Niezwykła podróż.doc

(437 KB) Pobierz
Opracowały nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 173 w Łodzi

12

 

Opracowały nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 173 w Łodzi

………………….. – nauczycielka matematyki

………………… – nauczycielka przyrody

……………….. – nauczycielka języka polskiego

 

Propozycja testu dla uczniów klasy szóstej

„NIEZWYKŁA PODRÓŻ”

sprawdzającego poziom opanowania

umiejętności ponadprzedmiotowych

 

 

............................................................................................................................................

imię i nazwisko                                                                                                   klasa

 

 

Informacje dla ucznia:

1.      Test zawiera różnorodne zadania. Na wykonanie poleceń masz 60 minut.

2.      Wykonanie niektórych poleceń polega na udzieleniu odpowiedzi na podstawie informacji zawartych w tekście zadania. Czytaj więc uważnie tekst, odpowiedzi zapisuj w wyznaczonym miejscu.

3.      Rozwiązanie innych zadań polega na wskazaniu jednej spośród czterech podanych odpowiedzi. Postaw znak X przy właściwej Twoim zdaniem odpowiedzi.

4.      Nie używaj korektora, gdy popełnisz błąd przekreśl odpowiedź i obok napisz poprawną.

5.      Przy każdym zadaniu została podana liczba punktów możliwych do uzyskania za jego poprawne rozwiązanie.

6.      Rozwiązuj zadania po kolei. Jeśli nie potrafisz któregoś rozwiązać, przejdź do następnego. Do pozostawionego powróć, po rozwiązaniu pozostałych.

7.      Pracuj samodzielnie i uważnie.

 

POWODZENIA!


Niezwykła podróż

Ania i Piotr to bliźnięta, są uczniami szkoły podstawowej i kończą szóstą klasę. Bardzo lubią czytać książki podróżnicze, dzięki którym poznają przyrodę innych kontynentów i zwyczaje ludzi tam mieszkających. Ostatnio zafascynowała ich książka pt. „W 80 dni dookoła świata” J. Verne’a. Postanowili też, jak bohaterowie książki, zwiedzić świat.

Zapraszamy Cię na wspólną wyprawę do ciekawych miejsc na kuli ziemskiej. Rozwiązując poniższe zadania poznasz przygody Ani i Piotra.

Zadanie 1.

O czym powinny pamiętać dzieci zanim wyruszą na wyprawę?

Napisz w postaci równoważników zdań plan przygotowań do podróży.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4p.

 

Podróż rozpoczęła się od Wielkiej Brytanii.

Zadanie 2.

Na wycieczkę do Wielkiej Brytanii jedna osoba potrzebuje 400 funtów. Wartość jednego funta to 6,66 zł. Oblicz, ile pieniędzy potrzebują dzieci na ich kupno. Zapisz obliczenia.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2p.

 

W trakcie podróży samolotem dzieci czytały folder zawierający najważniejsze informacje o Wielkiej Brytanii.

Wielka Brytania, której pełna nazwa brzmi: Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ma powierzchnię 244800 km2. Wielką Brytanię tworzą: Anglia, której stolicą jest Londyn, Walia ze stolicą w Cardiff, Szkocja ze stolicą w Edynburgu i Irlandia Północna ze stolicą w Belfaście. Anglicy stanowią 81% ludności, Szkoci 10%, Walijczycy 2% i Irlandczycy 4%, pozostała część to imigranci z innych państw.

Zadanie 3.

Na podstawie powyższych informacji Ania przedstawiła skład ludności Wielkiej Brytanii za pomocą wykresu słupkowego. Wykonaj to samo zadanie poniżej.

 

 



 

 

 

 



2p.

 

 

Zadanie 4.

Temperatura powietrza zmniejsza się o 0,6oC co 100 m. Samolot, którym leciały dzieci był na wysokości 800 m n.p.m. Jaka była temperatura powietrza na zewnątrz samolotu, jeżeli na lotnisku w Londynie termometry wskazywały temperaturę 5oC? Wskaż poprawną odpowiedź.

a)        0,2oC

b)     –0,4oC

c)        0,6oC

d)       1oC

1p.

 

Zadanie 5.

Na podstawie wykresu klimatycznego opisz dwie cechy klimatu w Londynie.

(wykres klimatyczny na podstawie zeszytu do przyrody dla kl. VI, Wyd. WSiP)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2p.

 

Zadanie 6.

Po zwiedzeniu stolicy Anglii dzieci udają się w podróż do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Samolot z Londynu do Nowego Jorku startuje o godz. 13.00. Oblicz, która godzina będzie w Nowym Jorku po wylądowaniu samolotu, jeśli lot trwa 8 godzin, a różnica czasowa między Londynem a Nowym Jorkiem wynosi 6 godzin? Jeśli w Wielkiej Brytanii jest godzina 8.00, to w Nowym Jorku jest godzina 2.00. Zapisz swoje obliczenia.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2p.

 

Zadnie 7.

Po dotarciu do Nowego Jorku Ania i Piotr postanowili obejrzeć Nizinę Atlantycką. Od przewodnika otrzymali mapę z zaznaczoną Niziną Atlantycką. Przeanalizuj ją i wykonaj następujące zadania:

a. określ położenie tej niziny względem Nowego Jorku i Zatoki Meksykańskiej.

(mapa Ameryki Północnej na podstawie zeszytu do przyrody dla kl. VI, Wyd. WSiP)

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

........................................................................

.......................................................................

2p.

 

 

 

 

b. Wymień nazwy rzek wpływających do Zatoki Meksykańskiej

.......................................................................................................................................................

1p.

 

 

Zadanie 8.

Kolejny etap podróży naszych znajomych to Hawaje. Wyspy te odkrył w 1778 r. James Cook. W 1959 r. Hawaje jako 50 stan stały się częścią Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Główną gałęzią gospodarki jest turystyka. Ania i Piotr przejrzeli poniższą mapę i doszli do wniosku, że na wyspach hawajskich jest mnóstwo atrakcyjnych obiektów, które warto zobaczyć. Na podstawie analizy mapy wymień dwie atrakcje turystyczne Hawajów.

(mapa Hawajów na podstawie podręcznika Przyroda kl. VI, Wyd. WSiP)

 

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

2p.

 

Nasi bohaterowie pełni wrażeń z Hawajów udali się do Afryki. W samolocie Piotr z wypiekami na twarzy czytał książkę, w której wydarzenia rozgrywają się na kontynencie, do którego zmierzali.

„Nagle zrobiło się cicho jak makiem siał, albowiem w mrocznych głębinach rozległo się stękanie lwa. Konie, które pasły się opodal wśród młodej dżungli, poczęły zbliżać się do światła, podskakując na spętanych przednich nogach, waleczny zaś zwykle Saba zjeżył sierść i z wciśniętym ogonem tulił się do ludzi szukając widocznie ich opieki. (...)

- Stasiu, lew nas nie napadnie? ... prawda? – szeptała Nel pociągając chłopca za rękaw.

- Nie. Nie napadnie. Patrz jaka zeriba wysoka. (...)

Saba warczał i zarazem drżał jak liść (...).”

Zadanie 9.

a. Z jakiego utworu pochodzą powyższe fragmenty tekstu? Podaj tytuł książki oraz nazwisko jej autora.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2p.

 

b. Po przeczytaniu tekstu, podkreśl prawidłowe dokończenie zdania.

Nel bała się, gdyż:

A.  Saba był wystraszony

B.     lwy zbliżały się do obozowiska

C.     konie zachowywały się niespokojnie

D.    znajdowała się daleko od domu

1p.

 

c. Zaznacz prawidłową odpowiedź. „Drżał jak liść” to środek stylistyczny nazywany:

 

A. przenośnią                            B. ożywieniem                            C. porównaniem                             D. epitetem

1p.

 

d. Napisz, co oznacza określenie: „Zrobiło się cicho jak makiem siał”?

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin