130dni.pdf

(1766 KB) Pobierz
Teresa Kała, Jolanta Górnik
„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy."
Albert Einstein
1
818757465.049.png 818757465.050.png 818757465.051.png 818757465.052.png 818757465.001.png 818757465.002.png 818757465.003.png
Szanowna uczennico / Szanowny uczniu
Błędy są bardzo oryginalne. Wyróżniają Cię spośród tłumu. Może jest to
dla Ciebie jedyny sposób na to by się wyróżnić. Jeżeli w Twojej klasie jest 30
osób, to według statystyk 3-4 uczniów z takiej grupy może mieć kłopoty
podobne do Twoich. Pismo jest formą komunikowania się ludzi i jak w każdym
rodzaju komunikacji muszą istnieć pewne normy, których przestrzeganie jest
oznaką przynależności do grupy.
Jeśli na swojej drodze spotykasz przeszkodę to możesz : usiąść i płakać,
poczekać aż ktoś za Ciebie rozwiąże problem, albo samemu poszukać sposobów
usunięcia przeszkody. Ze swoimi problemami w czytaniu i pisaniu nie jesteś
sam / sama, możesz liczyć na pomoc rodziców, nauczycieli, możesz
uczestniczyć w grupie terapeutycznej. Gwarantuje Ci to prawo Rzeczpospolitej
Polskiej.
W swoim Rozporządzeniu z dn. 30.04 2007r. Minister Edukacji Narodowej
stwierdza, że :„ Uczniowie / Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w
uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego/maturalnego w warunkach i w formie dostosowanych do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia/absolwenta,
na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej […].
Ważne jest też ile Ty sam / sama poświęcisz czasu i energii na pracę w tym
kierunku. Możesz zapytać : po co mam pracować ? Jeśli nie pielęgnujesz ogrodu
zarasta chwastami, jeśli nie płyniesz pod prąd, cofasz się – oto nasza odpowiedź,
prościej nie potrafimy.
Cała nauka szkolna opiera się na czytaniu i pisaniu, chociaż umiejętności te
nie są celem samym w sobie. Są kluczem do wiedzy, narzędziem
komunikowania się z innymi ludźmi. A książki i zeszyty to atrybuty ucznia. Z
roku na rok przybywa książek, wiadomości i materiału do opanowania a kiedyś
będzie egzamin............
Możesz siedzieć i nie robić nic, ale możesz też podjąć działanie.
Jeżeli w swoich pracach pisemnych popełniasz błędy, możesz wyruszyć z nami
w 130 dniową podróż w świat ortografii. Masz wybór, możesz z niego
skorzystać. ZAPRASZMY.
2
Częstochowa………………….
Kontrakt
Zawarty pomiędzy : …………………..……………, a ………………………………….
Podejmując z dniem ………………………. pracę samokształceniową nad
poprawą pisowni i znajomością zasad ortografii zobowiązuję się do :
Założenia zeszytu ćwiczeń.
Codziennej, systematycznej pracy według instrukcji zawartych
w przewodniku „130 dni w krainie ortografii” zwanym dalej
przewodnikiem.
Wypełniania każdego dnia o ustalonej porze jednego zadania z
przewodnika.
Przepisywania poleceń z przewodnika do zeszytu.
Comiesięcznych konsultacji w poradni w trakcie, których
przedstawię wykonaną pracę, podzielę się wątpliwościami i
sukcesami.
W przypadku braku zrozumienia polecenia lub jakichkolwiek innych
trudności skontaktuję się z osobą prowadzącą (tel. (034)361-94-34).
Przyjmując powyższe zobowiązania jestem świadomy/a, iż jest
to jeden z warunków uzyskania opinii o dostosowaniu wymogów
edukacyjnych i egzaminacyjnych. Zaniechanie pracy
samokształceniowej oznacza oprócz rezygnacji ze zmagania się ze
swoimi trudnościami w pisaniu także rezygnację z opinii.
3
Dzień pierwszy ( wpisz datę )………………
Kup zeszyt, i na pierwszej stronie wpisz swoje imię, nazwisko, szkołę do, której
chodzisz oraz tytuł: Zeszyt ćwiczeń ortograficznych.
Wybierz i wpisz jakiś aforyzm, cytat, przysłowie. Np. Jedna jaskółka wiosny nie
czyni.
Dzień drugi ………………
Weź do ręki słownik ortograficzny, przypomnij sobie reguły pisowni „ó. Poniżej
przedstawiamy w postaci mapy myśli zasady pisowni „ó – przerysuj tę mapę do
swojego zeszytu. Użyj koloru, różnych form zapisu, wielkości liter po to, by jak
najwięcej zapamiętać.
Ó
4
818757465.004.png 818757465.005.png 818757465.006.png 818757465.007.png 818757465.008.png 818757465.009.png 818757465.010.png 818757465.011.png 818757465.012.png 818757465.013.png 818757465.014.png 818757465.015.png 818757465.016.png 818757465.017.png 818757465.018.png 818757465.019.png 818757465.020.png 818757465.021.png 818757465.022.png 818757465.023.png 818757465.024.png 818757465.025.png 818757465.026.png 818757465.027.png 818757465.028.png 818757465.029.png 818757465.030.png 818757465.031.png 818757465.032.png 818757465.033.png
Dzień trzeci ………………
Zrób wycieczkę po mieszkaniu, postaraj się znaleźć przedmioty, w których nazwie jest
„ó, zapisz ich nazwę i uzasadnij pisownię.
Np. nóż pióro
noże pierze
półka – wyraz do zapamiętania
temperówka – końcówka „ówka
Niech tych wyrazów będzie 10 do 20
Dzień czwarty……………
Pomyśl o czynnościach, które wykonujesz codziennie ( czasowniki) zawierających
„ó.
Np. wróciłem / am ( do domu)
skróciłem/ am ( drogę)
wyróżniłem / am ( swoją wiedzą)
pokłóciłem / am ( się z koleżanką)
Wypisz siedem innych czasowników i uzasadnij ich pisownię
Np. wróciłem skróciłem
wracać skracać
Dzień piąty ………………
Pomyśl o innych kategoriach: rośliny, zwierzęta, miasta, cechy, rzeczy. Postępując
analogicznie do zadania z dnia czwartego, wypisz po dwa wyrazy z „ó z każdej
kategorii i uzasadnij ich pisownię.
roślina
zwierzę
miasto
cecha
rzecz
inne
Dzień szósty ………………
Przepisz i postaraj się zapamiętać wyrazy z „ó niewymiennym, które zamieszczamy
na kolejnej stronie w postaci mapy.
5
818757465.034.png 818757465.035.png 818757465.036.png 818757465.037.png 818757465.038.png 818757465.039.png 818757465.040.png 818757465.041.png 818757465.042.png 818757465.043.png 818757465.044.png 818757465.045.png 818757465.046.png 818757465.047.png 818757465.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin