Skalowanie obrazów.pdf

(112 KB) Pobierz
237561239 UNPDF
Skalowanie obrazów
Przedstawione tutaj informacje dotyczą programu graficznego GIMP (chociaż ogólne idee
odnoszą się do większości programów graficznych). Duże wersje obrazów z galerii są
dostępne głównie jako pliki xcf - do otwarcia tych plików wymagany jest GIMP. GIMP jest
wolnym/otwartym/darmowym programem dostępnym między innymi pod systemy
GNU/Linux oraz Windows. Wersja pod Windows dostępna jest m.in. z naszej strony .
Materiał kierowany jest głównie do osób zainteresowanych raczej poznaniem szybkiej
metody poprawnego skalowania obrazów niż zrozumieniem subtelnych szczegółów grafiki
komputerowej.
Rysunek 1 przedstawia trzy metody skalowania obrazów; Ktoś jest zainteresowany
pomniejszeniem obrazu, nie zdając sobie sprawy jaki wpływ na proces skalowania ma tryb
indeksowany. W metodzie c) wykorzystano inny, większy obraz uzyskując najlepszy efekt.
Rysunek 1. Metody skalowania
Metoda a)
Nigdy nie skaluj indeksowanych obrazów!
Metoda b)
Taka metoda jest dopuszczalna i konieczna jeżeli dostęp do oryginalnego, dużego obrazu nie
jest możliwy. Wymaga niewiele więcej pracy niż w metodzie a) ale daje akceptowalny efekt.
Minusem jest tu widoczne rozmycie obrazu.
Metoda c)
237561239.001.png 237561239.002.png
Jeżeli dostęp do oryginalnego, dużego obrazu jest możliwy nie ma usprawiedliwienia - trzeba
skorzystać z tej metody. Duże obrazy pozwalają nie tylko na lepsze skalowanie, lecz również
na podstawianie innego tła, rzucanie cieni i wiele innych operacji.
Przykład poprawnego przeskalowania i przy okazji dopasowania obrazu do szaregno tła:
1. Załadowanie do gimpa obrazu
katalogach z przyrostkiem DUZE znajdują się duże wersje obrazów);
2. Ctrl+l (warstwy) - jak widać obraz składa się z czterech warstw;
3. Podmiana tła (podstawienie koloru szarego zamiast białego):
3.1. Usunięcie białej (czwartej) warstwy (menu dla warstwy pod prawym przyciskiem);
3.2. Ustawienie koloru tła. Należy kliknąć dwa razy na polu "Kolor tła" (rysunek 2) i ustawić
docelowy kolor tła. Można podać triplet szesnastkowy w odpowiednim polu tego menu.
Rysunek 2. Kolory
3.3. Ctrl+l (warstwy) - należy kliknąć na dowolnej warstwie i wybrać "Nowa warstwa". Tryb
wypełnienia należy ustawić na "Tło". Warstwa powinna trafić na sam spód (tam gdzie na
początku była biała) więc należy ją tam przesunąć (obniż/warstwa na spód/na dno) z menu
warstw;
4. Opcjonalnie usunięcie warstwy cień / przesunięcie warstwy cień (m - skrót do narzędzia do
przesuwania) / zmiana przezroczystości cienia (suwak krycie/nieprzepuszczalność nad
warstwami) / wygenerowanie nowego cienia ([Obraz] -> Script-Fu -> Cień -> Rzucany cień);
5. Opcjonalenie zabawa z tekstem (t - skrót do narzędzia Tekst - podwójne kliknięcie na tym
narzędziu pokaże jego opcje (czcionka/kolor);
6. [Obraz] -> Obraz -> Spłaszcz obraz. Spłaszczenie obrazu (połączenie wszystkich warstw) i
usunięcie przezroczystości;
7. [Obraz] -> Obraz -> Przeskaluj obraz. Wystarczy ustawić Wysokość - szerokość ustawi się
proporcjonalnie;
8. [Obraz] -> Obraz -> Tryb -> indeksowany. Jeżeli nie ma wielu kolorów/gradientów
najlepiej zaznaczać "Bez ditherowania kolorów". W tym przypadku 20 kolorów powinno
wystarczyć. Indeksowanie służy zmniejszaniu wielkości plików.
9. Hmmmm, prawdopodobnie indeksowanie (ograniczenie liczby kolorów) podstawi nieco
inny kolor, np. #ABABAC zamiast #AAAAAA w tle. Pozostaje wtedy jeszcze jeden krok:
[Obraz] -> Okna dialogowe -> Paleta indeksowana i modyfikacja danego koloru w palecie.
Ostatnia ważna uwaga:
Najlepiej w ogóle nie używaj
przezroczystości w obrazach na stronach
237561239.003.png
WWW, chyba że rozumiesz te zagadnienia
lub naprawdę jej potrzebujesz. Zawsze na
końcu ustaw kolor tła na identyczny z
docelowym kolorem strony i <Obraz> ->
Obraz -> Spłaszcz obraz.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin