Scenariusze zabaw i ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą A.doc

(33 KB) Pobierz
Scenariusze zabaw i ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą A

Scenariusze zabaw i ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą A.M.Kniessów.

Nr 1                                  

   pomoce: dwie grzechotki dla każdego dziecka

 

1. Dzieci wchodzą na salę w rytm melodii i biorą po dwie grzechotki.

2. Ustawienie dowolne, uderzenie przed sobą grzechotką w rytm, rytmizowanie: dzień – do – bry.

3. Swobodne poruszanie się po sali, potrząsanie grzechotkami w górze, przed sobą, za sobą, wygrywanie dowolnego rytmu.

4. Psychomotoryczna aktywizacja grupy: muzyka – rytm

 – luźny marsz po całej sali z naśladowaniem gry na flecie,

 – w rozkroku energiczny skłon tułowia w przód i uderzenie 4 razy między stopami, wznos ramion w górę i uderzenie grzechotkami nad głową 4 razy,

 – ugięcie nogi prawej i uderzenie grzechotkami 4 razy pod kolanem i powrót do postawy z równoczesnym uderzeniem grzechotkami przed sobą (zmiana nogi),

 – bieg i rytmiczne uderzanie grzechotkami: 4 razy przed sobą, 4 razy nad głową, 4 razy za sobą,

 – Siad rozkroczny – skłon w przód i rytmiczne uderzanie grzechotkami o podłogę 4 razy a następnie na 1, 2, 3, 4 – wznos ramion,

 – Siad skulny – toczenie grzechotek palcami stóp do przodu i z powrotem,

 – Podskoki do przodu i uderzanie grzechotkami przed sobą, podskoki do tyłu i uderzanie grzechotkami nad głową, podskoki w bok w jedna stronę i uderzanie grzechotkami o siebie (to samo w drugą stronę).

   5. Improwizacja ruchowa

    – dowolny taniec z grzechotkami do słyszanej muzyki,

    – wykonanie ćwiczeń kształtujących według własnej inwencji bez podawania rytmu, a następnie w rytmie.

   6. Ćwiczenia korektywne stóp – siad skulny podparty, grzechotki leżą przed stopami, ustawienie stopami grzechotek.

   7. Ćwiczenie oddechu – w dowolnej pozycji dmuchanie w grzechotkę tak, aby ja potoczyć do wyznaczonego miejsca.

   8. Marsz i złożenie grzechotek.

 

  Nr 2

  pomoce: dwie drewniane pałeczki i jedna szarfa dla każdego dziecka

 

1. Swobodny marsz w dowolnych kierunkach. Podczas marszu każde dziecko bierze po dwie pałeczki.

2. Stanie w lekkim rozkroku. Uderzanie pałeczką o pałeczkę: przed sobą, z lewej strony ciała, z prawej stron ciała, za plecami, nad głową (ze wspięciem na palce stóp), na przemian nad głową i przed sobą, na przemian dwa razy nad głową i dwa razy przed sobą, na przemian dwa razy z lewej i dwa razy z prawej strony ciała.

3. Lekki rozkrok, skłon w przód. Rytmiczne uderzanie o podłogę, dwiema pałeczkami na przemian: przed sobą, miedzy stopami, z lewej strony, z prawej strony, równocześnie z lewej i prawej strony.

4. Pozycja stojąca. Toczenie stopami pałeczek: do przodu i do tyłu lewą stopą, do przodu i do tyłu prawą stopą, do przodu i do tyłu obiema stopami na przemian.

5. Pozycja stojąca stopy złączone. Przeskakiwanie przez pałeczki, w dowolny sposób ułożone na podłodze: obunóż, na prawej nodze, na lewej nodze, przeskakując z nogi na nogę, „wyszywają wzory” podskokami.

6. Siad skulny podparty, ręce z tyłu (pałeczki znajdują się pod stopami). Toczenie pałeczek stopami, przed siebie oraz do siebie: obiema stopami jednocześnie, obiema stopami na przemian, lewą stopą, prawą stopą.

7. Pozycja stojąca, wykrok. Bieg: swobodny, połączony z dodatkowym ćwiczeniem z pałeczkami, wg pomysłu dzieci, połączony z dodatkowym ćwiczeniem z szarfami, wg pomysłu dzieci.

8. Pozycja stojąca, lekki rozkrok. Podrzucanie i chwytanie szarfy z węzłem: oburącz, prawą ręką, lewą ręką, podrzucanie oburącz i chwytanie prawą ręka, podrzucanie oburącz i chwytanie lewą ręka, podrzucanie prawą ręką i chwytanie lewą ręką, podrzucanie lewą ręką i chwytanie prawą ręką.

9. Pozycja stojąca. Płynne taneczne ruchy: wg wskazówek nauczyciela, wg pomysłów dzieci.

10. Stanie w lekkim rozkroku w kole, dotykając się ramionami. Jednoczesne skłony wszystkich dzieci: w przód, w lewo, w prawo. Następnie dzieci odwracają się twarzami na zewnątrz koła, które tworzą i w tej pozycji powtarzają ćwiczenie.

11. Zabawa „Lustro”. Dzieci stoją twarzami parach twarzami do siebie. Jedno dziecko wykonuje dowolne, rytmiczne ruchy, a drugie dziecko je naśladuje. Następnie dzieci zmieniają się rolami.

12. Marsz w dowolnym kierunku. Podczas marszu dzieci odkładają przybory.

 

Nr 3

  pomoce: dwie tarcze w różnych kolorach dla każdego dziecka

 

1. Marsz w dowolnym kierunku, podczas marszu dzieci biorą po dwie tarcze.

2. Pozycja stojąca, lekki rozkrok. Uderzanie tarczami, krawędzią o krawędź: przed sobą, nad głową, z lewej strony, z prawej strony, za sobą.

3. Siad rozkroczny. Uderzanie o podłogę krawędziami obu tarcz na przemian: przed sobą, z lewej strony, z prawej strony, równocześnie z lewej i z prawej strony, za sobą.

4. Leżenie na brzuchu. Przesuwanie tarcz nogami i rękami w różnych kierunkach. Ćwiczenie to należy następnie powtórzyć, leżąc na plecach, na lewym boku i na prawym boku.

5. Dzieci stoją w rozsypce. Przeskoki przez tarcze leżące na podłodze: obunóż, na lewej nodze, na prawej nodze, z nogi na nogę.

6. W siadzie skrzyżnym przesuwanie lub toczenie tarcz wokół siebie dłońmi potem stopami.

7. Dzieci stoją w rozsypce. Bieg a następnie taniec. Podczas biegu dzieci tworzą pary i tańczą: twarzami zwrócone do siebie, plecami zwrócone do siebie, w innych ustawieniach, według pomysłów dzieci.

8. Dzieci stoją w parach twarzami do siebie, w lekkim rozkroku. Skłon w przód i toczenie tarcz do siebie.

9. Taniec z tarczami według pomysłów dzieci.

10. Dowolny taniec z tarczami trzymanymi na głowie, nad głową, według pomysłu dzieci.

11. Stanie w lekkim rozkroku, kreślenie tarczami w powietrzu: linii, wzorów złożonych, liter.

12. Marsz w różnych kierunkach. Podczas marszu dzieci odkładają przybory.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin