Zadanie 1 Przeanalizuj przedstawione poniżej wyniki badań krwi u pacjentów A, B, C, D, i E. Ustal u których pacjentów można podejrzewać schorzenia i jakie. Liczby krwinek dotyczą l mm".
Pacjent
Liczba erytrocytów (w
Liczba leukocytów (w
Liczba trombocytów (w
Ciśnienie krwi (w mm Hg)
A
3.2
6,1
200
130/80
B
5.0
6,0
250
120/75
C
4,5
20,0
300
110/70
D
4,8
5,8
20
125/80
E
240
180/110
Zadanie 2. Wykonaj diagram słupkowy uwzględniając różnice w zawartości hemoglobin u każdej z trzech osób.
Osoby badane
Rodzaje hemoglobiny
Ewa
Ala
Hanka
45%
98%
0%
S
95%
Inne rodzaje
10%
2%
5%
Zadanie 3 Wyjaśnij, dlaczego szczepionki wzmagają odporność organizmu na infekcje.
Zadanie 4 Podaj przykład choroby człowieka, na którą stosowane są szczepionki w naszym kraju.
Zadanie 5 Schematy przedstawiają przekroje poprzeczne przez dwa główne typy naczyń krwionośnych
Na podstawie analizy danych na schematach podaj nazwy obu naczyń oraz skonstruuj tabelę porównującą następujące cechy ich budowy: wielkość światła w stosunku do średnicy całego naczynia i grubość warstwy środkowej (mięśniówka).
Zadanie 6 Omów trzy czynniki zwiększające liczbę na choroby układu krążenia.
Zadanie 7 Krwinki czerwone ssaka nie mają jądra komórkowego . Wyjaśnij dwie wynikające z tego korzyści i wyjaśnij jaki to ma związek z pełnioną przez nie funkcją.
Zadanie 8 Wyjaśnij pojęcie oksyhemoglobina.
Zad. 9 Rysując na tablicy schemat obrazujący skład ludzkiej krwi, uczeń popełnił błędy. Wskaż wszystkie błędy (np. wyraźnie je podkreślając) oraz wyjaśnij w dwóch przypadkach, na czym one polegają.
Zadanie 10 Posługując się nazwami poszczególnych elementów serca opisz kierunek przepływu krwi utlenowanej i odtlenowanej w sercu.
Zadanie 11 Wskaż zasadnicze różnice w składzie krwi zdrowego człowieka w następujących naczyniach:
a) F i G.
graczz124