Integracyjne Przedszkole
Samorządowe Nr 3
w Bełchatowie
Znam swój kraj
Bełchatów 2008
Program ten jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli zatwierdzoną przez MEN (Dz. U. Nr 2/2000 z dnia 1 grudnia 1999 roku). Uwzględnia on podstawowe obszary edukacyjne, w których zawierają się treści wychowania i kształcenia, odpowiadające różnym sferom rozwojowym. Wspomaga i ukierunkowuje jego działalność, przez co sprzyja harmonijnemu rozwojowi.
Każdy człowiek powinien znać swój kraj, dlatego należy już w przedszkolu przekazywać dzieciom wiadomości o miejscu, w którym mieszka. Oczywiście wiedza ta musi być dostosowana do poziomu rozwoju przedszkolaka. Ostatnio obserwuje się tendencję do poznawania państw Unii Europejskiej zapominając o tym, że dzieci powinny najpierw poznać swój kraj. Powinny poznać jego kulturę, bogactwa naturalne i zabytki, a dopiero w następnej kolejności zdobywać wiedzę o innych krajach.
Praca edukacyjna powinna być ukierunkowana na dziecko jako podmiot. Jego osobowość rozwija się pod wpływem wielostronnego, aktywnego uczestnictwa w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego go świata, najpierw najbliższego dziecku, a później coraz bardziej odległego.
Główne cele programu:
· zdobycie wiedzy o miejscu swojego zamieszkania,
· poznanie podstawowych wiadomości dotyczących naszego kraju,
· znajomość ważniejszych zabytków znajdujących się w Polsce,
· umiejętność posługiwania się mapą kraju,
· rozbudzanie zainteresowania tradycjami, obrzędami i zwyczajami,
· rozbudzanie uczuć patriotycznych.
Metody:
W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym bardzo ważne jest, aby wyzwalać w nich aktywność poznawczą, emocjonalną i praktyczną. Aby to osiągnąć, istotne będzie wiązanie metod podających, poszukujących, waloryzacyjnych i praktycznych, które przygotowując do samodzielnego rozwiązywania problemów, dają dzieciom poczucie przydatności osiągniętych umiejętności oraz nabytej wiedzy o swoim kraju. W związku z tym, realizacja założonych w programie celów wymaga stosowania różnorodnych metod nauczania – uczenia się, form organizacyjnych i środków dydaktycznych wszechstronnie aktywizujących dzieci.
Przykładowe metody pracy:
· obserwacje, pokazy;
· praca z książką, pogadanki;
· „burza mózgów” lub inne metody aktywizujące;
· metoda efektywnego współdziałania w grupie;
· twórczego rozwiązywania problemów;
· poszukiwania, porządkowania i wykorzystania różnych źródeł informacji;
· stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Przykładowe formy pracy z całą grupą:
· zajęcia w grupach;
· zajęcia indywidualne,
· zajęcia warsztatowe;
· gry i zabawy,
· wycieczki tematyczne;
· konkursy, przeglądy, prezentacje.
Sposób realizacji:
Treści programowe
Cele operacyjne
Bełchatów moje miasto
- zna nazwę swojej miejscowości,
- potrafi o nim opowiadać.
- interesuje się historią i zabytkami miasta,
- zna herb miasta i jego historię,
- wykonuje albumy dotyczące własnego miasta,
- zna przeznaczenie wybranych budynków: urząd miasta, szpital, poczta, itp.,
- potrafi wymienić większe zakłady pracy,
- zna zawody związane z regionem,
- potrafi odszukać miasto na mapie Polski,
- uczestniczy w spotkaniach z ciekawymi ludźmi związanymi z regionem.
Stolica Polski
- potrafi wskazać na mapie położenie stolicy,
- zna nazwę stolicy,
- poznaje legendy związane z Warszawą,
- wie co oznacza pojęcie stolica,
- zna historię Warszawy,
- potrafi wymienić ważniejsze zabytki stolicy.
Polska mój kraj
- potrafi znaleźć na mapie Europy Polskę,
- pokazuje kontur granicy państwa,
- zna wygląd godła i flagi polskiej,
- potrafi narysować flagę Polski,
- zna legendę godła naszego kraju,
- zna hymn narodowy i wie jak zachować się podczas jego słuchania.,
- poznaje legendy dotyczące wybranych miast,
- poznaje twórczość i osiągnięcia wybitnych Polaków.
Mapa Polski
- potrafi wskazać na mapie góry, morze
- i najważniejsze rzeki,
- wie gdzie jest źródło i ujście ważniejszych rzek,
- potrafi nazwać największe łańcuchy górskie w kraju,
- wskazuje miejsca, w których wydobywa się bogactwa naturalne.
Tradycje, obrzędy, zwyczaje Polaków
- poznaje tradycje, zwyczaje i obrzędy Polaków,
- kultywuje wybrane tradycje w przedszkolu i w domu.
PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE I PROPOZYCJE REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMU:
Bełchatów moje miasto.
Scenariusz zajęcia:
Temat: Poznajemy nasze miasto.
Cele:
- odnalezienie miasta na mapie polski,
- zapoznanie z historią miasta,
- poznanie niektórych zabytków.
Przebieg:
- rozmowa na temat mapy,
- próby odczytania napisu.
Otóż dawno temu miasta należały do bogatych ludzi. Właścicielem naszego miasta był Bełchat. Członkowie jego rodziny używali nazwiska Bełchacki i najprawdopodobniej stąd wzięła się nazwa Bełchatów. Nasze miasto ma bardzo długą historię, wielokrotnie było zniszczone. Poważnych zniszczeń doznało w czasie II wojny światowej. Niemcy nazywali Bełchatów „miastem żydowskim”.
Dobrze, że teraz panuje w naszym kraju pokój i ludzie mogą żyć spokojnie. Bełchatów od czasu wojny bardzo się zmienił, powstały nowe zakłady pracy, wybudowano wiele domów, szkół i przedszkoli.
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat miasta (zakłady pracy, obiekty, ośrodki wypoczynkowe, itd.)
- Obejrzyjcie zdjęcia, odszukajcie na nich miejsca wam znane oraz te, które was zainteresowały.
- Zwrócenie uwagi na zdjęcia i widokówki przedstawiające zabytki miasta:
5. Zabawa słownikowa: „Lubię moje miasto, bo......
6. Podsumowanie wiadomości o mieście.
Spotkania z ciekawymi ludźmi naszego miasta
Wycieczki do Muzeum regionalnego:
- oglądanie wystaw,
- udział w lekcjach muzea...
marzenkam1