wyprawa_do_zaczarowanej krainy.pdf

(39 KB) Pobierz
82178588 UNPDF
W YPRAWA DO ZACZAROWANEJ KRAINY KRÓLAWÓD
WYPRAWA DO ZACZAROWANEJ KRAINY
KRÓLA WÓD
Ma∏gorzata Stanik
Cele:
– rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej, psy-
chomotoryki isprawnoÊci fizycznej,
– kszta∏towanie poczucia rytmu,
– integracja ca∏ej grupy, przestrzeganie norm
izasad wspó∏˝ycia wgrupie,
– wyrabianie nawyku s∏uchania i stosowania si´
do poleceƒ nauczyciela.
Na kolejnà przerw´ wmuzyce dzieci przyjmu-
jà takà pozycj´,aby jedna cz´Êç cia∏a styka∏a si´
zdrugà,na przyk∏ad ∏okieç wita si´ zpi´tà.
Kiedy muzyka cichnie drugi raz,dzieci witajà
si´ wybranymi cz´Êciami cia∏a zdrugà osobà.
4. Rozplanowanie przestrzeni do çwiczeƒ –
dzieci wykonujà przy muzyce wiatraczki.
Metody pracy: zabawy ruchowe,metoda Labana 1 .
5. åwiczenia kszta∏tujàce mi´Ênie szyi, ra-
mion,nóg,tu∏owia wró˝nych pozycjach wyjÊcio-
wych.
Nauczycielka mówi, ˝e w Zaczarowanej Kra-
inie Króla Wód kropelki taƒczà deszczowy ta-
niec.Przedszkolaki odk∏adajà wstà˝ki na pod∏o-
g´ i zamieniajà si´ w kropelki. Taƒczà wed∏ug
w∏asnej inwencji twórczej, poruszajàc ró˝nymi
cz´Êciami cia∏a zgodnie z podawanà przez na-
uczycielk´ kolejnoÊcià:
Formy pracy: zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: magnetofon,nagranie zmu-
zykà Andreasa Vollenweidera (album „Trilo-
gy”),wstà˝ki.
Miejsce çwiczeƒ: sala gimnastyczna.
Grupa: dzieci pi´cioletnie.
Przebieg zaj´ç
l najpierw taƒczà same r´ce,
l potem same nogi,
l nast´pnie g∏owa,
l wreszcie – biodra,
l na zakoƒczenie taƒczy ca∏e cia∏o.
1. Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy.
Prosi,˝eby stan´∏y wkole.Przedszkolaki masze-
rujà po okr´gu i Êpiewajà piosenk´ pt. „Spacer
po dywanie” (muz. K. Kwiatkowska, s∏. D. Gell-
ner). Przechodzàc obok kosza, wyjmujà z niego
wstà˝ki.
6. Wyczucie ÊwiadomoÊci w∏asnego cia∏a, çwi-
czenia mi´Êni grzbietu.
Kropelki szukajà Króla Wód. Nauczycielka
prosi dzieci, ˝eby po∏o˝y∏y si´ na pod∏odze na
brzuchu i reagowa∏y ca∏ym cia∏em na muzyk´.
Gdy s∏yszà dêwi´ki wysokie,szukajà Króla Wód
wysoko – unoszà si´, prostujà, wyciàgajà r´ce
w gór´ a˝ do podskoku.Na dêwi´ki Êrednie i ni-
skie dzieci przechodzà do przysiadu i le˝enia,
pe∏zajà,kurczà si´ izwijajà – szukajà Króla Wód
tu˝ przy ziemi.Kiedy muzyka cichnie,to znak,˝e
dzieci dotar∏y do pa∏acu Króla Wód.
2. Zabawa o˝ywiajàca.
Nauczycielka zaprasza dzieci na wypraw´ do
Zaczarowanej Krainy Króla Wód.W∏àcza muzy-
k´ Andreasa Vollenweidera. Przedszkolaki wy-
ruszajà – biegajà swobodnie, wykonujàc ró˝ne
obroty ipodskoki wdowolnych kierunkach.Ma-
chajà wstà˝kami. Na przerw´ w muzyce witajà
si´ uk∏onem: na lewo,na wprost,na prawo.
3. Wyczucie przestrzeni ip∏ynnoÊci ruchu.
1 M. Karwowska-Straczyk, Metody aktywne w przedszkolu,
„Studia Pedagogiczne”,t.17/85.
7. åwiczenia oddechowe,relaksujàce – wyczu-
cie p∏ynnoÊci ruchów ici´˝aru cia∏a.
Wychowanie Przedszkolne 72005
35
82178588.005.png 82178588.006.png 82178588.007.png 82178588.008.png
W YPRAWA DO ZACZAROWANEJ KRAINY KRÓLAWÓD
Kropelki rysujà pa∏ac Króla Wód. Ka˝de
dziecko bierze do r´ki wstà˝k´ irysuje nià wpo-
wietrzu i na pod∏odze ró˝ne kszta∏ty – figury
geometryczne, litery, cyfry zgodnie z polece-
niem nauczycielki. Przeskakuje nad narysowa-
nymi na pod∏odze za pomocà wstà˝ek liniami.
Nast´pnie przedszkolaki nabierajà powietrza
i dmuchajà na chmury,aby przegoniç burz´.Po-
tem siadajà przed swoim rysunkiem ichwil´ po-
zostajà w bezruchu. Wstajà i wykonujà ma∏e
podskoki,rozluêniajàc ca∏e cia∏o.
10. Zabawa w parach – dostosowanie ruchów
w∏asnych do ruchów partnera.
Kropelka przeglàda si´ wwodzie.Znów gra mu-
zyka.Jedno dziecko jest kropelkà.Pozostaje wpo-
zycji stojàcej iwykonuje dowolne miny,gesty,ru-
chy ca∏ym cia∏em.Partner,który kl´ka lub kuca,
jest lustrzanym odbiciem kropelki inaÊladuje ko-
leg´.Po jakimÊ czasie nast´puje zmiana ról.
11. åwiczenia oddechowe relaksujàce.
Dzieci-kropelki uk∏adajà wstà˝ki na Êrodku
sali,tworzàc ognisko.Siadajà wokó∏ niego idmu-
chajà,aby ognisko dobrze si´ rozpali∏o.Ogrzewa-
jà si´ przy nim.Dla relaksu irozgrzewki robià so-
bie nawzajem masa˝ pleców.
8. Muzyka si´ zmienia. Dzieci wykonujà çwi-
czenie,które pozwala na wyczucie p∏ynnoÊci ru-
chu iczasu.
Pada deszcz.Dzieci w rytm muzyki naÊladujà
padanie deszczu, pokonujà przeszkody (wstà˝-
ki). Kiedy rytm si´ zmienia, dzieci dostosowujà
do niego swoje ruchy. Nast´pnie przykucajà –
wszystkie krople spad∏y na ziemi´.
12. Czas opuÊciç Zaczarowanà Krain´ Króla
Wód.Dzieci delikatnie uderzajà palcami lub ca-
∏à d∏onià w plecy partnera zgodnie z wierszy-
kiem znanym zwarsztatów Klanzy:
9. Wyczucie ci´˝aru.
Muzyka przesta∏a graç. Król Wód buduje pa-
∏ac z p∏atków Êniegu. Dzieci podnoszà i przesu-
wajà wyimaginowany ci´˝ar (wstà˝ki). Pracujà
r´ce i nogi.åwiczenie jest wykonywane indywi-
dualnie,anast´pnie wparach.
Ânie˝ynka jest zanieczyszczona – dziecko
zdejmuje z partnera py∏ek bardzo delikatnie
palcami.
Idà s∏onie,p´dzà konie.
Idzie pani na szpileczkach.
P∏ynie sobie kr´ta rzeczka.
Pada,pada drobny deszczyk.
Czujesz dreszczyk?
Nast´pnie przedszkolaki maszerujà pojedynczo
po okr´gu ko∏a.Wk∏adajà do kosza wstà˝ki.˚egna-
jà si´ deszczowym okrzykiem: kap,kap,kap!
Spacer po dywanie
Kiedy niebo p∏acze,idziemy na spacer,
dooko∏a sto∏u,zpiosenkà weso∏à.
Idà parami lalki zmisiami,
depczà dywan,depczà dywan zfr´dzelkami.
Idà parami lalki zmisiami,
agumowe pi∏ki po dwie po dywanie toczà si´.
Choç za oknem dmucha,nikt wiatru nie s∏ucha,
chodzi dooko∏a wycieczka weso∏a.
Dorota Gellner
36
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82178588.001.png 82178588.002.png 82178588.003.png 82178588.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin