W.Szumiło_Szachy w przedszkolu-Program nauczania.pdf

(333 KB) Pobierz
S Z A C H Y W P R Z E D S Z K O L U
1
P R O G R A M N A U C Z A N I A S Z A C H Ó W w przedszkolach.
Opracował mgr Witold Szumiło - trener szachowy kl. I
W S T Ę P
Mimo Ŝe przytoczone niŜej cytaty pochodzące z opracowań pana Andrzeja Modzelana dotyczą
nauczania szachów w pierwszych klasach (I-III) szkoły podstawowej, to znakomicie ilustrują prob-
lem wychowawczego i rozwijającego wpływu zajęć szachowych na dzieci, takŜe w wieku 5,6 lat.
ZALETY KRÓLEWSKIEJ GRY
... Spróbujmy określić w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i
intelektualny dziecka:
1. Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne,
logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość.
2. Aktywność twórcza - specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego
zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko
samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność.
3. Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania
kaŜdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najwaŜniejszych jej elementów. Cała
szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy
temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji.
4. Myślenie logiczno-wyobraŜeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą wyobraŜeń, które są
obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych. Najmocniejszą stroną większości ludzi
zdaje się być wyobraźnia wzrokowa, i ten właśnie rodzaj myślenia najpełniej rozwija gra szachowa.
5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości - szachy wykształcają poczucie obiektywizmu,
uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i właściwej reakcji na niepowodzenia.
6. Konsekwencja i wtrwałość w działaniu - dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej
podchodzą do poraŜek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aŜ
do skutku. Ich rówieśnicy natomiast, bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź teŜ obniŜają sobie
skalę trudności.
7. Aspekty wychowawcze - moŜna je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. CzymŜe innym
jak karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo
moŜna powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo,
odniesione siłą własnego umysłu.”
Andrzej Modzelan. Przegląd Szachowy. Nr. 5/2000 s.29.
KONKRETNIE I OBRAZOWO
JeŜeli wierzyć psychologom - proces myślenia dziecka jest zjawiskiem ciągle ewolującym i
zdecydowanie róŜnym w poszczególnych okresach Ŝycia. I tak u najmłodszych myślenie ma
charakter sensoryczno-motoryczny, tzn. zobaczyć, dotknąć, podnieść, upuścić, spróbować.
PrzybliŜanie tajników królewskiej gry maluchom na tym etapie jest działaniem cokolwiek
ryzykownym, ot choćby z uwagi na moŜliwość połknięcia przez naszą pociechę miniaturowej
figurki szachowej, dostarczonej przez „Świętego Mikołaja” w zestawie magnetycznym.
Kolejnym stadium rozwoju poznawczego przyszłych arcymistrzów szachowych jest myślenie
konkretno-obrazowe. Dziecko utoŜsamia sobie określone przedmioty ze znanymi mu, konkretnymi
obrazami. Na przykład słowo - samochód - kojarzy mu się początkowo z pojazdem jego taty, nie
zaś z dwuśladami jako takimi. Zazwyczaj na tym poziomie zapoznajemy swoich uczniów z
drewnianym woskiem. Zapytacie Państwo zapewne, w którym roku Ŝycia występują poszczególne
fazy? Informuję: róŜne dzieci przechodzą poszczególne stadia w róŜnym tempie, lecz w tej samej
kolejności. Stąd wyznaczanie granic wiekowych mija się całkowicie z celem.
S Z A C H Y W P R Z E D S Z K O L U
2
Dopiero etap myślenia abstrakcyjnego - tzn. operacja na pojęciach - sprawia, Ŝe dziecko zaczyna
właściwie odbierać intencje trenera szachowego i potrafi czerpać informacje ze stworzonej
uprzednio - w poprzednim etapie - „bazy danych”. Oczywiście, proces ten jest zjawiskiem
niezmiernie skomplikowanym i rozciągniętym w czasie. Zdarza się, Ŝe młody szachista potrafi juŜ
rozegrać wspaniałą, ideową partię, by na tych samych zawodach wykonać posunięcie w stylu np.
konkretno-obrazowym...”
Andrzej Modzelan. Przegląd Szachowy. Nr. 12/1999 s.28.
MISTRZ CZY PEDAGOG ?
Bardzo istotną sprawą jest osoba prowadząca zajęcia. W interakcjach wychowawczych, a takowych
nie sposób unknąć w procesie uczenia szachów, fundamentalną sprawą jest akceptacja osoby
wychowawcy przez dzieci. Najciekawszy nawet temat moŜna „połoŜyć” z uwagi na niedostatki
prowadzącego. Często szafujemy stwierdzeniem - to dziecko jest mało zdolne.
To samo moŜna by powiedzieć o niektórych wykładowcach. Zdarzają się mało zdolni, co nie
pozostaje bez wpływu na prakseologiczną stronę zagadnienia. Jestem przekonany, Ŝe nie sposób
oddzielić aspektu nauczania konkretnych treści szachowych od wpływów wychowawczych. Sposób
prowadzenia zajęć, kultura osobista trenera-instruktora, wywiera głębokie piętno na psychice i
osobowości dziecka.
Pamiętajmy o tym, Ŝe młodzi szachiści to zazwyczaj bardzo utalentowani ludzie i świetni
uczniowie. Z biegiem lat, niekoniecznie muszą realizować swoje uzdolnienia poprzez sport
szachowy. Powiem więcej, za daleko ryzykowne uwaŜam zawęŜanie ich potencjału twórczego tylko
do 64 pól. Miejmy na uwadze powyŜsze kwestie, kształtując osobowość wychowanków.
Reasumując ... - najpierw pedagog, póŜniej mistrz.”
Andrzej Modzelan. Przegląd Szachowy. Nr. 3/99 s.25.
I jeszcze wypowiedŜ węgierskiego psychologa i trenera szachowego Laszlo Polgara o pracy z jego
córkami śuŜą, Sofią i Judith, które stały się czołowymi szachistkami świata. Judith walczy na
równi z najlepszymi arcymistrzami.
W Y C H O W Y W A Ć M O ś N A T E ś T A K
Nie wiadomo dokładnie, w jakim stopniu zdolności intelektualne dziecka są dziedziczone a w
jakim nabywane pod wpływem otoczenia... Psycholog W. Turczenko uwaŜał: słuszniej byłoby nie
mówić, Ŝe rzedko rodzą się geniusze, lecz Ŝe rzadko są wychowywani jako geniusze. Ja sam
skłaniam się do optymistycznych tendencji... Dlatego zacząłem badać i rozwijać zdolności moich
trzech córek. Ten plan opracowałem jeszcze przed ich urodzeniem...
Jak my wychowujemy?
Jakie cechy charakteru i uzdolnienia staraliśmy się świadomie rozwijać u naszych dzieci?... Na
przykład takie: ufność, śmiałość, siłę, wytrwałość, obiektywność w ocenie spraw i ludzi, dokładność
obserwacji, odporność na niepowodzenia i sukcesy, uporczywą staranność, cierpliwość,
pomysłowość. Nie mniej waŜne były: tolerancja na krytykę, umiejętność odpręŜania się, cierpliwość
w konfliktach, dyscyplina, planowanie, potrzeba wytęŜonej działalności, skłonność do obciązeń i
pracy umysłowej, twórcza Ŝądza, wybieranie realnych celów. Do liczby poŜądanych uzdolnień
naleŜą ponadto: wykazywanie intuicji, świadoma regeneracja sił, unikanie szablonu, orientacja na
nowości, skłonność do analizy, do walki, umiejetność oceny, błyskawicznej identyfikacji, wyczucie
czasu, niebezpieczeństwa, wchodzenia we właściwy nastrój (spokój i bojowość jednocześnie),
panowanie nad sobą, myślenie abstrakcyjne, konkretne liczenie, kombinowanie, równy podział
uwagi, fantazja, poznanie innych, ekonomia myślenia, poczucie własnego talentu, inicjatywność,
skłonność do aktywności badawczej, dobrze ukierunkowana ruchliwość... One wiedzą, Ŝe sekret ich
rozwoju i sukcesów kryje się w stałej, wytęŜonej i starannej nauce. Ciągle czekają z
niecierpliwością na przyjście swoich trenerów i partnerów. Grać w szachy dziewczynki lubią
bardzo.”
S Z A C H Y W P R Z E D S Z K O L U
3
Laszlo Polgar Szachmatnoje Obozrenije „64” 1989 r.
METODYKA PROWADZENIA ZAJĘĆ SZACHOWYCH
W PRZEDSZKOLU
Teorię zajmującą się celami, treściami i metodami szkolenia szachowego nazywamy metodyką
szachów. Podobnie jak inne dyscypliny dydaktyczne, metodyka szchów rządzi się zasadami, które
trzeba respektować aby osiągać dobre wyniki szkolnia. Zasady te są następujące :
1. Zasada świadomości i aktywności.
2. Zasada poglądowości.
3. Zasada systematyczności.
4. Zasada przystępności - stopniowania obciąŜeń i indywidualnego podejścia.
5. Zasada trwałości i dokładności.
6. Zasada szkolenia wychowującego.
Zasada świadomości i aktywności nakłada na instruktora obowiązek rozwijania u dzieci
skłonności do samodzielnego myślenia i działania.
Zasada poglądowości jest realizowana przez zastosowanie magnetycznej tablicy demonstracyjnej,
kompletów szachowych, i wszelkich materiałów pomocniczych np. do zajęć plastycznych.
Zasada systematyczności wymaga ciągłości prowadzenia zajęć (unikania dłuŜszych przerw w
okresie roku szkolnego), właściwego wyboru celu prowadzonych zajęć, materiał powinien być
podany sekwencyjnie, w określonym porządku logicznym, materiał powinien być podzielony na
części i ilustrowany przykładami, kaŜde zajęcia powinny mieć conajmniej jeden moment kluczowy.
Zasada przystępności polega na próbie dotarcia do kaŜdego słuchacza w kaŜdym momencie.
Często oznacza to zastosowanie indywidualnych konsultacji lub dodatkowych zajęć.
Zasada trwałości i dokładności wymaga takiego ustalenia tempa podawanego materiału, aby mógł
być zrozumiany i zapamiętany przez wszystkie dzieci. Trwałość uzyskujemy przez powtarzanie
materiału, praktykę szachową, sprawdziany i uzupełnianie braków.
Zasada szkolenia wychowującego jest realizowana podczas wszystkich zajęć, przez zapewnienie
minimum dyscypliny, rozbudzanie zainteresowań, oraz rozwijanie pozytywnych cech charakteru
Celem nauki gry szachowej w przedszkolu nie jest wychowanie przyszłych mistrzów
szachownicy. Jeśli dojdzie do takiego efektu, Ŝe taki proces byłby zaposzątkowany, to dobrze.
PrzecieŜ co roku są rozgrywane międzynarodowe mistrzostwa Polski przedszkolaków. Osobno
dla dziewczynek i chłopców, a dalej mistrzostwa Polski dzieci do lat 10; do lat 12 itd.
Celem przedszkolnych zajęć szachowych jest pomoc we wszechstronnym rozwoju dzieci
przy pomocy szachów. Mamy na myśli rozwój osobowości i rozwój umysłowy (m in. kształcenie
pamię-ci, umiejętności trwałej koncentracji, wyobraźni, fantazji oraz myślenia logicznego i
twórczego).
Takie wykorzystanie szachów zakłada, Ŝe dzieci opanują w ciągu roku szkolnego podstawy
gry szachowej. Stopień opanowania moŜe być bardzo zróŜnicowany, w tym, takŜe słaby.
Zakładamy następującą optymalną sytację pedagogiczną:
1. Zajęcia z dziećmi prowadzi instruktor sportu szachowego, lub nauczyciel(ka) uprawniony
do nauczania szachów.
2. Przedszkole posiada sprzet szachowy: 4-10 kompletów figur szachowych + szachownice,
ten sprzęt moŜe być własnością przedszkola, nauczyciela, albo moŜe być wypoŜyczony od
klubu szachowego na okres roku.
3. Do szkolenia przyjmuje się dzieci w wieku 5,6 lat; te które przejawiają ochotę. Dziecko
moŜe w kaŜdym momencie zrezygnować z nauki szachów, a takŜe zgłosić się do zajęć nie
koniecznie od pierwszej lekcji, ale nie później niŜ na dwa tygodnie od rozpoczęcia nauki.
Mogą w tej kwestii wystąpić sytuacje wyjątkowe, takie np. Ŝe dziecko nauczono elementów gry
szachowej wcześniej w domu.
S Z A C H Y W P R Z E D S Z K O L U
4
4. Lekcje szachów odbywają się dwa razy w tygodniu po jednej godzinie zegarowej (60’).
Nauczanie nowych treści szachowych powinno trwać początkowo około 10 minut, aby pod
koniec roku wzrosnąć do: 25-30’. Pozostały czas powinien być przeznaczony na rozmowę o
szachach, opowiadanie bajek (takŜe o szachach), deklamację wierszyków, prezentowanie
humoru szachowego, prace plastyczne nt. szachów, zabawę.
5. Program nauczania treści szachowych powinien być traktowany bardzo elastycznie,
szczególnie pod względem czasowym. JeŜeli wystąpią objawy znudzenia dzieci, trzeba
przerwać temat. JeŜeli sprawdzenie wykaŜe, Ŝe większość dzieci nie zrozumiała lekcji, trzeba
ją powtórzyć w innym terminie, po lepszym przygotowaniu.
6. Metodyka szachowa uznaje zasadę: „szachów uczą szachy” oznacza to, Ŝe naleŜy jak
najwcześniej i na stałe wprowadzić praktykę gry. Początkowo jest to gra jedną figurą,
później wybranymi figurami, następnie jest to gra w wybijankę, rozwiązywanie zadań na
matowanie króla, wreszcie granie partii szachowych.
7. Dobrym uzupełnieniem zajęć szachowych jest krótki relaks fizyczny i następnie zajęcia
plastyczne. Rysowanie i malowanie szachownicy, fragmentów szachownicy, poszczególnych figur,
róŜnych sytuacji na szachownicy np: pozycja mata (róŜne rodzaje), pozycja pata (róŜne), pozycja po
roszadzie, walka figur między sobą itd. ilustrowanie bajek szachowych, humor szachowy w
obrazkach. Lepienie figur z plasteliny, konkurs na najładniejsze figury.
8. Rozgrywki szachowe rozpoczynamy po opanowaniu przez dzieci tematów lekcji 1-17, jako
partie towarzyskie obserwowane przez nauczyciela. Następnie organizujemy miniturnieje np 4-
osobowe.
9. Roczną naukę kończymy turniejem dla wszystkich chętnych przedszkplaków. MoŜna ponadto
rozegrać mecz z innym przedszkolem (nawet z innego miasta). W takim przypadku naleŜy teŜ prze-
widzieć mecz rewanŜowy.
10. Za udział w turnieju lub meczu wszystkie uczestniczące dzieci powinny otrzymać drobne upo-
minki bez względu na uzyskany wynik (mogą to być nawet cukierki).
11. Po ukończeniu nauk dzieci otrzymują dyplomy potwierdzające opanowanie podstaw gry
szachowej.
Metody formowania zdolności intelektualnych uczniów
UWAGA: Podjęcie tej tematyki wymaga osobnej zgody kierownictwa Przedszkola. MoŜe
teŜ okazać zbyt trudne do realizacji i zaszkodzić podstawowemu tematowi: nauczaniu
szachów.
W celu efektywnego wykorzystania
szachów jako środka rozwoju zdolności
intelektualnych uczniów, jest konieczne
przede wszystkim posiadanie uzasadnionych
naukowo
MoŜna zastosować następującą metodykę
testowania pamięci operacyjnej. Dlaczego
wybieramy właśnie pamięć operacyjną?
Chodzi o to, Ŝe charakterystyki innych
rodzajów pamięci (np. krótkotrwałej lub
długotrwałej) przejawiają się praktycznie w
zdolności ucznia do odtwarzania wyłoŜonego
przez nauczyciela materiału po określonym
czasie (zaraz po wykładzie, lub po kilku
dniach). Jak pokazuje doświadczenie,
wystarcza to aby nauczyciel w wyniku
regularnego odpytywania uzyskał przeświad-
czenie o poziomie rozwoju tych rodzajów
pamięci uczniów.
Jeśli chodzi o pamięć operacyjną, to, po
pierwsze, takich zewnętrznych objawów,
według których nauczyciel mógłby ocenić
poziom jej rozwoju, jest bardzo mało; po
metod
diagnostyki
rozwoju
umysłowego dzieci.
Przy wyborze metod diagnostyki wskaŜników
rozwoju umysłowego, wychodzimy od zadań
nauczania i wychowania realizowanych przez
szkołę,
oraz
od
moŜliwości
szkolnego
nauczyciela.
Proponowana metodyka pozwala nauczy-
cielowi uzyskać potrzebne informacje o
badanych cechach osobowości ucznia w
stosunkowo krótkim czasie (2-3 zajęcia). Jest
ona dostatecznie wygodna i nie wymaga
Ŝmudnego opracowania matematycznego.
S Z A C H Y W P R Z E D S Z K O L U
5
drugie, w procesie działalności szkoleniowej
ten rodzaj pamięci rozwija się wyraźnie
niedostatecznie,
na odpo-wiedniej kolumnie, na wyŜszy
poziom i podać numer tego rzędu. Dalsze
przesuniecia w myśli uczeń powinien
wykonać przy uwzglę-dnieniu poprzednich.
JeŜeli fiszka osiąga ósmy rząd to
następnym ruchem uczeń powinien przenieść
ją na pierwszy rząd i dalej kontynuować jej
ruchy od pierwszego rzędu.
Po zapoznaniu z regułami, nauczyciel powi-
nien pozwolić uczniom na potrenowanie
rozwiązywania testu na diagramie
treningowym. Następnie daje się diagram
kontrolny i następuje test.
Liczenie czasu naleŜy rozpocząć od pierw-
szego ruchu. JeŜeli uczeń popełnia błąd testo-
wanie zatrzymuje się i w myślach odtwarzana
jest poprawna pozycja po pierwszym ruchu.
Następnie eksperyment jest kontynuowany.
Czas na poprawę pozycji nie jest liczony.
W trakcie testowania, na odrebnej kartce
nauczyciel rejestruje liczbę błędów i suma-
ryczny czas rozwiązywania testu.
Po eksperymencie naleŜy obliczyć szybkość
(stosunek liczby ruchów do zuŜytego czasu) i
dokładność: (% prawidłowych odpowiedzi).
Stwierdzono, Ŝe charakterystyki pamięci
operacyjnej są związane z pewnymi
cechami myślenia. Pozwala to, oceniać na
podstawie wyników testu nie tylko poziom
rozwoju pamięci operacyjnej uczniów ale teŜ
ich zdolności intelektualne.
Przykład testu pamięci operacyjnej.
Trening.
Pozycja wyjściowa: A2, B5, C3 D4.
1.B(6), 2.A(3), 3.D(5), 4.C(4), 5.A(4)
6.B(7), 7.D(6), 8.C(5), 9.B(8), 10.A(5),
11.D(7), 12.B(1), 13.C(6), 14.D(8),
15.A(6), 16.B(2), 17.C(7), 18.D(1),
19.B(3), 20.C(8),
21.A(7), 22.D(2), 23.B(4), 24.C(1),
25.D(3)
Kontrola.
Pozycja wyjściowa: A5, B2, C7,D3.
Gra wstępna: I.A(6) II.B(3) III.D(4)
IV.C(8)
TEST: 1.B(4), 2.C(1), 3.D(5), 4.A(7),
5.D(6), 6.C(2) 7.A(8), 8.B(5), 9.D(7),
10.C(3), 11.B(6) 12.A(1), 13.B(7),
i
wymaga
szczególnej
uwagi.
Tak więc, dla przeprowadzenia diagnostyki
pamięci operacyjnej nauczyciel powinien
przygotować diagramy testu (jeden diagram
z fiszkami, drugi bez fiszek), tekst testu,
stoper i czysty arkusz papieru. Następnie
musi podać następujące zasady pracy z
testem:
Diagram testu pamięci operacyjnej
Nr. 1 Treningowy
8
7
6
5
#
4
#
3
#
2
#
1
A B C D
Diagram testu pamięci operacyjnej
Nr. 2 Kontrolny
8
7
6
5
4
3
2
1
A B C D
Na przedłoŜonym diagramie są ustawione
cztery fiszki w dowolnym prządku. Zgodnie z
regułami mogą one przemieszczać się tylko
z dołu do góry w dowolnej kolejności, za
kaŜdym razem o jedną kratkę. Podczas
wypełniania testu uczeń w odpowiedzi na
podane przez nauczyciela oznaczenie
kolumny powinien w myśli przesunąć fiszkę
801710048.026.png 801710048.027.png 801710048.028.png 801710048.029.png 801710048.001.png 801710048.002.png 801710048.003.png 801710048.004.png 801710048.005.png 801710048.006.png 801710048.007.png 801710048.008.png 801710048.009.png 801710048.010.png 801710048.011.png 801710048.012.png 801710048.013.png 801710048.014.png 801710048.015.png 801710048.016.png 801710048.017.png 801710048.018.png 801710048.019.png 801710048.020.png 801710048.021.png 801710048.022.png 801710048.023.png 801710048.024.png 801710048.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin