Tomasz Kaczmarczyk
Filozofia II rok
1. Droga Europy w okrywaniu Indii i cztery rodzaje interpretacji dorobku wschodu:
a) Heglowska negatywna koncepcja kultury indyjskiej jako nie mającej potencjału; zamknięty rozdział historii,
b) „Kraina dzieciństwa” Maxa Mullera i związany z nią pogląd o korzeniach kultury współczesnej w Indiach
c) analogiczność obydwu kultur i moc dorobku Indii w myśli Schopenhauera,
d) „Europeizacja wszystkich nieeuropejskich odłamów ludzkości.” – wizja Edmunda Husserla.
2. Obojętność myśli indyjskiej w stosunku do odmiennych kultur do początku XIX w.
3. Uleganie europeizacji przez Hindusów, w wyniku której rośnie zainteresowanie własną przeszłością. Autodefiniowanie.
4. Otwarcie Indii na świat i związany z tym „renesans” w wyniku działalności Rammohana Roya.
5. Teoria rozłamu kultury Indii P. Hackera na „neohinduizm” i „wciąż żywy hinduizm tradycyjny”.
6. Pomysły na pogodzenie tradycji europejskiej z hinduską:
a) skorelowanie kultur – Rammohan Roy, Keshab Chandra Sen i Vivekananda,
b) wzajemne uzupełnienie: Europa – świat zewnętrzny, Indie – świat wewnętrzny, autorstwa: Aurobindo i Radhakrishnana
c) włączenie Indii w „dzieło postępu naukowego” – Dayananda Saraswati
5. Hermeneutyczny charakter kultury Indii będący wynikiem kolonizacji i „ruchów na rzecz harmonizacji”
6. Ekspansja myśli indyjskiej współcześnie.
7. Nadzieje upatrywane przez Europejczyków w kulturze Indii i próba autoweryfikacji poprzez pryzmat świata hinduskiego.
wlochaty6666