edukacja regionalna.pdf

(193 KB) Pobierz
81716722 UNPDF
E DUKACJA REGIONALNA W PRZEDSZKOLU
EDUKACJA REGIONALNA W PRZEDSZKOLU
W PA¸ACOWYM PARKU
Renata Margas
Nieod∏àcznym elementem edukacji Êrodowi-
skowej i przyrodniczej w przedszkolu powinna
byç edukacja regionalna, która stanowi cenne
êród∏o informacji o najbli˝szym otoczeniu dziec-
ka. Jego poznanie odbywa si´ przede wszystkim
poprzez organizowanie wycieczek, spacerów,
spotkaƒ z ciekawymi ludêmi, utrzymywanie kon-
taktów z miejscowymi instytucjami i zak∏adami
pracy.
Od kilku lat pracuj´ w ciekawej miejscowoÊci
Kruszyna po∏o˝onej na obszarze Niecki W∏osz-
czowskiej mi´dzy Cz´stochowà a Radomskiem.
Historia tego miejsca, jego walory przyrodnicze
i krajobrazowe umo˝liwiajà tworzenie rozmaitych
sytuacji edukacyjnych, dzi´ki którym przedszko-
laki zdobywajà wiedz´ nie tylko o przesz∏oÊci swo-
jej wsi, ale tak˝e z zakresu geografii i przyrody.
Podczas zaj´ç o swojej miejscowoÊci dzieci pozna-
jà jej po∏o˝enie geograficzne, próbujà odszukaç
jà na mapie, a tak˝e odczytaç plan wsi, odnaleêç
na nim swojà ulic´ i dom. Poznajà wtedy swój
adres.
Najcz´Êciej organizujemy – bardzo lubiane
przez dzieci – spacery do parku dworskiego,
w którym znajduje si´ wczesnobarokowy pa∏ac
wzniesiony w XVII wieku dla Kacpra Denhoffa,
a nast´pnie przebudowany w XIX wieku dla
ksià˝àt Lubomirskich. WyjÊcia te sà okazjà do
zdobywania przez przedszkolaki wiadomoÊci
historycznych dotyczàcych pa∏acu. Poznajà one
okolicznoÊci jego powstania i nazw´ stylu archi-
tektonicznego, który reprezentuje ta budowla.
Dowiadujà si´, z jakich cz´Êci sk∏ada si´ pa∏ac,
kim byli jego w∏aÊciciele i dlaczego si´ zmienia-
li. Po raz pierwszy s∏yszà o postaciach historycz-
nych zwiàzanych z tym miejscem, które odegra∏y
wa˝nà rol´ w dziejach Polski, takich jak: Kacper
Denhoff, królowie Jan III Sobieski i Jan Kazi-
mierz, a tak˝e ksià˝´ Lubomirski.
Spacery po parku sà te˝ okazjà do poznania
fauny i flory tego miejsca. A jest ono pod tym
wzgl´dem naprawd´ bogate. Na 15-hektarowej
powierzchni parku mo˝na spotkaç liczne gatunki
chronionych roÊlin i zwierzàt. Wiosnà na przy-
k∏ad podziwialiÊmy ca∏e dywany kwitnàcych za-
wilców i kaczeƒców. Cz´stym goÊciem parku jest
bocian bia∏y, przylatujà dzikie kaczki, ∏ab´dzie
i ró˝ne gatunki dzi´cio∏ów. ˚yje tu mnóstwo ˝ab
i drobnych gryzoni, a tak˝e sporo wiewiórek, któ-
re wielokrotnie podpatrywaliÊmy.
Wizyty w parku stanowià równie˝ doskona∏à
sposobnoÊç do realizowania zadaƒ edukacji zdro-
wotnej. Zabawa w podchody, chowanego czy przy-
gotowanie Êcie˝ki zdrowia w tak interesujàcej
scenerii z pewnoÊcià zach´cajà dzieci do upra-
wiania sportu na Êwie˝ym powietrzu. Ch´tnie or-
ganizujemy tu te˝ pikniki i ró˝ne imprezy, a tak˝e
lekcje rysunku w plenerze.
Wiedza historyczna o Kruszynie, którà poznajà
przedszkolaki, wià˝e si´ nie tylko z pa∏acem i par-
kiem dworskim, ale tak˝e z wydarzeniami z okre-
su II wojny Êwiatowej. Dzieci uczestniczà co roku
w obchodach tzw. Krwawego poniedzia∏ku. Jest
to dzieƒ, w którym czci si´ pami´ç 44 mieszkaƒ-
ców Kruszyny, których 4 wrzeÊnia 1939 roku za-
mordowali hitlerowcy. Ich nazwiska widniejà na
p∏ycie pomnika stojàcego w pobli˝u szko∏y. Tu co
roku gromadzà si´ ˝yjàcy jeszcze Êwiadkowie
tamtych zajÊç, mieszkaƒcy wsi, w∏adze gminne,
wojsko, zaproszeni goÊcie oraz dzieci i m∏odzie˝.
Bioràc udzia∏ w uroczystoÊci, m∏odzi kruszynianie
nie tylko sk∏adajà ho∏d poleg∏ym, ale poznajà hi-
stori´, która jest im bliska.
Edukacji regionalnej i poznaniu najbli˝szej
okolicy s∏u˝y tak˝e sta∏a wspó∏praca przedszkola
z ró˝nymi organizacjami i instytucjami dzia∏ajà-
cymi w Kruszynie. Nale˝à do nich:
l Towarzystwo Przyjació∏ Kruszyny
l szko∏a podstawowa i gimnazjum
l biblioteka gminna
l parafia Êw. Macieja.
W ramach tej wspó∏pracy podejmujemy ró˝ne
dzia∏ania, na przyk∏ad:
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
61
81716722.009.png 81716722.010.png
E DUKACJA REGIONALNA W PRZEDSZKOLU
l odwiedzamy Izb´ Pami´ci, w której zgro-
madzone zosta∏o ca∏e bogactwo pamiàtek
historycznych ziemi kruszyƒskiej,
l korzystamy ze szkolnej pracowni kompute-
rowej i sali gimnastycznej,
l organizujemy wspólne imprezy z klasà
pierwszà,
l wystawiamy jase∏ka w zabytkowej scenerii
siedemnastowiecznego koÊcio∏a,
l kilka razy w roku odwiedzamy te˝ cmen-
tarz parafialny, na którym oprócz grobów
˝o∏nierzy z I i II wojny Êwiatowej oraz z po-
wstania wielkopolskiego znajduje si´ gro-
bowiec rodzinny ksià˝àt Lubomirskich.
Dzi´ki takim dzia∏aniom przybli˝amy dzie-
ciom ich otoczenie i wp∏ywamy na kszta∏towanie
si´ ich to˝samoÊci. Pokazujàc im ciekawe i cz´sto
pe∏ne uroku miejsca, opowiadajàc o nich w inte-
resujàcy sposób, sprawiamy, ˝e przedszkolaki po-
znajà swoje korzenie, dowiadujà si´, kim byli ich
przodkowie, jak losy rodziny wià˝à si´ z historià
miejscowoÊci. Odkrywajà wartoÊç i wyjàtkowoÊç
miejsca, z którego pochodzà.
Wymienione przyk∏ady anga˝owania dzieci
w ˝ycie najbli˝szego Êrodowiska majà zach´ciç
do podejmowania tego typu dzia∏aƒ. Mo˝e Wasze
przedszkola znajdujà si´ w równie ciekawym hi-
storycznie miejscu? Naprawd´ warto si´gnàç do
kronik, pójÊç do biblioteki, urz´du gminy lub pa-
rafii, gdzie z pewnoÊcià znajdà si´ dokumenty,
zdj´cia, pamiàtki, które przybli˝à przedszkola-
kom ich wieÊ lub miasto.
JARMARK REGIONÓW
Barbara Kobielska, Jolanta Pacyƒska
W naszym przedszkolu poÊwi´camy du˝o cza-
su na poznawanie tradycji i dawnych obyczajów.
W pierwszym roku dzieci poznajà kultur´ swo-
jego miasta i regionu – Wielkopolski.
Drugi rok poÊwi´ciliÊmy na zdobycie wiedzy
o wybranych regionach Polski. Czterolatki od-
krywa∏y kultur´ Mazowsza, pi´ciolatki – Podha-
la, a szeÊciolatki zaznajamia∏y si´ z tradycjami
i obyczajami regionu krakowskiego.
Przedszkolaki uczy∏y si´ piosenek, taƒców, po-
znawa∏y stroje, zwyczaje, cechy dialektu i dania
regionalne. Co dwa miesiàce ka˝da grupa zapra-
sza∏a dzieci z innych oddzia∏ów i przedstawia∏a
poznawanà przez siebie krain´. By∏y teatrzyki,
piosenki, taƒce, przyÊpiewki oraz zgaduj-zga-
dula.
Przedszkolaki wiele si´ nauczy∏y. Rozró˝nia∏y
stroje regionalne oraz nazywa∏y ich charaktery-
styczne elementy.Wiedzia∏y, co to znaczy: obwarza-
nek,oscypek,precel i szneka . Oglàdajàc teatrzyki,
poznawa∏y legendy poszczególnych regionów.
Wycieczki i ró˝ne imprezy by∏y okazjà do bli˝-
szego zetkni´cia si´ z dziedzictwem kulturowym.
Dzieci zwiedzi∏y Muzeum Etnograficzne, skan-
sen w Dziekanowicach, Muzeum Sztuki U˝ytko-
wej, Muzeum Rolnictwa. Wszystkie uroczystoÊci
organizowane w przedszkolu mia∏y klimat ludo-
wy, np. podczas balu karnawa∏owego zorganizo-
wanego pod has∏em Bal z przytupem dzieci pre-
zentowa∏y stroje ludowe. Wystrój sali i program
artystyczny podczas uroczystoÊci z okazji Dnia
Babci i Dziadka oraz Dnia Matki równie˝ nawià-
zywa∏ do tego tematu.
Jego lepszemu poznaniu sprzyja∏y bogato wy-
posa˝one kàciki regionalne oraz eksponaty zdo-
biàce hol i sal´ rytmicznà. W ich gromadzenie
zaanga˝owani byli rodzice i przyjaciele przed-
szkola. Znalaz∏y si´ tam liczne przedmioty co-
dziennego u˝ytku z dawnej wsi: stroje ludowe,
makramy, rzeêby i narz´dzia.
W dobie techniki, w czasach komputeryzacji,
w Êwiecie, w którym wszyscy si´ spieszà, stara∏y-
Êmy si´ zwróciç uwag´ dzieci na przesz∏oÊç. By∏a
to dla nich znakomita lekcja historii i geografii.
Zainteresowanie wychowanków folklorem i tra-
dycjà pozwoli∏o na chwil´ zatrzymaç czas i z za-
dumà przyjrzeç si´ swoim korzeniom.
Chwile sp´dzone w kr´gu kultury i sztuki ludo-
wej by∏y cenne nie tylko dla przedszkolaków, ale
tak˝e dla nauczycielek, które przez dwa lata z wiel-
kim zaanga˝owaniem i pasjà zdobywa∏y nowe do-
Êwiadczenia i doskonali∏y warsztat pracy.
62
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
81716722.011.png 81716722.012.png 81716722.001.png 81716722.002.png
Uwieƒczeniem dwuletniej pracy by∏ Jarmark
Regionów , którego scenariusz prezentujemy.
4. Wycinanki . Dzieci wycinajà przygotowane
przez nauczycielki krakowskie pawie i ∏owickie
koguciki (str. 64).
Cele:
– zapoznanie dzieci ze zwyczajami i tradycjami
regionalnymi, np. z taƒcem krakowskim, pio-
senkà ludowà, strojami, wycinankami,
– uczenie szacunku dla tradycji,
– uÊwiadamianie dzieciom bogactwa dziedzictwa
kulturowego Polski,
– rozwijanie zdolnoÊci manualnych,
– rozwijanie umiej´tnoÊci wypowiadania si´.
5. Gdzie tak taƒczono? Wybrane dzieci prezen-
tujà taƒce danego folkloru, np. krakowiaka. Po-
zostali zgadujà, z jakiego regionu pochodzi ta-
niec, uczà si´ go.
6. Wszyscy Êpiewajà piosenk´ ludowà pt. „Wal-
czyk” („Wylecia∏ ptaszek z ¸obzowa”).
Metody pracy: inscenizacja, pogadanka, taniec,
piosenka, dzia∏ania praktyczne.
7. Odejdê,zimo . Dzieci przypominajà sobie tra-
dycj´ wyp´dzania zimy, którà symbolizuje
Marzanna. Przekupki pomagajà przep´dziç zi-
m´, wychodzà na scen´ z kolorowymi gaikami
i Êpiewajà piosenk´ „Gaiczek zielony”. Wszyscy
przy∏àczajà si´ do Êpiewania.
Formy pracy: zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: wystrój sali, stragan, rekwi-
zyty zwiàzane z regionem: kwiaty, wycinanki, ob-
warzanki, strój krakowski (serdak, zapaska, wia-
nek, spódnica); kuk∏a Marzanny, gaik, nagrania
magnetofonowe: Vivaldi „Wiosna”, krakowiak,
piosenki: „Wylecia∏ ptaszek z ¸obzowa”, „Ga-
iczek zielony”.
Walczyk
Wylecia∏ ptaszek z ¸obzowa,
usiad∏ na rynku Krakowa,
asa, tadarasa, asa, tadarasa,
usiad∏ na rynku Krakowa.
Przebieg zaj´ç:
1. Na rynku . W sali, w której ustawiono straga-
ny, spotykajà si´ przekupki z ró˝nych regionów
Polski – dziewczynki w strojach ludowych. Sà
wÊród nich Wielkopolanki, ¸owiczanki, Krako-
wianki, przekupki z Podhala. Stojà one za straga-
nami i zachwalajà swoje regionalne potrawy, np.
oscypki, obwarzanki, szneki.
A na tym rynku w Krakowie
domy stan´∏y na g∏owie,
asa, tadarasa, asa, tadarasa,
domy stan´∏y na g∏owie.
I zataƒczy∏y raz, dwa, trzy,
a ptaszek siedzi i patrzy,
asa, tadarasa, asa, tadarasa,
a ptaszek siedzi i patrzy.
2. Na jarmarku pojawia si´ pani Wiosna z ko-
szem wiosennych kwiatów, spaceruje mi´dzy
straganami, przyglàda si´ przekupkom, rozma-
wia z pozosta∏ymi dzieçmi, taƒczy w rytm utworu
Vivaldiego „Wiosna”.
A kiedy ju˝ si´ napatrzy∏,
to sam zataƒczy∏ raz, dwa, trzy,
asa, tadarasa, asa, tadarasa,
to sam zataƒczy∏ raz, dwa, trzy.
3. Pani Wiosna zaprasza przekupki do zapre-
zentowania razem z dzieçmi kramów – przed-
szkolaki omawiajà znane im elementy dekora-
cji, np. wycinanki, strój, rozpoznajà i nazywajà
dany region, zapoznajà si´ z charakterystyczny-
mi dla niego potrawami, oglàdajà je i poznajà
ich smak.
melodia ludowa, autor s∏ów nieznany
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
63
81716722.003.png 81716722.004.png
¸owickie koguciki
Wytnij starannie koguciki i naklej je na kolorowy papier.
81716722.005.png 81716722.006.png 81716722.007.png 81716722.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin