malowanie_kurczatka.pdf

(52 KB) Pobierz
53461267 UNPDF
M ALOWANIE KURCZÑTKA
MALOWANIE KURCZÑTKA
Barbara Burzyƒska
Cele:
– çwiczenie narzàdów mowy,
– rozwijanie sprawnoÊci ruchowej i manualnej,
– rozwijanie twórczej ekspresji dzieci,
– doskonalenie umiej´tnoÊci komunikowania si´
i wypowiadania na okreÊlony temat,
– niwelowanie napi´cia mi´Êniowego ràk,
– odtwarzanie treÊci wiersza za pomocà improwi-
zacji plastycznych.
2. Nauczycielka recytuje wiersz Wandy Szuma-
nówny pt. „Kurczàtko”. Ilustruje jego treÊç, od-
chylajàc odci´tà cz´Êç skorupki jaja i pokazujàc
ukryte wewnàtrz kurczàtko z modeliny.
Kurczàtko z jajeczka si´ urodzi∏o,
G∏ówk´ najpierw wychyli∏o,
Metody pracy: wielostronnego dzia∏ania.
Na dwie nó˝ki wyskoczy∏o,
Rodzaje aktywnoÊci: ruchowa, s∏owna, plastyczna.
Czarne oczka otworzy∏o,
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Dziobek ma∏y rozchyli∏o,
Ârodki dydaktyczne: ksià˝ka „Moje 4 lata”,
cz´Êç 2., MAC Edukacja, Kielce, wiersz Wandy
Szumanówny pt: „Kurczàtko”, wydmuszka jaja,
w której ukryty jest kurczak z modeliny, farby,
kartki bia∏ego papieru.
˚e jest g∏odne, zakwili∏o.
3. Zabawa ruchowa „Jastrzàb i kury” po∏àczona
z çwiczeniami ortofonicznymi (dzieci çwiczà na-
rzàdy mowy na zg∏oskach „ko, ko, ko” i „pi, pi, pi”).
Jedno dziecko jest kurà, drugie – jastrz´biem,
a pozosta∏e to kurcz´ta. Kurcz´ta stajà za kurà.
Kiedy zbli˝a si´ jastrzàb, kura, gdaczàc „ko, ko,
ko”, rozk∏ada szeroko skrzyd∏a (ramiona), za któ-
rymi kryjà si´ kurcz´ta, odpowiadajàc „pi, pi,
pi”. Jastrzàb próbuje dotknàç któregoÊ z nich,
a kura stara si´ do tego nie dopuÊciç. Dotkni´te
kurcz´ odpada z gry. Zabawa si´ koƒczy, kiedy
wszystkie kurcz´ta zostanà upolowane.
Grupa : dzieci czteroletnie.
Przebieg zaj´ç
1. Dzieci siedzà przy stolikach, ka˝de ma przed
sobà ksià˝k´ „Moje 4 lata”, cz´Êç 2., otwartà na
stronie 24. Znajduje si´ tam ilustracja przedsta-
wiajàca kur´ z kurczàtkami. Nauczycielka roz-
mawia z dzieçmi o obrazku, zadaje pytania:
l Co przedstawia ilustracja?
l Ile jest kurczàtek?
l Czym kurczàtka ró˝nià si´ od kury?
l Skàd si´ wzi´∏y kurczàtka?
l Kurczàtka to... ptaki. (O ró˝nicach mi´dzy
ptakami a ssakami by∏a ju˝ mowa, wi´c
dzieci potrafià dokoƒczyç to zdanie. Mo˝-
na te˝ zadaç pytanie: Czy kura i kurcz´ta
to ssaki?)
4. Nauczycielka ponownie recytuje wiersz.
JednoczeÊnie moczy palec w farbie i maluje
kurczàtko palcem na papierze. Kolejne elemen-
ty obrazka powstajà zgodnie z treÊcià wiersza
(str. 40).
5. Nast´pnie dzieci naÊladujà nauczycielk´ –
recytujà wspólnie wiersz, a ka˝de samo maluje
palcem kurczàtko na swojej kartce papieru.
6. Prace dzieci zostajà wyeksponowane w sali.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
39
53461267.003.png 53461267.004.png
M ALOWANIE KURCZÑTKA
Malowanie kurczàtka
Kurczàtko z jajeczka si´ urodzi∏o,
G∏ówk´ najpierw wychyli∏o,
Na dwie nó˝ki wyskoczy∏o,
Czarne oczka otworzy∏o,
Dziobek ma∏y rozchyli∏o,
˚e jest g∏odne, zakwili∏ o.
40
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
53461267.005.png 53461267.006.png 53461267.001.png 53461267.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin