51art113536511398.doc

(45 KB) Pobierz
Metoda Marii Montessori w przedszkolu integracyjnym w Krakowie

Metoda Marii Montessori w przedszkolu integracyjnym w Krakowie

 

 

Przedszkole Integracyjne Montessori działające przy Krakowskim Ośrodku Rehabilitacji Wieku Rozwojowego jest nieodłączną częścią realizacji koncepcji monachijskiego Centrum Dziecięcego, dotyczącej wczesnej diagnozy, wczesnej terapii i  wczesnej społecznej integracji dzieci z różnorodnymi deficytami rozwojowymi.

 

Model pracy Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego, zgodnie z koncepcją profesora Theodora Hellbruegge (Monachium) przeniesioną na grunt polski przez dr n. med. Marię Drewniak – twórcę Ośrodka -  przedstawia następujący schemat:

 

I.                  Wczesna diagnostyka zaburzeń rozwojowych (lekarz pediatra, neurolog dziecięcy)

·       Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

·       Neurokinezjologiczna diagnostyka wg Vojty

·       Klasyczne metody neurologiczne

·       Wczesna diagnoza zaburzeń słuchu (Echo –Screen)

ß

 

II.             Wczesna terapia zaburzeń rozwoju

·       Terapia neurokinezjologiczna metodą Vojty

·       Terapia orofacjalna metodą Castillo – Moralesa

·       Ortodontyczne płytki stymulacyjne

·       Terapia metodą Pfaphenrota

·       Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (psycholog)

·       Terapia metodą Zukunft – Huber

 

ß

 

 

 

                                                                     ß                           

III.         Społeczne oddziaływanie i pomoc rodzinie , psychoterapia

i psychoedukacja rodziców , multisensoryczna stymulacja metodą Marii Montessori i innymi metodami

( PerTra, Sherborne, Prekop)

 

 

·            terapia indywidualna

·            terapia w małych grupach

·            integracyjne przedszkole Montessori

 

 

W ciągu dziesięciu lat działalności (od 1995 roku) został

w Krakowie wypracowany model placówki  wychowawczo – edukacyjnej dla dzieci, będący kompromisem pomiędzy przedszkolami montessoriańskimi hospitowanymi przez  nauczycielki 

w Niemczech, Austrii i Włoszech oraz tradycją pracy w polskich placówkach wychowania przedszkolnego.

 

 

 

Zasady pracy Przedszkola Integracyjnego Montessori 

w Krakowie:

 

 

·           grupa mieszana wiekowo ( od ok. 3 do 6 lat – dzieci

niepełnosprawne   do 10 roku życia)

                                                                                                                                                                                                      

·          grupa o właściwych proporcjach ( płeć , wiek )

·          maksymalnie ¼  to dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przygotowane przez wcześniejszą terapię indywidualną i grupową

·         w grupie może być tylko jedno dziecko z danego rodzaju

       zaburzeń

·       „przygotowane otoczenie” – materiał rozwojowy Montessori

·         „przygotowany nauczyciel” ( kursy pedagogiki Montessori) ,

   rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania: nauczyciel –obserwator , szacunek dla dziecka ; asystent Montessori.

·       praca nauczycieli przedszkola jest wspierana przez specjalistów

( konsultacje psychologiczne , lekarskie , indywidualna terapia

pedagogiczna)

·       specyficzne formy pracy: indywidualizacja nauczania – wolna praca, wolny wybór – „pomóż mi zrobić to samodzielnie” , ćwiczenia ciszy, lekcja podstawowa, lekcja trójstopniowa.

·       zajęcia dodatkowe – rytmika, j. angielski, j. francuski, religia, gimnastyka korekcyjna, warsztaty teatralne, taniec towarzyski,

·       zajęcia na sali gimnastycznej, w ogrodzie przedszkolnym, spacery, wycieczki – jako uzupełnienie oferty przedszkola.

 

 

 

Rekrutacja do przedszkola  odbywa się według określonych wcześniej zasad. Dzieci ze zdiagnozowanymi deficytami rozwojowymi muszą osiągnąć odpowiedni poziom rozwoju społecznego, by efektywnie współistnieć w grupie.

Ważny jest okres przygotowania  - poprzez indywidualną terapię, prowadzoną przez terapeutów Montessori.

Równie istotne jest rygorystyczne przestrzeganie zasady utrzymania proporcji  ¼ dzieci niepełnosprawnych w grupie,

a także  przyjmowanie do grupy tylko jednego dziecka

z określonym rodzajem zaburzeń.)

 

 

Baza dydaktyczna to  tzw. „przygotowane otoczenie”.

Dziecko, by się rozwijało, musi mieć zapewnione właściwe warunki materialne oraz pomoce dydaktyczne, czyli „materiał rozwojowy”, którego założenia przedstawiła Maria Montessori, a które   tworzą według jej zasad i udoskonalają tysiące jej następców.

Materiał Montessori – stale wzbogacany o nowe zestawy do pracy dla dzieci,   jest atrakcyjny i zachęcający dla dziecka –

ma „zaproszeniowy” charakter.

 

 

Nauczyciele pracujący z dziećmi powinni posiadać odpowiednie wykształcenie – kierunkowe przygotowanie , wszechstronną pedagogiczną i specjalistyczną wiedzę, właściwe podejście do dzieci, naturalne zachowanie, bezpośredniość w kontaktach ,

a przede wszystkim – niezbędne jest stworzenie dobrego zespołu, opartego na zasadach partnerskich, wzajemnym zaufaniu, posiadaniu zbliżonego systemu norm i wartości.  

Doświadczenia w pracy z dziećmi dają pedagogom siłę spokoju

i świadomość, że proces dydaktyczno –wychowawczy będzie przebiegał prawidłowo, pozwalają umiejętnie rozwiązywać trudne sytuacje. Nauczyciele bardziej doświadczeni dzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami z młodszymi, są przez nich obserwowani

w naturalnych sytuacjach dnia codziennego -  w pracy z dziećmi, kontaktach z rodzicami i kolegami w pracy.

     Nauczyciel przekazuje dzieciom swoje  wewnętrzne opanowanie.

       

     Znajomość naturalnego rytmu rozwoju, zauważanie   „wrażliwych faz” – wiedza , w którą wyposaża nas teoria Montessori pozwala nauczycielom Montessori pracować z sukcesem.

Dorosły uczy się właściwego pełnienia swojej roli – obserwatora, osoby postępującej za dzieckiem,   za jego fazami rozwoju, by

w odpowiednim czasie móc zaproponować taki rodzaj zajęcia, który

w danym momencie jest dla dziecka właściwy.  Wykorzystuje w ten sposób swoją wiedzę o danym dziecku, nabytą w trakcie obserwacji .

 

Tu jest miejsce na cytat „Pozwól mi zrobić to samodzielnie” – zdanie skierowane przez dziecko do dorosłego, niecierpliwiącego się powolnością odkrywania przez nie  świata. 

 

 

Każde dziecko, u którego w toku pracy nauczyciel stwierdza deficyty rozwojowe może skorzystać z pomocy specjalistów Krakowskiego ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego.

Współistnienie przedszkola i ośrodka rehabilitacji owocuje pozytywnym nastawieniem dzieci do lekarzy i terapeutów, a dla dzieci niepełnosprawnych stanowi możliwość wejścia w środowisko dzieci zdrowych. Przedszkole ze względu na sąsiedztwo ośrodka rehabilitacji jest odwiedzane przez dzieci niepełnosprawne przychodzące na terapię. Pracownicy ośrodka     są  nieomal codziennymi gośćmi  przedszkolaków.  Lekarz, terapeuta, stomatolog – to nie zniecierpliwiona ciekawością podszytą lękiem przed bólem lub nielubianymi zabiegami osoba w białym fartuchu , ale miła pani Ania cierpliwie ucząca zasad szczotkowania zębów, lub pani Beatka prowadząca  uwielbianą gimnastykę korekcyjną w „sali szaleństw”.

 

W  integracyjnej placówce  prowadzonej metodą Montessori  dzieci rozwijają się w naturalnym rytmie, indywidualnie realizują program przedszkola - w zależności od możliwości i zainteresowań, uczą się tolerancji dla inności – dzieci często nie zauważają deficytów rozwojowych kolegów.

Korzyści daje grupa mieszana wiekowo – młodsi uczą się od starszych, a starsi mają okazję powtórzyć i usystematyzować swoje wiadomości i szkolić umiejętności podczas pomagania innym – młodszym.

Wolność wyboru powoduje to, że dziecko chętniej pracuje, a przez powtarzanie wchłania wiedzę i umiejętności, uczy się też samodzielności.

 

Przedszkole Integracyjne Montessori jest placówką, która realizując nadrzędny cel wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka oferuje:

 

·       Indywidualizację procesu opieki, wychowania, nauczania;

·       Uczenie umiejętności na bazie materiału rozwojowego Marii Montessori – wspieranie indywidualnych uzdolnień dzieci;

·       Dostosowanie działań kompensacyjnych

i korygujących do potrzeb psychosomatycznych dziecka;

·       Uświadomienie dziecku celowości nauki szkolnej – kształtowanie samoświadomości;

·       Naukę zachowań prospołecznych, w tym szacunku dla odmienności, tolerancji i empatii;

·       Wspomaganie opiekuńczo – wychowawczej roli  rodziny dziecka

 

Dążymy więc do osiągnięcia skutecznego  przygotowania dziecka zdrowego i dziecka

o specjalnych potrzebach edukacyjnych

do dalszych etapów kształcenia.

 

Chcemy, aby nasze przedszkole było placówką

o zwiększonej efektywności kształcenia, przez kompetentnych nauczycieli, w przyjaznej atmosferze i atrakcyjnym otoczeniu.

 

Mottem przedszkola jest zdanie wnuka Marii Montessori skierowane do niej:

„Pomóż mi zrobić to samemu!”.

 

 

 

6

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin