Transport ponadgabarytowych maszyn roboczych.pdf

(361 KB) Pobierz
5_2009_surowce.indd
transport i logistyka
Transport
ponadgabarytowych
ponadgabarytowych
masz yn robocz ych
maszyn roboczych
Przemysław
Bodziony
Akademia Górni-
czo-Hutnicza
W dobie ciągłego zapotrzebowania na surowce budowlane oraz
ewoluującą technologię ich pozyskiwania i przeróbki, a także z
uwagi na zapewnienie konkurencyjności dużych rm budowlanych,
niezbędnym stało się przemieszczanie ciężkich maszyn roboczych
pomiędzy poszczególnymi kopalniami czy realizowanymi inwesty-
cjami. Nieraz w grę wchodzą tu znaczne odległości, zwłaszcza w
rmach dysponujących dużą otą sprzętową.
Paweł
Witkowski
Mota – Engil
Polska S.A.
Wykorzystanie odpowiednich na-
czep, zwanych popularnie niskopodwo-
ziowymi, pozwala na realizację zadań
transportowych tego rodzaju. Jednakże w
przypadku maszyn o dużych gabarytach,
masie własnej oraz niskim prześwicie
podwozia, do których należą mobilne
kruszarki czy rozściełacze mas bitu-
micznych, koniecznym jest zastosowa-
nie wieloosiowych naczep specjalnych,
dedykowanych do ładunków ponadga-
barytowych.
Kiedy jest ponadgabarytowy?
Transport ponadgabarytowy ma
miejsce, jeżeli miary całkowite przewożo-
nej maszyny, wraz z zestawem transpor-
towym, przekraczają poniższe dopusz-
czalne wielkości określone w przepisach
prawnych (Dz.
Ustaw Nr 32 poz.
262, 31.XII.2002),
tj. długość 16,5
m, szerokość 2,5
m, wysokość 4 m,
ciężar całkowity
42 t, oraz dopusz-
czalne naciski na
osie, zależne od
rodzaju drogi. W
takim przypadku
konieczne jest
uzyskanie specjal-
nych zezwoleń na
przejazd drogami
publicznymi od
ich zarządcy i speł-
nienie określonych
warunków. Musi
zostać wyznaczona
szczegółowa trasa,
z uwzględnieniem
topografi i terenu,
Transport
ładowarki CAT
30 SiMB 5/2009
5_2009_surowce.indd 30
5 2009
2009-10-01 13:48:24
2009 10 01 13 48 24
Transport
i dd 30
293897284.012.png 293897284.013.png 293897284.014.png 293897284.015.png 293897284.001.png
 
transport i logistyka
oraz godziny przejazdu zastawu. Należy zwrócić szczególną
uwagę na wysokość wiaduktów, szerokość i nośność mostów,
napowietrzne linie przesyłowe, a także obecność drzew blisko
pasa jezdni. Przed realizacją zadania transportowego niezbędny
jest przejazd trasą innym pojazdem, celem naniesienia na plan
punktów newralgicznych oraz sprawdzenia, czy nie wynikły
okoliczności uniemożliwiające transport. W przypadku prze-
wozu maszyn o szerokości większej niż 2,5 m wymagane jest
specjalne oznakowanie transportu, zgodne z obowiązującymi
przepisami. Nierzadko nie obejdzie się bez asysty pojazdów
pilotujących zespół transportowy (zarówno z przodu jak i
z tyłu), a w szczególnych przypadkach dodatkowo obecno-
ści pojazdów policji i demontażu oznakowania pionowego
drogi. Wszystko to wiąże się z poniesieniem dodatkowych
kosztów. Im dłuższa trasa przejazdu i większe przekroczenie
dopuszczalnych wielkości ładunku, tym opłaty za zezwolenia
są wyższe. Transport ponadgabarytowy realizowany jest na
ogół w godzinach nocnych, ze względu na zmniejszoną ilość
pojazdów na drodze.
Transport ma-
szyny Nordberg
NW100GPC
produkcji Metso,
realizowany
przez rmę:
Spedycja Mię-
dzynarodowa
Agroland S
towych. Relatywnie rzadko występuje konieczność stosowania
ciągników balastowych.
Jeżeli chodzi o wymagania stawiane naczepom nisko-
podwoziowym, zwłaszcza w przypadku transportu dużych
i ciężkich agregatów kruszących, to ich odpowiedni dobór
stanowi główną decyzję w transporcie tego typu. Zarówno pod
względem konstrukcyjnym, ale przede wszystkim logistycznym,
niezbędna jest wiedza i duże doświadczenie, zapewniające
opracowanie i skalkulowanie optymalnego procesu transpor-
towego. Konstrukcja naczepy musi umożliwić wjazd prze-
wożonej maszyny w punkcie załadunku, jej możliwie szybki
i bezpieczny przerzut oraz wyładunek jak najbliżej miejsca
późniejszej eksploatacji.
Najczęściej stosowanym zestawem do ponadgaba-
rytowego transportu maszyn roboczych jest ciągnik
siodłowy sprzęgnięty z naczepą typu SEMI, zwaną
w żargonie transportowców łabędzią szyją
Specjalny sprzęt
Najczęściej stosowanym zestawem do ponadgabaryto-
wego transportu maszyn roboczych jest odpowiedni ciągnik
siodłowy sprzęgnięty z naczepą typu SEMI, zwaną w żargonie
transportowców „łabędzią szyją”. Dobór ciągnika siodłowego
nie stanowi zazwyczaj większej trudności. Pojazd taki musi
cechować odpowiednia moc, moment obrotowy oraz kon-
strukcja siodła. Ponadto mosty napędowe ciągnika winny być
wyposażone w zwolnice. Ze względu na optymalne rozłożenie
siły napędowej oraz nacisków na osie dominują konstrukcje
trzy- lub czteroosiowe do pracy w ciężkich zestawach transpor-
Zapewnienie powyższych oczekiwań może stanowić
dla producentów naczep nie lada problem, aczkolwiek jest
możliwe, z uwzględnieniem indywidualnych wytycznych
zamawiającego włącznie. Dzięki temu powstają pojazdy jed-
nostkowe, dedykowane do transportu wąskiego typu maszyn,
uwzględniające ich cechy szczególne oraz charakter i specyfi kę
transportu.
Wszystko to determinuje konstrukcję samej naczepy, ale
także najazdów, dobór odpowiedniego rodzaju zawieszenia,
SiMB 5/2009 31
5_2009_surowce.indd 31
5 2009
2009-10-01 13:48:33
2009 10 01 13 48 33
i dd 31
293897284.002.png 293897284.003.png 293897284.004.png 293897284.005.png 293897284.006.png
 
transport i logistyka
W celu
zapewnienia
odpowiedniej
nośności oraz
równomierne-
go rozłożenia
nacisku stosuje
się od kilku do
nawet kilkunastu
zastawów osi
wyposażonych
w koła bliźniacze
osi, kół oraz ogumienia. Począwszy od materiału wykonania,
a na zastosowanej elektronice skończywszy, są to rozwiązania
specjalne.
Przykładowo ramy nośne powstają z wysokogatunkowej
stali o zwiększonej wytrzymałości (z okresem eksploatacji
przewidzianym na 15-20 lat). Natomiast platformy ładunko-
we wykładane są bardzo twardym, nierzadko egzotycznym
gatunkiem drewna(!).
Coraz częściej w konstrukcjach naczep do przewozów
ponadgabarytowych zaczynają dominować rozwiązania mo-
dułowe. Pozwalają one na zmianę konfi guracji długości lub/i
szerokości pojazdu poprzez rozsuwanie (o stałe rozmiary)
specjalnych elementów ramy (modułów), w zależności od
rodzaju transportowanej maszyny. Możliwe jest wydłużenie
Niezbędną w tym przypadku zwrot-
ność zestawu zapewnia zastosowanie,
przynajmniej w części naczepy, osi na-
dążnych skrętnych i przeciwskrętnych,
sterowanych hydraulicznie, elektrohy-
draulicznie lub elektropneumatycznie z
siodła ciągnika, bądź samonastawnych.
Nowym rozwiązaniem jest możliwość
wykorzystania układu osi łamanych,
szczególnie przydanych w transporcie
dużych i ciężkich maszyn budowla-
nych, pozwalających na wychylenie kół
jezdnych naczepy nawet do 45 stopni.
Dodatkowo pojazd można wyposażyć
w zdalne sterowanie osi skrętnych, a tak-
że wykorzystanie napędu hydrostatyczne-
go. Ułatwia to precyzyjne manewrowanie
zestawem przy pokonywaniu ciasnych
zakrętów lub załadunku i wyładunku
maszyny w miejscach trudno dostępnych,
przykładowo na terenie kopalni. Stoso-
wanie układów hamulcowych z elektro-
nicznymi systemami wspomagającymi
jest standardem w tej klasie pojazdów.
Wjazd ciężkich kruszarek z małym prześwitem podwozia
na naczepę zapewnia wykorzystanie zawieszenia pozwalającego
na podnoszenie i obniżanie poziomu platformy ładunkowej.
Dzięki zastosowaniu regulowanego resorowania opartego na
miechach pneumatycznych dla każdej osi oraz kilkuczłono-
wych najazdów o niewielkim kącie najazdowym możliwy jest
załadunek nawet najbardziej nietypowych maszyn. Ze względu
na masę własną, gwarantującą odpowiednią wytrzymałość oraz
wygodę operatora, najazdy składane i rozkładane są hydrau-
licznie. Niebagatelne znaczenie odgrywają systemy mocowania
dodatkowego ładunku na łabędziej szyi (osprzęt przewożonych
maszyn), a także rozmieszczenie otworów i pierścieni potrzeb-
nych do zabezpieczenia kruszarki w trakcie przewozu.
Niewiele rm podejmuje się przerzutu ciężkich
kruszarek we własnym zakresie, bądź nie ma ku
temu możliwości. Bezpieczniej jest powierzyć tego
rodzaju przedsięwzięcie specjalistycznym przedsię-
biorstwom transportowym
Najlepiej – specjalistyczne rmy
Koszt wieloosiowej naczepy do transportu ponadgabaryto-
wego może sięgnąć kilkuset euro! Dlatego fi rmom użytkującym
nawet sporą ilość ciężkich maszyn roboczych nie opłaca się
utrzymywanie i posiadanie takich naczep na własność. Ponadto
zaplanowanie oraz zorganizowanie całego procesu transpor-
tu, a zwłaszcza zdobycie wszystkich zezwoleń i formalności,
nastręcza wiele trudności. Dlatego niewiele fi rm podejmuje
się przerzutu ciężkich kruszarek we własnym zakresie, bądź
nie ma ku temu możliwości. Bezpieczniej jest powierzyć tego
rodzaju przedsięwzięcie specjalistycznym fi rmom transporto-
wym, które posiadając wyspecjalizowaną fl otę, kadrę, wiedzę
i doświadczenie, zapewnią przewóz każdej maszyny w dowolne
miejsce, również za granicą.
platformy nośnej naczepy, nawet o cztery moduły.
W celu zapewnienia odpowiedniej nośności oraz równo-
miernego rozłożenia nacisku stosuje się od kilku do nawet
kilkunastu zastawów osi wyposażonych w koła bliźniacze.
Zestawy dostarczane są przez producentów specjalizujących się
w rozwiązaniach do ciężkiego transportu niskopodwoziowego.
Przy przewożeniu dużych kruszarek ważną rolę ogrywają koła
o niewielkiej średnicy, obniżające pokład ładunkowy nacze-
py. Odpowiednie musi być także ogumienie, gwarantujące
wysoką wytrzymałość oraz przyczepność, nawet w trudnych
warunkach.
Literatura
1. Woch D.: Wyjątkowy „mebel” , Auto Market Truck, nr 49/2005 (569)
2. Złoty P.: Jak się robi przewozy ponadnormatywne , TRANSPORT – Technika
motoryzacyjna nr 11/2004, s. 24-26
3. Materiały producentów naczep
32 SiMB 5/2009
5_2009_surowce.indd 32
5 2009
2009-10-01 13:48:38
2009 10 01 13 48 38
Q
i dd 32
293897284.007.png 293897284.008.png 293897284.009.png 293897284.010.png 293897284.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin