oryginale 
greckim przez F. Nau,  Apophtegmes du manuscrit Coislin, „Revue de 
l’Orient Chretien” 12 –14 (1907) i 17 – 18 (1913).  
NAU -    F. Nau,  Apophtegmes du manuscrit Coislin, „Revue de l’Orient Chretien” 
12 –14 (1907) i 17 – 18 (1913).
   
   
Wprowadzenie  
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
2010-09-17
383305659.002.png
Duchowość
Strona 2 z 28
  
     Pierwsze  wyraźniejsze  oznaki życia pustelniczego można odnaleźć w
Indiach .  Podobno  dwa  tysiące  lat  przed  narodzeniem  Chrystusa w  Indiach  byli 
mężczyźni, którzy zaszywali się w lasach, by szukać Absolutu i by nawiązać z Nim 
kontakt.  Świat  nie  miał  dla  nich  znaczenia. Był  złudzeniem. Oni  mieli się  zająć 
wyzwoleniem wewnętrznym. „ Ich celem jest wyjście z piekielnego kręgu stwarzanego 
przez kolejne wcielenia 1 .  Wielu żonatych mężczyzn po narodzeniu się wnuka, za 
poradą guru (mistrza) także udawało się na odludzie lub stawało się wędrownymi 
mnichami „ wyrzekającymi się ”. Istniało przekonanie w niektórych krajach, np. w 
Tajlandii, że każdy powinien być przez jakiś czas pustelnikiem 2 .  
    W islamie istniał ruch zwany  sufizmem.  Nazwa pochodzi od wełnianego ubrania 
(suf)  noszonego  przez  ascetów  żyjących  zazwyczaj  samotnie.  Praktykowali  oni 
wstrzemięźliwość,  poświęcali  się  ćwiczeniom  duchowym,  całkowicie  oddawali  się 
Bogu, chcieli żyć w Jego obecności i oddawać Mu czysty kult. Niestrudzenie powtarzali 
modlitwy i litanie 3 .    
    Ruch eremicki towarzyszy Kościołowi od samego początku (greckie: eremia znaczy 
pustynia). Pustelnicy rekrutowali się ze wszystkich warstw społecznych. 
    Od końca III wieku po narodzeniu Chrystusa od anachoretów zaludniła się pustynia 
egipska (pustynie na skraju Górnego i Dolnego Egiptu), później pustkowia Syrii, Małej 
Azji i Europy 4 .  
    W IV w. ruch eremicki pojawia się we Włoszech i na sąsiadujących wyspach. Ok. 
roku 360 św. Marcin z Tours zakłada wioskę pustelniczą w Marmoutier dla 80 osób 
(kapłanów i świeckich). Następne pustelnie powstały w Galicji, w Prowansji, zwłaszcza 
na  wyspach  Lerynu,  a  także  w  Irlandii,  Szkocji  i  Walii.  Często  eremici z Wysp 
Brytyjskich jako „pielgrzymi dla Boga” udawali się na kontynent, by tutaj zakładać 
eremy, podejmując jednocześnie działalność apostolską. 
    Powrót eremityzmu obserwujemy w średniowiecznym Bizancjum, które miało swe 
źródło w ruchu obrazoburczym, który spowodował migrację mnichów na Athos (XI 
w.).  Praktykowano  tu  życie  pustelnicze  zbiorowo  w  tzw.  skitach,  a  także 
indywidualnie  w  niezależnych pustelniach (kaliwi), czy  też w jaskiniach skalnych 
Świętej Góry Athos, gdzie podjęto na nowo ideę hezychazmu – uzyskanie stanu 
zupełnego wyciszenia i pokoju (przeżywanie samotności wewnętrznej).  
    W tym czasie (XI w.) następuje rozkwit życia pustelniczego i na zachodzie Europy, 
zwłaszcza  na  granicy Francji  i Niemiec. W  górach, lasach,  grotach, na  wyspach 
powstają pojedyncze  pustelnie  usytuowane  na  polanach, w pobliżu źródła wody, 
oddzielone często głęboką fosą chroniącą przed dzikimi zwierzętami. Powstają wtedy 
zakony  pustelnicze  Kamedułów  we  Włoszech,  Kartuzów  we  Francji  i  w  XIII  w. 
Paulinów na Węgrzech (z pustelników z Niziny Węgierskiej). W Czechach pustelnik 
Prokop założył wspólnotę eremicką opartą na regule św. Benedykta. W Polsce znamy 
m.in. Pięciu Braci Polskich, kamedułów żyjących na terenach dzisiejszej Wielkopolski, 
którzy ponieśli śmierć męczeńską. Inni to Andrzej Świerad i Benedykt, zamieszkujący 
okolice opactwa św. Hipolita w Zabor. 
    W XV i XVI wieku Ruś przemierzali pustelnicy tzw. starcy. Pod koniec XVIII wieku 
taki  sposób życia odnowił św. Paisjusz Wieliczkowski (+1794). Inni to Serafin z 
Sarowa (+1833) i Ambroży z Optimia Kozielskiego (+1892).  
    W obecnych czasach odżywa ruch eremicki. Pustelnie zaczynają organizować m.in. 
karmelici, Wspólnota św. Jana Chrzciciela na wyspie Vancouver pod kierownictwem 
Jacqes’sa Winadiego i inni. Kościół katolicki, prawosławny i anglikański podkreśla 
wielką rolę eremityzmu w budowaniu ekumenicznej jedności Kościoła. 
  
     Autorzy  piszący  o  życiu  pustelników  mówili  o  różnych  motywach  pójścia  na 
pustynię 5  
1) Poszukiwanie raju na ziemi: 
    „O pustynio  – woła   św. Hieronim  – kwitnąca kwiatami Chrystusa! O samotności 
rodząca kamienie, z których w Objawieniu [św. Jana] buduje się miasto wielkiego 
króla […] Jak długo – pyta przyjaciela – będą cię przytłaczać cienie dachów? Jak długo 
będzie cię zamykać więzienie zadymionych miast? Wierz mi, nigdzie nie widzę tyle 
świateł, co tu 6 .  
  2) Ucieczka od świata 
     Pustelnik  uciekał  od  świata,  bo  czuł  potrzebę  zabezpieczenia  się  przed  jego 
propozycjami, przed złem tego świata. Szukał ciszy poza miastem, by usłyszeć głos 
Boga.  
    Abba Marek rzekł do Abba Arseniusza: „Dlaczego od nas uciekasz?” Starzec mu 
odpowiedział: „Bóg widzi, że was kocham. Ale nie potrafię przebywać naraz z Bogiem 
i z ludźmi. Wszystkie tysiące i miriady zastępów niebieskich mają tylko jedną wolę; 
ludzie mają wiele pragnień: nie potrafią zostawić Boga, a przyjść do ludzi 7 .  
    Pustynia usuwa wszystko co przeszkadza w wewnętrznej jedności z Bogiem. 
 3) Walka z namiętnościami 
    Pustynia narzuca powstrzymywanie się od jedzenia i picia, sprzyja umartwianiu i 
sprzeciwia  się potrzebom  związanym z przyjemnościami i  wygodami.  Na  pustyni 
człowiek  uwalnia  się  od  sił,  które  ciągną  go  w  dół.  Uczy  samodyscypliny  i 
wyrzeczenia. 
 4) Protest wobec instytucjonalnego Kościoła 
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
2010-09-17
383305659.003.png
Duchowość
Strona 3 z 28
     Niektórzy  autorzy  twierdzą,  że  pójście  na  pustynię  było  protestem  wobec 
przystosowania  się  Kościoła  do  otaczającego  świata,  że  jest  opozycją  do 
społeczeństwa,  jego norm,  instytucji  i instytucjonalizacji  Kościoła  (A. D.  Knock). 
Równocześnie jest to protest przeciwko złu panoszącemu się w Kościele (panoszące 
się herezje, arianie, którzy zmonopolizowali biskupstwa): 
    Odrzucono ze wzgardą dogmaty Ojców  – pisze Bazyli –  za nic ma się apostolską 
tradycję,  wymysły nowatorów panoszą się po Kościołach. Nie o Bogu  ludzie już 
rozprawiają, ale popisują się w matactwach. Mądrość tego świata zajmuje pierwsze 
miejsce, sponiewierana jest chwała Krzyża.  Wygania  się  pasterzy,  a ich miejsce 
zajmują  okrutne  wilki,  rwąc  w  strzępy  owczarnie  Chrystusa.  Domy  modlitwy 
opuszczone przez gromadzących się w nich dotąd, pustkowia zaś pełne udręczonych 8 .  
     Kościół  hierarchiczny  nie  żył  dawnymi  ideałami:  biskupi  walczyli  o  bogatsze 
biskupstwa, posiadali swoje dwory, „powiększali frędzle w swoich szatach”, „mieszkali 
w  wielopokojowych  domach  z  rzeźbionymi  drzwiami  i  malowanymi  szafami”  (H. 
Workman). Ucieczka od takiego zinstytucjonalizowania Kościoła była jednocześnie 
protestem jak i działaniem pozytywnym, ukazującym inne wartości (A. V. G. Allen).  
    5) Czy to może tchórzostwo? 
    Wiele osób uciekło na pustynię przed prześladowaniami. Czuli się słabi i bali się, że 
pod  wpływem  tortur  zaprą  się  Boga.  Bali  się  też  tego,  że  świat  ich  zmieni  na 
gorszych. 
6) By uniknąć płacenia podatków? 
    Tak sądzą niektórzy. W Europie Zachodniej cesarz Dioklecjan od 284 do 305 
wpędził  chłopów  w  nędzę  podatkową.  Ściągał  skutecznie  podatki  na  rzecz 
finansowania wojska i administracji. Wielu chłopów niezdolnych do płacenia podatków 
uciekało  do  puszczy.  W  roku  375  cesarz  Waleni  nakazał  Komesowi  Wschodu 
pomaszerować z legionistami na Pustynię Nitryjską, by przeczesać osady pustelnicze. 
Wielu sprowadzono do ich rodzinnych gmin, by spełniali swoje obowiązki w rodzinach 
i płacili podatki. Ci, eremici, którzy się temu przeciwstawiali pałkami byli zatłuczeni na 
śmierć (wg św. Hieronima) 9 .  
    7)  By uniknąć wojska? 
    Cesarz utworzył „Legion Tebański”, by bronić północnych rubieży cesarstwa. Byli to 
młodzi chrześcijańscy wieśniacy z Egiptu, wywlekani siłą z pola do służby w armii 
cesarskiej na barbarzyńskiej Północy. Wielu uciekało przed tym na pustynię 10  
    Dla pustelników wzorem byli Abraham, Mojżesz i Eliasz. Abraham na rozkaz Boży 
wychodzi ze swej ziemi ojczystej:  Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca 
(Rdz  12,1).  Wyszedł,  nie  wiedząc  dokąd  idzie  (Hbr  11,8).   Mojżesz  przewodnik 
Izraelitów, którzy wydostali się z niewoli egipskiej i doszli do Ziemi Obiecanej i wzór 
modlitwy wstawienniczej (wznoszone ręce) (Wj 17, 11-12). Eliasz oddala się na górę 
Horeb albo Karmel, by spotkać się z Bogiem (Oz 2,16) 11  
     Pustelnicy  naśladowali  życie  Aniołów.  Bo  kontemplowali  Boga  jak  Aniołowie, 
wpatrywali się ustawicznie w oblicze Ojca jak Aniołowie, uwalniali się od niewoli ciała. 
Pustelnicy nawet fizycznie upodabniali się do Aniołów, bo jaśniało ich oblicze 12  
    Życie pustelnicze to powrót do niewinności Adama:  przebywał on tam w rozkoszy 
rajskiej, w modlitwie, w kontemplacji, we wszelkiej chwale i czci, w zdrowej harmonii 
wszystkich władz i w zgodności z naturą, która została mu dana 13 .  
    Nie wszyscy pustelnicy wytrzymywali na pustyni. Wielu ginęło nie znajdując wody. 
Niektórzy  „popadali  w  szaleństwo”.  Inni  po  powrocie  z  pustyni  oddawali  się 
nierządowi, czy pijaństwu 14 .  
     Czy pustelnicy uczestniczyli we Mszy św.?  Zazwyczaj tak. Od poniedziałku do 
piątku przebywali na pustyni. W sobotę wczesnym rankiem albo już wieczorem w 
piątek, wyruszali w drogę do wiosek na skraj pustyni, do świątyń. Wieczorem w 
soboty odprawiano Msze św. Przed nimi urządzano często „agapy” – „uczty miłości”. 
Potem  wracano  do  swoich  pustelni.  Większe  osady  pustelników  miały  własne 
świątynie 15 .  
    Jak  się  odżywiali  pustelnicy?   Żywili  się  ziołami,  owocami  (zazwyczaj  palm), 
warzywami, czy zbożami, które sami sobie wyhodowali. Są wzmianki również o tym, 
że kruki przynosiły im jedzenie (chleb). Niektórzy sami przygotowywali sobie posiłek. 
Niektórzy  autorzy  twierdzą,  że  trzecie  pokolenie  pustelników  odkryło  witaminy: 
„endywia, sałata i pory, figi, daktyle i oliwki przemieniły postępową pustelnie w oazę 
odnowionego  zdrowia” 16 .  Kasjan  mówi,  że  wąchał  nawet  wędzoną  szynkę  oraz 
marynowaną rybę. Pili także wino 17 .  
     Jak mieszkali pustelnicy ? Mieszkali w grotach, w chatkach itp. Praktykowano także 
oryginalne sposoby odosobnienia: niektórzy mieszkali w beczce inni na platformach. 
Najwięcej słupników było w Syrii. W r. 1526 Sigismound baron von Herberstein w 
południowo-wschodniej  Rosji  podziwiał  całe  kolonie  świętych  słupników 18 .  Na 
Zachodzie w środku Ardenów, w środku zimy ok. 565 r. na kolumnie bogini Diany 
stanął wędrowny mnich przybyły z Tours – Wulflaicus. Biskup Trewiru Magnerich 
kazał mu zejść z kolumny, aby nie udawał słynnego Szymona Słupnika i wrócić do 
klasztoru.  Bojąc  się  krzyku  biskupa,  uczynił  to 19 .  Znana  jest  też  „kolonia  100 
słupniczek”  z  X  wieku  z  Góry  Oliwnej  w  Jerozolimie,  surowo  rządzonych  przez 
męskiego  świętego  słupnika,  o  którym  pisze  Epifaniusz 20 .  Różny  był  los  tych 
słupników.  Niektórzy  zostali  zabici  przez  piorun,  jak  np.  Symeon  (Ega).  Święty 
słupnik z Beth-Kardagh w Mezopotamii w XI w. został zabity przez grad. Bezimienny 
słupnik 25 października 986 r. (według Kroniki Diakona Leona) wpadł do Morza 
Czarnego w czasie trzęsienia ziemi i został pochłonięty przez „rozhukane bałwany” 21
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
2010-09-17
383305659.004.png
Duchowość
Strona 4 z 28
Wielu mieszkało w klatkach, skrzyniach, jeszcze inni stali nieruchomo na jakiejś 
górze, jeszcze inni chcieli być przykuci do góry, inni obwiązywali się kilogramami 
łańcuchów.  Byli  i  tacy,  którzy  zamykali  się  bądź  pozwalali  się  zamurowywać 
(rekluzja),  stając  się  „więźniami  Chrystusa” 22 .  Są  i  tacy,  którzy  mieszkali  w 
grobowcach 23 . Z czasem jednak pustelnicy stawali się coraz bardziej wygodni. Mieli 
nawet pustynne wille. Nie zadowalano się ciasną jaskinią, czy ciasnym szałasem.  „W 
pierwszym  pokoleniu  wszyscy  żyli  w  pojedynczych  celach.  W  drugim  pokoleniu 
wybitniejsi pustelnicy mieli pustelnie dwupokojowe, z jednym pokojem do spania i 
modlenia  się,  oraz  drugim  do  przyjmowania  wielbicielek  i  wielbicieli.  W  trzecim 
pokoleniu  rozwój  postępował  szybko  naprzód  od  trzypokojowego  do 
siedmiopokojowej pustelni […] Luksusowa pustelnia trzeciego pokolenia obejmowała 
pokój do modlitwy, izbę mieszkalną, sypialnię dla pustelnika, sypialnię dla ucznia […] 
kilka spiżarni, kuchnie jak również toaletę. Ta jednak na ukos przez podwórze od 
oratorium, oddalona tak daleko, jak tylko możliwe. Świętość zobowiązuje” 24 .  
     Czy mieli w swoich celach meble ? Pierwsze pokolenie mnichów miało niewiele: 
pleciona mata, jakieś dwa plecione kosze. Wymagania jednak rosły, mnożyło się 
uposażenie.  Potem  powstała  biblioteka,  często  kosztowna.  Rosło  pokolenie 
wykształconych Ojców Pustyni 25  
     Jak dużo pustelników było na pustyni ? Św. Rufin z Akwilei ocenia, że na pustyni 
było tak wielu pustelników «jak ludzi w wielkich miastach». Pustelnie były budowane 
tak, aby jeden pustelnik nie mógł tak łatwo obserwować drugiego pustelnika, ale 
przede wszystkim tak, aby «nikt nie mógł słyszeć, co ktoś drugi mówi» 26 .  
    Czy pustelnicy mieszkali osobno, czy razem?  W początkowej fazie pustelnictwa 
mieszkali  osobno.  Gdy  do  jakiegoś  pustelnika  przybywali  uczniowie,  często 
powstawała  wokół  pustelnika  (Ojca  –  Abba)  wspólnota.  Powstawały  też  osady 
pustelników, czasami ogromne, samowystarczalne, a nawet mające coś w rodzaju 
swoich zakładów gospodarczych, których produkty sprzedawano daleko poza osadą. 
Taką osadę pustelników utworzył np. św. Pachomiusz Wielki. Urodzony ok. 292 r. w 
Latopolis koło Teb (40 lat po św. Antonim). W wieku lat 20 został powołany do wojska 
cesarza Konstantyna. Długo w nim nie przebywał, „ponieważ miłujący Boga cesarz 
Konstantyn z Bożą pomocą już swoich wrogów zwyciężył” 27 . Potem udaje się na 
pustynię i zamieszkuje u Abby Palamona, który go przyjmuje na ucznia. Tu nauczył 
się  panowania  nad  sobą,  tu  doznał  oświecenia,  że  ma  utworzyć  wspólnotę  z 
pustelników.  Tworzy  dla  niej  Regułę.  „ Anioł  Pana,  opowiada  Sozomenos, 
promieniejący zstąpił z nieba, aby przekazać Pachomiuszowi na złotej tablicy zbiór 
ustaw dla jego koszar Ojców Pustyni 28 . Z powodu przepełnienia, tworzy następne 
klasztory wzdłuż Nilu (9 męskich klasztorów, każdy z ponad tysiącem mężczyzn, 
razem - 12-14 tysięcy). W klasztorach tych praktykowano nabożeństwa, w czasie 
których  ktoś  śpiewał  psalmy,  inni  słuchając  np.  wyplatali  kosze.  Te  skromne 
nabożeństwa odprawiano tylko dwa razy dziennie: rano po wstaniu i wieczorem przed 
pójściem  spać.  Sposób  organizacji  klasztorów  był  „wojskowy”.  Każdy  dom  miał 
swojego „dozorcę”. Trzy „dozorstwa” tworzyły „szczep”, kilku szczepami dowodził 
„hegemon” („przywódca, władca, oficer”), nad nimi był opat, który był bezpośrednio 
podporządkowany Pachomiuszowi. Ważne było posłuszeństwo. Bez zezwolenia nie 
można  było  nawet  pracować. Pieczę  nad  gospodarką  i  finansami  we  wspólnocie 
Pachomiusza sprawował „Wielki Ekonom”. Każdy sam prał swoją bieliznę. Wszyscy 
czynili  to  (niestety)  w  niedzielę.  Jedzono  tam:  papkę  zbożową,  rozgotowaną 
soczewicę, chleb i ser, oliwki, figi, daktyle – dwa razy dziennie. Pachomiusz dbał, 
żeby mnichom nie brakowało niczego. Szczególnie dbano o chorych 29 . We wspólnocie 
Pachomiusza  mur  zastąpił  pustynię 30 .  Regułę  Pachomiusza  rozpowszechnił  św. 
Hieronim 31 .  
  
 
9  Por. H. C. Zander, Święci przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni, tł. Ks. Mieczysław Stebart COr, 
„M”, Kraków 2002, 66-76.  
10  Por. tamże, 71-76.  
11  Por. Monastycyzm. Historia i duchowość, Kraków-Tyniec 2002, 80.   
12  Por. tamże, 80-82.  
13  Doroteusz z Gazy, Różne nauki ojca naszego Doroteusza 1,1 [w:] Starcy spod Gazy, Kraków 1999.  
14  Por. H. C. Zander, Święci przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni, „M”, Kraków 2002, 96-97.  
15  Por. tamże, 108-111.  
16  Tamże, 144.   
17  Por. tamże, 144-145.
 
18  Na podstawie H. C. Zander, Święci przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni, 288.  
19  Por. tamże, 288-292.  
20  Na podstawie H. C. Zander, Święci przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni, 263.  
21  Por. H. C. Zander, Święci przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni,  „M”, Kraków 2002, 257-258.  
22  Por. tamże, 245-256.  
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
2010-09-17
1 A. Brault OSM, N. Rath OSM, Szczęście w życiu zakonnym, Kraków 1995, 12.  
2  Por. pr. zb. Monastycyzm. Historia i duchowość, przekład D. Staniecka-Apostoł, t. 2 Duchowość Wschodu i 
zachodu, Kraków-Tyniec 2002, 28-35.  
3  Por. tamże, 27.   
4  Por. tamże, 150-170, 201-247.   
5  Na podstawie Th. M. Gannon SJ, G.W. Traum SJ, Pustynia i miasto, WAM 1999, 32-50; H. C. Bander OP, Święci 
przestępcy czyli przedziwne historie Ojców Pustyni, Kraków 2002.   
6  Hieronim, Ep. 14,10; cyt. wg św. Hieronima, Listy, tłum. J. Czuj, PAX, Warszawa 1952, t. I, 44.   
7  Apoftegmaty Ojców Pustyni, przeł. M. Borkowska, M. Starowieyski, M. Rymuza, ATK Warszawa 1986, t. I, 90 lub 
Księga Starców, Arseniusz 13, przeł. M. Borkowska, Znak Kraków 1983, 62.  
8  Bazyli z Cezarei, Ep. 90, 2, cyt. Wg Św. Bazyli Wielki, Listy, przeł. W. Krzyżaniak, Warszawa 1972, 124-125.
383305659.005.png
Duchowość
Strona 5 z 28
23  Por. tamże, 268-269.  
24  Por. tamże, 146.  
25  Por. tamże, 145-150.  
26  Por. tamże, 19-20.  
27  Tamże, 156.  
28  Tamże, 159.  
29  Por. tamże, 160-201.  
30  Por. tamże, 196.  
31
 Por. tamże, 198.  
  
  
I. PUSTELNICY  
  
A. PUSTELNICY EGIPSCY  
 
1. Wyprawa na Pustynię Egipską św. Rufina z Akwilei (394) 32
     Św. Rufin z  grupą  Greków  i Rzymian  z  Palestyny wyprawił  się  do Egiptu w 
poszukiwaniu pustelników. Była to ciężka i trudna wyprawa. Odnalazł m.in: 
     Ojca Kopres  
Cudotwórca: czynił cud jeden za drugim. O wielkiej tężyźnie fizycznej i duchowej. Z 
długą i piękną brodą. 
     Ojca Eliasza  
Ukończył na pustyni 110 rok życia. Dziennie zjadał 3 uncje chleba i trzy oliwki. 
    Ojca Or  
O śnieżnobiałej brodzie, odżywiającego się wyłącznie ziołami i słodkimi korzeniami. 
     Ojca Jan z Diolcus  
Wędrowny Ojciec Pustyni, wędrował po pustyni, spożywał tylko określone zioła i 
trawy („pasł się jak jeleń”). 
    Świętego Patermucjusza  
To dawny morderca i profanator grobów, po swoim nawróceniu - Ojciec Pustyni. 
Początkowo był przywódcą rozbójników, którzy m.in. bezcześcili i ograbiali pogańskie 
groby. Bóg upomniał go w czasie snu i  ten zmienił  swoje życie, udając  się  na 
pustynię, z czasem przyjmując chrzest. Tam opłakiwał swoje grzechy, żywiąc się 
zielskiem. Na pustyni nauczył się na pamięć całego Pisma Św. Gromadzili się wokół 
niego uczniowie. Miał dar czynienia cudów, zwłaszcza wobec umierających i zmarłych. 
Wskrzeszał zmarłych. Chodził suchą nogą po Nilu. By odwiedzić innego Ojca Pustyni 
przeleciał przez powietrzną przestrzeń Egiptu. Zmarł, mając ok. 90 lat w r. 394. 
    Jana z Lykopolis  
90-letni  pustelnik  opowiadający  o  demonie,  który  przyszedł  do  niego  w  postaci 
kobiety, która go uwiodła. 
     Starca Os  
Wielki nauczyciel pustelników w Wadi Natrum. Jego sentencje przechodziły z ust do 
ust. Mówił: „Albo skrupulatnie unikaj ludzi, albo wyśmiewaj świat i ludzi, i na ile to 
możliwe, sam rób z siebie błazna.” 
     Świętego Izydora  
Wokół jego pustelni żył tłum; około tysiąca ludzi. 
     Świętego Serapiona  
Żyjący  nad  jeziorem  Moeris.  Jego  pustelnia,  to  „wielkie  przedsiębiorstwo 
gospodarcze”.  Mieszkało  w  niej  wiele  tysięcy  braci,  którzy  pracowali  w  różnych 
warsztatach. 
     Ojca Ammoniusza  
Mieszkający na Pustyni Nitryjskiej. Specjalizował się w szybkiej budowie pustelni: "w 
ciągu jednego dnia cele były gotowe”. 
  
 
2. Badania O. Bazylego Degórskiego, paulina 33
 
Św. Paweł I Pustelnik   (+ ok. 341) 
     Napisał  o  nim  św.  Hieronim  w  dziełku  pt.  „ Żywot  św.  Pawła  Pierwszego 
http://www.lacek1.republika.pl/menu_d/pustynia.html
2010-09-17
383305659.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin