PROGRAM ZAJĘĆ WSPIERAJĄCYCH KREATYWNOŚĆ.doc

(61 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ WSPIERAJĄCYCH KREATYWNOŚĆ

PROGRAM ZAJĘĆ WSPIERAJĄCYCH KREATYWNOŚĆ

 

Wstęp

Program zajęć wspierających kreatywność przeznaczony jest dla uczniów Specjalnej Szkoły Przysposobienia do Pracy. Głównym celem zajęć jest kształtowanie umiejętności życiowych rozumianych zgodnie z definicją WHO (1997r.) jako „umiejętności umożliwiające człowiekowi pozytywne zachowania przystosowawcze, dzięki którym może on skutecznie radzić sobie z zadaniami (wymaganiami) i wyzwaniami codziennego życia…”,natomiast Podstawa programowa dla uczniów ww szkoły wyznacza cele, treści, zadania.

. Zajęcia wspierające kreatywność są zintegrowane z innymi oddziaływaniami wspomagającymi rozwój i aktywność indywidualną i społeczną; respektują prawo ucznia do nabywania umiejętności we własnym tempie uwarunkowanym indywidualnymi możliwościami; są ujęte w indywidualnym programie edukacyjnym i wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia.

 

Cele edukacyjne

·         Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia

·         Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego-nawiązywanie kontaktów towarzyskich, dbanie o przyjaciół i znajomych

·         Osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności życiowej

·         Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielne wybory i decyzje

·         Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych

·         Kształtowanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań

 

Treści nauczania

  1. Kształtowanie umiejętności niezbędnych w autonomicznym, dorosłym życiu

·         świadomość własnej tożsamości, akceptacji siebie jako osoby niepełnosprawnej

·         ustalanie hierarchii potrzeb i podejmowania samodzielnych decyzji, poczucie obowiązku

·         nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi (współdziałania i współpracy, rozwiązywania problemów i sytuacji konfliktowych, umiejętności odmawiania, nawiązywania i podtrzymywania przyjaźni, dbania o przyjaciół i znajomych)

  1. Kształtowanie i utrwalanie zachowań i nawyków ogólnie akceptowanych w świecie ludzi dorosłych w zakresie higieny i wyglądu zewnętrznego.
  2. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się, w tym z wykorzystaniem metod wspomagających
  3. Kształtowanie zdolności do empatii oraz umiejętności udzielania i korzystania ze wsparcia emocjonalnego

 

Zadania

  1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego oraz warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących jego zaradność życiową.
  2. Rozwijanie zainteresowań i kreatywności ucznia.

 

Sposoby realizacji-metody pracy

        W pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie należy pamiętać, że najlepsze efekty pracy przynoszą metody aktywne. W związku z tym podczas zajęć należy stosować następujące techniki pracy: rundka, krąg, dyskusja i rozmowa na forum grupy, praca w parach, zabawa, działania praktyczne, informacje zwrotne, zdania niedokończone, drama, wyjazdy, wycieczki, wyjścia.

 

Realizacja programu przebiega według następujących kierunków:

·         Poznawanie siebie

·         Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów

·         Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

·         Ćwiczenia twórczości-rozwijanie ruchowe, muzyczne, plastyczne

·         Rozwijanie zaradności i przedsiębiorczości

 

Do każdego z kierunków wyznaczono cele i sposoby realizacji-wybrane ćwiczenia.

 

Planowane osiągnięcia uczniów

  1. Poszerzenie wiadomości na temat aktywności życiowej
  2. Wzrost umiejętności społecznych potrzebnych w życiu
  3. Nabywanie motywacji do samodzielności i poczucia autonomii oraz poszanowanie obszarów własnej niezależności
  4. Poznanie własnych, mocnych stron
  5. Umiejętność oceny własnego wyglądu
  6. Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych

 

Współpraca z rodzicami

Formy jakie wybrano do współpracy to:

·         zasięganie opinii rodziców, np. za pomocą ankiet na tematy dotyczące działalności szkoły i oczekiwań wobec niej,

·         organizowanie lekcji otwartych, imprez szkolnych,

·         zapraszanie rodziców na zebrania, zasięganie u nich informacji dotyczących dziecka (zachowanie w domu, zainteresowania, pozycja osoby dorosłej w rodzinie itp.)

·         indywidualne kontakty rodziców z nauczycielami w celu zaprezentowana efektów zajęć

 

Ewaluacja programu

Program podlegać będzie ewaluacji zgodnie z przyjętymi metodami badań pedagogicznych, zaś efekty będą ujmowanie w formie wniosków i prezentowane na posiedzeniach zespołu nauczycieli celem naniesienia ewentualnych poprawek, bądź koniecznych zmian lub kontynuacji przedsięwzięć.

 

 

 


Umiejętności życiowe – realizowane podczas zajęć kreatywnych

 

Społeczne

Poznawcze

Emocjonalne, radzenie sobie

·         skuteczne porozumiewanie się

·         negocjowanie / odmawianie

·         asertywność

·         współpracowanie

·         podejmowanie decyzji / rozwiązywanie problemów

·         rozumienie skutków działania

·         ustalenie alternatywnych rozwiązań

·         krytyczne myślenie ( w tym analiza różnych wpływów np. mediów)

·         radzenie sobie (kierowanie) stresem

·         radzenie sobie (kierowanie) uczuciami

·         samoświadomość wpływów, wartości, postaw i praw

·         samokontrola

·         stawianie sobie celów

 

Komunikowanie się

Analiza wartości klaryfikowanie

Podejmowanie decyzji

Radzenie sobie, kierowanie swoim życiem

·         budowanie empatii

·         aktywne słuchanie

·         dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnych

·         komunikacja werbalna i niewerbalna

·         asertywność, opieranie się presji

·         negocjowanie, kierowanie konfliktami

·         współpraca, praca w zespole

·         budowanie relacji ze społecznością

·         rozumienie różnych norm społecznych, mitów, odmienności kulturowej, etnicznej, zależnej od płci, stereotypów, dyskryminacji

·         samoocena: co jest ważne? co wpływa na wartości, postawy i ich zmiany

·         postępowanie w stosunku do stereotypów, dyskryminacji

·         identyfikowanie praw, obowiązków i zasad sprawiedliwości społecznej i podejmowanie działań w tym zakresie

 

·         krytyczne i twórcze myślenie

·         rozwiązywanie problemów

·         analizowanie i ocena ryzyka (dla siebie i innych)

·         poszukiwanie alternatyw

·         gromadzenie informacji

·         ocenianie informacji (np. przekazywanych przez media)

·         ocenianie konsekwencji działania

·         samoświadomość i samokontrola

·         identyfikowanie swoich mocnych i słabych stron

·         radzenie sobie z presją

·         gospodarowanie czasem

·         radzenie sobie z emocjami

·         pozytywne myślenie

·         radzenie sobie z trudnymi sytuacjami (konflikty, przemoc, strata)

·         stawianie sobie celów

·         szukanie pomocy

 

 


Kierunki realizacji

Cele

Sposób realizacji – wybrane ćwiczenia

 

Poznajemy siebie

§         stymulowanie procesów samopoznania

§         kształtowanie poczucia własnej wartości

§         umiejętność dostrzegania mocnych stron

§         ocena wyników działania, zdolności, wyglądu

 

 

Dostrzegamy problemy

§         pobudzenie ciekawości poznawczej

§         wrażliwość na różne sytuacje

 

 

Rozwiązujemy problemy

§         poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych

§         tworzenie rozwiązań i dzielenie się nimi

 

Kierunki realizacji

Cele

Sposób realizacji – wybrane ćwiczenia

 

Rozwijamy umiejętność współdziałanie w grupie

§         wdrażanie do współpracy

§         zachowanie wspierające

§         wspólne wykonywanie działań

§         empatia, tolerancja, życzliwość

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin