97_100.pdf

(216 KB) Pobierz
System projektowania układów elektronicznych EDWin - symulator analogowo-cyfrowy, część 1
K U R S
System projektowania układów
elektronicznych EDWin
Symulator analogowo−cyfrowy, część 1
W†tym artykule omÛwione
zostanie korzystanie z†symulatora
analogowo-cyfrowego.
Dzia³anie symulatora
zademonstrujemy na przyk³adzie
symulacji opracowanego w tym
celu cyfrowego, programowanego
generatora.
Projekt programowanego,
cyfrowego generatora przebiegÛw
Obecnie przedstawimy przyk³adowy sche-
mat uk³adu analogowo-cyfrowego, jakim jest
programowalny generator przebiegÛw o†do-
wolnych kszta³tach. Jego schemat elektrycz-
ny znajduje siÍ na rys. 5 .
Przyrz¹d wykonano z†uøyciem pamiÍci EP-
ROM (U9 - 2716), ktÛra stanowi pamiÍÊ
prÛbek przebiegu przetwornika cyfrowo-ana-
logowego C/A (U8 - LTC1450), licznikÛw
binarnych (U1, U2, U3 - 74LS93), jak rÛw-
nieø prostej logiki do sterowania przetwor-
nika LTC1450 (U4 - 74LS00, U5 - 74LS138).
Zasada dzia³ania uk³adu jest prosta: licz-
nik sterowany z†generatora przebiegÛw pros-
tok¹tnych adresuje kolejne komÛrki pamiÍci
EPROM, w ktÛrej zapamiÍtane s¹ w postaci
cyfrowej kolejne prÛbki sygna³u. PrÛbki te
s¹ zapisywane do przetwornika C/A, ktÛry
przetwarza je na napiÍcie. Na jego wyjúciu
jest umieszczony prosty filtr RC, wyg³adza-
j¹cy sygna³ wyjúciowy. Na podstawie tego
schematu zostanie przeprowadzona symula-
cja analogowo-cyfrowa uk³adu.
Pierwszym blokiem funkcjonalnym wyko-
rzystanym w urz¹dzeniu jest generator
przebiegÛw prostok¹tnych o symbolu
PGenerator (z biblioteki MIXMODE.ESL). S³uøy
on do taktowania szeregowo po³¹czonych licz-
nikÛw 74LS93 (sygna³ CLOCK). Pierwszy licz-
nik wspÛ³pracuje z†uk³adem tworzenia przebie-
gÛw steruj¹cych dla przetwornika cyfrowo-ana-
logowego. Przebiegi na wyjúciach tego licznika
s¹ oznaczone liczA , liczB i † liczC . Dla uprosz-
czenia uk³adu zastosowano dekoder 1†z†8†typu
74LS138 oraz przerzutnik, co pozwoli³o na
wyeliminowanie szpilek w†przebiegach steru-
j¹cych /CSMSB, /LDAC, /WR, ktÛre zak³Ûcaj¹
pracÍ przetwornika. Sterowanie moøna zreali-
zowaÊ rÛwnieø na uk³adzie PLD (modele takich
podzespo³Ûw s¹ dostÍpne w†EdWinie).
NastÍpne liczniki adresuj¹ kolejne komÛrki
pamiÍci EPROM 2716, zawieraj¹cej zakodo-
wane cyfrowo wartoúci napiÍcia wyjúciowego
w†kolejnych chwilach czasowych. Do wyjúcia
danych tej pamiÍci jest do³¹czony 12-bitowy
przetwornik C/A, ktÛry przetwarza dane cyf-
rowe na napiÍcie analogowe. W†projekcie wy-
korzystano tylko 8†bitÛw danych.
Przechodzimy zatem do omÛwienia we-
wnÍtrznego, standardowego symulatora pro-
gramowego.
Symulator analogowo-cyfrowy
Przed przyst¹pieniem do projektowania
p³ytki drukowanej warto najpierw przetes-
towaÊ zaprojektowany uk³ad. Pozwoli to
wstÍpnie dobraÊ elementy, poprawiÊ jego
parametry, a†przede wszystkim przekonaÊ
siÍ, czy bÍdzie on dzia³aÊ. Tradycyjn¹ me-
tod¹ jest zmontowanie prototypu. Jest to
jednak czaso- i†materia³och³onne, wymaga
zastosowania nie zawsze dostÍpnej aparatu-
ry pomiarowej i†przeprowadzenia wielu
prÛb. Nowoczeúniejszym podejúciem do tego
zagadnienia jest przeprowadzenie symulacji.
Celem symulacji jest poznanie zachowania
siÍ uk³adu elektronicznego bez koniecznoúci
jego budowania. Kaødy symbol uøyty do
stworzenia schematu jest zastÍpowany mo-
delem matematycznym, oddaj¹cym pracÍ
rzeczywistego elementu. NastÍpnie jest ana-
lizowane wzajemne oddzia³ywanie po³¹czo-
nych elementÛw i†wyliczane s¹ pr¹dy, na-
piÍcia i przebiegi czasowe w†uk³adzie.
Rys. 5.
Elektronika Praktyczna 10/99
97
30565942.011.png 30565942.012.png
K U R S
Rys. 6.
Plik -> Programy uøytkowe -> Przegl¹darka
Bibliotek . Jeúli do komponentu nie moøna do-
pasowaÊ øadnego modelu spe³niaj¹cego podob-
ne funkcje, to naleøy zmodyfikowaÊ schemat
i†stworzyÊ ekwiwalent komponentu z†elemen-
tarnych symboli, dla ktÛrych istniej¹ modele.
Schemat, na podstawie ktÛrego bÍdzie wy-
konywana p³ytka drukowana, naleøy czasem
przystosowaÊ do potrzeb symulatora (np. dodaÊ
symbole generatorÛw, lub zast¹piÊ takie frag-
menty uk³adÛw jak zasilacze i†stabilizatory ich
odpowiednikami - ürÛd³ami napiÍciowymi).
Dobr¹ praktyk¹ jest symulowanie uk³adu par-
tiami lub tworzenie zestawu rÛwnowaønych
schematÛw. Przyúpiesza to symulacjÍ i†u³atwia
testowanie bardziej z³oøonych uk³adÛw.
Przed rozpoczÍciem symulacji doprowadza
siÍ sygna³y steruj¹ce do wejúÊ uk³adu oraz
wymuszenia stanÛw pocz¹tkowych dla niektÛ-
rych komponentÛw cyfrowych. NastÍpnie okreú-
la siÍ, dla ktÛrych punktÛw uk³adu maj¹ byÊ
wyúwietlane przebiegi logiczne lub napiÍciowe.
Kolejnym krokiem jest dobranie parametrÛw
modeli (np. czas propagacji dla przerzutnika),
wartoúci komponentÛw (np. napiÍcie pocz¹t-
kowe na kondensatorze, dane w†pamiÍci) oraz
wybÛr mostkÛw a/c i†c/a. Na zakoÒczenie wy-
biera siÍ rodzaj analizy i†jej zakres.
Podczas testowania uk³adu czÍsto tworzy
siÍ jego rÛøne warianty. Zmodyfikowanie
po³¹czeÒ, dodanie lub usuniÍcie komponen-
tu wi¹øe siÍ z†przejúciem do okna Edytora
SchematÛw (oba okna mog¹ byÊ otwarte jed-
noczeúnie). Po wprowadzeniu zmian w†sche-
macie i†powrocie do okna symulatora, pier-
wsz¹ obowi¹zkow¹ czynnoúci¹ jest urucho-
mienie funkcji Uk³ad -> Przetwarzanie .
Pakiet oprogramowania EDWin udostÍpnia
cztery rodzaje symulatorÛw: Analizator Elek-
tromagnetyczny, Analizator Termiczny oraz
dwa symulatory uk³adowe. Pierwszym z†nich
jest EDSpice, czyli symulator w†standardzie
SPICE3 w†pe³ni zintegrowany z†programem
EDWin. Obecnie omÛwimy drugi z†dostÍp-
nych symulatorÛw, czyli wewnÍtrzny symu-
lator analogowo-cyfrowy programu EDWin.
Uruchomienie symulatora nastÍpuje po
wybraniu funkcji Symulacja -> Symulator
analogowo-cyfrowy . Pojawi siÍ g³Ûwne okno
symulatora analogowo-cyfrowego, zawieraj¹-
ce zestaw funkcji i†ikon narzÍdziowych, s³u-
ø¹cych do przeprowadzenia analizy uk³adu
elektronicznego ( rys. 6 ).
Moøe on analizowaÊ pracÍ uk³adÛw mie-
szanych zawieraj¹cych po³¹czone ze sob¹
obwody analogowe i†cyfrowe. Analiza czÍúci
cyfrowej odbywa siÍ rÛwnolegle z czÍúci¹
analogow¹. OprÛcz standardowych elemen-
tÛw analogowych i†przetwornikÛw ma inte-
resuj¹cy zestaw modeli elementÛw cyfrowych,
np. mikroprocesory rodziny PIC, 8048/8051,
pamiÍci i†uk³ady PLD, do ktÛrych moøna
wczytywaÊ programy, dane i†mapy przepaleÒ.
Jego unikaln¹ cech¹ jest symulowanie pracy
kompletnego systemu mikroprocesorowego.
Symulator umoøliwia wykonanie kilku ro-
dzajÛw analiz, ktÛre omawiamy kolejno.
WartoúÊ pocz¹tkowa, koÒcowa oraz przyrost
zmiennej ustala siÍ dowolnie.
Analiza zmiennopr¹dowa
(AC Sweep)
Wyznaczana jest funkcja przenoszenia uk³a-
du dla ma³ych sygna³Ûw zmiennych (tzn. przy
za³oøeniu liniowoúci uk³adu). Wybran¹ parÍ
wÍz³Ûw pobudza siÍ przebiegiem zmiennym,
o†czÍstotliwoúci zmienianej w†zadanym zakre-
sie, i†bada odpowiedü czÍstotliwoúciow¹ uk³a-
du na parze wÍz³Ûw wyjúciowych. Przed wy-
konaniem analizy zmiennopr¹dowej naleøy
najpierw przeprowadziÊ analizÍ punktu pracy.
Symulacja generatora dowolnych
przebiegÛw
Przetwarzanie
Ta funkcja s³uøy do przetworzenia projektu
na postaÊ tymczasowej bazy danych dla symu-
latora. W³¹cza siÍ ona automatycznie po pier-
wszym uruchomieniu symulatora. Jej uøycie
jest niezbÍdne zawsze, gdy od ostatniej symu-
lacji by³y wprowadzane zmiany w†schemacie
uk³adu. Jeúli modyfikacje mog³y spowodowaÊ
zmiany w†liúcie po³¹czeÒ warto sprawdziÊ, czy
punkty testowe s¹ nadal do³¹czone do odpo-
wiednich sieci, czy komponenty maj¹ popra-
wne wartoúci itp. Po zakoÒczeniu przetwarza-
nia jest wyúwietlany spis odnalezionych modeli
elementÛw oraz iloúÊ sieci kaødego rodzaju.
Analiza czasowa (TD)
Jest to symulacja zachowania siÍ uk³adu
w†zadanym czasie. Symulacja czÍúci cyfro-
wej uk³adu odbywa siÍ rÛwnolegle z†symu-
lacj¹ czÍúci analogowej.
OgÛlne informacje na temat
symulacji
Schemat poddawany symulacji powinien
sk³adaÊ siÍ tylko z†komponentÛw, ktÛre maj¹
przydzielone tzw. kody symulacyjne. Jest to
liczba dodatnia (dla elementÛw cyfrowych) lub
ujemna (w przypadku elementÛw analogowych)
okreúlaj¹ca, ktÛry spoúrÛd modeli matematycz-
nych (znajduj¹cych siÍ w†plikach *.DLL ) ma
byÊ uøyty do symulowania tego elementu. Kom-
ponenty bez kodÛw symulacyjnych s¹ pomijane
podczas symulacji. Do przydzielania kompo-
nentom kodÛw symulacyjnych (nowo utworzo-
nym lub tym, ktÛre ich jeszcze nie posiadaj¹)
s³uøy Edytor Bibliotek lub funkcja paska zadaÒ
Punkty testowe
Wyniki symulacji naleøy wyúwietliÊ w†po-
staci ³atwej do przyswojenia przez uøytkow-
nika (wykresy, wartoúci napiÍÊ, poziomy
logiczne). W†tym celu naleøy wstawiÊ pun-
kty testowe w†interesuj¹cych nas punktach
uk³adu. Polega to na wybraniu odpowiedniej
ikony i†klikniÍciu na wÍüle lub przewodzie,
do ktÛrego ma byÊ do³¹-
czony punkt testowy.
Punkty testowe dla sieci
cyfrowych nie mog¹ byÊ
do³¹czane do sieci analo-
gowych i†odwrotnie.
Analiza punktu pracy (BP)
Polega ona na wyznaczeniu wszystkich
napiÍÊ i†pr¹dÛw w†ga³Íziach dla chwili cza-
sowej t=0, przy za³oøeniu stanu ustalonego
w†uk³adzie. Podczas analizy nie s¹ uwzglÍd-
niane elementy pojemnoúciowe, indukcyjne
oraz cyfrowe. Analiza punktu pracy nadaje
siÍ w†zasadzie tylko do prostych uk³adÛw
rezystorowo-tranzystorowych, poniewaø bar-
dziej z³oøone elementy maj¹ na tyle d³ugi
czas ustalania siÍ napiÍcia na wyjúciu (np.
wzmacniacz operacyjny), øe analiza w†chwi-
li t=0 nie da poprawnych wynikÛw.
Analiza sta³opr¹dowa
(DC Sweep)
Polega na wielokrotnie powtarzanej ana-
lizie punktu pracy, w†wyniku czego otrzy-
mujemy obraz pracy uk³adu w†rÛønych wa-
runkach. Zmienn¹ niezaleøn¹ (dziedzin¹)
moøe byÊ temperatura, wartoúÊ dowolnego
elementu lub parametry modelu elementu.
Rys. 7.
Do sieci cyfrowych
moøna do³¹czaÊ punkty
testowe wyúwietlaj¹ce
poziomy logiczne w†trak-
cie trwania symulacji lub
punkty testowe rejestru-
j¹ce przebieg o†pozio-
mach logicznych wy-
98
Elektronika Praktyczna 10/99
30565942.013.png 30565942.014.png 30565942.001.png
K U R S
Rys. 8.
ktÛw testowych i†du-
øej liczby rejestrowa-
nych prÛbek wymaga
komputera taktowane-
go zegarem co naj-
mniej 100MHz i†z†du-
ø¹ pamiÍci¹ (w przy-
padku skomplikowa-
nych uk³adÛw 32MB
RAM moøe okazaÊ siÍ
niewystarczaj¹ce). Dla-
tego na wolniejszych
maszynach naleøy
ograniczaÊ liczbÍ pun-
ktÛw testowych lub
czas symulacji.
itp. Po zamkniÍciu obu okien przyciskami OK
mostek jest skonfigurowany. Naleøy to powtÛ-
rzyÊ dla wszystkich wejúÊ/wyjúÊ symboli cyf-
rowych po³¹czonych z†analogowymi.
Operacja ta jest konieczna, poniewaø is-
tnieje tylko jeden uniwersalny model bramki
NAND, dla ktÛrego dobiera siÍ odpowiednie
parametry wejúÊ oraz wyjúÊ ( rys. 8 ).
Uwaga: jeúli jakaú bramka w†standardo-
wych bibliotekach programu EDWin nie jest
powi¹zana z†modelem symulacyjnym, to nie
bÍdzie bra³a udzia³u w†symulacji. Naleøy
wtedy powi¹zaÊ ten element z†odpowiednim
modelem (albo w† Edytorze Bibliotek , albo za
pomoc¹ funkcji paska zadaÒ Plik -> Progra-
my Uøytkowe -> Przegl¹darka Bibliotek . BÍ-
dzie to opisane w†odcinku Edycja Bibliotek).
Moøna teø zastosowaÊ standardow¹ bramkÍ
(powi¹zan¹ z†modelem) i†odpowiednio skon-
figurowaÊ mostek analogowo-cyfrowy. Wska-
zÛwka: jeúli po zmodyfikowaniu elementu
w†bibliotece na dysku symulator bÍdzie nadal
pobiera³ poprzedni element z†biblioteki lokal-
nej projektu, naleøy go usun¹Ê ze schematu
oraz z†biblioteki lokalnej za pomoc¹ Edytora
Bibliotek i†pobraÊ go z†biblioteki na dysku.
Jeúli by³a zmieniana wiÍksza liczba para-
metrÛw modelu, zw³aszcza w†przypadku ele-
mentÛw cyfrowych lub mostkÛw (interfejsÛw
A/C i†C/A), to za pomoc¹ przycisku Zachowaj
w†bibliotece moøna zapamiÍtaÊ w³asny zestaw
parametrÛw w†pliku z†rozszerzeniem *.MPL .
Wtedy wczytuje siÍ jednorazowo ca³y zestaw
zamiast modyfikowaÊ wszystkie od nowa po
kaødorazowym uruchomieniu symulatora.
úwietlane po zakoÒczeniu symulacji (w Ge-
neratorze DiagramÛw). Na przyk³adowym
schemacie rejestruj¹ one sygna³y steruj¹ce
przetwornikiem C/A.
Wartoúci komponentÛw
i†parametry modeli
W†trakcie symulacji zmienia siÍ wartoúci
elementÛw oraz parametry ich modeli i†ba-
da, jaki ma to wp³yw na zachowanie uk³adu.
Po wybraniu ikony narzÍdziowej Wyúwiet-
lanie i†modyfikowanie parametrÛw symula-
cyjnych komponentÛw
Sieci analogowe s¹ symulowane przez
czÍúÊ analogow¹ symulatora, a†wynikami sy-
mulacji s¹ wartoúci zmieniaj¹ce siÍ w†sposÛb
ci¹g³y. Do tych sieci moøna do³¹czaÊ punkty
testowe wyúwietlaj¹ce wartoúÊ napiÍcia
w†trakcie symulacji oraz punkty testowe re-
jestruj¹ce przebieg napiÍciowy, wyúwietlany
po zakoÒczeniu symulacji. Analogiczne pun-
kty testowe s³uø¹ do pomiarÛw pr¹du:
i†klikniÍciu na obrysie wybranego elementu,
pojawi siÍ okno zawieraj¹ce spis wszystkich
parametrÛw modelu lub wartoúÊ elementu
( rys. 7 ). W†przypadku kondensatora ustala
siÍ pojemnoúÊ i†napiÍcie pocz¹tkowe.
Elementy cyfrowe maj¹ odpowiednio wiÍcej
parametrÛw, takich jak: czas propagacji
sygna³u, szybkoúÊ narstania zboczy, itp. Po
zaznaczeniu parametru na liúcie, jego wartoúÊ
pojawi siÍ w†okienku liczbowym i†moøna tam
wpisaÊ now¹. Bardziej z³oøone elementy
(pamiÍci, mikroprocesory) wymagaj¹
wprowadzenia programÛw oraz danych. Do
tego celu s³uøy przycisk Konfiguracja , ktÛry
wywo³uje okno wybierania pliku ze
skompilowanym programem w formacie
binarnym lub map przepaleÒ (dla uk³adÛw
PLD). Naleøy takøe okreúliÊ czÍstotliwoúÊ
pracy generatora przebiegÛw prostok¹tnych.
Proponujemy ustaliÊ czas trwania kaødego ze
stanÛw wysokiego i niskiego na 1 ms.
Na przyk³adowym schemacie (rys. 5) re-
jestruj¹ one napiÍcia wyjúciowe z†przetwor-
nika.
Do przesuwania punktÛw testowych w†in-
ne miejsce s³uøy ikona:
Wymuszenia
Symulator pozwala na wprowadzanie pew-
nych symboli zwanych wymuszeniami. Mo-
g¹ byÊ to wymuszenia niezmiennych stanÛw
logicznych oraz impulsÛw o†poziomach lo-
gicznych. Przyk³ada siÍ je do sieci ³¹cz¹cych
elementy cyfrowe lub wejúÊ/wyjúÊ kompo-
nentÛw cyfrowych. S¹ one przeznaczone do
ustawienia stanÛw pocz¹tkowych uk³adu,
prowadzenia elementarnych symulacji, sy-
mulowania uszkodzeÒ i†zaburzeÒ uk³adu lub
rÛønych wariantÛw jego pracy. Po wstawie-
niu wymuszenia do sieci bÍdzie siÍ w†niej
utrzymywa³ wybrany stan, ktÛry dominuje
nad zmianami poziomu logicznego, powsta-
j¹cymi podczas pracy badanego uk³adu.
Jest dostÍpnych 7†rodzajÛw wymuszeÒ,
z†ktÛrych najczÍúciej stosuje siÍ wymuszenia
niskiego poziomu logicznego L†
natomiast do ich usuwania ikona:
W†obu przypadkach naleøy najpierw wy-
braÊ ikonÍ, a†nastÍpnie klikn¹Ê na punkcie
testowym.
Jeúli jest konieczne sprawdzenie, do ktÛrej
sieci jest do³¹czony dany punkt testowy,
naleøy wybraÊ ikonÍ
Mostki analogowo-cyfrowe
Wszystkie sieci na liúcie po³¹czeÒ uk³adu
s¹ podzielone na dwie kategorie:
- sieci wy³¹cznie cyfrowe, do ktÛrych nie
s¹ do³¹czone øadne komponenty analogo-
we;
- sieci analogowe, w†ktÛrych wystÍpuj¹ po-
³¹czone ze sob¹ komponenty analogowe
i†cyfrowe lub zawieraj¹ce tylko kompo-
nenty analogowe.
Jeúli w†uk³adzie wystÍpuj¹ wejúcia/wyjúcia
komponentu cyfrowego do³¹czone do sieci ana-
logowej, to na wyprowadzeniu komponentu
cyfrowego jest automatycznie wstawiany inter-
fejs analogowo-cyfrowy (mostek). DziÍki temu
moøemy obserwowaÊ napiÍcie, pr¹d wp³ywa-
j¹cy/wyp³ywaj¹cy z†wÍz³a oraz stan logiczny na
wejúciu/wyjúciu komponentu cyfrowego nie ja-
ko poziomy logiczne, ale w†postaci napiÍÊ bez-
wzglÍdnych. Aby sprawdziÊ lub zdefiniowaÊ
parametry mostka, naleøy wybraÊ ikonÍ
a†nastÍpnie klikn¹Ê na punkcie testowym.
W†linii statusu w†dole ekranu pojawi siÍ
nazwa tej sieci. Dodatkowo przewody, wÍz³y
i wyprowadzenia wchodz¹ce w sk³ad sieci
zostan¹ podúwietlone.
wysokiego poziomu logicznego H†
stanu wysokiej impedancji Z oraz wymusze-
nia impulsowego G.
Wstawienie kaødego wymuszenia polega
na wybraniu odpowiedniej ikony a†nastÍp-
nie klikniÍciu sieci, do ktÛrej ma byÊ wsta-
wione wymuszenie.
WiÍcej uwagi naleøy poúwiÍciÊ wymusze-
niu impulsowemu.
Symulator pozwala na wstawianie tylko
ograniczonej liczby punktÛw testowych:
8†dla pomiaru pr¹du, 8†dla pomiaru napiÍ-
cia i†32 dla przebiegÛw logicznych.
PojemnoúÊ bufora danych dla kaødego
punktu testowego wynosi max. 12000
prÛbek. Naleøy mieÊ na uwadze, øe prze-
prowadzenie symulacji dla duøej liczby pun-
i†klikn¹Ê na aktywnej czÍúci wyprowadzenia
komponentu cyfrowego. Pojawi siÍ okno za-
wieraj¹ce parametry aktualnie wybranego mo-
delu. Za pomoc¹ przycisku Konfiguracja okreú-
la siÍ miÍdzy innymi technologiÍ wykonania
uk³adu cyfrowego, wybiera wejúcia Schmitta,
Umoøliwia ono wymuszenie pojedynczego
impulsu lub dowolnego ci¹gu impulsÛw
o†dowolnym czasie trwania. Wstawienie wy-
muszenia polega na wpisaniu odpowiednie-
go ci¹gu znakÛw rozdzielonych przecinkami
(dopuszczalne s¹ nastÍpuj¹ce znaki: H, L, Z,
X, D, U, N), uzupe³nionych liczb¹ okreúla-
Elektronika Praktyczna 10/99
99
30565942.002.png 30565942.003.png 30565942.004.png 30565942.005.png 30565942.006.png 30565942.007.png
K U R S
rze schematÛw za pomoc¹ funkcji Edycja ->
Sieci i†ikony UsuniÍcie jednego wÍz³a sieci .
Po powrocie do symulatora, obowi¹zkowym
wykonaniu funkcji Uk³ad -> Przetwarzanie
i†rozpoczÍciu analizy pojawi siÍ duøa liczba
komunikatÛw o†b³Ídach spowodowanych nie-
ustalonym poziomem logicznym na nie pod-
³¹czonym wejúciu.
Prowadzenie analizy
zmiennopr¹dowej AC Sweep
Wykonanie analizy zmiennopr¹dowej po-
lega na wstawieniu dwÛch punktÛw testo-
wych, do ktÛrych bÍdzie przy³oøony prze-
bieg wejúciowy, oraz dwÛch punktÛw testo-
wych, na ktÛrych bÍdzie odczytywana od-
powiedü czÍstotliwoúciowa uk³adu.
Rys. 9.
W†naszym przyk³adzie sprawdzimy, jaka jest
charakterystyka czÍstotliwoúciowa uk³adu fil-
truj¹cego RC na wyjúciu przetwornika. Naleøy
wybraÊ funkcjÍ Analiza -> Analiza czÍstotli-
woúciowa i†w†oknie, ktÛre siÍ pojawi, naleøy
podaÊ zakres czÍstotliwoúci, w†jakim ma byÊ
analizowany obwÛd oraz dane do prezentacji.
Jeúli zostanie zaznaczone pole wyboru Wyúwietl
diagram , to po zakoÒczeniu analizy automa-
tycznie zostan¹ wyúwietlone wyniki. Mamy do
wyboru pobudzanie uk³adu ürÛd³em napiÍcio-
wym lub pr¹dowym oraz rejestrowanie napiÍ-
cia dla rozwartych sond wyjúciowych (ew. pr¹-
du dla zwartych sond). CzÍúÊ cyfrowa uk³adu
jest pomijana podczas tego rodzaju symulacji.
Nie wszystkie symbole logiczne s¹ powi¹zane
z†modelami symulacyjnymi, chociaø istniej¹ od-
powiednie modele. TÍ operacjÍ przeprowadza
siÍ w† Edytorze Bibliotek . Jest to bardzo rozbu-
dowany modu³ programu EDWin, ktÛry umoø-
liwia ponadto modyfikowanie dowolnych spo-
úrÛd ponad 15000 elementÛw w†bibliotekach
programu EDWin oraz rÍczne i†automatyczne
tworzenie nowych modeli podzespo³Ûw. Opisze-
my to w†kolejnym odcinku ìKursuî.
Robert Kacprzycki,
RK−System (tel. (0−22) 724−30−39)
j¹c¹ czas trwania impulsu. Grupa impulsÛw
zamkniÍta nawiasami bÍdzie powtarzana nie-
skoÒczon¹ lub podan¹ liczbÍ razy. Na koÒcu
wpisuje siÍ nazwÍ jednostki w†nawiasach
kwadratowych. Po zakoÒczeniu generowania
wymuszenia impulsowego bÍdzie siÍ trwale
utrzymywa³ ostatnio uøyty stan. Aby moøna
by³o obserwowaÊ normalne zmiany pozio-
mÛw logicznych, naleøy wy³¹czyÊ wymusze-
nie koÒcz¹c ³aÒcuch wymuszeÒ liter¹ N.
Przyk³ady:
L100[ns] - wymuszenie o†poziomie nis-
kim, trwaj¹ce 100ns, utrzymuj¹ce siÍ przez
ca³y czas trwania symulacji i†dominuj¹ce
nad zmianami poziomÛw logicznych w†cza-
sie pracy.
L100,N[ns] - wymuszenie poziomu niskie-
go trwaj¹ce 100ns. Po tym czasie wymusze-
nie przestanie obowi¹zywaÊ i†zmiany sta-
nÛw bÍd¹ odpowiadaÊ normalnej pracy uk³a-
du.
H50,N200,L50,10(H1000, L2000),N[us] -
wymuszenie poziomu wysokiego na 50
tora wynosi 2ms, to najdogodniej jako krok
czasowy przyj¹Ê 1ms. Czas trwania analizy
powinien byÊ dostosowany do rodzaju ba-
danego przebiegu. Do dok³adnego poznania
kszta³tu przebiegÛw steruj¹cych przetworni-
kiem moøna przyj¹Ê czas analizy rzÍdu 40ms.
Na rys. 9 s¹ to sygna³y /CSMSB, /WR,
/LDAC. Natomiast zaobserwowanie kszta³tu
przebiegu analogowego na wyjúciu przetwor-
nika wymaga czasu analizy rzÍdu 3000ms.
Moøna rÛwnieø przyj¹Ê wiÍkszy krok czaso-
wy, co wydatnie skrÛci czas trwania analizy.
Na rys. 10 s¹ to krzywe V1OUT (przebieg
bezpoúrednio z†wyjúcia przetwornika) oraz
FILTROWANY (przebieg po filtrze wyg³adza-
j¹cym). Korzystnie jest rÛwnieø zaznaczyÊ
pole wyboru Wyúwietl diagram . Wtedy wy-
niki symulacji pojawi¹ siÍ automatycznie po
zakoÒczeniu obliczeÒ.
Przeprowadzenie skomplikowanej symula-
cji wymaga szybkiego komputera z†duø¹ pa-
miÍci¹ RAM. Aby skrÛciÊ czas obliczeÒ, na-
leøy zmniejszyÊ liczbÍ punktÛw testowych
lub czas trwania symulacji. Niepotrzebne
okna z†wykresami naleøy zamykaÊ, ponie-
waø powoduj¹ zajmowanie pamiÍci.
Analiza czasowa uk³adu generuj¹cego prze-
biegi o†d³ugim okresie moøe byÊ trudna do
przeprowadzenia, poniewaø kaødy z†punktÛw
testowych moøe jednorazowo
zarejestrowaÊ tylko 12000
prÛbek.
Moøna omin¹Ê to ograni-
czenie odczytuj¹c pamiÍÊ
fragmentami. W†tym celu na
wyjúcia licznikÛw adresuj¹-
cych wstawia siÍ wymusze-
nia impulsÛw logicznych
okreúlaj¹ce binarnie adres po-
cz¹tkowy, np. o†postaci
H100,L100,N[ns]. Czas trwa-
nia wymuszenia musi byÊ
d³uøszy, niø czas ustalania
siÍ stanÛw wyjúciowych licz-
nika po w³¹czeniu zasilania.
Nie wykorzystane wejúcia po-
winny byÊ uziemione lub do-
³¹czone do wymuszenia o†sta-
³ym poziomie.
Proponujemy przeprowa-
dziÊ eksperyment, polegaj¹cy
na od³¹czeniu nie wykorzys-
tanego wejúcia A†licznika U1.
Naleøy to wykonaÊ w†edyto-
s,
Projekt, na przyk³adzie ktÛrego prowadzo-
ny jest kurs, znajduje siÍ w†Internecie pod
adresem: www.ep.com.pl/ftp/other.html.
wy³¹czenie wymuszenia na 200
s, wymusze-
s, 10 okresÛw
przebiegu o†czÍstotliwoúci 333Hz, wy³¹cze-
nie wymuszenia.
W†nastÍpnym odcinku opiszemy symula-
cjÍ tego uk³adu oraz sposÛb tworzenia ele-
mentÛw bibliotecznych w†programie EDWin.
Generator diagramÛw
Generator DiagramÛw jest to dodatkowy mo-
du³ programu EDWin, przeznaczony do wspÛ³-
pracy z†symulatorem analogowo-cyfrowym
oraz symulatorem EDSpice. S³uøy on do pre-
zentacji danych wygenerowanych przez symu-
lator na ekranie w†postaci graficznej. Dane
w†postaci diagramÛw (wykresÛw, krzywych)
moøna zapamiÍtywaÊ w†pliku, drukowaÊ lub
zapamiÍtywaÊ jako symbol logiczny w†biblio-
tece (w celu do³¹czenia do schematu).
Na wykresach moøna wykonywaÊ dodat-
kowe operacje matematyczne, np. przeska-
lowanie napiÍcia na wzmocnienie wyraøone
w†Neperach i†wiele innych.
Prowadzenie symulacji czasowej
W†pierwszej kolejnoúci przeprowadzimy
symulacjÍ w†dziedzinie czasu. Poznamy
w†ten sposÛb zaleønoúci czasowe pomiÍdzy
sygna³ami i†kszta³t przebiegu wyjúciowego.
W†pierwszej kolejnoúci w³¹czamy funkcjÍ
Symulacja -> Symulacja czasowa . Pojawi siÍ
okno, w†ktÛrym naleøy podaÊ czas trwania
symulacji oraz krok czasowy. Poniewaø w†na-
szym przyk³adzie okres przebiegu z†genera-
Rys. 10.
100
Elektronika Praktyczna 10/99
nie poziomu niskiego na 50
30565942.008.png 30565942.009.png 30565942.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin