Lewandowski_Kod umysłu.pdf

(672 KB) Pobierz
Kod umysłu
O AUTORZE
Artur Lewandowski
Doktor nauk ekonomicznych, trener NLP z 5-letnim doświadczeniem specjalizujący się w
zaawansowanych modelach perswazji i wywierania wpływu oraz wdrażaniu tych modeli w zarządzaniu,
sprzedaży, marketingu i co najważniejsze w codziennym życiu. Współzałożyciel i Wiceprezes Zarządu
Stowarzyszenia Trenerów NLP w Polsce, trener rekomendowany przez STNLP (www.trenerzynlp.pl).
Email: artur@kodumyslu.pl
SPIS TREŚCI
WSTĘP
DZIEŃ 1 :
Prowokująca prawda o początku procesu perswazyjnego komunikowania się z innymi
DZIEŃ 2 :
Poznaj oczywistą i rzadko wykorzystywaną prawdę o sposobach myślenia Twoich rozmówców
DZIEŃ 3 :
Jak rozpoznać rozmówcę-wzrokowca w 60 sekund, albo krócej
DZIEŃ 4 :
Daj mi 17 minut, a nauczę Cię, jak prezentować i „sprzedawać” nie tylko KAŻDY pomysł, ideę, ale także
produkt i usługę rozmówcy–wzrokowcowi!
DZIEŃ 5 :
Jak rozpoznać rozmówcę-słuchowca w 60 sekund, albo krócej
DZIEŃ 6 :
Daj mi 17 minut, a powiem Ci, jak opowiadać o pomysłach, ideach, produktach bądź usługach rozmówcy-
słuchowcowi!
DZIEŃ 7 :
Jak rozpoznać rozmówcę-czuciowca w 60 sekund, albo krócej
DZIEŃ 8 :
Daj mi 17 minut, a nauczysz się, jak zademonstrować KAŻDY pomysł, ideę, produkt bądź usługę,
rozmówcy-czuciowcowi!
DZIEŃ 9 :
Wszystko, co jeszcze powinieneś wiedzieć na temat wzrokowców, słuchowców i czuciowców
DZIEŃ 10 :
Kolejna rewolucyjna prawda na temat umysłu Twojego rozmówcy
DZIEŃ 11 :
Jak zawładnąć umysłem rozmówcy, który koncentruje się na SOBIE
DZIEŃ 12 :
Jak zawładnąć umysłem rozmówcy, który koncentruje się na INNYCH
DZIEŃ 13 :
Jak zawładnąć umysłem rozmówcy o silnym AUTORYTECIE WEWNĘTRZNYM
DZIEŃ 14 :
Jak zawładnąć umysłem rozmówcy o silnym AUTORYTECIE ZEWNĘTRZNYM
DZIEŃ 15 :
Najbardziej kosztowne błędy, które być może sabotują również Twoje rozmowy
DZIEŃ 16 :
4 prawie zapomniane strategie generowania korzyści dla Twojego rozmówcy
DZIEŃ 17 :
Daj mi 17 minut, a pokażę Ci jak generować korzyści rozmówcy-wzrokowcowi, rozmówcy-słuchowcowi
oraz rozmówcy-czuciowcowi
ZAKOŃCZENIE:
I co dalej…?
BONUS :
Jak w ciągu 10 dni stać się bardzo zaawansowanym adeptem sztuki skutecznej perswazji, czyli
harmonogram dodatkowych ćwiczeń
1
WSTĘP
Otworzyłeś tę książkę i właśnie w tej chwili czytasz te pierwsze słowa.
Sam fakt, że po nią sięgnąłeś pozwala mi z wysokim prawdopodobieństwem stwierdzić, że z
jakiegoś powodu jesteś zainteresowany rozwijaniem swoich umiejętności w zakresie skutecznego
komunikowania się, czyli perswazyjnego wywierania wpływu na wyobraźnię, emocje, myśli, a w
konsekwencji wybory i decyzje Twojego rozmówcy.
Możliwych jest kilka wariantów…
Być może jesteś doskonałym „sprzedawcą” i od wielu lat z sukcesem przekonujesz np. klientów do
oferowanych produktów, przełożonych i podwładnych do realizacji Twoich wizjonerskich pomysłów, Twoje
dzieci do wytyczania sobie jeszcze ambitniejszych celów, teściową do tego, aby stała się alterego wszystkich
„krzywdzących” stereotypów na temat teściowych – jednym słowem masz silne wewnętrzne przekonanie, że
na temat wywierania wpływu i perswazji wiesz już praktycznie wszystko, czyli w rzeczywistości mało co
może Cię tak naprawdę zaskoczyć…
Jeżeli masz takie przekonanie, to bardzo dobrze, ponieważ ta książka pozwoli Ci po prostu upewnić się,
jak wiele już potrafisz i jeszcze silniej utwierdzić się w tym przekonaniu. Kiedy ją przeczytasz,
uświadomisz sobie, że czas, który przez te wszystkie lata poświęcałeś rozwijając te bardzo szczególne
umiejętności, okazał się być jedną z najbardziej dochodowych inwestycji Twojego dotychczasowego życia.
Jednak co by się stało, gdyby w tej książce znajdowała się tylko jedna informacja, jedna umiejętność,
której nabycie pozwoli Ci komunikować się jeszcze skuteczniej niż dotychczas? Zastanów się, czy myśląc
o tym z takiej perspektywy, nie warto poświęcić kilka godzin czasu, aby ją gruntownie i aktywnie
przestudiować, zastanawiając się nad treścią poszczególnych rozdziałów.
No cóż…Decyzja oczywiście należy do Ciebie… Z drugiej strony być może od lat, z entuzjastycznym
zaangażowaniem, poszukujesz nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań, wzorców oraz modeli, które pozwolą Ci
coraz skuteczniej komunikować się z innymi, częściej, szybciej i łatwiej otrzymywać od nich to, o co prosisz oraz
czego potrzebujesz i jednocześnie czerpać z tego prawdziwie radosną satysfakcję.
Przeczytaj Tę książkę do końca, a przekonasz się, że warto było, ponieważ szybko uświadomisz sobie, że
właśnie odkryłeś prawdziwą kopalnię metod i technik, dzięki którym z Twoich oczu już na zawsze spadną
ciemne okulary i poznasz receptę na to, jak przynajmniej częściowo „rozszyfrować” niepowtarzalny
sposób i rytm, w którym pracuje umysł Twojego rozmówcy, a następnie sprawić, aby zaczął Cię słuchać -
oczywiście z narastającym zainteresowaniem i zaintrygowaniem!!!
Możesz być również jedną z tych wszystkich dociekliwych osób, które niestrudzenie poszukują przekonującej
odpowiedzi na jedno, bądź kilka z następujących pytań:
 Jakby to było, gdybym posiadał umiejętność równie skutecznego komunikowania się z każdym
człowiekiem?
 Jakby to było, gdybym nauczył się, jak skutecznie przekonać do każdej mojej propozycji ten typ
rozmówcy, który do tej pory prawie zawsze stwarzał mi dotkliwe trudności?
 Jakby to było, gdybym potrafił czytać w myślach rozmówcy i mówić do niego dokładnie to, co chciałby
ode mnie usłyszeć, w sposób, który pozwoli mi ze 100% skutecznością przekonać go do mojej propozycji?
 Jakby to było, gdybym z każdej kolejnej rozmowy, z każdym kolejnym rozmówcą uczył się czegoś
nowego szczególnie wtedy, kiedy nie udało mi się skutecznie przekonać go do moich pomysłów, idei bądź
skorzystania z proponowanych przeze mnie produktów bądź usług?
Czy jest to możliwe?
A gdybym Ci powiedział, że aby rozwinąć takie umiejętności na podstawowym poziomie wystarczy
zaledwie 17 dni?
A gdybym chwilę później dodał, że aby rozwinąć takie zaskakujące umiejętności wystarczy, że każdego z
tych 17 dni zainwestujesz jedynie 17 minut czasu na lekturę jednego rozdziału, abyś potem, przez całą
resztę dnia, mógł wyśmienicie bawić się testując zaproponowane techniki podczas rozmów z każdą osobą,
z którą tego dnia będziesz miał okazję rozmawiać?
W tym miejscu muszę jednak Cię uprzedzić.
Przeczytanie tej książki i wykonanie zaproponowanych ćwiczeń oczywiście nie rozwiąże wszystkich
Twoich problemów związanych z komunikowaniem się z innymi, ale… co by się stało, gdy informacje, które
się w niej znajdują, pomogły Ci rozwiązać np. 85% z nich?
O ile pewniej byś się dzięki temu poczuł np. podczas przełomowego momentu negocjacji handlowych
bądź podczas pierwszej randki z inteligentną kobietą o zjawiskowej urodzie, o której względy właśnie
zacząłeś zabiegać ?
2
Chcesz się przekonać?
Po prostu czytaj dalej.
DZIEŃ 1
Prowokująca prawda o początku procesu perswazyjnego komunikowania się z innymi Jak często
zastanawiasz się co zrobić, aby coraz więcej rozmów, podczas których starasz się zachęcić i przekonać
rozmówcę do Twojego nieszablonowego pomysłu, idei bądź określonego produktu czy usługi, kończyło
się osiągnięciem założonego rezultatu?
Mam nadzieję, że dzięki aktywnej lekturze tego podręcznika zaczniesz zadawać sobie to pytanie coraz
rzadziej. I właśnie teraz nadszedł czas, abyś wykonał pierwszy krok w tym kierunku… WYOBRAŹ SOBIE,
że sam zastanawiasz się nad zakupem np. nowego samochodu. Oczywiście doskonale zdajesz sobie sprawę z tego,
że zakup samochodu w istotny sposób różni się od zakupu np. gazety w kiosku. Nowy samochód to wybór na lata,
dlatego decydując się na taki zakup znacznie bardziej angażujesz się w proces kupowania i świadomie zwracasz
uwagę na dużo więcej szczegółów, niż przy zakupie wspomnianej wcześniej gazety.
Przyjmijmy założenie, że jesteś już zdecydowany i dokładnie wiesz, który samochód jest przedmiotem
Twoich pragnień. Mało tego, okazuje się, że w obu znajdujących się w najbliższej okolicy salonach
firmowych dostępny jest dokładnie ten model, który sobie wymarzyłeś i to z optymalnie dostosowanym
do Twoich specyficznych potrzeb wyposażeniem !!!
Jedyna istotna różnica, z którą tak naprawdę masz do czynienia, to sprzedawcy w każdym salonie, a
dokładnie rzecz ujmując ich podejście i stosunek do klienta.
Pozwól, że teraz Ci ich przedstawię.
Sprzedawca w pierwszym ze wspomnianych salonów , w ciągu zaledwie kilku minut rozmowy, w jakiś
tajemniczy i zupełnie niezauważalny sposób zdobył Twoją sympatię oraz sprawił, że po prostu zacząłeś go
lubić.
Podczas rozmowy cały czas miałeś świadomość, że rozmawiasz z kimś podobnym do Ciebie, z kimś, o kim
możesz powiedzieć, że nadajecie na tych samych falach, bądź inaczej rzecz ujmując – rozumiecie się bez
słów.
Podczas rozmowy z tym sprzedawcą cały czas dostrzegasz i czujesz jego silne, szczere zaangażowanie w
proces przekazywania Ci tych informacji o Twoim wymarzonym samochodzie, które są dla Ciebie
niezbędne, abyś do końca utwierdził się w przekonaniu, że dokonałeś najkorzystniejszego wyboru.
A oto drugi sprzedawca:
Sprzedawca w drugim salonie praktycznie od początku rozmowy beznamiętnym głosem opowiada o
prezentowanym samochodzie. Słuchając go, dość szybko zaczynasz budować w sobie przekonanie, że ten
człowiek, tego dnia, po prostu kolejny raz z rzędu mechanicznie wygłasza z pamięci te wszystkie
informacje, których nauczył się podczas szkolenia produktowego. Im dłużej go słuchasz, tym silniejsze
masz wrażenie, że tak naprawdę Twoje potrzeby i oczekiwania są temu człowiekowi zupełnie obojętne.
No i jak?
Od którego z tych dwóch sprzedawców chętniej kupiłbyś swój wymarzony samochód? Jestem prawie gotów
założyć się, że w 97% przypadków będę miał całkowitą rację twierdząc, że chętniej kupisz auto od tego
sprzedawcy, który zaangażował się w zdobycie Twojej sympatii i z którym „rozumiecie się bez słów”, niż u
sprzedawcy, który nie budzi Twoich większych emocji – można nawet powiedzieć, że jest dla Ciebie
emocjonalnie neutralny. Skąd takie przekonanie? W ciągu ostatnich kilku lat powyższe pytanie
postawiłem setkom spotykanych osób – przeważnie podczas szkoleń, które prowadziłem bądź
prywatnych rozmów. Absolutna większość pytanych wskazała na tego pierwszego sprzedawcę. Dlatego
niewiele ryzykuję mówiąc, że również w Twoich oczach większą wiarygodność zdobędzie sprzedawca,
który potrafi w umiejętny sposób pomóc Ci dokonać właściwego wyboru, niż sprzedawca, który ogranicza
się jedynie do mechanicznego deklamowania z pamięci informacji o produkcie, które mógłbyś sobie
przecież przeczytać np. w materiałach promocyjnych, bądź w serwisie internetowym producenta,
prawda?
W tym miejscu rodzi się dość oczywiste pytanie:
Co możesz zrobić, aby szybko i skutecznie zdobyć sympatię każdego rozmówcy?
Tak naprawd ę odpowiedzią na to pytanie jest cały ten podręcznik. Przekonasz się, że z każdym kolejnym
dniem treningu, coraz bardziej zaczniesz zdawać sobie sprawę z tego, o ile szybciej danego dnia udało Ci
się nawiązać przyjemną rozmowę z kolejnym rozmówcą oraz o ile łatwiej było Ci zdobyć jego sympatię.
Od czegoś jednak trzeba zacząć… Dlatego właśnie teraz chciałbym zaprezentować Ci najprostszą
strategię, którą już za chwilę będziesz mógł samodzielnie przetestować.
BŁYSKAWICZNA STRATEGIA
ZDOBYWANIA SYMPATII ROZMÓWCY
PIERWSZY ETAP :
3
Wyobraź sobie swojego najbliższego, najserdeczniejszego przyjaciela, kogoś, kogo od dawna darzysz
głęboką sympatią….
Zastanów się, z jakim zaangażowaniem, z jak serdecznym nastawieniem przekonywałbyś właśnie tą
osobę: w jaki sposób byś do niej mówił, w jaki sposób prezentowałbyś jej swoje propozycje, pomysły,
produkty bądź usługi, od czego byś zaczął, a potem… dokładnie w taki sam sposób rozmawiaj z każdym
innym rozmówcą.
DRUGI ETAP:
Prezentując cokolwiek rozmówcy wyeliminuj ze swojego wewnętrznego, osobistego słownika zwroty typu:
„ja proponuję” , „ja oferuję” , „u mnie można kupić” , a zastąp je zwrotami typu: „ U nas może Pan/Pani... ”,
„Proszę, niech Pan zwróci uwagę…” , „Dzięki temu może Pan/Pani…”, „Ty możesz…”, „ Ty skorzystasz…” , np.
Pewnie za chwilę zadasz sobie pytanie związane z drugim etapem procedury:
„No dobrze, tylko jak ja to wykorzystam w praktyce?”
Na szczęście jest to bardzo proste.
Które zdanie skutecznej przekona Cię do zakupu butów:
„My sprzedajemy naszym klientom buty, które są naprawdę wygodne”
czy
„W naszym salonie może Pan wybrać takie buty, w których będzie Pan czuł się naprawdę wygodnie.”
Czy zaczynasz już dostrzegać, dlaczego to właśnie drugie zdanie jest przykładem krótkiej prezentacji
zorientowanej na rozmówcę?
Sposób przekazywania wiadomości na temat Twojego pomysłu, propozycji, produktu, oparty o słowa:
Pan ”, „ Pani ”, „ Państwo ”, „Ty”, „Tobie” ma jedną fenomenalną zaletę!
Automatycznie zmusza Cię do koncentrowania się na rozmówcy, a w szczególności na jego
oczekiwaniach.
Zmusza Cię również do myślenia kategoriami korzyści rozmówcy, a przecież koncentracja na rozmówcy
oraz posługiwanie się językiem korzyści stanowi fundament dla sukcesu w perswazyjnym
komunikowaniu się, niezależnie od tego, czy sprzedajesz klientowi buty bądź samochód, czy też
„sprzedajesz” żonie pomysł na spędzenie we dwoje romantycznego weekendu w górach, bądź dziecku
pomysł na odrobienie lekcji przed oglądaniem telewizji!!!
Proste, prawda?
Chciałbym również zwrócić Twoją szczególną uwagę na to, że budując w ten sposób zdania swojej
prezentacji, czyli używając jak najczęściej słów: Panu/Pani/Państwu/Ty/Tobie sprawiasz, że rozmówca
czuje się przez cały czas trwania rozmowy naprawdę ważny.
Subiektywnie ma wrażenie, że cały czas on i jego interes znajdują się w centrum Twojej uwagi!! Jak
sądzisz, czy komunikując się w taki sposób, nie zwiększasz swoich szans, na zdobycie jego sympatii?
Najlepiej przekonaj się o tym sam, równocześnie doskonale bawiąc się, kiedy, podczas rozmów z
napotykanymi osobami, zaczniesz już testować tą prostą technikę!
No cóż…
W tym momencie pozostaje mi jedynie wyobrazić sobie, jak bardzo będziesz zaskoczony, kiedy już
samodzielnie przekonasz się, w jakim stopniu ta mało znana, potężna strategia skróci czas, w którym
będziesz w stanie zbudować wiarygodność w oczach Twojego rozmówcy – szczególnie, jeżeli jest to
dopiero co poznana osoba...
ĆWICZENIE NA DZIŚ !
W dniu dzisiejszym oczywiście zachęcam Cię do nieustannej zabawy podczas trenowania strategii
zdobywania sympatii rozmówcy. Z moich doświadczeń wynika, że na początku tego treningu drobną
trudność może sprawić Ci drugi etap wspomnianej strategii, ponieważ jego realizacja prawdopodobnie
będzie wymagać od Ciebie zmiany dość silnego przyzwyczajenia, które mogło powstać w trakcie Twoich
dotychczasowych rozmów, kiedy usiłowałeś przekonywać swoich rozmówców w ten stary sposób. Wiem,
że taki stan rzeczy może Cię trochę niepokoić, dlatego w tym momencie mogę Cię z czystym sumieniem
pocieszyć.
Tak, jest na to rada!
Badania naukowe dowodzą, że człowiek dużo łatwiej może kontrolować własny umysł, a w szczególności
własne myśli wtedy, kiedy przelewa je na papier. W związku z tym mam propozycję. Napisz krótką,
perswazyjną prezentację dowolnej propozycji, pomysłu, idei, produktu, usługi, włączając w to nawet np.
propozycję wspólnego wyjścia do kina bądź do teatru, oczywiście używając schematu zaproponowanego
przeze mnie podczas omawiania drugiego etapu błyskawicznej strategii zdobywania sympatii rozmówcy.
Następnie przeczytaj tak przygotowaną prezentację co najmniej 5 razy, aby Twój umysł miał możliwość
utrwalić sobie ten nowy wzorzec.
Oczywiście taki trening przyniesie Ci rzeczywistą korzyść, kiedy napiszesz przynajmniej 7 zdań.
UWAGA START!
4
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
No dobrze…
Skoro znalazłeś się na tej stronie, to mogło się to odbyć według dwóch różnych scenariuszy.
Pierwszy z nich zakłada, że dokładnie i precyzyjnie wykonałeś powyższe ćwiczenie.
Zapisałeś całą kartkę, a teraz z niecierpliwością czytasz dalej.
Jeżeli tak się stało, to serdecznie Ci gratuluję.
Jesteś bowiem na najlepszej drodze, aby naprawdę w pełni skorzystać ze wszystkiego, co znajduje się w
tym poradniku, czyli udoskonalić własne umiejętności w komunikowaniu się z innymi. Dzięki temu
będziesz mógł zacząć dużo skuteczniej i szybciej „egzekwować” od Twoich rozmówców to, o co ich
prosisz, np. jeżeli jesteś sprzedawcą, zacząć systematycznie przekraczać tzw. target, a jeżeli jesteś
rodzicem, przestać mieć problemy z przekonaniem krnąbrnych dzieci do tego, co jest dla nich naprawdę
korzystne.
Drugi scenariusz natomiast zakłada, że z różnych względów nie przeprowadziłeś siedmiozdaniowego
treningu i po prostu przewróciłeś poprzednią kartkę. No cóż, jeżeli w Twoim przypadku rzeczywiście tak
się stało, to moim obowiązkiem, jako autora tego podręcznika jest przypomnieć Ci, że tylko uczciwe i
solidne wykonanie wszystkich ćwiczeń pozwoli Ci rozwinąć ponadprzeciętne umiejętności w
komunikowaniu się z innymi.
Nagrodą będzie moment, w którym uświadomisz sobie, po aktywnym przeczytaniu tego poradnika, o ile
łatwiej, przyjemniej i skuteczniej od pewnego czasu przebiegają Twoje rozmowy… Z tego względu,
gdybym był na Twoim miejscu, to właśnie teraz obiecałbym sam sobie w myślach:
„Sumiennie wykonam każde ćwiczenie, które poznam podczas lektury tego podręcznika.”
Wybór oczywiście należy do Ciebie.
DZIEŃ 2
Poznaj oczywistą i rzadko wykorzystywaną prawdę o sposobach myślenia Twoich rozmówców
WYOBRAŹ SOBIE, że zamierzasz kupić swój pierwszy, własny dom. Przypuśćmy, że ja z kolei jestem
agentem nieruchomości, który chce pomóc Ci wybrać taki dom, który będzie stanowił spełnienie Twoich
najbardziej skrytych, najbardziej szalonych marzeń…
Po naszej wstępnej rozmowie o Twoich oczekiwaniach zaczynam więc opowiadać o moich propozycjach
dla Ciebie:
„Pierwszy dom, który chciałbym Ci zaproponować, stoi na przepięknej 1500 metrowej działce, która znajduje się w
ekskluzywnej dzielnicy willowej. Dom pięknie wygląda, ma dwa piętra z poddaszem oraz garaż na dwa samochody.
Przed domem jest także podjazd z kamiennej kostki ułożonej, co będziesz mógł zobaczyć, w bardzo
charakterystyczne wzory.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin