obyna3.pl-4165_etyka_ip_-_materia.pdf

(736 KB) Pobierz
Etyka wykłady IP UG
Etyka zawodu psychologa
dr Katarzyna Guzińska
Instytut Psychologii UG
kasia@topkey.pl
Wybrane materiały z wykładów do egzaminu
© Kasia Guzińska
40116363.005.png 40116363.006.png
Tematy wykładów
Proces profesjonalnego pomagania- aspekty etyczne
Charakterystyka osobista efektywnego profesjonalisty.
Stadia procesu pomagania- kontekst etyczny.
Zdeformowane pomaganie- przyczyny, mechanizmy, zapobieganie.
Etyczny profesjonalizm.
Tajemnica zawodowa w kontekście etyczno- prawnym.
Trudności emocjonalne początkujących terapeutów.
Potrzeba superwizji.
Ryzyko nadużycia wpływu w procesie pomagania.
Ochrona praw pacjentów poddawanych przymusowemu postępowaniu.
Ryzyko wypalenia zawodowego.
Auto/ deformacja zawodowa.
Tożsamość zawodowa psychologa.
© Kasia Guzińska
40116363.007.png
Literatura- ważne pozycje
Brzeziński , J., Chyrowicz, P., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M.
(2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Brzeziński , J., Poznaniak, W. (red.). (1994). Etyczne problemy
działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań:
Humaniora.
Brzeziński , J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004a). Etyczne
dylematy psychologii. Warszawa: Wyd. Nauk. SWPS „Academica”.
Brzeziński , J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004b). Praktyka
psychologiczna w świetle standardów etycznych. Warszawa: Wyd.
Nauk. SWPS „Academica”.
Toeplitz-Winiewska , M. (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu
psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki
(t. 3, s. 823-836). Gdańsk: GWP. Gdańsk: GWP.
© Kasia Guzińska
40116363.008.png
Charakterystyka osobista
efektywnego profesjonalisty
Wymiary zdrowia psychicznego
Cechy osobiste dobrego terapeuty
• dbanie o własne dobro;
• przystosowanie społeczne;
• autonomia;
• tolerancyjna;
• akceptowanie dwuznaczności i
niepewności;
• giętkość myślenia;
• myślenie naukowe;
• zaangażowanie;
• podejmowanie „rozsądnego” ryzyka;
• samoakceptacja;
• hedonistyczne nastawienie do życia;
• brak perfekcjonizmu i utopijnych
poglądów;
• przyjmowanie odpowiedzialności za
własne trudności.
• skuteczny terapeuta ma tożsamość;
• szanuje i ceni to, kim jest;
• potrafi rozpoznać i zaakceptować własną siłę.
• jest otwarty na zmiany;
• dokonuje wyborów, które kształtują jego życie;
• czuje się pełen życia, a jego wybory są
zorientowane na życie;
• jest autentyczny, szczery i uczciwy;
• ma poczucie humoru;
• popełnia błędy i potrafi się do nich przyznać;
• najogólniej rzecz biorąc, żyje w czasie
teraźniejszym;
• docenia wpływ kręgów kulturowych;
• interesuje się szczerze dobrobytem innych;
• jest głęboko zaangażowany w pracę i czerpie
z niej wartość;
• jest w stanie utrzymywać zdrowe granice.
© Kasia Guzińska
40116363.001.png 40116363.002.png
Stadia procesu pomagania
- kontekst etyczny
Stadium 1. Przygotowanie i rozpoczęcie
Rozpoczęcie spotkania w sposób wzbudzający jak najmniejszy opór.
Cel: stworzenie podstaw zaufania i otwartości.
Właściwości nowej relacji:
Opór wynika z:
nie jest łatwo przyjmować pomoc.
trudno jest poddać się zmianie.
trudno jest ulec wpływowi pomagającego.
niełatwo jest zaufać obcemu i być wobec niego
otwartym.
niełatwo jest od razu jasno ujrzeć problem.
traktowania pomocy jako wyrazu słabości/
niekompetencji;
tendencji do przeciwstawiania się zmianie
(tzw. dyskomfort zmiany);
lęku przed konfrontacją z własnymi uczuciami.
Warunki umożliwiające rozpoczęcie procesu
pomagania ze strony wspomaganego:
Warunki umożliwiające rozpoczęcie procesu
pomagania ze strony pomagającego:
świadomość odczuwania cierpienia.
chęć zmiany aktualnej sytuacji lub zachowania.
świadomość możliwości i ograniczeń relacji
pomagania.
dobrowolna chęć zobaczenia się z
pomagającym.
dystans fizyczny
(oddający indywidualny styl pracy);
postawa odprężonego oczekiwania
(takie sformułowanie, by wspomagany mógł je
podjąć, np.: „co chcesz ze mną omówić?” ) .
Opór obronna niechęć wspomaganego do podjęcia relacji.
© Kasia Guzińska
40116363.003.png 40116363.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin