Język graficzny to język do programowania urządzeń graficznych; produktem wykonania programu graficznego jest (zapełniony) bufor obrazu.
Bufor obrazu to obszar w pamięci (zwykle pamięci komputera lub specjalnej pamięci sterownika danego urządzenia graficznego), w którym są przechowywane rozkazy graficzne lub dane obrazowe potrzebne do wygenerowania obrazu fizycznego (wystawionego na powierzchni obrazowania).
Generator obrazu to urządzenie elektroniczne przetwarzające zawartość bufora obrazu na obraz fizyczny.
Lista obrazowa - rozkazy graficzne i dane zawarte w buforze obrazu opisujące obraz fizyczny (program tworzenia obrazu fizycznego wyrażony w rozkazach urządzenia obrazującego).
Konturowe rozwinięcie obrazu - sposób kreślenia elementów obrazu zadanych przez program, gdzie ruch elementu kreślącego obraz jest analogiczny do przesunięć pióra kreślaka stołowego.
Rastrowe rozwinięcie obrazu - technika punkowego generowania lub zapisywania obrazu punkt po punkcie wzdłuż poziomych linii równoległych, radialnych lub spiralnych; jest wykorzystywana do generowania obrazu np. w odbiornikach telewizyjnych, monitorach komputerowych, urządzeniach radarowych itp.
Niech osia powinowactwa będzie prosta o równaniu ax+by+c=0 i stosunek powinowactwa niech
wynosi k≠0. Punkt P=(x,y) odwzorowujemy więc w taki punkt P’=(x’,y’), ze QP’ = kQP, gdzie Q jest
rzutem prostokątnym punktu P na oś powinowactwa ax +by +c=0. Dla k=-1 powinowactwo
prostokątne staje się symetrią osiową."
Warunki triangulacji wielokątów:
1. Liczba trójkątów powinna być jak najmniejsza (tj. równa n-2 dla n-kąta)2. trójkąty nie mogą się nakładać3. ich wierzchołkami mogą być tylko wierzchołki wielokąta
Wielokąt:
zwykły - taki, który nie zawiera przecinających się boków. monotoniczny - taki, w którym występuje szczególny rodzaj uporządkowania (uporz. monotoniczne) wierzchołków. wypukły - taki, w którym wewnętrzne kąty są mniejsze niż 180°.
Przekształcenie trzypunktowe:
Dane są dwie trojki punktów P1, P2, P3 i Q1, Q2, Q3. Szukamy takiej izometrii, ktora:
- odwzorowuje punkt P1, w Q1
- kierunek P = P2 -P1 przekształca w kierunek Q = Q2 – Q1
- transformuje płaszczyznę przechodzącą przez P1, P2, P3 na płaszczyznę wyznaczoną punktami Q1, Q2, Q3
Symetria względem płaszczyzny - Dla danego punktu P = (x,y,z) szukamy punktu P'=(x',y',z') symetrycznego
względem płaszczyzny ax+by+cz=d. Wektor [a,b,c]jest prostopadły do tej płaszczyzny, a więc rzut prostopadły Q
Układ obserwatora nie jest określony jednoznacznie. Możemy przyjąć, że jego początek pokrywa się z początkiem układu danych 0. Przekształcenie układu danych do układu obserwatora będzie polegało na wykonaniu takich obrotów wokół osi układu, by wektor n=[xn,yn,zn] miał kierunek osi nowego układu i przeciwny do niej zwrot.
Konstruktywna geometria brył oznacza metodę budowania brył w wyniku składania ustalonych, elementarnych „klocków”. Operacje składania to dodawanie, odejmowanie i iloczyn zbiorów. Możliwe są też transformacje tych klocków – przesunięcie, skalowanie i obrót
Przez pojecie zakreślania przestrzeni rozumiemy budowanie bryły przez przemieszczanie jej przekroju (figury płaskiej) wzdłuż pewnej trajektorii w przestrzeni. Najprostsze to przesuniecie równoległe lub obrót wokół prostej.
monibach