Znam swój kraj.doc

(162 KB) Pobierz
Integracyjne Przedszkole

Integracyjne Przedszkole

Samorządowe Nr 3

w Bełchatowie

 

 

 

 

 

Znam swój kraj

 

 

 

 

 

 

Program opracowany przez: Marzenę Machlowską

 

 

Bełchatów 2008

Wstęp

 

     Program ten jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli zatwierdzoną przez MEN (Dz. U. Nr 2/2000
z dnia 1 grudnia 1999 roku). Uwzględnia on podstawowe obszary edukacyjne,
w których zawierają się treści wychowania i kształcenia, odpowiadające różnym sferom rozwojowym. Wspomaga i ukierunkowuje jego działalność, przez co sprzyja harmonijnemu rozwojowi.

     Każdy człowiek powinien znać swój kraj, dlatego należy już w przedszkolu przekazywać dzieciom wiadomości o miejscu, w którym mieszka. Oczywiście wiedza ta musi być dostosowana do poziomu rozwoju przedszkolaka. Ostatnio obserwuje się tendencję do poznawania państw Unii Europejskiej zapominając
o tym, że dzieci powinny najpierw poznać swój kraj. Powinny poznać jego kulturę, bogactwa naturalne i zabytki, a dopiero w następnej kolejności zdobywać wiedzę o innych krajach.

    Praca edukacyjna powinna być ukierunkowana na dziecko jako podmiot. Jego osobowość rozwija się pod wpływem wielostronnego, aktywnego uczestnictwa w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego go świata, najpierw najbliższego dziecku, a później coraz bardziej odległego.

  

 

 

 

 

 

Główne cele programu:

 

·        zdobycie wiedzy o miejscu swojego zamieszkania,

·        poznanie podstawowych wiadomości dotyczących naszego kraju,

·        znajomość ważniejszych zabytków znajdujących się w Polsce,

·        umiejętność posługiwania się mapą kraju,

·        rozbudzanie zainteresowania tradycjami, obrzędami i zwyczajami,

·        rozbudzanie uczuć patriotycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody:

 

     W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym bardzo ważne jest, aby wyzwalać w nich aktywność poznawczą, emocjonalną i praktyczną. Aby to osiągnąć, istotne będzie wiązanie metod podających, poszukujących, waloryzacyjnych i praktycznych, które przygotowując do samodzielnego rozwiązywania problemów, dają dzieciom poczucie przydatności osiągniętych umiejętności oraz nabytej wiedzy o swoim kraju. W związku z tym, realizacja założonych w programie celów wymaga stosowania różnorodnych metod nauczania – uczenia się, form organizacyjnych i środków dydaktycznych wszechstronnie aktywizujących dzieci.

 

Przykładowe metody pracy:

·         obserwacje, pokazy;

·         praca z książką, pogadanki;

·         „burza mózgów” lub inne metody aktywizujące;

·         metoda efektywnego współdziałania w grupie;

·         twórczego rozwiązywania problemów;

·         poszukiwania, porządkowania i wykorzystania różnych źródeł informacji;

·         stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

 

Przykładowe formy pracy z całą grupą:

·         zajęcia w grupach;

·         zajęcia indywidualne,

·         zajęcia warsztatowe;

·         gry i zabawy,

·         wycieczki tematyczne;

·         konkursy, przeglądy, prezentacje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposób realizacji:

 

Treści programowe

Cele operacyjne

 

Bełchatów moje miasto

 

-                 zna nazwę swojej miejscowości,

-                 potrafi o nim opowiadać.

-                 interesuje się historią
i zabytkami miasta,

-                 zna herb miasta i jego historię,

-                 wykonuje albumy dotyczące własnego miasta,

-                 zna przeznaczenie wybranych budynków: urząd miasta, szpital, poczta, itp.,

-                 potrafi wymienić większe zakłady pracy,

-                 zna zawody związane z regionem,

-                 potrafi odszukać miasto na mapie Polski,

-                 uczestniczy w spotkaniach z ciekawymi ludźmi związanymi z regionem.

 

Stolica Polski

 

-                 potrafi wskazać na mapie położenie stolicy,

-                 zna nazwę stolicy,

-                 poznaje legendy związane z Warszawą,

-                 wie co oznacza pojęcie stolica,

-                 zna historię Warszawy,

-                 potrafi wymienić ważniejsze zabytki stolicy.

 

Polska mój kraj

 

-                 potrafi znaleźć na mapie Europy Polskę,

-                 pokazuje kontur granicy państwa,

-                 zna wygląd godła i flagi polskiej,

-                 potrafi narysować flagę Polski,

-                 zna legendę godła naszego kraju,

-                 zna hymn narodowy i wie jak zachować się podczas jego słuchania.,

-                 poznaje legendy dotyczące wybranych miast,

-                 poznaje twórczość i osiągnięcia wybitnych Polaków.

 

 

Mapa Polski

 

 

-                 potrafi wskazać na mapie góry, morze

-                 i najważniejsze rzeki,

-                 wie gdzie jest źródło i ujście ważniejszych rzek,

-                 potrafi nazwać największe łańcuchy górskie w kraju,

-                 wskazuje miejsca, w których wydobywa się bogactwa naturalne.

 

Tradycje, obrzędy, zwyczaje Polaków

 

-                 poznaje tradycje, zwyczaje i obrzędy Polaków,

-                 kultywuje wybrane tradycje
w przedszkolu i w domu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE I PROPOZYCJE REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMU:

 

Bełchatów moje miasto.

 

Scenariusz zajęcia:

Temat: Poznajemy nasze miasto.

Cele:

-         odnalezienie miasta na mapie polski,

-         zapoznanie z historią miasta,

-         poznanie niektórych zabytków.

Przebieg:

  1. Pokaz konturu mapy geograficznej z zaznaczonym miastem.

 

 

 

-         rozmowa na temat mapy,

-         próby odczytania napisu.

 

  1. Wiecie, że mieszkamy w Bełchatowie i potraficie na mapie znaleźć jego położenie, ale czy znacie historię powstania miasta?

Otóż dawno temu miasta należały do bogatych ludzi. Właścicielem naszego miasta był Bełchat. Członkowie jego rodziny używali nazwiska Bełchacki i najprawdopodobniej stąd wzięła się nazwa Bełchatów. Nasze miasto ma bardzo długą historię, wielokrotnie było zniszczone. Poważnych zniszczeń doznało w czasie II wojny światowej. Niemcy nazywali Bełchatów „miastem żydowskim”.

   Dobrze, że teraz panuje w naszym kraju pokój i ludzie mogą żyć spokojnie. Bełchatów od czasu wojny bardzo się zmienił, powstały nowe zakłady pracy, wybudowano wiele domów, szkół i przedszkoli.

 

  1. Co wiecie o naszym mieście?

-         swobodne wypowiedzi dzieci na temat miasta (zakłady pracy, obiekty, ośrodki wypoczynkowe, itd.)

  1. Rozdanie widokówek i zdjęć Bełchatowa

-         Obejrzyjcie zdjęcia, odszukajcie na nich miejsca wam znane oraz te, które was zainteresowały.

-         Zwrócenie uwagi na zdjęcia i widokówki przedstawiające zabytki miasta:

  • Dworek Olszewskich – został wzniesiony na początku XVIII wieku, obecnie znajduje się w nim Muzeum Regionalne;
  • Kościół pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny – powstał na przełomie XVII i XVII wieku, do dzisiejszego dnia w kościele znajdują się piękne zabytkowe drewniane rzeźby;
  • Kościół w Grocholicach – jest to gotycka budowla z 1223 roku, wnętrze kościoła upiększa drewniany ołtarz z XVIII wieku, oraz rzeźby „Świętych dziewic”  z 1350 roku;
  • Dworek w Domiechowicach – kiedyś była tu gorzelnia i cegielnia, posiadłość owiana wieloma legendami i tajemniczymi historiami, o których wam opowiem innym razem.

          5. Zabawa słownikowa: „Lubię moje miasto, bo......

6. Podsumowanie wiadomości o mieście.

 

 

Spotkania z ciekawymi ludźmi naszego miasta

 

 

Wycieczki do Muzeum regionalnego:

-         oglądanie wystaw,

-         udział w lekcjach muzea...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin