Gambit krolewski_główne warianty.docx

(35 KB) Pobierz

GAMBIT KRÓLEWSKI

Nieprzyjęty:

 

1.e4 e5 2.f4

Alternatywą dla przyjęcia gambitu jest jego odrzucenie. Pozwala to na uspokojenie gry, co nie zawsze jest miłe dla zwolenników tego otwarcia. W praktyce spotyka się dwie dobre kontynuacje. W obu wariantach gra przebiega w sposób pozycyjny.

A)

2... Gc5

Ruch, który w swoim czasie analizował nasz rodak Akiba Rubinstein. Jest to obecnie bardzo popularna odpowiedź. Czarne rozwijają swojego gońca, który bierze pod kontrolę osłabione królewskie skrzydło białych.

3.Sf3

                            Nie można:

                                          3.fe5? Hh4!

                                          4.g3 He4 i czarne zdobywają wieżę.

3...d6

4.Gc4 Sf6

5.d3 Sc6

Pozycja jest podobna do partii włoskiej. Różnica polega na pozycji pionka f, który przeszkadza czarnemu gońcowi białych. Osłabione jest także królewskie skrzydło. Plusem białych jest możliwość otwarcia linii f. Można powiedzieć, ze czarne wyrównały grę.

6.Sc3

W kilku partiach próbowano grac:

                            6.c3

Jest to idea Steinitza, popularna na początku XX wieku (ostrą polemikę o tę kontynuację toczył Tarrasch).

                            6...0-0

                            7.b4 Gb6

                            8.Hb3 a5

                            9.b5 a4

                            10.Hc2 Sa5

                            11.fe5 Sg4

                            12.Gg5 He8 Powstała pozycja jest trudna w ocenie.

6...Gg4

7.h3 Gf3

8.Hf3 Sd4

9.Hg3 He7

Słabsze jest:

                            9...Sc2?!

                            10.Kd1 Sa1

                            11.Hg7 Wf8

                            12.fe5 de5

                            13.Wf1 Ge7

                            14.Gg5 Se4

                            15.Se4 f5

                            16.Hh7 Gg5

                            17.Hg6 i mat w jednym posunięciu. (Fisher - McDermoytt)

10.fe5 He5

11.Gf4 He7

12.0-0-0

Białe zakończyły rozwój, otworzyły linie f i to one powinny mięć lepszą grę.

 

B)

2... d5

Bardzo ciekawy kontrgambit mający już ponad 150 lat. Pierwszy raz jego analizy zostały przedstawione w 1850 roku przez Karla Falkbeera. Od tego czasu niektórzy nazywają ten ruch jego imieniem. 3.ed5

Popularny jest także ruch:

                            3.Sf3 de4

                            4.Se5 Sd7

                            5.d4 ed3

                            6.Gd3 Se5

                            7.He2 Hd4

                            8.fe5 Gc5

                            9.c3 Hh4

                            10.g3 Hh3 Pozycja jest równa.

3...e4

Czarne próbują przeszkodzić białym w rozwinięciu skoczka g1.

4.Sc3 Sf6

5.d3

Białe chcą zyskać tempa rozwojowe oddając piona. Szachy są piękne!

5...Gb4

6.Gd2 0-0

7.Se4

                                          Słabsze jest:

                                                        7.de4 Gc3

                                                        8.Gc3 Se4

7...We8

8.Gb4 Se4

9.de4 We4

10.Ge2 Wb4

11.Sf3 Wf4

12.Hd2 Hd6

13.0-0-0

Białe mają niewielką przewagę.

13...Sd7

14.Sd4 a6

15.g3 Wf6

16.Whe1 Se5

17.Gh5 Gd7

18.He2 We8

Przeciwnicy zgodzili się na remis. (Spasski - Bronstein)

 

===========================================

Przyjęty:

 

1.e4 e5

2.f4 ef4

W tym miejscu najsolidniejszym posunięciem jest Sf3. Zajmiemy się tylko tą kontynuacją. Warto wspomnieć, że po 3.Gc4, lub 3.Sc3 nastapi 3... Hh4 i czarne nie powinny mieć problemow z wyrównaniem.

3.Sf3.

Czarne maja kilka ciekawych odpowiedzi:

A)

3... g5

Jest to jedna z najstarszych szachowych kontynuacji w tym wariancie. W zamian za osłabienie królewskiego skrzydła czarne postanawiają obronić gambitowego piona. Białe mają kilka dobrych odpowiedzi, ale my zajmiemy się dwoma najciekawszymi:

A)

4.h4

Białe agresywnie zaatakowały czarne piony, przesłaniając tym samym pole h4, z którego mógłby dać szacha czarny hetman.

4... g4

Czarne przeganiają białego skoczka. Białe stoją przed wyborem ofiary figury na f7 po 5.Sg5, lub spokojniejszym 5.Se5. Rozpatrzmy obie możliwości:

I.

5.Se5

Jest to wariant o dość długiej historii. Niektórzy nazywają go gambitem Kieseritzkiego na cześć osoby, która analizowała go przed dwoma wiekami. Myślę, że jest to kontynuacja dość solidna, dlatego warto się przy niej zatrzymać na trochę dłużej. Czarne mogą zareagować na kilka sposobów.

a/ 5. ... Sf6

b/ 5. ... Gg7

c/ 5. ... h5

d/ 5. ... d6

 

a/

5. … Sf6

Jest to najczęściej spotykana odpowiedź czarnych.

6.d4

Można próbować bić piona:

                            6.Sg4 Se4

                            7.d3 (W tym miejscu należy zwrócić uwagę na małą pułapkę: 7.d4? Ge7! 8.Gf4 Gh4 9.g3 Sg3 z dużą przewagą czarnych.)

                            7...Sg3

                            8.Gf4! Tylko tak.

                            8...He7              

                            9.Ge2 Hb4

                            10.Hd2 Hd2

                            11.Sd2 Sh1

                            12.Sf6 Kd8

                            13.Sd5 Ge7

                            14.0-0-0 Sf2

                            15.Gc7 Ke8

                            16.Wf1 Z mniej więcej równą grą. Białe za jakość mają piona i aktywniejsze figury. Można kontynuować w następujący sposób:

                            16...d6

                            17.Se7 Ke7

                            18.Wf2 Sa6

                            19.Ga5 Ge6

                            20.d4 z równą pozycją.

Za słabsze uważane jest także:                                           6.Gc4 d5!

                                                                                                  7.ed5 Gd6

                                                                                                  8.0-0 Ge5

                                                                                                  9.We1 He7

                                                                                                  10.c3 f3

                                                                                                  11.d4 Se4

                                                                                                  12.We4 Gh2

                                                                                                  13.Kh2 He4

                                                                                                  14.g3 0-0

                                                                                                  15.Gd3 Hd5

                                                                                                  16.Hd2 We8

                                                                                                  17.Hh6 We2!

Jedyne mogące dąć czarnym szanse na zwycięstwo.

                                                                                                  18.Ge2 fe2

                                                                                                  19.He3 Sc6

                                                                                                  20.He8 Kg7

                                                                      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin