GIMP część II.pdf

(137 KB) Pobierz
237560340 UNPDF
7. Praca z warstwami
Rysunek 9 przedstawia ideę warstw.
Rys. 9 Idea warstw.
Jak widać na rysunku podział na warstwy powoduje, że poszczególne elementy rysunku
można przenosić na bliższy lub dalszy plan, przysłaniając wszystko to co jest na dalszym
planie. Po dodaniu przezroczystości przekonamy się, jak cenny może być dla nas taki
mechanizm.
Po wybraniu -> Warstwy -> Warstwy, kanały i ścieżki lub ctrl+l (layers) . Widzimy, że nasz
rysunek zawiera tylko jedną warstwę - Tło. Możemy podzielić rysunek na wiele warstw
duplikując je lub wstawiając nowe.
Rys. 10 Okno Warstwy, kanały i ścieżki.
Jak widać na rysunku warstwy można przesuwać względem siebie. Świadczy o tym kolejność
wyświetlanych warstw - warstwa 2 jest na pierwszym planie - przysłania dalszoplanowe
warstwy, następną jest warstwa 1 i na końcu warstwa 3. Aktywna warstwa (warstwa 1) jest
podświetlona na niebiesko. Jeżeli nie będziemy ustawiać dodatkowych opcji to musimy
założyć, że wszelkie operacje są wykonywane tylko na aktywnej warstwie. Może to być
237560340.005.png 237560340.006.png 237560340.007.png
dosyć mylące, zwłaszcza dla początkujących użytkowników. Jeżeli coś działa nie tak (np. nie
możemy czegoś zaznaczyć lub wypełnić kolorem) to bardzo prawdopodobne jest, że mamy
zaznaczoną niewłaściwą warstwę. ctrl+l pozwoli sprawdzić, która warstwa jest aktywna.
Na każdej warstwie z osobna możemy przeprowadzić kilka operacji dostępnych z menu -
prawy przycisk myszy na warstwie . Najważniejsze z nich to przeskalowanie warstwy
(niezależnie od pozostałych warstw) i połączenie kilku warstw w jedną. Opcja Spłaszcz
obraz powoduje połączenie wszystkich warstw i w miejscach przezroczystych ustawienie
koloru tła. Może to być przydatne przy zapisie w formacie pliku nie obsługującym
przezroczystości.
8. Przezroczystość
Warstwa "Tło" jest szczególną warstwą. Jeżeli dopiero rozpoczęto pracę prawdopodobnie
warstwa "Tło" nie obsługuje przezroczystości. Jeżeli próbujemy coś wyciąć z warstwy "Tło"
w miejscu wycięcia pojawi się kolor tła (kolor narzędzia i kolor tła omówione zostały w
punkcie 5. Praca z kolorem). Jeżeli zależy nam żeby uzyskać w warstwie "Tło"
przezroczystość należy do rysunku dodać kanał alfa (W oknie Warstwy, kanały i ścieżki
należy kliknąć prawym przyciskiem na danej warstwie i wybrać Dodaj kanał alfa) . Kanał
alfa jest automatycznie dodawany do każdej nowotworzonej warstwy.
Wracamy do naszego rysunku. Pora usunąć tło. Zaznaczamy białe tło i wycinamy je ctrl+x .
Powinniśmy otrzymać rysunek podobny do przedstawionego poniżej. Szare kwadraty mówią
o tym, że nie ma tam żadnych pikseli - rysunek jest przezroczysty. Używając narzędzia
możemy obrysować (nie starając się przesadnie - zaznaczenie może być większe niż sam
pingwin) siedzącego pingwina.
Rys. 11 Zaznaczanie siedzącego pingwina.
Następnie wycinamy zaznaczenie ctrl+x , w oknie Warstwy, kanały i ścieżkictrl+l
tworzymy nową warstwę , upewniamy się, że jest ona aktywna i wklejamy zawartość bufora,
czyli wyciętego pingwina. Warto zauważyć jak zmieniło się zaznaczenie - mimo zaznaczenia
237560340.008.png 237560340.001.png
przez nas pingwina wraz z otaczającym go fragmentem przezroczystego tła zaznaczenie
zostało pomniejszone o przezroczysty, czyli nieistniejący obszar i dopasowane do konturu
pingwina. Wskazuje na to obszar wyznaczony przez "maszerujące mrówki" po wklejeniu
pingwina.
Rys. 12 Pingwin po wklejeniu.
Teraz mamy możliwość kopiowania pingwinów na nowe warstwy, przesuwania aktywnych
warstw narzędziem (dostępnym z okna narzędzi - nie mylić z nawigatorem w prawym
dolnym rogu) i zmiany kolejności warstw. Po zapisaniu rysunku do pliku i wyświetleniu go
np. w przeglądarce plików graficznych lub przeglądarce www zamiast szarych kwadratów
uzyskamy prawdziwą przezroczystość.
Rys. 13 Efekt końcowy. Rysunek budowany był z czterech warstw.
9. Tryby koloru
W gimpie rysunek może używać jednego z trzech trybów koloru:
1) RGB - Obraz budowany jest z trzech kanałów - R ed, G reen, B lue (czerwony, zielony,
niebieski), każdy po 8 bitów dając w sumie 24 bitowy kolor. W tym kolorze powinniśmy
zapisywać grafikę jeżeli zależy nam na najwyższej jakości, a duża wielkość pliku nie stanowi
problemu.
2) Kolor indeksowany - Obraz może zawierać od 1 do 256 kolorów, czyli maksymalnie 8
bitów. Większość rysunków na tej stronie została zapisana w kolorze indeksowanym z ok. 20-
237560340.002.png 237560340.003.png 237560340.004.png
30 kolorami. Uzyskuje się dzięki temu zdecydowanie mniejsze pliki niż w przypadku RGB.
Jeżeli jakość rysunków nie jest zadowalająca to spowodowane to jest potrzebą uzyskania jak
najmniejszych plików. Gdyby rysunki zostały zapisane w większej ilości kolorów jakość
niektórych z nich byłaby lepsza.
3) Odcienie szarości(Gray lub Grayscale) - Istnieje również możliwość pracy w 256
odcieniach szarości. Jeżeli próbujemy używać np. koloru niebieskiego, a zamiast tego
wychodzi kolor mniej lub bardziej szary to znaczy, że znaleźliśmy się w trybie mapowania
wszystkich kolorów do odcieni szarości. Tryb ten jest częściej spotykany jako tryb wejściowy
rysunku - np. pobrany ze skanera niż tryb wyjściowy. Chodzi o to, że skanowanie jako Gray
jest szybsze, pliki zajmują mniej miejsca i jakość jest wystarczająca dla obrazów czarno -
białych.
Zmiany trybu dokonujemy przez -> Obraz -> Tryb
10. Zapisywanie rysunku
W celu zapisania rysunku wybieramy -> Plik -> Zapisz jako. W Opcjach zapisu mamy
możliwość rozwinięcia listy i wybrania formatu pliku. Inną metodą jest pozostawienie opcji
Według rozszerzenia i określenie formatu zapisu na podstawie nazwy pliku, np. rysunek.png
będzie jednoznaczne z wybraniem z listy formatu png.
Istnieje wiele formatów plików graficznych. Ograniczymy się tutaj do omówienia
najpopularniejszych z nich: PNG , JPEG i GIF oraz formatu związanego tylko z gimpem -
XCF. Pierwsze trzy formaty są najpopularniejszymi typami plików graficznych na stronach
www.
1) PNG jest formatem zapewniającym bezstratną kompresję. Jako PNG można zapisywać we
wszystkich możliwych w gimpie trybach: obrazy RGB (24 bity), indeksowane (od 1 do 256
kolorów) oraz obrazy w odcieniach szarości (256 odcieni szarości). Format ten obsługuje
przezroczystość . PNG powstał jako alternatywa dla GIFa używającego do kompresji
opatentowanego algorytmu LZW. PNG nie posiada żadnych ograniczeń licencyjnych czy
patentowych, przez co jest mocno promowany przez środowisko OpenSource. Zapisywany w
trybie indeksowanym PNG zapewnia lepszy niż GIF algorytm kompresji - plik zapisany jako
PNG będzie mniejszy niż GIF.
2) JPEG zapewnia stratną kompresję, chociaż niekoniecznie zauważalną gołym okiem. Nie
obsługuje przezroczystości . Można go stosować do zapisu obrazów RGB i odcieni szarości.
JPEG doskonale nadaje się do zapisu obrazów z dużą ilością kolorów, przede wszystkim
zdjęć.
3) GIF istnieje na rynku już dość długo. Jednak kilka lat temu zdecydowano się na pobieranie
licencji od twórców programów obsługujących ten format. Doprowadziło to do bojkotu GIFa
i promowania formatu PNG. GIF obsługuje tylko kolor indeksowany. Podobnie jak PNG
obsługuje przezroczystość. Jednyną rzeczą, w której GIF przewyższa PNG jest możliwość
tworzenia animowanych obrazów.
4) XCF jest formatem gimpa. Nie jest to odpowiedni format do wymiany plików z innym
programami graficznymi. Jednak w obrębie gimpa XCF jest najpotężniejszym formatem
obsługującym wszystkie funkcje, tryby i możliwości programu - przede wszystkim warstwy ,
czego nie potrafi żaden z prezentowanych wcześniej formatów.
Podsumowanie:
Do zapisu grafiki do wymiany z innymi programami lub na strony www możemy się
ograniczyć do 2 formatów PNG i JPEG . GIF jeżeli nie zawiera animacji może być śmiało
zastępowany przez PNG. Format XCF powinien być wybierany do zapisu plików, z którymi
mamy zamiar jeszcze pracować. Zwłaszcza jeżeli zawierają one warstwy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin