gnostycyzm.pdf

(92 KB) Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
Istotagnostycyzmu
ródłapoznaniagnostycyzmu
SystemygnostyckiezIIiIIIw.
GNOSTYCYZM —historycznaposta¢gnozywIIiIIIw.poChr.
Termin„gnostycyzm”zacz¦tostosowa¢odXVIIIw.naoznaczeniegnozy
heretyckiej.Porazpierwszyzastosowałgoanglika«skiteologifilozofH.More
(1614–1687)dlaoznaczeniawszystkichchrze±cija«skichherezjistaro»ytnych,
tak»egnostyckichsystemówzIIiIIIw.G.ł¡czysi¦zpoj¦ciemgnozy
iwdzisiejszymu»yciuoznaczanietylkochrze±cija«skiesystemygnostyckie,
aletak»eniechrze±cija«skieformygnozytegookresu.
Istotagnostycyzmu. Wgustale«kongresuwMessynie(1966)podstaw¡
g.jestideabosko±cija¹ni(„iskrybo»ej”)wczłowieku.„Iskrabo»a”,okre±la-
natak»ejako„duch”(pne§ma[pnéuma]),ł¡czysi¦zmonistycznympodło»em,
czylizprzekonaniaoprawdziwymistnieniuwył¡cznie„duchowego”elemen-
tu,wtymtak»eideiBoga(okre±lanegoprzypomocyró»nychterminów:„Oj-
ciec”,„Istniej¡cy”,„Byt”,aletak»eapofatycznie:„nieznany”,„nieistniej¡cy”).
„Iskrabo»a”wyłoniłasi¦zboskiego±wiataiwpadław±wiatlosu,narodzin
i±mierci.Los„iskrybo»ej”opierasi¦naideizst¦puj¡cejewolucjipierwiastka
boskiego,którejnajni»szykresstałsi¦przyczyn¡bezpo±redni¡lubpo±redni¡
powstania±wiata.W±wiecietym„iskrabo»a”zostajeuwi¦zionaiprzezod-
powiedniedziałaniazbawczemaby¢odniegouwolniona.Historiaboskiego
elementurozwijapodstawowydlag.dualizm,przeciwstawieniesferyboskiej,
duchowej—materialnemuwidzialnemu±wiatu(antykosmizm),duchaiciała
(antysomatyzm),±wiatło±ciprzynale»nejboskiejiduchowejsferzeiciemno±ci
zwi¡zanejze±wiatem,materi¡iciałem.Radykalnydualizmg.przeciwstawia
całkowicieipodka»dymwzgl¦dempoza±wiatowegoBoga±wiatumaterialne-
mu.Dualistycznyw¡tekg.rozwijałww¡tkachmitycznych.Bógwgg.niema
nicwspólnegoze±wiatem,niestworzyłgo,nierz¡dzinimigoniezbawia(st¡d
gnostycyunikaliokre±le«najwy»szejistotyzapo»yczonychzreligii,któremó-
wiłyoBogu-stwórcy,wtymtak»eokre±lenia„Bóg”).Bógwgg.jestcałkowicie
niepoznawalny,ajegotranscendencj¦wyra»aantykosmiczneistnienie.Doistoty
g.nale»ydo±wiadczenieBogacałkowicieobcego,oddalonegood±wiata,abso-
lutnietranscendentnego.Otoczonyjestsfer¡bytówduchowych(eony),któres¡
jegoemanacjamiitworz¡znimduchow¡pełni¦(pleroma).Bytytes¡bli»sze
człowiekowini»Bóg.Przedstawiones¡zapomoc¡poj¦¢ludzkich,wskazuj¡
naduchow¡iumysłow¡natur¦(„umysł”,„rozum”,„m¡dro±¢”).Jedn¡ztych
postaciduchowych,ostatni¡wgkoncepcjizst¦puj¡cejewolucji,wniektórych
systemachg.nazywanaM¡dro±ci¡(Sof a[Sophía],aletak»eL goc[Logos]),
niemog¡czpowoduoddaleniapozna¢Boga,albote»niemog¡cgona±ladowa¢
wpadawkryzys.Powstaj¡wniejnastawieniani»szegorz¦du(„smutek”,„niepo-
kój”,„rozterka”).Ztegokryzysupowstajestwórca±wiata(„demiurg”z Timajosa
Platona)ijegopomocnicy(„archonci”),władcy±wiata,kosmos,±wiatwidzialny
iczłowiek.Demiurg(„rzemie±lnik”)jestbytemniewpełni±wiadomym,niewie
oistnieniuwy»szejsfery.WniektórychsystemachmazniekształconerysyBoga
ST.Człowiek,wgg.,zło»onyjestzciała,duszyiducha.Zewzgl¦dunapocho-
dzeniejesttworem±wiatowymiponad±wiatowym.Przezciałopodlega±wiatu,
gnostycyzm 1
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
losowi,przezduchanale»ydosferyboskiej.Nadciałemidusz¡władz¦maj¡
odpowiedniemoce±wiatowe,archonci,którzystworzyliczłowieka,adokład-
niejegociałoidusz¦,abyuwi¦zi¢boskiegoducha.Stworzyligonawzórpra-
człowieka,„pierwszegoczłowieka”,któryjestistot¡Bo»¡,lubwprostBogiem.
Znakiemuwi¦zienia„ducha”wmateriiicielejestbrak±wiadomo±cisiebie.Ta
„nie±wiadomo±¢”jestistot¡±wiatowegoistnieniaczłowieka,podobniejakbrak
poznaniaimocy„M¡dro±ci”byłprzyczyn¡powstania±wiata.Otrzymaniewie-
dzyosobie,±wiecieiBogu,czylignozy,jestwyzwoleniemzwi¦zów±wiata
iciała.Zracjiprzebywaniaw±wieciewiedzatajestukrytaprzedczłowiekiem.
Zdobyciewiedzyniejestefektemwysiłkuczłowieka.Jegoorganwiedzy—ja¹«,
„iskrabo»a”—znajdujesi¦wstanie„samozapomnienia”.Potrzebnajestinter-
wencjazzewn¡trz,czyliobjawienie.Objawienieprzynosizwiastunze±wiata
±wiatło±ci.Przenikasferyarchontów,budzi„wewn¦trznegoczłowieka”iudzie-
lamuzbawczejwiedzy.Doj±ciedo±wiadomo±ci,osi¡gni¦ciewiedzyjestistotn¡
cz¦±ci¡zbawienia.Misjazbawczegoposła«carozpoczynasi¦jeszczeprzedpo-
wstaniem±wiatawidzialnego,przedstworzeniem,gdy»upadekboskiejistoty
poprzedziłstworzenie.Misjazbawieniaprzebiegarównolegledohistoriiupad-
ku.Tak»eeonyoddaloneodBogawymagaj¡ponownegoskupieniaipowrotu
dopełni(pleroma).W±cisłymznaczeniuwybawieniawymaga„iskrabo»a”,
któraznalazłasi¦w±wieciestworzonym,czyliwciele.Objawionawiedza,czyli
gnoza,jest„wiedz¡oBogu”,obejmujecało±¢gnostyckiegomitu,czyli„gno-
za,kimjeste±my,sk¡dprzyszli±my,gdziejeste±my,gdziezostali±myrzuceni,
kujakiemucelowispieszymy,odczegozostali±mywykupieni,czymjestnaro-
dzenie,czymodrodzenie?”(KlemensAleksandryjski, WypisyzTheodota ,78,2).
Wiedzatamiałatak»eznaczenie„praktyczne”.Pouczała,jaknadrodzewyj-
±ciaze±wiataunikn¡¢niebezpiecze«stwzestronyarchontów,władców±wiata,
daj¡czakl¦ciaiformułyprzej±ciaprzezsfery±wiata.Ja¹«człowiekaprzecho-
dz¡cprzezposzczególnesfery±wiatawyzwalasi¦zwarstw,której¡kr¦powały
(zcielesnej,psychicznej),idocieradoczystejtranscendencjiBoga,zktórymsi¦
jednoczy.Wskalicało±ciowejprocestenstanowicz¦±¢odbudowyboskiejpełni,
przywróceniepierwotnegostanuskupienia.Gdywszystkiecz¡stkiboskiezosta-
n¡zebrane,±wiatpozbawionyelementów±wiatło±ciprzestanieistnie¢.W»yciu
doczesnymgnostycy(nazywalisiebie„duchowymi”,„pneumatykami”)wyró»-
nialisi¦odpozostałyludziwy»szymstopniemwtajemniczenia.Bezpo±rednie
o±wiecenieoznaczałoniezale»no±¢iswobod¦wobecwiedzyiwiary.St¡dwy-
wodzisi¦bogactwognostyckichdoktryn.Wolno±¢gnostykawyznaczałatak-
»ejegozachowania.Moralno±¢gnostyckazostałaokre±lonaprzezwrogo±¢do
±wiata,pogard¦wobecwszelkich±wiatowychwi¦zów.Oznaczałotopogard¦
dlaprawa,przedewszystkimdlaprawaStwórcy.Gnostykjako„zbawionyzna-
tury”byłwolnyzarównoodfatum,jakimoralnegoprawa.Buntprzeciwprawu
moralnemunadanemuprzezStwórc¦,paradoksalnieprzyczyniasi¦bardziejdo
zbawieniaboskiegoelementuwczłowieku.
Gnostycydlawyra»eniaswejideiprzej¦liwielew¡tkówmitologicznychili-
terackich.Wyra»aliswoj¡nauk¦zapomoc¡poj¦¢filozoficznych,zaczerpni¦tych
ztradycjiplato«skiejistoickiej,aletak»ezapomoc¡antycznegoobrazu±wiata
(np.„w¡tekarchontów,władców±wiata”,„w¦drówkiduszy”),obrazówbiblij-
nychzeST,główniezKsi¦giRodzaju,posłu»ylisi¦NT(zarównoteologi¡,jak
iwarstw¡literack¡,zwł.wodniesieniudoJezusaChrystusa),aletak»emitologi¦
gnostycyzm 2
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
hellenistyczn¡.Wykorzystaliogólnewyobra»eniaantropologiczne,nauk¦orein-
karnacji,zastosowalispecyficzn¡symbolik¦(„sen”,„upojenie”jakobrakgnozy;
„obcegow±wiecie”dlaopisuupadku;„±wiatłoiciemno±ci”,„skupienieiroz-
proszenie”).Wykorzystalimetod¦alegorycznejinterpretacjitekstów.Gnostycy
wykorzystalitak»ewi¦kszeformyliterackie(ztradycjiwczesnochrze±cija«skiej,
hermetyzmu,pó¹negojudaizmu,apokaliptyki,astrologii,magii,tradycjimiste-
ryjnej).By¢mo»eprzeredagowalicałeutwory.Badaniem.in.tejwarstwyliterac-
kiej,mitologicznejisymbolicznejg.pozwolinawskazanietradycji,zktórychg.
czerpał.Dotychczasowebadaniawskazuj¡,»eg.mógłpowsta¢w±rodowisku
pó¹negojudaizmuiwczesnegochrze±cija«stwa,natomiastpozostajeobcywobec
my±libiblijnejST;b¦d¡czistotyniechrze±cija«skim,najwi¦cejzaczerpn¡łzin-
nychtradycji:ira«skich,plato«skich,orfickich,egip.,my±liFilonaAleksandryj-
skiego.Gnostyckiejpostawyantykosmicznejjedynieniedasi¦znik¡dwypro-
wadzi¢.Uczeni,którzyzwracaj¡uwag¦najegoniechrze±cija«sk¡istot¦,mówi¡
og.przedchrze±cija«skim(szkołahistoriireligii—W.Bousset,R.Reitzenstein),
natomiastci,którzywskazuj¡nag.jakoherezj¦chrze±cija«sk¡wskazuj¡naje-
gopowstawaniewrazzrozwojemchrze±cija«stwa(S.Pétrement).Niedasi¦
równie»wobecnymstaniebada«wyja±ni¢społecznychaspektówg.,awi¦cczy
gnostycytworzyliosobnewspólnotyreligijnezwłasn¡hierarchi¡,liturgi¡,czy
te»tworzyliugrupowaniawłonieinnychspołeczno±ci.Rozwójmanicheizmu
jakoideowejkontynuacjig.wskazywałbyraczej,»egnostycytworzyliosobne
społeczno±ci.
ródłapoznaniagnostycyzmu. Doczasuodkry¢oryginalnychgnostyckich
utworów¹ródłemwiedzyog.pozostawałypismapolemiczneojcówKo±cioła.
Zdrugiejpoł.IIw.zachowałosi¦dziełonajobszerniejszeinajbardziejmiarodaj-
new±ródpismantygnostyckich,gr.dziełoIreneuszazLyonupt. Zdemaskowanie
iodparciefałszywejgnozy ,wcało±cizachowanepołac.jako Adversushaereses .
Pó¹niejszymdziełempolemicznymjestpismoHipolita, Odparciewszelkichhere-
zji ( Refutatioomniumhaeresium ),znanetak»ezewzgl¦dunafilozoficzn¡tre±¢
ksi¦gipierwszejjako Doktrynyfilozoficzne (Filosofo mena[Philosophoúmena]).
Ireneusz,azwł.Hipolitprzytaczalinietylkopogl¡dygnostyków,aletak»ecyt.
zdziełgnostyckich(np.: Kazanienaase«czyków uHipolita).Cz¦±ciowozale»nym
odIreneuszabyłłac.pisarzTertulian,autor Preskrypcjiprzeciwheretykom ( De
praescriptionehaereticorum )oraz Adversusvalentinianos i Deanima .Zgnostykami
polemizowałKlemensAleksandryjski,przekazuj¡cwielecyt.zpismBazylide-
sa.Zebrałtak»ewypowiedzichrze±cija«skichgnostykóww WypisachzTheodota .
Orygenespolemizowałzgnostykami,m.in.przytoczyłwswoim Komentarzudo
EwangeliiJana cyt.zwypowiedziHerakleona.Wypowiadałsi¦równie»natemat
doktryngnostyckichw PrzeciwCelsusowi .Wieleinformacjiognostykachdostar-
czyłEpifaniuszzSalaminywdziele Apteczka (Pan rion[Panárion]),wktórym
zacytowałtak»eoryginalnyutwórchrze±cija«skiegognostykaPtolemeusza List
doFlory .Wieleszczegółowychinformacjiog.dostarczaj¡innepismaojcówKo-
±cioła.Oryginalneutworygnostykówznalazłysi¦cz¦±ciowowCorpusHerme-
ticum.Czteryoryginalnedziełagnostyckiezachowanewtłum.kopt.znanes¡
dzi¦kidwurpsomzIViVw.nabytymprzezbryt.kolekcjonerówwXVIIIw.:
CodexAskewianusiCodexBrucianus.Zichtre±ci¡zapoznałnauk¦poraz
pierwszyuczonypol.pochodzeniaC.G.Woidew1778.Jednemuzgnostyckich
gnostycyzm 3
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
pismnadałtytuł PistisSophia ( Wiara-M¡dro±¢ ).PodkoniecXIXw.C.Schmidtod-
kryłwkopt.kodeksieCodexBerolinsisczteryutwory,zktórych2napewnos¡
gnostyckie: ApokryfJana i SophiaJezusaChrystusa .Najdonio±lejszymdlabada«g.
odkryciembyłoodnalezieniew1946kopt.rpsówwkodeksachzNagHamma-
di.Wi¦kszo±¢utworówtegozbiorutooryginalnedziełagnostykówprzeło»one
zj¦zykagr.nakopt.Jesttonajobszerniejszeznaleziskopi±miennictwagnosty-
ków(51utworówna1153stronachw13vol.;w±ródnich39absolutniedot¡d
nieznanychdziełgnostyckich).Wbadaniug.pomocnemog¡by¢tak»episma
manichejskieimandajskie,przedstawiaj¡bowieminn¡wersj¦naukignostyckiej.
SystemygnostyckiezIIiIIIw. Charakterystykaposzczególnychsystemów
orazichnazwywywodz¡si¦zpismpolemicznychojcówKo±cioła,którzymó-
wiliouczniachWalentyna(„walentynianie”),archontykach,barbelognostykach,
ofitach,setianach.W±ródutworówzNagHammadiłatwiejwyró»ni¢te,któ-
repo±wiadczaj¡nauk¦walentynianisetian.Wszczegółachdanychutworów
zwi¡zkizdanymsystememniezawszes¡widoczne.S¡w±ródnichutwory
niegnostyckie,któregnostycymogliczyta¢iinterpretowa¢wgwłasnegoro-
zumienia.SwoistesystemygnostyckieprzedstawiliDozyteusz,przedstawiciel
najstarszejpostacig.,Bardezanes,przedstawicielsynkretystycznegog.syryj-
skiego,iBazylides,jedenzpierwszychreprezentantówg.chrze±cija«skiego
wIIw.Odr¦bn¡pozycj¡w±ródsystemówgnostyckichIIw.zajmowałMar-
cjon,cho¢jegozwi¡zkizg.(opiniaA.Harnacka)wydaj¡si¦sporne.Marcjon
zało»yłwłasnyKo±ciół,czegoprzedManimnieuczynił»adeninnychrze±ci-
ja«skignostyk.Najbardziejchrze±cija«skizgnostyckichsystemówwydajesi¦
systemodwołuj¡cysi¦doWalentyna,gnostykazIIw.Badaniajegonauki,jakie
przeprowadziłCh.Markschieswzbudzaj¡w¡tpliwo±ci,czysamWalentynbył
wogólegnostykiem.Rekonstrukcjajegosystemuzewzgl¦dunabrak¹ródeł
jestniezwykletrudna.Wrelacjachpolemistówantygnostyckichwyłaniasi¦co
najmniej5systemówwalentynia«skichmniejlubbardziejzró»nicowanych—
Ireneusza,Hipolita,KlemensazAleksandrii,OrygenesaiEpifaniusza.Szkoł¦
WalentynawIIw.reprezentowaliPtolemeusz,Herakleon,Teodot,MarekMag.
Włonieszkoływalentynianrozró»niasi¦2kierunki:zachodni,nazwanytak»e
italskim(zPtolemeuszemiHerakleonem)orazorientalny,zw.tak»emałoazja-
tyckim(zTeodotemiMarkiemMagiem).Szkoływalentynia«skieutrzymałysi¦
doko«caIVw.W±ródutworóworyginalnychzbibliotekizNagHammadisys-
temwalentynia«skireprezentuj¡nast¦puj¡cepisma: ModlitwaPawłaApostoła,
Wypowied¹ozmartwychwstaniu ( ListdoRheginosa ), TractatusTripartitus,Ewangelia
Filipa,Expositiovalentiniana i Interpretatiognosis (Obja±nieniepoznania),ewen-
tualnie Ewangeliaprawdy i PierwszaApokalipsaJakuba .Drugiwielkisystemgno-
styckiznikłymizwi¡zkamizchrze±cija«stwemtonaukasetian;po±wiadczaj¡
gotakiepismazNagHammadi,jak ApokryfJana , Hipostazaarchontów,Ewangelia
Egipcjan,ApokalipsaAdama,TrzysteleSeta,Zostrianos,OdaoNorei,Marsanes,Allo-
genes oraz,zpewnymizastrze»eniami, Opocz¡tku±wiata , SophiaJezusaChrystusa .
Systemsetia«skiwykazujewielepodobie«stwdonaukignostyków,którychna-
zywasi¦barbelognostykami.WIVw.systemygnostyckiestaj¡si¦corazbardziej
skomplikowaneiudziwnione.Wyra»aj¡jetraktatywCodexAskewianusiCo-
dexBrucianus.Wtymokresietak»emanicheizmzwłasnymnowymsystemem
przyci¡gazwolennikówreligiidualistycznej.
gnostycyzm 4
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
Bibliografia: W.Bousset, HauptproblemederGnosis ,Gö1907,1973;H.Leisegang, DieGnosis ,
L1924,St1985 5 ;G.Quispel, DieGnosisalsWeltreligion ,Z1951,Bn1995 3 ( Gnoza ,Wwa1988);
H.Jonas, TheGnosticReligion ,Bs1958,2001 3 ( Religiagnozy ,Kr1994); Leoriginidellog.Collo-
quiodiMessina13–18Aprile1966 ,Lei1967;D.M.Scholer, NagHammadiBibliography,1948–1969 ,
Lei1971; ApokalipsaPawła (wst¦p,tłum.zkopt.W.Myszor),StudiaTheologicaVarsaviensia10
(1972)z.1,163–170;Ch.Elsas, NeuplatonischeundgnostischeWeltablehnunginderSchulePlotins ,
B1975; EwangeliaMarii (wst¦p,tłum.zkopt.W.Myszor),StudiaTheologicaVarsaviensia13
(1975)z.2,149–160; GnosisundG. ,Da1975;W.Myszor, Natropachtajemnejwiedzy ,Znak27
(1975),655–687;ten»e, PradziejebiblijnewtekstachzNagHammadi ,w: WarszawskieStudiaBiblijne ,
Wwa1976,148–160; ApokryficznylistJakuba (wst¦p,tłum.zkopt.W.Myszor),Znak29(1977),
568–578;K.Rudolph, DieGnosis ,Gö1977,1990 3 ( Gnoza ,Kr1995);E.Stanula, NaukaAmbrozjastra
ostaniepierwotnymczłowieka ,W.Myszor, G.wtekstachzNagHammadi ,Wwa1977,121–266;
TekstyzNagHammadi (tłum.A.Dembska,W.Myszor),Wwa1979;Herakleon, Fragmenty (tłum.
S.Kalinkowski,wst¦pikomentarz:W.Myszor),StudiaTheologicaVarsaviensia18(1980)z.2,
265–298;W.Myszor, KoptyjskabibliotekazNagHammadi ,Przegl¡dOrientalistyczny120(1981),
377–385; „Anapausis”wteologiichrze±cija«skichgnostyków ,Wwa1984;S.Pétrement, LeDieu
séparé.Lesoriginesdug. ,P1984; Melchizedek (wst¦p,tłum.zkopt.W.Myszor),StudiaTheo-
logicaVarsaviensia24(1986)z.2,209–225;W.Myszor, DieTaufealsSchweigen.ZurTheologie
derTaufeimTractatusTripartitus ,CollectaneaTheologica56(1986),89–92; OdaoNorei (wst¦p,
tłum.zkopt.W.Myszor),StudiaTheologicaVarsaviensia24(1986)z.1,197–203; wiadectwo
prawdy (wst¦p,tłum.zkopt.W.Myszor),StudiaTheologicaVarsaviensia25(1987)z.1,199–
–233;K.Alt, PhilosophiegegenGnosis.PlotinsPolemikinseinerSchriftII,9 ,Mz1990;M.Brumlik,
DieGnostiker.DerTraumvonderSelbsterlösungdesMenschen ,F1992,B2000 3 ( Gnostycy.Marzenie
osamozbawieniuczłowieka ,Gdynia1999); EwangeliaTomasza (tłum.A.Dembska,W.Myszor),Ka
1992;Ch.Markschies, ValentinusGnosticus? ,T1992; G.antycznyiwspółczesnaneognoza ,Wwa1996;
W.A.Löhr, BasilidesundseineSchule ,T1996; Ksi¦gaTomasza ( NagHammadiII,7,p.138,1–145,
23 )(oprac.,tłum.zkopt.W.Myszor),l¡skieStudiaHistoryczno-Teologiczne30(1997),221–131;
ListPiotradoFilipa (tłum.zkopt.W.Myszor),VoxPatrum17(1997),419–423;D.M.Scholer, Nag
HammadiBibliography,1970–1994 ,Lei1997; ApokalipsaPiotra(NagHammadiCodexVII,3,p.40,
13–84,14) (oprac.,tłum.zkopt.W.Myszor),l¡skieStudiaHistoryczno-Teologiczne31(1998),
315–329;W.Myszor, BibliotekazNagHammadi.Formyliterackie ,VoxPatrum18(1998),321–334;
ten»e, G.jakofaktorrozwojuteologiiwIIwieku ,Communio18(1998),75–91;N.Förster, Marcus
Magus ,T1999;W.Myszor, Chrystologiagnostyków.(Podstawoweproblemy) ,VoxPatrum20(2000),
83–92;ten»e, Stwórca±wiataiszatanwpismachgnostyków ,w:Hipolit, DemonologiawnauceOjców
Ko±cioła,Oantychry±cie ,Kr2000,23–38; PierwszaiDrugaApokalipsaJakubazVKodeksuzNag
Hammadi (oprac.,tłum.zkopt.W.Myszor),l¡skieStudiaHistoryczno-Teologiczne33(2000),
57–76; ApokalipsygnostyckiezNagHammadi ,w: ApokryfyNowegoTestamentu ,Kr2001,210–224;
J.Iwersen, GnosiszurEinführung ,H2001;KlemensAleksandryjski, WypisyzTheodota ,Kr2001;
Ch.Markschies, DieGnosis ,Mn2001;K.W.Tröger, DieGnosis ,Fr2001.
WincentyMyszor
gnostycyzm 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin