marzec - plan.doc

(54 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MARZEC 2001 DLA DZIECI 5 –6 LETNICH

 

 

 

 

       TEMATYKA:

 

1. GRUDZIADZ MOJE MIASTO.

 

2. WITAJ WIOSNO

 

 

 

       CELE OPERACYJNE:

Dzieci powinny:

 

-          znać nazwę swojego rodzinnego miasta, a także najciekawsze zabytki;

-          poprawnie formułować dłuższe wypowiedzi w oparciu o wiadomości zdobyte w trakcie wycieczki;

-          znać pierwsze oznaki wiosny: przylot ptaków, kwitnienie pierwszych kwiatów, pączki na drzewach i krzewach itp.;

-          rozumieją sens ochrony przyrody;

-          odtworzyć swobodnym ruchem, pracą plastyczna, nastroju i charakteru muzyki, której słuchają

-          rozpoznać i nazwać kolejne litery:  „P,p” „Ł,ł” „W,w” „G,g”;

-          układać i rozwiązywać zadania z tekstem;

-          skonstruować prostą wagę szalkową, ważyć z zachowaniem kolejnych etapów, rozumieć znaczenia i potrzebę stosowania tej umiejętności w życiu codziennym. 

 

 

OPRACOWAŁA:IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 

GRUDZIĄDZ MOJE MIASTO

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

1.       ZDROWIE I AKTYWNOŚC RUCHOWA

a)       rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane i samorzutne.

2.       DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO

a)       wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:

-          społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji regionalnej oraz poznanie dzieł literatury;

-          technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów.

b)       uświadomienie poczucia przynależności narodowej poprzez dostarczanie wiedzy dotyczącej historii i tradycji lokalnych i narodowych;

c)       doskonalenie sprawności poznawczych i kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się poprzez  stwarzanie sytuacji aktywizujących procesy poznawcze oraz pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań;

d)       rozbudzenie zainteresowania obrazem(ilustracją) i tekstem, kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania;

e)       układanie i rozwiązywanie zadań.

 

3.       ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA

a)       wspieranie samodzielnych działań dziecka;

b)       umożliwienie dziecku ekspresji  spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

       „Zwiedzamy zabytki naszego miasta.” – rozbudzenie miłości do rodzinnego miasta, zaznajomienie dzieci z zabytkami m. in. Brama Wodna, Spichrza, Ratusz, Starówka.

       „Grudziądz moje miasto.” -  rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji – stosowanie poprawnych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy.

        „Portrety.” - wprowadzenie litery „P, p” na wyrazie podstawowym „portret” – kojarzenie głoski z odpowiednim symbolem graficznym;

       „Moje ulubione zajęcia” – wprowadzenie litery „Ł, ł” na wyrazie podstawowym „łopata” – wyrabianie motywacji do samodzielnego czytania.

        „ Razem z misiem układam i rozwiązuję zadania.” -  układanie i rozwiązywanie zadań z treścią  do obrazka – rozwijanie logicznego myślenia.

        „Liczydełka.”  - układanie i rozwiązywanie zadań z zastosowaniem liczydełka – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, techniki rachunkowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

       „Makieta miasta.” – wykonywanie prac z papieru z wykorzystaniem papieroplastyki – zapoznanie z różnorodną konstrukcją domów, rozmaitością rozwiązań architektonicznych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

       „Album o Grudziądzu.” – praca w zespołach – wypowiadanie się nt. projektowanej i wykonywanej pracy, rozwijanie umiejętności pracy w zespołach.

       „Marcowy ranek.” – śpiewanie piosenki dziecięcej  nawiązującej do aktualnej tematyki – rozwijanie słuchu i sprawności głosowych.

       „Marcowy ranek.” Zabawa rytmiczna – kształtowanie umiejętności odtwarzania rytmu śpiewanej piosenki za pomocą prostych elementów ruchowych (klaskanie, tupanie, podskoki).

        Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora.

       „Zabytki naszego miasta.” – malowanie na dużych arkuszach (6 l.), wyklejanie ( 5 l.)- kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć i doświadczeń w twórczości plastycznej.

      „Kamieniczki Starego Miasta.” – rysowanie akwarelami (6 l.) malowanie na szkle (6 l.), kolorowanie (5 l.).

      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 – ćwiczenie równowagi, stanie jednonóż w utrudnionych warunkach, doskonalenie skoczności i zwinności.

      Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:  - rzutu pt. „Spróbuj złapać” – wyrabianie pewności rzutu i chwytu; - orientacji pt. „Wiatraczki” – poprawna reakcja na bodźce wzrokowo – słuchowe.

 

 

 

           I I III CZĘŚĆ DNIA

„Ziądzek i Grud.” C. Frankowski – słuchanie legendy o Grudziądzu.

„Nasze piękne miasto.” – rozmowa w oparciu o odbytą wycieczkę z wykorzystaniem widokówek – przybliżenie dzieciom piękna rodzinnego miasta.

„O czym mówię.” – zabawa dydaktyczna – wdrażanie do umiejętności opisywania, uchwycenia charakterystycznych cech obiektów, miejsc związanych z Grudziądzem.

„Poranek z dziecięcą poezją o Grudziądzu.” – słuchanie wierszy napisanych przez starszych kolegów ze Szkoły Podstawowej nr 10 – praca z dzieckiem uzdolnionym – Miłosz, Dominik, Agnieszka.

„Tramwajem po Grudziądzu.” Zabawa zorganizowana – ćw. ortofoniczne – ćw. narządów mowy poprzez powtarzanie zgłosek: dzyń, tit – tit, sss, tratata, plusk.

„Czytanie krótkich tekstów” – rozwijanie procesów myślowych, kształcenie umiejętności płynnego czytania.

Ćwiczenie graficzne – wykorzystanie poznanych znaków graficznych do ozdabiania laurek z okazji Dnia Kobiet.

Praca z książką „Od A do Z”

Gry i zabawy stolikowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WITAJ WIOSNO!

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

1.ZDROWIE I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

a)       umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce;

b)       stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji ruchowej.

2.DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO

a)       umożliwienie dziecku odkrywanie znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny;

b)       tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie komunikatywnej funkcji języka;

c)       wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:

-          przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;

-          technicznej poprze zaobserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów;

-          uświadamianie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z porą roku, dokonywanie obserwacji;

d)       umożliwianie nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem wyrazów, równoważników i prostych zdań oraz krótkich tekstów;

e)        

 

4.       ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA

a)       umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

      „Szukamy wiosny.” – wycieczka do parku – rozmowa połączona z obserwacją – zapoznanie dzieci z pierwszymi oznakami wiosny: zielone źdźbła trawy, przebiśniegi, kwitnąca leszczyna, pączki na drzewach i krzewach.

      „Zwiastuny wiosny.” – blok integralny – dzielenie się wiedzą nt. zwiastunów wiosny, odtwarzanie swobodnym ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki.

       „O żabkach w czerwonych czapkach.” – inscenizacja utworu – próby wypowiadania znanych fragmentów utworu z podziałem na role.

       „Każdy ma swoje skarby.” – wprowadzenie litery „W, w” na wyrazie podstawowym „worek” -  zwrócenie uwagi na potrzebę znajomości liter w procesie czytania.

       „Zapraszamy do stołu.” – wprowadzenie litery „G, g” na wyrazie podstawowym „garnek” – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.

        „Waga” – konstruowanie wagi oraz podejmowanie prób ważenia zabawek – bogacenie słownika dzieci, gromadzenie doświadczeń w porównywaniu ciężaru różnych przedmiotów.

        „W sklepie.” – formułowanie reguł stosowanych podczas ważenia, oddzielenie cechy ciężaru od np. wielkości przedmiotów.

       „Mali badacze” – zabawa badawcza – poznanie właściwości podstawowych szkieł optycznych: szkło zwykłe, soczewki (wklęsłe i wypukłe) – kształcenie spostrzegawczości podczas dostrzegania różnic w kształcie nasion przy użyciu różnych szkieł. (6 l.)

        „ Tulipan” – składanie papieru metodą origamii  - dokładne wykonywanie poleceń  nauczyciela , staranne wykonywanie pracy. (5 l)

      „Marzec” – zabawa taneczna – śpiewanie piosenek dziecięcych – rozwijanie słuchu muzycznego oraz płynności w tańcu.

„Bociek.” – zabawa inscenizowana – wyrabianie słuchu muzycznego, określenie nastroju piosenki.

    „Wiosenne kwiaty.” – malowanie na szkle (5 l.), wyklejanie kulkami z bibułki (5 l.),  malowanie metodą natryskową ( 6 l.), piaskowy obrazek (6 l.) – wyrabianie wiary we własne możliwości, rozwijanie sprawności dłoni i palców.

     „Żabki w czerwonych czapkach.” – odtwarzanie w formie plastycznej treści utworu literackiego (5 l.), składanie papieru metodą origami (6 l.).

    Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 14 – doskonalenie umiejętności rzutu woreczkiem do celu, wyrabianie zręczności i zwinności.

     Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - rzutu pt. „Rzuć do mnie.” – wyrabianie pewności rzutów;    - skoku pt. „Rybki w sieci.” – wyrabianie skoczności i zwinności.

 

 

 

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

     Słuchanie utworów literackich:

-          „Szukanie wiosny.” H. Zdzitowieckiej,

-          „Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim.” M. Kownacka

-          List do wiosny.” J. Sztaudynger

-          „O czterech synach mamy pogody.” M. Kownacka

     Układanie bajki o wiośnie – rozwijanie twórczego myślenia.

     Słuchanie muzyki klasycznej „Wiosna” -   Vivaldi.

    „Spacer po niebie z wiosennym obłokiem.” – nabywanie umiejętności odprężania się, rozwijanie wyobraźni, ścisłe wiązanie słowa  i muzyki.

     „Wiosenne rymowanki.” Zabawa w rymy – rozwijanie aktywności werbalnej.

      Zabawa w poezjowanie – wspólne układanie wiersza o wiośnie.

     „Na łące.” Zabawa ortofoniczna – powtarzanie grup spółgłoskowych: tiur –li, kum, rech, rade, kle.

     „Wiosenny bukiet.” – gra planszowa

      Okresowe prowadzenie kalendarza pogody.

      Hodowla kryształków soli i obserwacja przez lupę.

      Rozwiązywanie zagadek o wiośnie – aktywizacja myślenia.

      Wywiad z Wiosną – drama – rozwijanie twórczego myślenia.

      Słuchanie nowin z książki pt. Razem ze słonkiem. M. Kownacka

     Wycieczki  i spacery w poszukiwaniu wiosny.

      Praca z książką „Od A do Z.”

     „Wiosenny konkurs piosenki.”

     Ćwiczenia w czytaniu – próby samodzielnego układania prostych zdań z rozsypanki wyrazowej.

 

LITERATURA:

1.       Zmodyfikowany „Program wychowania w przedszkolu.” Warszawa 1992

2.       Przewodnik metodyczny dla n-la J. Białobrzeskiej „Od A do Z.”

3.       „Kalendarz muzyczny w przedszkolu.” U. Smoczyńska – Nachtman

4.       „Rozśpiewane przedszkole.” j.w.

5.       „Gry i zabawy ruchowe.” R. Trześniowski

6.       „Gry dydaktyczne.” Z. Bogdanowicz

7.       „Razem ze słonkiem.” M. Kownacka

8.       „Dziecięca matematyka.” – program nauczania E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin