SCENARIUSZ PASOWANIA NA ŚWIETLIKA
LISTOPAD 2011 R.
Prowadzący 1
Dzień Dobry! Bardzo serdecznie pragniemy przywitać na dzisiejszej uroczystości panią dyrektor, nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim naszych pierwszoklasistów uczęszczających na świetlicę szkolną. Spotykamy się tu dzisiaj po to, aby przyjąć Was do grona świetlików.
Prowadzący 2
Witamy też przedstawicieli Waszych starszych kolegów, z którymi spotykacie się na co dzień. Pomogą nam oni w dzisiejszej uroczystości, a nasze szacowne jury – pani dyrektor oraz pani Karina oceni, czy spełniacie wszystkie warunki, aby stać się członkami świetlicowej gromady.
Życzymy wszystkim, aby miło spędzili ten czas oraz dobrze się bawili. Oddaję głos Mai i Oskarowi, którzy chcieliby Was serdecznie powitać.
Wiersz „Powitanie” (pierwszoklasiści)
Jesteśmy jeszcze mali, mamy gości powitać,
więc stoimy tu blisko, żeby było słychać.
Gości witać trudna sztuka, lecz potrafią mali.
A na dowód, że to prawda, nas tutaj przysłali.
Witamy wszystkich na lewo, na prawo.
Jak Wam się podoba, proszę bijcie brawo!
Dziękuję bardzo Mai i Oskarowi. Kochane pierwszaki – zanim sprawdzimy, czy możecie zostać przyjęci do grona świetlików, poproszę na środek dzieci z klasy III, które powiedzą nam, dlaczego przychodzą do świetlicy.
Dziecko I
W świetlicy jest bardzo ciekawie,
w świetlicy czas płynie zabawniej.
Kto często przebywa w świetlicy,
nie snuje się sam po ulicy.
Dziecko II
Tu czeka nas przygód wiele,
tu wokół są przyjaciele.
Tu bawimy się, uczymy, gramy,
co dzień wiele przygód mamy.
Dziecko III
Możemy w teatrzyku
być królewną, wróżką,
która bajki opowiada
misiowi na uszko.
Możemy także śpiewać
i mówić wierszyki,
możemy tańczyć
w takt pięknej muzyki.
Kto lubi malować,
chwyta akwarele,
namaluje lasek, chmurki,
robi się weselej!
A gdy kłopot mamy z ćwiczeniem
z matematyki, z ortografii
pani zawsze nam pomoże,
bo wiele potrafi.
Razem
A więc spędzajcie czas w świetlicy.
Bawcie się razem z nami,
a zapełnicie świat swój wokół
przyjaciółmi, przygodami.
Mamy nadzieję, że i Wy – pierwszaki będziecie dobrze czuli się w świetlicowej gromadzie.
A teraz przed Wami bardzo ważny test gotowości świetlicowej. Przygotowaliśmy dla Was różne konkursy i zagadki. Sprawdzimy także Waszą wiedzę i umiejętności. Niedługo się przekonamy, czy możecie otrzymać miano świetlika.
Najpierw zobaczymy, czy dobrze znacie regulamin świetlicy? Będę zadawała Wam pytania, a wy wspólnie odpowiadajcie na nie TAK lub NIE.
v Czy w świetlicy dbamy o porządek i czystość? TAK
v Czy w świetlicy niszczymy sprzęt i zabawki? NIE
v Czy w świetlicy przezywamy się i bijemy? NIE
v Czy w świetlicy informujemy panią o wyjściu z sali? TAK
v Czy w świetlicy rzucamy śmieci na podłogę? NIE
v Czy w świetlicy grzecznie się bawimy i odrabiamy lekcje? TAK
v Czy w świetlicy dokuczamy kolegom? NIE
v Czy w świetlicy wykonujemy polecenia wychowawcy? TAK
Brawo! Widzę, że wszystkie pierwszaki dobrze znają regulamin świetlicy. Mam nadzieję, że będziecie go przestrzegać.
A teraz sprawdzimy Wasze umiejętności. Przed Wami trzy próby, trzy konkurencje. Oto pierwsza z nich „PRÓBA SMAKU”. Wszyscy kandydaci na świetlika z zawiązanymi oczami będą rozpoznawać po smaku, jaki to owoc.
Zapraszam na środek pierwszą osobę (osobie zawiązujemy oczy i dajemy do spróbowania kawałek jakiegoś owocu).
Brawo! Pierwsza próba zaliczona.
Kolejna próba to „PRÓBA SIŁY”. Próba siły polega na jak najszybszym zgnieceniu pupą balonika.
Zapraszam wszystkich pierwszaków na środek wraz z krzesełkami (wręczenie baloników).
Uwaga gotowi do startu – start!
Brawo! Kolejna próba zaliczona.
Ostatnia próba to „PRÓBA WYGIMNASTYKOWANIA JĘZYKA”. Mam przygotowane dla Was trudne do wypowiedzenia wyrazy lub wyrażenia. Zobaczymy jak sobie z tym zadaniem poradzicie.
Zapraszam na środek pierwszą osobę. Proszę wybrać numerek od 1 do 15.
Wyrazy:
1. Strzebrzeszyn
2. Konstantynopol
3. Stół z powyłamywanymi nogami
4. W czasie suszy szosa sucha
5. Trzmiel
6. Strzelba
7. Chrząszcz
8. Drzazga
9. Trzcina
10. Dżdżownica
11. Gąszczawica
12. Brzęczyszczykiewicz
13. Gżegżółka
14. Cesarz czesał cesarzową
15. I cóż, że ze Szwecji
Brawo! Wszystkie próby zaliczone. Doskonale się spisaliście. A teraz przed Wami egzamin z grzeczności. Chciałabym się od Was dowiedzieć, czy wiecie dlaczego powinniśmy używać zwrotów „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” – czyli tzw. magicznych słów?
(dzieci wychodzą na środek i śpiewają piosenkę pt.: „Proszę i dziękuję”).
Piosenka pt.: „Proszę i dziękuję”
1. Proszę i dziękuję to są miłe słowa.
Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.
Ref.: Raz, dwa, trzy, raz dwa trzy. X 2
Cieszmy się ja i ty.
2. Buzia się uśmiecha od ucha do ucha.
Kiedy mnie poprosisz to ja chętnie słucham.
Słucham ja, słuchasz ty.
3. Wiem kiedy powiedzieć też słowo przepraszam.
Rękę Ci podaję do zgody zapraszam.
Proszę ja, prosisz ty.
4. Te słowa są dobre i warto je umieć.
Pomogą i siebie i Ciebie rozumieć.
Lubmy się ja i ty.
Egzamin z grzeczności pięknie zaliczony. Widzę też i słyszę, że pięknie umiecie śpiewać. Przechodzimy teraz do pytań trudniejszych. Jesteście gotowi?
Teraz sprawdzimy Waszą wiedzę. Kolejno będziecie podchodzić do Patrycjii losować karteczkę z numerkiem. Każdy będzie musiał odpowiedzieć na dwa pytania. Nie martwcie się, jeśli komuś się nie uda. No to zaczynajmy.
Zapraszam na środek pierwszą osobę.
1. Nazywają go doktorem, bo wie, które drzewo chore. (dzięcioł)
Ø Co to jest ocean? A) zestaw ocen B) wielki statek C) ogromne morze
2. Bzyka koło ucha, nie osa, nie mucha, kiedy cię ukłuje – bąbel wyskakuje. (komar)
Ø Co jemy w „tłusty czwartek? A) bigos B) pączki C) śledzie
3. Łatwa to zagadka – tak mi się wydaje – jaka po lecie pora nastaje? (jesień)
Ø Co robi chirurg? A) sprzedaje lekarstwa B) uczy papugę mówić C) robi operacje w szpitalu
4. Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)
Ø W jaki sposób Królewicz obudził Śpiącą Królewną? A) potrząsnął nią B) pociągnął ją za ucho C) pocałował
5. Gdy chcesz zmierzyć gorączkę, wtedy wkładasz go pod rączkę? (termometr)
Ø...
knadala