Dawna Wiara i druidzi w 2 edycji.pdf
(
4870 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - _druidzi_i_dawna_wiara_pokorekcie_przedsk+\351adem.doc)
AlfredNunezMłodszy,AnthonyRagan
Spistreści:
Wstęp
.........................................................................................
3
Historia
.....................................................................................
3
MagiczneŜyłyaliniemocy
....................................................
3
Zpołudnia
...............................................................................
3
PrześladowanieDawnejWiary
..............................................
4
DawnaWiaradzisiaj
..............................................................
4
DruidziJadeitowegoKolegium
.............................................
4
Druidziimagia
.......................................................................
5
Profesje
....................................................................................
5
Nowazdolność:Wykrywanieliniimocy
...............................
8
KultMatki
...............................................................................
8
Magicznetradycje
................................................................
10
TradycjaDawnejWiary
.......................................................
12
Pomysłynaprzygody
..........................................................
18
Kiedyspotykasięzło
...........................................................
18
TajemnicawDorchen
..........................................................
18
Podsumowanie
.....................................................................
20
Alfabetycznyindeks
darówDawnejWiary
Chmuramgły
.........................................
12
Chmurapary
..........................................
15
CierniowyŜywopłot
................................
16
Czerpaniemocyzziemi
........................
15
Kroczeniebezśladów
............................
13
Leczeniechoroby
...................................
13
LeczenieobraŜeń
...................................
12
Leczenieroślin
.......................................
13
Odtruwanie
............................................
12
Odwszawienie
........................................
12
Oplątanie
................................................
16
OŜywieniedrzewa
..................................
15
Plagawszy
..............................................
14
PodróŜowaniepoliniimocy
..................
14
Popłoch
...................................................
14
Promieńsłońca
......................................
17
Przywołaniedeszczu
..............................
13
PrzywołanieksięŜycowejmocy
.............
16
Przyzwanieroju
......................................
15
Rozkład
...................................................
14
Splątaniecierni
......................................
14
Strefaczystości
......................................
14
Tęczowymost
.........................................
16
Tworzeniebagna
....................................
16
Tworzenieroślin
.....................................
15
Tworzenieświętegogaju(rytuał)
.........
17
Ukrycie
....................................................
12
Wezwanieduchaopiekuńczego
............
13
Władaniegigantycznymizwierzętami
..
13
Władaniezwierzętami
...........................
12
Wyczucienatury
....................................
12
Zmianapostaci
......................................
15
Wersjaoryginalna:
LostinTranslation:InSearchoftheOldFaith
AlfredNuñezJr
AnthonyRagan
Wersjapolska:
Tłumaczenieiredakcja:
Zbigniew„hallucyon”Jasienica
Ilustracje:
Jakub„paskud”Redys,
Piotr„CE2AR”Stachurski
Korektamerytorycznaitechniczna:
Daniel„karp”Karpiński,
Jakub„paskud”Redys
Karolina„Viriel”Bujnowska
Składiłamanie:
Marek„Mar_cus”Szumny(
mark6
)
Za zgodą A. Nuñeza polską wersję opatrzono grafikami własnymi. Wszelkie prawa do
przekładu polskiego zastrzeŜone. Niniejsza publikacja jest udostępniona zainteresowanym
nieodpłatnieinie moŜebyćprzedmiotemsprzedaŜywjakiejkolwiekformie. Opublikowano
wlipcu2008.
WWW:
http://wfrp.polter.pl
Notaprawna
NiniejszepublikacjajestcałkowicienieoficjalnaiwŜadensposóbniejestautoryzowanaprzez
GamesWorkshopLimited.Chaos,theChaosDevice,theChaosLogo,Citadel,CitadelDevice,
Darkblade, the DoubleHead/Imperial Eagle device, ‘Eavy Metal, Forge World, Games
Workshop, Games Workshop logo, Golden Demon, Great Unclean One, GW, the Hammer
ofSigmarlogo,HornedRatlogo,KeeperofSecrets,Khemri,Khorne,theKhornelogo,Lord
of Change, Nurgle, the Nurgle logo, Skaven, the Skaven symbol devices, Slaanesh,
the Slaanesh logo, Tomb Kings, Trio of Warriors, Twin Tailed Comet Logo, Tzeentch,
theTzeentchlogo,Warhammer,WarhammerOnline,WarhammerWorldlogo,WhiteDwarf,
the White Dwarf logo oraz wszystkie powiązane znaki, nazwy, rasy, symbole ras, postaci,
pojazdy,miejsca,jednostki,ilustracjeiwizerunkizeświataWarhammera,Warhammera40000
są®,™lub©naleŜącymidoGamesWorkshopLtd.UŜytoichbezpozwolenia,bezzamiaru
naruszeniaprawautorskich,którenaleŜądoGamesWorkshopLtdisąróŜniezarejestrowane
wZjednoczonymKrólestwieiinnychpaństwachświata.
2
Zagubionewprzekładzie:WposzukiwaniuDawnejWiary
STĘP
pierwszej edycji gry Warhammer
Fantasy Roleplay Dawna Wiara była
najstarszą religią człowieka, której zasięg
iznaczeniedrastycznieskurczyłysięwskutek
agresywnego rozprzestrzeniania się nowych
kultów. W czasach, w których osadzono
oryginalnewydaniesystemu,praktykowałoją
jedynie chłopstwo i ta część mieszkańców
miast,któraniedawnotamprzybyła.Wciągu
tysiącleciswejhistoriiongiśjednolitaDawna
Wiara rozszczepiła się na wiele odrębnych
zgromadzeń, które były związane wspólnym
dziedzictwem i czczeniem Matki Ziemi pod
róŜnymipostaciami.
STĘP
W
W drugiej edycji WFRP Dawna Wiara nie
istnieje, ustąpiwszy miejsca kultowi Taala
i Rhyi oraz, w mniejszym stopniu, religiom
innych bóstw. UwaŜa się, Ŝe druidzi
iwyznawcyopuściliStaryŚwiat,udającsię
doAlbionu.
Aco,jeślinieporzuciliziemImperium?Co,
jeśli wyznawcy Dawnej Wiary zamieszkują
jego najodleglejsze zakątki, starając się nie
rzucaćwoczy?Jakobecniedająsobieradę,
ŜyjącwobawieprzedkolejnąWielkąCzystką?
H
ISTORI
ISTORIA
awnaWiarajestnajstarsząreligiączło
wieka, która przybyła wraz z nim
do krain Starego Świata. Wielu uczonych
błędnie wierzy, Ŝe Dawna Wiara jest spad
kiemporeligiileśnychelfów.Niemogąbyć
bardziejwbłędzie,bowiempomimoistnienia
takichpodobieństw,jakszacunekdlanatury
czy wznoszenie obelisków, Dawna Wiara
wyróŜnia się cechami obcymi przekonaniom
religijnym leśnych elfów, czyli sypaniem
kurhanówistawianiemkamiennychkręgów
jako miejsc oddawania czci, czy istnieniem
ścisłejhierarchiikleru.
Zpołudnia
Około 1500 lat przed koronacją Sigmara
krasnoludzcykronikarzeodnotowaliobecność
pierwszychplemionpasterskichnaziemiach
późniejszego Imperium. Te pokojowo nasta
wione gromady ludzkie oddawały cześć
Ishernos, MatceZiemi, a takŜe duchom
lasów, rzek, wiatrów, ognia czy nawet skał.
Krasnoludzkie zapiski stwierdzają, Ŝe ci
nieśmialiludzie,określanimianemBelthan,
zniknęliwgłębokichkniejachwrazzzakoń
czeniemwojnykrasnoludzkoelfiej,tuŜprzed
najazdemzielonoskórychzewschodu.
Podczaspierwszychlatkrasnoludzkoorczego
konfliktuBelthaniebyliniepodzielnymiwład
camiziem,któredziśnaleŜądoImperium.To
wtedydruidzi,kapłaniDawnejWiary,wznieśli
tysiące kamiennych kręgów i kurhanów.
DawnaWiarabyłauszczytuswejpotęgi,ajej
przywódcy, druidzi, czerpiąc zgromadzoną
w tych budowlach moc, pochodzącą
z magicznych Ŝył, potrafili skutecznie
chronić ziemie Belthan przed zalewem
zielonoskórych.
MagiczneŜyłyaliniemocy
ZarównoMistrzowieGry,jakigraczewiedzą,Ŝe
wszelka magiczna moc pochodzi z Chaosu
i przyjmuje formę Wiatrów Magii, którymi
manipulują czarodzieje poszczególnych
Tradycji. W pełni zgodna z koncepcją magii
ośmiu kolorów, teoria ta traci na znaczeniu
wprzypadkuinnychrodzajówmagii.Niniejsza
praca zakłada właśnie, Ŝe w uniwersum
Warhammera istnieją inne, mniej zrozumiałe
rodzajemagii.
Moc Matki Ziemi przenika świat, przyjmując
postaćliniimocy.RóŜniąsięoneodmagicznych
Ŝył,widocznychdlaistotpraktykującychmagię
Chaosu(czarodziejówTradycji,elfichczarodzie
jów,skaveńskichszarychprorokówitd.):mają
grubość około pół metra, nie więcej niŜ trzy
metrywysokościibezwzględunaukształtowa
nieterenubiegnąwliniachprostych.Wmiej
scach,wktórychkrzyŜująsięconajmniejdwie
takie linie, powstają punkty mocy. Choć tym
pojęciemposługujesiętakŜeKolegiumJadeitu,
wniniejszymznaczeniuodnosisięonodomagii
wywodzącejsięodMatkiZiemi,aniedomagii
Chaosu.
Wzamierzchłychczasachstarsidruidziodnaj
dywalitakiemiejscaiwznosiliwnichbudowle
mające za zadanie ogniskować moc Matki.
SłuŜyłyoneinnymicelomniŜmagiczneobeliski
stawiane przez Pradawnych i elfów
(patrz:Królestwomagii).Tam,gdziekrzyŜowały
siędwielubtrzyliniemocysypanokopcealbo
stawiano pojedyncze megality, zaś tam, gdzie
przecinały się przynajmniej cztery, wznoszono
kamiennekręgi.
Istniejący układ uległ drastycznym zmianom
wskutekWielkiegoNajazduChaosuw2303K.I.
Gwałtowne rozrastanie się Pustkowi Chaosu
połączoneznadzwyczajobfitąemanacjąmagii
zBramChaosuwpłynęłonawetnaliniemocy,
powodując ich niestabilność: jedne osłabły,
inne zostały wzmocnione, w wyniku czego
z setek kurhanów powstały upiory, stwory
niemal nieznane przed czasami Magnusa
PoboŜnego.
D
3
W
STĘP
ISTORI
AlfredNunezMłodszy,AnthonyRagan
Pięć wieków później agresywne plemiona
ludzi, przodków załoŜycieli Imperium,
wkroczyłynaziemieznajdującesięnapółnoc
od Czarnych Gór i wschód od Gór Krańca
Świata. JeŜdŜący na rydwanach przybysze
dysponowalibroniązbrązu,która przewyŜ
szała obsydianowy i krzemienny oręŜ
Belthan.
Pomiędzy najeźdźcami a Belthanami wybu
chławojna,wwynikuktórejprzybyszezagar
nęli większość ziem. Przegrana i zbezczesz
czenie przez najeźdźców świętych gajów tak
osłabiłydruidów,ŜeniebylijuŜwstaniepo
wstrzymywaćzielonoskórych–wojnamiędzy
krasnoludamiaorkamirozlałasięnaziemie
leŜącenazachódodimperiumKarazAnkor.
Dla dobra swego ludu wodzowie Belthan
zawarlipaktzprzybyszami,zgodniezktórym
w zamian za trybut pienięŜny wyznawcom
DawnejWiarydanebyłocieszyćsiępokojem
i tolerancją. To porozumienie przetrwało do
czasówImperium.
PrześladowanieDawnejWiary
PowstaniekościołaSigmaraiwzrostznacze
nia imperialnych miast zwiastowały coraz
bardziej ekspansywną politykę nowych
kultów, a Dawna Wiara pozostawała
na marginesie Ŝycia społecznopolitycznego
ze względu na rozdrobnienie wyznawców.
PoniewaŜ przywódcy Dawnej Wiary zbyt
wolno reagowali na zachodzące zmiany,
zostaliprzechytrzeni.
Ponad piętnaście wieków temu Imperium
wypowiedziało wojnę Dawnej Wierze, znanej
takŜe jako Kult Matki. Na ziemi toczono
bitwy,prowadzonooblęŜenia,rozpalanostosy
istawianoszubienice,zaśtam,gdzieśmier
telnicyniemająwstępu,bogowiewspomagani
przez swe sługi walczyli z Matką, która
musiałaustąpićpola.Jejboscysłudzystali
siępodwładnymiTaalaiRhyi,bądźukrylisię
z garstkami wyznawców w odległych
zakątkachImperium.
DawnaWiaradzisiaj
DawnaWiara,choćnigdyniebyłascentrali
zowaną religią, uległa z czasem jeszcze
większemu rozdrobnieniu. Podobnie, jak jej
liczni boscy słudzy, wielu wyznawców czci
Matkę pod przykrywką religii Taala i Rhyi
NiektórzyteolodzyuwaŜają,Ŝeboscysłudzy
(np.RubezählzeWzgórzFärlicwTalabeklan
dzie) i miejscowi bogowie (Bogenauer
z Bögenhafen) są przykładami duchów
Dawnej Wiary, które przetrwały do
dzisiejszychczasów.
Wierzą równieŜ, Ŝe koczownicze plemię
Strzygan, które około 1583 K.I. przybyło
z Księstw Granicznych do Imperium, czci
jedną z mrocznych odmian Dawnej Wiary.
Strzyganie powszechnie wyznają Écate,
Boginię Białego KsięŜyca, która roztacza
opiekę nad ich klanami i mści się
nawrogach.
NiemalwkaŜdymzakątkuImperiummoŜna
znaleźć kamienne kręgi, kopce, święte
gaje czy inne miejsca będące świadkami
niegdysiejszych ceremonii odprawianych
kuczciMatki.ZwielomawiąŜąsięmiejscowe
przesądy.
DruidziDawnejWiaryidruidziJadeitowegoKolegium
W drugoedycyjnych Królestwach magii magistrowie Jadeitowego Kolegium noszą miano druidów
(patrz:Królestwamagii).
ZgodniezoficjalnąhistoriąTeclisdotarłdorozsianychpoświeciedruidówiukazawszyim„czystą”
energięGhyran,skłoniłwiększośćdowstąpieniawszeregiKolegiumJadeitu.
ZpowyŜsząhistoryjkąwiąŜesięjednakjedenproblem:zakładaona,Ŝeprzybyłyznikądelfzłatwością
przekonałdruidów,ludzibardzoreligijnych,oddanychzwyczajomitradycji,dosprzeniewierzeniasię
własnymprzekonaniom.Jesttotymbardziejniewiarygodnie,Ŝeniektórzytwierdząwprost,iŜTeclis
nieukrywałswejpogardydlatych,którychmagicznamocpochodziła–jakwierzyli–odBogini.Byli
oniwjegooczachnikiminnym,jakgromadązwykłychguślarzy,którzydumniezwalisiędruidami.
Owielebardziejprawdopodobnymjestto,ŜeelfnigdynieodnalazłdruidówDawnejWiary,boczemuŜ
bymielioniusłuchaćjegowezwaniaiuczyćsiębluźnierstw,któregłosił?
4
Zagubionewprzekładzie:WposzukiwaniuDawnejWiary
RUIDZIIMAGIA
awnaWiaratonietylkoreligiasięgająca
zamierzchłych czasów, to takŜe sposób
Ŝycia, który nierozerwalne związany jest
zkultemMatkiiprzyrody.Wgruncierzeczy
trudno znaleźć wyznawcę, który będzie
potrafił rozdzielić sacrum od profanum. To
RUIDZIIMAGIA
D
powiązanienajlepiejodzwierciedlająpodwójne
role,jakiedruidziodgrywająwśródwyznaw
cówDawnejWiary:będączarównoreligijnymi
przywódcami, jak i starszymi wiosek, mają
ogromny wpływ na ludzi, nad którymi
roztaczajątroskliwąopiekę.
Profesje
Akolitadruidzki
(profesjapodstawowa)
Zwykleniepiśmienniipochodzącyzterenów
wiejskich,akolicidruidzcymająwielewspól
nego z nowicjuszami innych kultów – są
wpróbnymokresie,któryzczasemprzeradza
się w doŜywotnią posługę. Tak jak druidzi,
którym pomagają, akolici druidzcy mają za
zadanie rozpalać płomień wiary w sercach
wyznawcówichronićichprzedagresjąinno
wierców.Zewzględunaczasochłonnośćnauki
i stawiane wymagania, jedynie niewielu
kończy szkolenie i osiąga samodzielność
wodprawianiuobrzędów.Zuwaginaniegdy
siejszeprześladowaniadruidówiwyznawców
DawnejWiary,akolicidruidzcyzdradzająsię
zeswympowołaniemjedynieprzyjaciołom.
Umiejętności:
Leczenie
Nauka(zielarstwo),
Opiekanadzwierzętami,
Wiedza(DawnaWiara),
Znajomośćjęzyka(staroświatowy)
Zdolności:
Twardziel
Wędrowiec
Wyczuciekierunku
WyposaŜenie:
Symbolereligijne
Ubiórdomowejroboty
Brońjednoręczna
Torbanaramię
Garśćleczącychziół
Profesjewstępne:
Chłop
Guślarz
Leśnik
Łowca
Rybak
StraŜnikpól
Węglarz
Profesjewyjściowe:
Druid
Karczmarz
Medyk
PodŜegacz
Szarlatan
Zwiadowca
WW US K Odp Zr Int SW Ogd
+5 +5 +5 +10 +10 +10
A śyw S Wt Sz Mag PO PP
+2
5
D
RUIDZIIMAGIA
Plik z chomika:
MiSto
Inne pliki z tego folderu:
Warhammer - muzyka.zip
(18575 KB)
Dawna Wiara i druidzi w 2 edycji.pdf
(4870 KB)
Inne foldery tego chomika:
Mapy
Opowiadania
Podręczniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin