Jelonek_Tomasz_ks_-_Święty_Paweł_i_jego_listy.pdf

(2569 KB) Pobierz
599848357 UNPDF
Święty Paweł i jego listy
Tomasz Jelonek
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE 2
Żyd z Tarsu 2
Żyd, Grek i Rzymianin 3
Uczeń Gamaliela 3
Prześladowca 3
Nawrócenie 3
Początek działalności 4
Pierwsza podróż misyjna 4
Spotkanie w Jerozolimie 5
Starcie z Piotrem 6
Druga podróż misyjna 6
PIERWSZY LIST DO TESALONICZAN 8
DRUGI LIST DO TESALONICZAN 9
Zakończenie drugiej wyprawy misyjnej 11
Początek trzeciej podróży 11
LIST DO GALATÓW 12
Korespondencja z kościołem korynckim 15
Korynt 15
PIERWSZY LIST DO KORYNTIAN 16
DRUGI LIST DO KORYNTIAN 19
Trudności w czasie pobytu w Efezie 21
LIST DO FILIPIAN 22
Wyprawa do Macedonii i Achai 25
LIST DO RZYMIAN 25
Podróż do Jerozolimy 30
Uwięzienie 30
Więzienie w Cezarei 31
Podróż do Rzymu 32
Więzienie w Rzymie 32
LIST DO KOLOSAN 32
LIST DO FILEMONA 36
LIST DO EFEZJAN 37
Dalsze losy Apostoła 40
Problem autentyczności Listów Pasterskich 40
PIERWSZY LIST DO TYMOTEUSZA 41
LIST DO TYTUSA 44
Koniec życia Apostoła 46
DRUGI LIST DO TYMOTEUSZA 46
Lektura uzupełniająca 48
2
WPROWADZENIE
Rozpatrując pisma Nowego Testamentu w porządku chronologicznym, na pierwszym miejscu trzeba wymienić Listy
świętego Pawła. Zanim treść Dobrej Nowiny została zredagowana w poczwórnej wersji ewangelicznego orędzia, św.
Paweł umacniał wiarę licznych kościołów chrześcijańskich wysyłając do nich swoje listy. Są one pismami, które
nawiązują do ogłoszonego poprzednio kerygmatu. Treści, które znalazły się w Ewangeliach, przekazane były adresatom
wcześniej, zanim Apostoł Narodów kierował do nich swoje pouczenie w formie listu. Dlatego Listy Pawiowe treściowo
odpowiadają wyższemu stadium rozwoju myśli objawionej. Paweł odwołuje się do znanych adresatom prawd i podaje
ich głębsze wyjaśnienie.
Przypominając to, co zostało poprzednio głoszone ustnie, uzupełnia wykład, daje mu szeroką podbudowę i wyciąga
teologiczne wnioski. Dla zrozumienia pism Pawiowych trzeba zatem uprzednio poznać treść przekazu ewangelicznego,
który, zapisany później, w ustnym nauczaniu Kościoła wyprzedził jednak rozważania Apostoła. Ewangelie nie są jedynie
rejestracją z życia i nauczania Jezusa, zawierają one swoiste treści teologiczne właściwe poszczególnym Ewangelistom.
Listy Pawła natomiast w pełni rozwijają biblijną myśl teologiczną. Synteza tej myśli, a więc teologia Pawłowa, jest
najpełniejszym odczytaniem pisarskiej działalności Apostoła.
Zanim to jednak może nastąpić, zanim opracuje się teologiczną syntezę myśli św. Pawła, trzeba przeanalizować
poszczególne pisma, które wnoszą swój wkład w ujęcie syntetyczne. Takie zadanie egzegetyczne, wykładające orędzie
poszczególnych pism na tle ich uwarunkowań i okoliczności napisania, jest przedmiotem oddawanych do rąk czytelnika
rozważań. Na tle życia Apostoła analizowane są kolejne Listy, a przy tej analizie ukazywany jest też wkład każdego
Listu w teologiczną myśl Pawiową. Celem tych rozważań jest ułatwienie lektury Listów Pawiowych, aby mogły być
czytane z większym pożytkiem dla życia duchowego i umocnienia wiary.
Listy św. Pawła zajmują pokaźne miejsce w kanonie Nowego Testamentu, czternaście pism różnej objętości stanowi
itak zwane Corpus Paulinum czyli zestaw pism Pawiowych. Chociaż nie wszystkie te pisma zostały własnoręcznie
napisane przez św. Pawła, słusznie zostały mu przypisane, a za wyjątkiem Listu do Hebrajczyków, Paweł w ścisłym tego
słowa znaczeniu jest ich autorem. Autorstwo Listu do Hebrajczyków stanowi problem odrębny. Autorem zaś jest ten, kto
sam pisze, kto dyktuje i kto akceptuje opracowane pod swoim kierownictwem teksty. Te formy autorstwa odnoszą się do
Listów Pawiowych.
W przypadku Listów św. Pawła jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że możemy je śledzić na tle życia i działalności
Apostoła. Ułatwia nam to relacja Dziejów Apostolskich, spisanych przez ucznia i przyjaciela Pawiowego, św. Łukasza, a
także charakter samych Listów, które zawierają wiele wzmianek autobiograficznych, nawiązują do konkretnych sytuacji
i są bardzo osobistymi wypowiedziami autora. Ponieważ dzieje Pawła pomagają z kolei lepiej poznać jego
piśmiennictwo, postaramy się zobaczyć poszczególne Listy na tle życia Apostoła, rozpoczynając jego opowiadanie od
początku.
Żyd z Tarsu
Kiedy Paweł został pojmany w Jerozolimie i prowadzony przez rzymskich żołnierzy, zwrócił się do trybuna w
języku greckim i powiedział: Ja jestem Żydem z Tarsu, obywatelem znacznego miasta w Cylicji (Dz 21,39). Gdy zaś
chwilę potem pozwolono mu przemówić do tłumu, rozpoczął mowę w języku hebrajskim od słów: Ja jestem Żydem
urodzonym w Tarsie w Cylicji (22,3). Wyznanie Pawiowe zapisane przez św. Łukasza pozwala nam znaleźć miejsce
urodzenia Apostoła. Jest nim Tars, leżący w Cylicji.
Miasto miała założyć legendarna królowa Semiramida. W tym właśnie mieście zachorował Aleksander Wielki. Do
dobrobytu miasta przyczynił się Seleukos I, a Antioch IV zadbał o jego rozwój. Pod panowaniem Rzymian miasto
przeżywało czasy rozkwitu. Było ono obok Aten i Aleksandrii trzecim ośrodkiem intelektualnym Wschodu. Kwitły w
nim szkoły stoickie i epilkurejskie, a w początkach pierwszego wieku zasłynął tam wielki mag Apoloniusz z Tiany.
Zawody sportowe, misteria dionizyjskie, tajemniczy kult Mitry, synkretyzm religijny — wszystko to skupiało się w tym
pięknym i wielojęzycznym mieście. Była tam też spora grupa Żydów, biorących udział w życiu miasta z wyjątkiem
wychowania i kultu, które dla Żydów ogniskowały się w synagogach.
W tym mieście w pierwszej dekadzie pierwszego wieku urodził się ten, który miał zostać Apostołem pogan. Został do
tego opatrznościowo przygotowany od samego początku.
3
Żyd, Grek i Rzymianin
Do umiłowanego przez siebie kościoła w Filippach pisał św. Paweł: Obrzezany w ósmym dniu, z rodu Izraela, z
pokolenia Beniamina, Hebrajczyk z Hebrajczyków, w stosunku do Prawa — faryzeusz (3,5n). Urodzony w Tarsie
otrzymał przy obrzezaniu imię hebrajskie Saul (Szaweł), które nawiązywało do pierwszego króla w Izraelu. Szaweł
pochodził z tego samego pokolenia Beniamina, z którego pochodził wspomniany król. Imię Saul oznacza upragniony.
Jako mieszkaniec Tarsu nosił jeszcze drugie imię, Paulus (Paweł), imię rzymskie. Od urodzenia bowiem przysługiwało
mu dziedziczne prawo obywatelstwa rzymskiego. Pochodził z rodziny faryzejskiej, to znaczy zaliczającej się do
gorliwych czcicieli Jahwe. W warunkach jednak diaspory nawet faryzeusze nie byli tak hermetycznie zamknięci i ciaśni
jak ich współwyznawcy w Palestynie. Szaweł więc oprócz nauk pobieranych w synagodze spotkał się z kulturą
hellenistyczną. Nauczył się biegle władać językiem greckim, a z jego pism wynika, że znał także literaturę klasyczną
oraz zwyczaje, opinie filozoficzne i religijne panujące we współczesnym mu świecie greckim.
Z domu wyniósł znajomość języka aramejskiego, w synagodze poznał język hebrajski i teksty Pisma Świętego.
Zgodnie z ówczesnymi zwyczajami zdobył też zawód. Był to rozpowszechniony w Cylicji zawód tkacza, który wyrabiał
z koziej sierści materiał na namioty.
Hebrajczyk z Hebrajczyków, nauczony w domu gorliwego przestrzegania tradycji narodowo-religijnych, przez
środowisko stał się w pewnym stopniu Grekiem, a obywatelstwo czyniło go Rzymianinem.
Uczeń Gamaliela
Kontynuując mowę po pojmaniu w Jerozolimie św. Paweł stwierdził: Wychowałem się jednak w tym mieście, u stóp
Gama- Hela otrzymałem staranne wykształcenie w Prawie ojczystym (Dz 22,3).
Najprawdopodobniej około roku trzydziestego Paweł przybył do Jerozolimy, aby w samym centrum życia religijnego
zdobyć wykształcenie. Został uczniem rabina Gamaliela, u którego poznawał umiejętność tłumaczenia Pisma Świętego i
wyprowadzania z niego wszystkich potrzebnych rozwiązań. W Prawie i Prorokach bowiem według poglądów
żydowskich zawierała się cała mądrość i wiedza.
Jako uczeń szkoły faryzejskiej stał się Szaweł szczególnie wielkim zapaleńcem w zachowywaniu tradycji swoich
przodków (Ga 1,14).
Prześladowca
Po swoim pierwszym pobycie w Jerozolimie Szaweł wrócił do Tarsu. Pobyt w Jerozolimie poprzedził, jak się
wydaje, publiczną działalność Jezusa, w każdym razie nie był jej współczesny. Szaweł osobiście nie spotkał się z
Jezusem w czasie Jego ziemskiego życia. Pojawił się znów w Jerozolimie po zmartwychwstaniu Chrystusa, gdy Kościół
zaczynał się rozrastać. Gorliwy faryzeusz był wrogo ustosunkowany do nowej religii, uważając ją za szkodliwą sektę.
Dlatego wziął udział w egzekucji św. Szczepana, a potem niszczył Kościół, wchodząc do domów porywał mężczyzn i
kobiety i wtrącał do więzienia (Dz 8,3), siał grozę i dyszał żądzą zabijania uczniów Pańskich. Udał się do arcykapłana i
poprosił go o listy do synagog Damaszku, aby mógł uwięzić i przyprowadzić do Jerozolimy mężczyzn i kobiety,
zwolenników tej drogi, jeśliby ja- kichś znalazł (Dz 9,ln). Sam później powie o sobie: z niezwykłą gorliwością
zwalczałem Kościół Boży i usiłowałem go zniszczyć (Ga 1,13).
Nawrócenie
Droga z Jerozolimy do Damaszku mierzona w kilometrach wynosi ich dwieście trzydzieści, ale droga Szawła była
nieskończenie dłużsiza. Przed dotarciem do celu podróży Szaweł został powalony przez światłość i ujrzał
Zmartwychwstałego Chrystusa, który zwrócił się do niego z zapytaniem: Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?
(Dz 9,4).
Wizja pod Damaszkiem zmieniła prześladowcę w apostoła. Zrozumiał, że Ukrzyżowany jest Mesjaszem, że w Nim
realizują się wszystkie zapowiedzi Prawa i Proroków. Wszystko, co dotychczas uważał za zysk, swoje przywiązanie i
swoją gorliwość, uznał Szaweł za stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa Jezusa. Dla Niego wyzuł
się ze wszystkiego (por. Flp 3,7n).
4
Oślepiony blaskiem objawienia Szaweł został zaprowadzony do Damaszku przez towarzyszy podróży, a tam jeden z
uczniów Chrystusa, Ananiasz go ochrzcił. Po chrzcie Paweł odzyskał wzrok i został napełniony Duchem Świętym.
Droga duchowa Pawła i jego dojście do Zmartwychwstałego Chrystusa różni się istotnie od drogi dwunastu
apostołów. Tamci poznali najpierw ziemskiego Jezusa, przeżyli kryzys Jego śmierci i tak doszli do spotkania ze
Zmartwychwstałym. Paweł na początku spotkał Zmartwychwstałego, a potem został pouczony o Jego życiu. Ta
odmienna perspektywa wycisnęła wyraźne piętno na teologii Pawłowych Listów.
Początek działalności
Na podstawie relacji Dziejów Apostolskich oraz wzmianek w Liście do Galatów (l,17n) i Drugim Liście do
Koryntian (ll,32n) staramy się odtworzyć początkowy okres działalności Pawła. Po trwającym jakiś czas pobycie w
Damaszku udał się on na pustynię, a będąc człowiekiem gorliwości i czynu, powrócił do Damaszku i zaczął głosić, że
Jezus jest Mesjaszem. Nauka ta wywołała ataki ze strony Żydów, którzy pozyskali dla swych planów namiestnika króla
Aretasa, władającego krajem Naibatejczyków, do którego należał Damaszek. Miasto zostało strzeżone, aby pojmać
P&wła. On jednak został spuszczony z murów miejskich w koszu i tak uszedł prześladowcom.
Minęło już około trzech lat od nawrócenia Pawła, ale chrześcijanie w Jerozolimie nic o tym nie wiedzieli. Pamiętali
natomiast groźnego prześladowcę. Dlatego, gdy Paweł po ucieczce z Damaszku zjawił się w Jerozolimie, spotkał się z
nieufnością ze strony chrześcijan. Dopiero Barnaba wprowadził go do kościoła jerozolimskiego i umożliwił spotkanie z
apostołami Piotrem i Jakubem. Pobyt Pawła w Jerozolimie trwał piętnaście dni, w czasie których miał on widzenie w
świątyni jerozolimskiej, o którym czytamy w Drugim Liście do Koryntian (12,2n) i w Dziejach Apostolskich (22,18—
21). Paweł ma opuścić Jerozolimę i zostanie posłany do pogan.
Wróciwszy do Tarsu Paweł głosił Ewangelię w swym mieście i okolicy. W Tarsie odnalazł go znów Barnaba, aby
przyprowadzić do Antiochii Syryjskiej, która była dużym ośrodkiem chrześcijań-
stwa. Miasto to leżące nad Orontesem, stolica Syrii, było miastem wspaniałym i bogatym, a jego mieszkańcy znani
byli z niezależności myślenia.
Z Antiochii Paweł z Barnabą zostali wysłani do Jerozolimy, aby zanieść tam wsparcie uzyskane ze zbiórki wiernych
w związku z głodem zapowiadanym przez proroka Agabosa. Głód ten nastał za cesarza Klaudiusza.
Barnaba i Szaweł, wypełniwszy swoje zadanie, powrócili z Jerozolimy zabierając ze sobą Jana zwanego Markiem
(Dz 12,25).
Pierwsza podróż misyjna
W Antiochii wyznaczono Barnabę i Pawła do szczególnego dzieła misyjnego. Po modlitwie i poście włożyli na nich
ręce przełożeni Kościoła i wyprawili w podróż misyjną. Wraz z tą dwójką udał się Jan Marek.
Podróż rozpoczęła się od Cypru, skąd pochodził Barnaba. Misjonarze z Antiochii udali się do Seleucji, która była
portem Antiochii i leżała nad Orontesem. Stamtąd przepłynęli do Salaminy, najznaczniejszego miasta Cypru, od którego
zaczęli nauczanie w synagogach żydowskich. Na Cyprze była liczna kolonia żydowska. Po przejściu całej wyspy (około
dwieście kilometrów) znaleźli się w Pafos, które było siedzibą rzymskich namiestników. W Pafos znajdowała się słynna
na cały świat świątynia Afrodyty. W tym czasie prokonsulem w Pafos był Sergiusz Paulus, a na jego dworze przebywał
fałszywy prorok żydowski Bar — Jezus z przydomkiem Elimas (mędrzec). Elimas usiłował odwieść prokonsula od
wiary, a gdy Paweł sprowadził na niego czasową ślepotę, Sergiusz uwierzył zdumiony tym, co zaszło.
Z Pafos droga misjonarzy wiodła przez morze do Pamfilii, która była krajem niebezpiecznym, kryjówką przestępców
i korsarzy. Marek odłączył się od wyprawy i powrócił do Jerozolimy, natomiast kierownictwo wyprawy objął Paweł.
Przedtem kierował nią Barnaba. Przez Perge udali się na błotnistą krainę Pamfilii oraz przez wysokie góry Taurus do
Galacji i przybyli do Antiochii Pizy dyjskiej. Wśród błot Pamfilii Paweł nabawił się malarii, która będzie jego wielkim
udręczeniem.
5
Na przykładzie działalności w Antiochii Pizydyjskiej, opisanej w Dziejach Apostolskich (13,14—52), możemy
poznać sposób postępowania Pawła. Przybywszy do miasta udawał się do dzielnicy żydowskiej, tam szukał pracy, a w
szabat zjawiał się w synagodze, aby wyjaśnić czytane tam słowo Boże. Wyjaśnienie to wskazywało na wypełnienie się
oczekiwań Izraela w osobie Jezusa Chrystusa. Wśród Żydów żniwo misyjne nie było zwykle obfite, a wielu Żydów
sprzeciwiało się nauce Pawła. Wtedy zwracał się on do pogan, którzy chętniej garnęli się do Ewangelii i z nawróconych
zarówno Żydów jak i pogan Paweł tworzył lokalny kościół. Postęp dzieła Bożego nie dawał spokoju Żydom, którzy nie
przyjęli słowa, podburzali oni przeciw Pawłowi lud i władze, i zmuszali go do opuszczenia miasta. Rozpoczęte zaś
dzieło rozwijało się dalej dzięki łasce Ducha Świętego.
W Antiochii Pizydyjskiej Żydzi podburzyli wpływowe kobiety i znaczniejszych obywateli, wzniecili prześladowanie
Pawła i Barnaby i ich wyrzucili.
Misjonarze udali się w stronę Cylicji i Tarsu, zdążając przez słabo zaludnioną wyżynę i naturalne obniżenie w paśmie
Taurusu. Sto trzydzieści kilometrów od Antiochii Pizydyjskiej znajdowało się Ikonium, które stało się następnym etapem
apostolskiej pracy. Po początkowych sukcesach uformował się przeciw Pawłowi silny front. Paweł jednak działał w tym
mieście dłuższy czas, a działalność zakończyła się ucieczką na wieść o przygotowanym ukamieniowaniu misjonarzy.
Napisany w drugiej połowie drugiego wieku apokryf pod tytułem Dzieje Pawła przytacza historię mieszkanki
Ikonium, Tekli która stawszy się gorliwą uczennicą Pawła, zrezygnowała z małżeństwa. Zawiedziony z tego powodu
bogaty młodzieniec w Pawle upatrywał swego wroga i także przyczynił się do jego wypędzenia.
Z Ikonium Paweł i Barnaba udali się do Listry. Tam zamieszkali u pobożnej Lois, jej córki Eunikę i wnuka
Tymoteusza. W czasie nauczania przez Pawła dokonał się cud uzdrowienia chorego od urodzenia. Podekscytowane tym
tłumy Likaończyków uznały Barnabę iza Zeusa, a Pawła za Merkurego. Skojarzenie to wiązało się z miejscową legendą,
według której właśnie w Listrze zawitał Zeus wraz ze swym synem Hermesem (Merkurym) pod postacią skromnego
podróżnego. Odpychany od domu do domu, przyjęty został przez dwoje staruszków. Gdy zagniewany Zeus ukarał całą
okolicę powodzią, uratował się jedynie dom tych staruszków, zamieniony potem na świątynie Zeusa. Oni zaś pozostali
tam jako para kapłańska, a po śmierci zamienieni w dwa drzewa splecione konarami.
Tym razem mieszkańcy Listry, sądząc, że posiadający moc cudotwórczą są nawiedzającymi ich znów bogami, a nie
chcąc okazać ponownie lekceważenia, urządzili procesję, na czele której
szedł kapłan Zeusa prowadząc woły na ofiarę. Paweł i Barnaba, jako Żydzi na widok tego blużnierczego aktu,
rozdarli swe szaty i rzuciwszy się w tłum wykazywali, że są tylko ludźmi, a pragną ukazać prawdziwego Boga. Tłum
został powstrzymany od złożenia ofiar.
W ślad jednak za misjonarzami podążyli ich wrogowie z Antiochii Pizydyjskiej i Ikonium. Podburzyli tłum, który
łatwo przechodzi od uwielbienia do potępienia, i spowodowali ukamieniowa- nie Pawła. Sądząc, że już nie żyje,
porzucono go za miastem. Uczniowie wyratowali pobitego, otoczyli troską i następnego dnia wysłali do Derbe. Lecząc
się, nie zaniedbał i tam pracy apostolskiej, która wydała liczne owoce.
Wbrew poprzednim planom Paweł nie powrócił z Derbe do Cylicji, ale poszedł odwiedzić i umocnić założone już
kościoły w Listrze, Ikonium i Antiochii Pizydyjskiej. Mimo prześladowań wszędzie tam rzucone ziarno zakiełkowało.
Wszędzie więc ustanawiali starszych, czyli hierarchię kościelną.
Dalsza droga wiodła przez Pamfilię do Perge, z Perge do At- talii, miasta portowego, a stamtąd drogą morską do
Antiochii Syryjskiej, skąd rozpoczęto tę wyprawę, której droga wyniosła przeszło tysiąc kilometrów lądem i trzysta
morzem. Na tej drodze stanęły wysokie pasma górskie, bagna i wąwozy, a przede wszystkim liczne prześladowania od
ludzi, bo przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego (Dz 14,22). Miał prawo Paweł tymi właśnie
słowami umacniać uczniów pozostawionych w Lykaonii.
Spotkanie w Jerozolimie
Paweł i Barnaba wróciwszy do Antiochii zdali sprawę ze swego dzieła. Wielu pogan weszło do Kościoła. Paweł nie
żądał od nich obrzezania, ale temu bardzo sprzeciwiali się bracia przybyli z Judei. Postanowiono więc udać się do
Zgłoś jeśli naruszono regulamin