Europa - Indie.doc

(23 KB) Pobierz
Tomasz Kaczmarczyk

Tomasz Kaczmarczyk

Filozofia II rok

 

 

 

 

 

EUROPA, INDIE I „EUROPEIZACJA ŚWIATA” – WILHELM HALBFASS

 

 

 

1.               Droga Europy w okrywaniu Indii i cztery rodzaje interpretacji dorobku wschodu:

a)     Heglowska negatywna koncepcja kultury indyjskiej jako nie mającej potencjału; zamknięty rozdział historii,

b)     „Kraina dzieciństwa” Maxa Mullera i związany z nią pogląd o korzeniach kultury współczesnej w Indiach

c)     analogiczność obydwu kultur i moc dorobku Indii w myśli Schopenhauera,

d)     „Europeizacja wszystkich nieeuropejskich odłamów ludzkości.” – wizja Edmunda Husserla.

2.              Obojętność myśli indyjskiej w stosunku do odmiennych kultur do początku XIX w.

3.              Uleganie europeizacji przez Hindusów, w wyniku której rośnie zainteresowanie własną przeszłością. Autodefiniowanie.

4.               Otwarcie Indii na świat i związany z tym „renesans” w wyniku działalności Rammohana Roya.

5.              Teoria rozłamu kultury Indii P. Hackera na „neohinduizm” i „wciąż żywy hinduizm tradycyjny”.

6.              Pomysły na pogodzenie tradycji europejskiej z hinduską:

a)     skorelowanie kultur – Rammohan Roy, Keshab Chandra Sen i Vivekananda,

b)     wzajemne uzupełnienie: Europa – świat zewnętrzny, Indie – świat wewnętrzny, autorstwa: Aurobindo i Radhakrishnana

c)     włączenie Indii w „dzieło postępu naukowego” – Dayananda Saraswati

5.              Hermeneutyczny charakter kultury Indii będący wynikiem kolonizacji i „ruchów na rzecz harmonizacji”

6.              Ekspansja myśli indyjskiej współcześnie.

7.              Nadzieje upatrywane przez Europejczyków w kulturze Indii i próba autoweryfikacji poprzez pryzmat świata hinduskiego.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin