Ślad wiedzie do Liptákova (Stopa vede do Liptákova, 1969) Ondrej Očenáš [napisy PL].txt

(19 KB) Pobierz
{14}{129}Paryż, 28 grudnia 1895.
{253}{396}Tego dnia w podziemnej sali kawiarni Grand|odbyła się pierwsza wiatowa projekcja filmu.
{723}{859}Pierwszy wiernie uchwycony ruch|oznajmia ludzkoci narodziny nowej muzy.
{874}{945}Do aktu urodzenia wpisano na zawsze:
{946}{1088}miejsce urodzenia: Francja,|imiona rodziców: bracia Lumiere.
{1244}{1324}Czy rzeczywicie film|liczy sobie 73 lata?
{1326}{1415}I czy rzeczywicie|wynaleli go bracia Lumiere?
{1417}{1475}Dzi znamy już zaskakujšcš odpowied:
{1476}{1514}NIE.
{1516}{1624}Kto więc odkrył film dla ludzkoci,|kiedy i w jakim kraju?
{1625}{1737}Choć może nas to zaskoczyć,|jednak to prawda:
{1738}{1831}lad wiedzie do Liptákova na Pojizerzu.
{1857}{1947}W tym domku, który wydał już|nejeden kulturalny czy naukowy skarb
{1950}{2068}i ku któremu przez ostatnie 2 lata tyle razy|zwracało się zainteresowanie szerokiej publicznoci
{2070}{2209}znaleziono 14 listopada bombę kulturalnš,|której wybuch wstrzšnie historiš filmu,
{2210}{2261}kto wie zresztš, czy tylko filmu.
{2262}{2321}Zacznijmy jednak od poczštku.
{2327}{2461}Tak, przyjaciele, znajdujemy się|w pojizerskiej osadzie Liptákov.
{2464}{2592}W tej wiosce Cimrman spędził|ostatnie lata swego życia
{2593}{2649}w kręgu serdecznych przyjaciół.
{2650}{2746}Jednym z nich jest to obecny|pan Padevět.
{2747}{2889}Powinienem wyjanić, czemu ma|na sobie niezwykły dla nas ubiór.
{2890}{2969}Wišże się z nim pewna ciekawa opowieć:
{2970}{3041}Jára Cimrman wybrał się którego dnia
{3042}{3154}w doć trudnš trasę|na leżšcy opadal szczyt
{3155}{3219}o nazwie Kokrhač - prawda?
{3222}{3366}Po powrocie, zmęczony i wyczerpany,|zapragnšł kšpieli.
{3367}{3441}Jednak zamiast swej ulubionej soli
{3443}{3565}na nieszczęcie|wsypał sobie do wanny gips.
{3568}{3688}Rzecz jasna po krótkim czasie|zupełnie w owej wannie stężał.
{3689}{3760}I to włanie ojciec pana Padevěta
{3761}{3883}Járę Cimrmana z tego kłopotu,|dosłownie rzec można - wyršbał.
{3885}{3928}Prawda?|- Tak, tak.
{3929}{4019}W podzięce Cimrman|sprezentował mu ten strój tyrolski,
{4021}{4089}w którym pokonał Alpy.
{4110}{4216}- Kiedy ubiera pan ten strój?|- Tylko w więta.
{4218}{4299}Panie Padevět, proszę nam powiedzieć,|jak się pan nazywa?
{4300}{4360}- Padevět Bohumil.|- Aha.
{4361}{4502}- A pańska kurka też ma jakie imię?|- Klarka. Rasy wyandotte.
{4503}{4570}Jest dobrš nioskš?
{4571}{4683}To najlepsza|w moim całym życiu nioska.
{4713}{4813}Ale mówił mi pan,|że czemu przestała się nieć?
{4814}{4944}Przez ostatni miesišc, może trzy,|nie zniosła ani jednego jaja.
{4945}{4994}To się panu wydało dziwne?
{4996}{5071}Oczywicie. Dlatego jš obserwowałem.
{5084}{5180}I patrzę, a ona hop! do szopy...|- Do tamtej szopy?
{5182}{5227}Do tamtej.
{5255}{5295}Poszedł pan tam za niš?
{5297}{5414}Skoro idzie tam kokoszka,|że niby Klarka, no to i ja poszedłem.
{5540}{5628}A jak się pan, panie Padevět,|dostał do tej stodoły?
{5634}{5760}Wzišłem łom|i wyważyłem te oto drzwi.
{5864}{5965}Patrzę - i widzę, że sš tu jajka.
{5981}{6108}I tak nas, moi drodzy, kura|zaprowadziła do laboratorium Cimrmana,
{6109}{6165}o którym nie mielimy pojęcia.
{6166}{6231}A oto i niektóre jego wynalazki:
{6232}{6309}tam widzę dwustronne grabie,
{6310}{6420}za panem Padevětem stoi maszyna|do produkcji drewnianych samorostów...
{6421}{6488}Co było dalej, panie Padevět?
{6509}{6574}No i sš tutaj te jajka!
{6575}{6692}Tak, ale oprócz jajek,|znalazł pan jeszcze co ważnego...
{6711}{6789}- Chodzi panu o tę kad...?|- Tak.
{6791}{6896}...co w niej Jára Cimrman zmiękczał|te buty do wspinaczki?
{6899}{6991}- Tak, te buty.|- O to panu chodzi? - O to.
{7251}{7360}Oto częć skarbu, odkrytego|w gabinecie fizycznym Járy da Cimrmana.
{7361}{7463}O znaczeniu znaleziska wypowiedzš się|najbardziej do tego powołani.
{7464}{7572}Znajdujemy się teraz|w budynku archiwum filmowego.
{7573}{7687}Siedzi tu ze mnš główny czeski|cimrmanolog, dr Even Hedvábný,
{7688}{7813}a obok historyk filmu,|dr honoris causa Myrtil Frída.
{7814}{7957}Chcę usprawiedliwić dr Hedvábnego,|który się do państwa nie odezwie.
{7958}{8088}Otóż dr Hedvábný jest nie|tylko doskonałym znawcš muzyki,
{8089}{8206}ale też wielkim artystš i chce|zapiewać na festiwalu Praska Wiosna.
{8208}{8293}Jak wiecie, to anonimowy konkurs,|piewa się za parawanem,
{8296}{8394}więc byłoby niewskazane,|by zdradził nam teraz swój głos.
{8395}{8464}Dlatego też nagrał na tamie swe słowa,
{8465}{8590}głosem nie swym, lecz sšsiada,|pana Jaroslava Řimnáča,
{8591}{8691}który łaskawie wypowiedział|przemowę dr Hedvábnego,
{8692}{8725}za co mu serdecznie dziękujemy.
{8726}{8768}Prosimy, panie doktorze.
{8785}{8838}Sformułowałbym to w ten sposób:
{8840}{8934}mnie osobicie, gdy chodzi o dzieło|Járy da Cimrmana
{8935}{9010}nie może chyba już nic zaskoczyć.
{9011}{9091}Człowiek, który - przypomnę w skrócie -
{9092}{9207}wynalazł akwabil, 36-tonowš skalę,
{9208}{9314}produkcję azotu z rtęci|na skalę przemysłowš, samorosty,
{9317}{9432}który skomponował, napisał i namalował|dzieła o takiej wartoci artystycznej,
{9434}{9506}że rozum nie jest w stanie tego objšć,
{9507}{9626}na zawsze będzie dla nas studniš,|z której czerpiemy rozrywkę i naukę,
{9627}{9772}tak, jak w przypadku innego geniusza,|mianowicie Leonarda Da Vinci.
{9773}{9909}Sšdzę, że owo "Da" przed ich nazwiskami|jest co najmniej symboliczne.
{9910}{10042}Dziwiło mnie, że w tak wszechstronnej|twórzczoci brakowało dotychczas filmu.
{10043}{10187}Znalezisko pana Padevěta przewróciło|to moje zdziwienie do góry nogami.
{10188}{10290}Nie chcę jednak wkraczać|w kompetencje kolegi Frida.
{10321}{10456}Nie tylko ja, ale cały wiat|kinematografii był zdziwiony.
{10458}{10606}Wiemy, że wynalezienie filmu datuje się|na koniec ubiegłego stulecia
{10607}{10710}i że to braci Lumiere|uważa się za ojców filmu.
{10711}{10786}Kilka tygodni temu okazało się,|że tak nie jest,
{10787}{10890}że Jára da Cimrman|odkrył film pięć lat wczeniej.
{10903}{11050}Ja i kilku specjalistów dostalimy|szeć rolek filmu -
{11051}{11168}mówimy "film", lecz to oczywicie anachronizm,|gdyż były to tylko dziurkowane zwoje -
{11169}{11295}i przeglšdalimy owe zwoje|dziurka po dziurce
{11296}{11412}i z niezbitš pewnociš możemy stwierdzić,|że powstały 5 lat przed braćmi Lumiere.
{11413}{11508}Naprawdę, dzi już|nie można w to wštpić.
{11509}{11603}Pierwszy film zbadali dla nas eksperci,
{11604}{11706}którzy według czasu połowicznego|rozpadu radioaktywnego węgla
{11707}{11775}ustalili rok...
{11776}{11872}ustalili rok powstania owych nagrań
{11875}{11976}i to z dokładnociš|plus minus szeć godzin.
{11979}{12061}Prawda, panie docencie?|- Tak.
{12062}{12210}Ogrom dzieła J. da Cimrmana|wstrzšnie od podstaw historiš filmu.
{12212}{12352}Dopiero za kilka miesięcy będziemy w stanie|to dzieło kompleksowo ocenić.
{12353}{12454}Teraz przejdziemy do poczštków|jego twórczoci filmowej.
{12474}{12578}Jak wiemy, Cimrman był jednym|z najlepszych fotografów swej epoki.
{12579}{12725}Jego kamera umiała delikatnie nakrelić portret,|jak i uchwycić rzeczywistoć bez upiększeń.
{12755}{12835}Statyczne obrazy go jednak|nie satysfakcjonowały.
{12836}{12921}Nie zapominajmy, że Jára da Cimrman|był też wielkim filozofem,
{12922}{12994}wiedział więc, że życie to cišgły ruch.
{12996}{13102}Tę myl pięknie ujšł w licie|do przyjaciółki, Emilii Fuksovej:
{13134}{13270}{Y:i}Na czymkolwiek pozornie spokojnym|zatrzymam wzrok, wszystko się porusza.
{13271}{13356}Drażniła go niemożnoć|uchwycenia ruchu.
{13357}{13447}Np. znany portret upadajšcej|hrabianki Kürbergerovej
{13450}{13526}który jego asystent Matěj Vlk|uratował przed spaleniem
{13528}{13625}powiększajšc na specjalnym,|azbestowym papierze.
{13638}{13763}Eksperymentalne studium ruchu, doskonałe|jak na tę epokę, Cimrmanowi nie wystarczały.
{13764}{13859}Konstruuje więc pierwszš w historii kamerę.|Dzieło się powiodło,
{13862}{13977}więc w czwartek 1890 r.|pisze do Váňka, swego przyjaciela:
{13985}{14055}{Y:i}Dziękuję za zaproszenie na lub.
{14056}{14178}{Y:i}Pewien jestem, że z sali ceremonii wkroczysz|w historię wraz z drogš małżonkš.
{14180}{14299}Prócz samego mistrza prawie nikt|nie wiedział, co te słowach oznaczajš.
{14315}{14443}Oto efekt obietnicy i zarazem niewštpliwie|pierwszy film w historii kinematografii.
{14982}{15045}Znalezienie filmowej twórczoci J. C.
{15047}{15165}rzuca cień podejrzenia na braci Lumiere,|że skopiowali drugi film Cimrmana.
{15166}{15220}Za chwilę zobaczycie tę migawkę;
{15223}{15328}jest to ujęcie przyjazdu pocišgu|na dworzec w Pardubicach.
{15329}{15440}Film Lumiere'ów ukazywał|przyjazd pocišgu na dworzec w Ciotat.
{15441}{15558}Jednak udowodniono już, że film|Cimrmana powstał kilka lat wczeniej.
{15559}{15612}Moglibymy więc powiedzieć,
{15614}{15726}że pocišg braci Lumiere był|w pewnym sensie opóniony.
{15727}{15783}Nie, to nie.
{15784}{15922}Zbagatelizowalibymy wtedy pionierskie|wysiłki i Járy Cimrmana, i braci Lumiere.
{15923}{16049}Niech widzowie sami osšdzš, porównujšc|przyjazd pocišgu na dworzec pardubicki
{16052}{16116}z migawkš z poczštku tego filmu.
{16287}{16389}Cimrman zrozumiał natychmiast|ciężar gatunkowy swego wynalazku.
{16406}{16495}Pisze w licie do cegielnika|Jirkovskiego z Ústi:
{16496}{16599}{Y:i}Proszę wybaczyć, że nie wynalazłem|dla pana cegieł dziurawek.
{16600}{16700}{Y:i}Całš energię powięciłem na|skonstruowanie kinematografu.
{16701}{16741}{Y:i}Efekt końcowy jest znakomity.
{16742}{16796}{Y:i}Nie chodzi jednak o zwykłš atrakcję.
{16799}{16939}{Y:i}Film stanie się dla mnie równie ważny,|jak dla pana tłusta glina.
{16968}{17073}Poczštek twórczoci mistrza jest|spod znaku harmonii i radoci życia.
{17074}{17220}Wesoły filmik "Opowiadajšcy anegdoty"|spotkał się z wielkim powodzeniem.
{17318}{1...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin