Combat56_autovip.pdf

(500 KB) Pobierz
00-okladki av8.qxd
Czy samochód
może Cię
ochronić?
Przyjęcie odpowiedniej pozycji za kierownicą może pomóc uciec w niebezpiecznej sytuacji
68663214.002.png
BEZPIECZEŃSTWO
Nie tylko pancerne auto potrafi nas chronić, również seryjne samocho-
dy mogą nam pomóc w sytuacjach zagrożenia, pod warunkiem że
znamy ich walory i umiemy je wykorzystać. O tym, co powinniśmy
wiedzieć o naszym samochodzie z majorem Arkadiuszem Kupsem
rozmawiała Magdalena Czarkowska.
Major rez. Arkadiusz Kups stworzył
na początku lat 90. nowy, utylitarny
system walki kontaktowej – COM-
BAT 56 – umożliwiający szybkie obez-
władnienie przeciwnika. System
powstał w 56. Kompanii Specjalnej
w Szczecinie. Jednostka ta była prze-
znaczona do wykonywania zadań
specjalnych i dywersyjnych poza gra-
nicami kraju. Po odejściu z jednostek
specjalnych MON Arkadiusz Kups
szkolił struktury BOR, Wydział Ochro-
ny Specjalnej Żandarmerii Wojskowej,
jednostki Służb Granicznych i struktu-
ry specjalne policji, a także II zmianę
naszych wojsk skierowanych do
Iraku. Arkadiusz Kups przekazywał
swoją wiedzę również uzbrojonym
formacjom ochronnym największych
banków, takich jak Bankowy Dom
Faktor, Fabwel, PWPW, Impel i wiele
innych. Z jego usług szkoleniowych
korzystały takie firmy jak Unilever,
Avon, Kulczyk Tradex, a także rodziny
najbogatszych Polaków.
Dlaczego bezpieczeństwo w pojeździe stanowi tak ważny element
całej tematyki poświęconej bezpieczeństwu osobistemu?
Pojazd stał się częścią życia każdego z nas. Sami oceńmy, ile czasu
dziennie spędzamy za kierownicą lub na którymś z siedzeń pojaz-
du. Tematyka bezpieczeństwa osobistego dotyczy wielu dziedzin
naszego życia poruszania się, reagowania na określone zagrożenia,
odpowiedniego wyposażenia mieszkania itp. Generalnie ujmując,
są to określone zasady profilaktyki, a także procedury mające uchro-
nić nas przed wystąpieniem sytuacji szczególnych czy też skrajnych,
nazywanych kryzysowymi.
Nasz samochód z racji przebywania w nim przez wiele czasu staje
się niejednokrotnie miejscem, gdzie do takich szczególnych zdarzeń
dochodzi.
Kolejną rzeczą, którą należy sobie uzmysłowić jest tzw. typowanie
ofiary – przestępcy wybierają swoją ofiarę. Samochód jest wizytów-
ką, na jego podstawie można określić naszą zamożność. Przyciąga
on wzrok i często stanowi magnes dla ewentualnych przestępców.
Kradzież, zabór pojazdu to tylko przesłanki do wystąpienia zagro-
żenia, przy takich zajściach często dochodzi do eskalacji zagrożeń
i do niepotrzebnych ofiar.
Czym zajmuje się program AutoVip i do kogo jest skierowany?
Program powstał dwa lata temu we współpracy z elitarną grupą
kierowców rajdowych skupionych wokół Mariusza Stuszewskiego.
Zespół ten doskonale sprawdził się podczas wieloletnich szkoleń
realizowanych dla struktur wielu służb resortowych. Na program
nakładają się zagadnienia realizowane przez kierowców takich
formacji jak BOR, ABW czy Wydział Ochrony Specjalnej Żandarme-
rii Wojskowej, a także psychologów zajmujących się zachowaniami
w sytuacjach szczególnych oraz specjalistów od taktyki bezpieczeń-
stwa. W procesie nauczania nie kładziemy nacisku na tzw. jazdę
57
68663214.003.png
BEZPIECZEŃSTWO
ofensywną, która jest zarezerwowana dla ww. służb. Program
skierowany jest do tych wszystkich, którzy z racji pokonywa-
nej ilości kilometrów i posiadania nieco lepszego samochodu
są bardziej narażeni na zagrożenia. Nie chodzi tu o zagroże-
nia prozaiczne, takie jak kradzież torebki, chociaż w progra-
mie są zagadnienia poświęcone i temu. W procesie szkolenia
zajmujemy się zachowaniami antywiktymogennymi, zmniej-
szającymi ryzyko występowania zagrożeń, procedurami
zachowań na wypadek próby,, wyjęcia” z pojazdu, zepchnię-
cia z drogi, blokowania pojazdu, zagrożenia bronią palną,
kidnapingu i wielu innych. Nawet oddając kluczyki, chcąc
ratować swoje zdrowie lub życie trzeba wiedzieć, jak to
zrobić, poza tym trzeba pamiętać, że oddanie kluczyków
od pojazdu i dokumentów wcale nie gwarantuje, że nic nam
się nie stanie.
Rodzaj skrzyni biegów decyduje o nawykach mięśniowych.
Pojazd z automatyczną skrzynią biegów pozwala na nieanga-
żowanie w czasie jazdy prawej ręki – jest to niewątpliwy plus,
ewidentnym minusem z kolei jest dłuższy czas konieczny
do ruszenia z miejsca, wynikający z konieczności ustawienia
prawą ręką przekładni w pozycji: jazda do przodu. Skrzynia
manualna pozwala na szybsze ruszenie, po uwzględnieniu
procedury tzw. bezpiecznego parkowania.
Istotnym elementem bezpieczeństwa jest sposób zamykania
pojazdu. Standardem jest zamek centralny pozwalający
jednym przyciskiem zamknąć dostęp do całego pojazdu.
Rodzaj mechanizmu zamykania – kluczyk, karta, przycisk
– wymusza odpowiedni manewr ruchowy. Jest to o tyle
ważne, że często nasze bezpieczeństwo zależy od sprawności
wejścia do pojazdu a następnie opuszczenia zagrożonego
miejsca czy strefy. Istotną rzeczą jest wskaźnik masa/moc oraz
rodzaj silnika. Silnik wysokoprężny ma z reguły większy
moment obrotowy. Jest to ważne w momencie ruszania czy
zablokowania pojazdu, a sposób wyłączenia tego rodzaju
silnika za pomocą ingerencji elektrycznej z zewnątrz jest dużo
trudniejszy niż silników benzynowych. Również możliwość
zapalenia oleju napędowego w sytuacjach zagrożonych jest
znikoma, co podnosi odporność auta na działania o charak-
terze ogniowym czy pirotechnicznym. Większość z nas jest
wychowana na filmach, gdzie obowiązkowo po każdym
strzale w stronę pojazdu te ostatnie eksplodują lub zajmują
się ogniem. Całe szczęście, że tak jest tylko w filmach.
Elementów, które decydują o naszym bezpieczeństwie jest
bardzo wiele i nie chciałbym zanudzać wymieniając je
wszystkie, niemniej to właśnie one decydują o tym, jak
technicznie wykonywać wiele manewrów i w codziennym
życiu przestrzegać określonych wzorców.
Czy nasze pojazdy są szczególnie przystosowane do pewnych
wymagań bezpieczeństwa osobistego?
Nie, pojazdy seryjnie produkowane na ogólnie dostępny rynek
nie są szczególnie przystosowywane, niemniej warto
wiedzieć, jakie możliwości daje nam producent, aby w razie
potrzeby móc je wykorzystać. Przeciętny użytkownik auta
dopiero po wskazówkach eksperta zaczyna dostrzegać
elementy, które można wykorzystać w celu podniesienia
swojego bezpieczeństwa. Cechy użytkowe pojazdu, jego
parametry techniczne decydują o pewnych wzorcach bezpie-
czeństwa. Pojazd z napędem na tylne koła jest bardziej
wytrzymały przy pokonywaniu wszelkiego rodzaju nierówno-
ści, jest bardziej odporny w przypadku konieczności
rozpychania przeszkody, a z kolei jest trudniejszy do nauki
szybkich manewrów defensywnych.
Rodzaj felg decyduje czy nasz pojazd nadaje się do wykona-
nia szybkiego manewru na torowisku lub przejeździe kolejo-
wym. Posiadacz pojazdu z obręczami aluminiowymi i nisko-
profilowymi oponami w przypadku próby zablokowania go
powinien zapomnieć o szybkim odjeździe po krawężnikach,
czy nierównym i twardym poboczu, bo po kilkunastu metrach
nie będzie miał powietrza w oponach, a wówczas każdy
szybki manewr może skończyć się tragicznie.
Czy ilość poduszek powietrznych i wzmocnienia boczne drzwi
mają wpływ na bezpieczeństwo osobiste? Słyszałam, że przez
wielu ekspertów ochrony osobistej uważane są za elementy
niebezpieczne dla użytkowników pojazdu.
Ktoś kto przeżył otwarcie poduszek wie, jakie to uczucie
i jakie energie działają na osobę w pobliżu. Jeszcze kilka lat
temu panował pogląd, że poduszki powietrzne w sytuacjach
ekstremalnych mogą powodować niepotrzebne zagrożenia
i utrudniają skuteczną pracę agentów ochrony. Te poglądy
odeszły już do lamusa, również dzięki pewnym zmianom
w technice pracy agentów. Poduszka jest rzeczą niezbędną
w każdym pojeździe i – pod warunkiem zapięcia pasów
bezpieczeństwa – stanowi doskonałą ochronę w przypadku
kolizji. Bardzo ważna jest też umiejętność właściwego
i szybkiego wypinania się z pasów w koniecznych przypad-
kach. Wzmocnienia boczne drzwi to elementy niewątpliwie
wpływające na bezpieczeństwo osób wewnątrz pojazdu.
Szczególnie jest to obrazowe, gdy spojrzymy na tzw. kierunki
Użytkownik pojazdu musi sobie uzmysłowić jedną zasadniczą
rzecz, im dłużej jest w pojeździe, im dłużej zachowuje możli-
wości jezdne, tym jego bezpieczeństwo jest mniej zagrożone.
Chcąc obrabować bankowóz, należy go zatrzymać, a załogę
konwojową pozbawić osłon. Podobnie jest z każdym innym
zagrożonym pojazdem.
Sposób umieszczenie silnika – tył/przód – decyduje, która
część pojazdu tworzy naturalny ekran, a jednocześnie określa
środek ciężkości. Chcąc przepchnąć pojazd blokujący musimy
wiedzieć, gdzie należy oddziaływać siłą, by znaleźć drogę
ucieczki w sytuacji zagrożenia życia.
58
68663214.004.png
szczególnego zagrożenia w pojeździe.
Kierunek przy jeździe na wprost, który
pokrywa się z „martwym polem”, to
sektor pomiędzy godz. 7 i 9. Przybliża-
jąc to określenie, można powiedzieć, że
największe niebezpieczeństwo czyha
na nas w tym obszarze. Jeżeli popatrzy-
my na samochód, to właśnie tam znaj-
dują się wzmocnienia boczne i słupek.
Wzmocnienia boczne i słupek chronią kierowcę od strony, zktórej – jadąc na wprost – nie zauważy napastnika
Program AutoVIP zajmuje się zagroże-
niami bezpieczeństwa osobistego
w pojeździe, a czy radzicie przeciętnym
użytkownikom, jak uchronić swój
pojazd przed kradzieżą?
Bezpieczeństwo to nie tylko sprawy
związane z pojazdem, to cała dziedzi-
na zajmująca się profilaktyką funkcjo-
nowania we współczesnym świecie: jak
poruszać się po mieście, którym
chodnikiem chodzić, jak reagować
na zagrożenia, jak rozmawiać, gdy
znajdziemy się w sytuacji kryzysowej
itp. Problem bezpieczeństwa jest
bardzo szeroki i nie dotyczy tylko VIP-a.
Użytkowników pojazdów uczymy, jak
zapobiegać kradzieży pojazdów. Często
dopiero podczas kursu klienci widzą,
jakie kardynalne błędy popełniają na co
dzień. Np. naklejamy na szybę rodzaj
alarmu, jaki mamy zamontowany
w samochodzie lub adres zakładu,
który nam go założył. To świetne
ułatwienie, a wręcz zaproszenie, dla
złodziei. Bezmyślnie nosimy kluczyki
wraz z pilotem od alarmu, afiszujemy
się pojazdem otwierając go z dużej
odległości i tym podobne. Zresztą, Pani
Magdo, Pani kluczyki leżące teraz
na stole też mają dopiętego pilota
od alarmu, a na szybie bocznej
w samochodzie widnieje nalepka marki
alarmu... Ale niech się Pani nie przej-
muje, tak robią prawie wszyscy.
Bardzo ważne jest, aby jednym przyciskiem zamknąć
dostęp do pojazdu
Również grubość drzwi ma wpływ
na bezpieczeństwo osobiste
Dziękuję za rozmowę.
t Zdjęcia: Radosław Nawrocki
Rodzaj felg i opon decyduje o tym, czy nasz pojazd nadaje się do wykonania szybkiego manewru na torowisku
59
68663214.005.png 68663214.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin