WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MARZEC 2001 DLA DZIECI 5 –6 LETNICH
TEMATYKA:
1. GRUDZIADZ MOJE MIASTO.
2. WITAJ WIOSNO
CELE OPERACYJNE:
Dzieci powinny:
- znać nazwę swojego rodzinnego miasta, a także najciekawsze zabytki;
- poprawnie formułować dłuższe wypowiedzi w oparciu o wiadomości zdobyte w trakcie wycieczki;
- znać pierwsze oznaki wiosny: przylot ptaków, kwitnienie pierwszych kwiatów, pączki na drzewach i krzewach itp.;
- rozumieją sens ochrony przyrody;
- odtworzyć swobodnym ruchem, pracą plastyczna, nastroju i charakteru muzyki, której słuchają
- rozpoznać i nazwać kolejne litery: „P,p” „Ł,ł” „W,w” „G,g”;
- układać i rozwiązywać zadania z tekstem;
- skonstruować prostą wagę szalkową, ważyć z zachowaniem kolejnych etapów, rozumieć znaczenia i potrzebę stosowania tej umiejętności w życiu codziennym.
OBSZARY EDUKACYJNE:
1. ZDROWIE I AKTYWNOŚC RUCHOWA
a) rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane i samorzutne.
2. DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO
a) wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:
- społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji regionalnej oraz poznanie dzieł literatury;
- technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów.
b) uświadomienie poczucia przynależności narodowej poprzez dostarczanie wiedzy dotyczącej historii i tradycji lokalnych i narodowych;
c) doskonalenie sprawności poznawczych i kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się poprzez stwarzanie sytuacji aktywizujących procesy poznawcze oraz pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań;
d) rozbudzenie zainteresowania obrazem(ilustracją) i tekstem, kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania;
e) układanie i rozwiązywanie zadań.
3. ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA
a) wspieranie samodzielnych działań dziecka;
b) umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Zwiedzamy zabytki naszego miasta.” – rozbudzenie miłości do rodzinnego miasta, zaznajomienie dzieci z zabytkami m. in. Brama Wodna, Spichrza, Ratusz, Starówka.
„Grudziądz moje miasto.” - rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji – stosowanie poprawnych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy.
„Portrety.” - wprowadzenie litery „P, p” na wyrazie podstawowym „portret” – kojarzenie głoski z odpowiednim symbolem graficznym;
„Moje ulubione zajęcia” – wprowadzenie litery „Ł, ł” na wyrazie podstawowym „łopata” – wyrabianie motywacji do samodzielnego czytania.
„ Razem z misiem układam i rozwiązuję zadania.” - układanie i rozwiązywanie zadań z treścią do obrazka – rozwijanie logicznego myślenia.
„Liczydełka.” - układanie i rozwiązywanie zadań z zastosowaniem liczydełka – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, techniki rachunkowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
„Makieta miasta.” – wykonywanie prac z papieru z wykorzystaniem papieroplastyki – zapoznanie z różnorodną konstrukcją domów, rozmaitością rozwiązań architektonicznych, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
„Album o Grudziądzu.” – praca w zespołach – wypowiadanie się nt. projektowanej i wykonywanej pracy, rozwijanie umiejętności pracy w zespołach.
„Marcowy ranek.” – śpiewanie piosenki dziecięcej nawiązującej do aktualnej tematyki – rozwijanie słuchu i sprawności głosowych.
„Marcowy ranek.” Zabawa rytmiczna – kształtowanie umiejętności odtwarzania rytmu śpiewanej piosenki za pomocą prostych elementów ruchowych (klaskanie, tupanie, podskoki).
Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora.
„Zabytki naszego miasta.” – malowanie na dużych arkuszach (6 l.), wyklejanie ( 5 l.)- kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć i doświadczeń w twórczości plastycznej.
„Kamieniczki Starego Miasta.” – rysowanie akwarelami (6 l.) malowanie na szkle (6 l.), kolorowanie (5 l.).
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 – ćwiczenie równowagi, stanie jednonóż w utrudnionych warunkach, doskonalenie skoczności i zwinności.
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - rzutu pt. „Spróbuj złapać” – wyrabianie pewności rzutu i chwytu; - orientacji pt. „Wiatraczki” – poprawna reakcja na bodźce wzrokowo – słuchowe.
„Ziądzek i Grud.” C. Frankowski – słuchanie legendy o Grudziądzu.
„Nasze piękne miasto.” – rozmowa w oparciu o odbytą wycieczkę z wykorzystaniem widokówek – przybliżenie dzieciom piękna rodzinnego miasta.
„O czym mówię.” – zabawa dydaktyczna – wdrażanie do umiejętności opisywania, uchwycenia charakterystycznych cech obiektów, miejsc związanych z Grudziądzem.
„Poranek z dziecięcą poezją o Grudziądzu.” – słuchanie wierszy napisanych przez starszych kolegów ze Szkoły Podstawowej nr 10 – praca z dzieckiem uzdolnionym – Miłosz, Dominik, Agnieszka.
„Tramwajem po Grudziądzu.” Zabawa zorganizowana – ćw. ortofoniczne – ćw. narządów mowy poprzez powtarzanie zgłosek: dzyń, tit – tit, sss, tratata, plusk.
„Czytanie krótkich tekstów” – rozwijanie procesów myślowych, kształcenie umiejętności płynnego czytania.
Ćwiczenie graficzne – wykorzystanie poznanych znaków graficznych do ozdabiania laurek z okazji Dnia Kobiet.
Praca z książką „Od A do Z”
Gry i zabawy stolikowe.
1.ZDROWIE I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
a) umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce;
b) stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu ekspresji ruchowej.
2.DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO
a) umożliwienie dziecku odkrywanie znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny;
b) tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie komunikatywnej funkcji języka;
c) wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:
- przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;
- technicznej poprze zaobserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów;
- uświadamianie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z porą roku, dokonywanie obserwacji;
d) umożliwianie nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem wyrazów, równoważników i prostych zdań oraz krótkich tekstów;
e)
4. ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA
a) umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań;
„Szukamy wiosny.” – wycieczka do parku – rozmowa połączona z obserwacją – zapoznanie dzieci z pierwszymi oznakami wiosny: zielone źdźbła trawy, przebiśniegi, kwitnąca leszczyna, pączki na drzewach i krzewach.
„Zwiastuny wiosny.” – blok integralny – dzielenie się wiedzą nt. zwiastunów wiosny, odtwarzanie swobodnym ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki.
„O żabkach w czerwonych czapkach.” – inscenizacja utworu – próby wypowiadania znanych fragmentów utworu z podziałem na role.
„Każdy ma swoje skarby.” – wprowadzenie litery „W, w” na wyrazie podstawowym „worek” - zwrócenie uwagi na potrzebę znajomości liter w procesie czytania.
„Zapraszamy do stołu.” – wprowadzenie litery „G, g” na wyrazie podstawowym „garnek” – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.
„Waga” – konstruowanie wagi oraz podejmowanie prób ważenia zabawek – bogacenie słownika dzieci, gromadzenie doświadczeń w porównywaniu ciężaru różnych przedmiotów.
„W sklepie.” – formułowanie reguł stosowanych podczas ważenia, oddzielenie cechy ciężaru od np. wielkości przedmiotów.
„Mali badacze” – zabawa badawcza – poznanie właściwości podstawowych szkieł optycznych: szkło zwykłe, soczewki (wklęsłe i wypukłe) – kształcenie spostrzegawczości podczas dostrzegania różnic w kształcie nasion przy użyciu różnych szkieł. (6 l.)
„ Tulipan” – składanie papieru metodą origamii - dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela , staranne wykonywanie pracy. (5 l)
„Marzec” – zabawa taneczna – śpiewanie piosenek dziecięcych – rozwijanie słuchu muzycznego oraz płynności w tańcu.
„Bociek.” – zabawa inscenizowana – wyrabianie słuchu muzycznego, określenie nastroju piosenki.
„Wiosenne kwiaty.” – malowanie na szkle (5 l.), wyklejanie kulkami z bibułki (5 l.), malowanie metodą natryskową ( 6 l.), piaskowy obrazek (6 l.) – wyrabianie wiary we własne możliwości, rozwijanie sprawności dłoni i palców.
„Żabki w czerwonych czapkach.” – odtwarzanie w formie plastycznej treści utworu literackiego (5 l.), składanie papieru metodą origami (6 l.).
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 14 – doskonalenie umiejętności rzutu woreczkiem do celu, wyrabianie zręczności i zwinności.
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - rzutu pt. „Rzuć do mnie.” – wyrabianie pewności rzutów; - skoku pt. „Rybki w sieci.” – wyrabianie skoczności i zwinności.
I i III CZĘŚĆ DNIA:
Słuchanie utworów literackich:
- „Szukanie wiosny.” H. Zdzitowieckiej,
- „Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim.” M. Kownacka
- List do wiosny.” J. Sztaudynger
- „O czterech synach mamy pogody.” M. Kownacka
Układanie bajki o wiośnie – rozwijanie twórczego myślenia.
Słuchanie muzyki klasycznej „Wiosna” - Vivaldi.
„Spacer po niebie z wiosennym obłokiem.” – nabywanie umiejętności odprężania się, rozwijanie wyobraźni, ścisłe wiązanie słowa i muzyki.
„Wiosenne rymowanki.” Zabawa w rymy – rozwijanie aktywności werbalnej.
Zabawa w poezjowanie – wspólne układanie wiersza o wiośnie.
„Na łące.” Zabawa ortofoniczna – powtarzanie grup spółgłoskowych: tiur –li, kum, rech, rade, kle.
„Wiosenny bukiet.” – gra planszowa
Okresowe prowadzenie kalendarza pogody.
Hodowla kryształków soli i obserwacja przez lupę.
Rozwiązywanie zagadek o wiośnie – aktywizacja myślenia.
Wywiad z Wiosną – drama – rozwijanie twórczego myślenia.
Słuchanie nowin z książki pt. Razem ze słonkiem. M. Kownacka
Wycieczki i spacery w poszukiwaniu wiosny.
Praca z książką „Od A do Z.”
„Wiosenny konkurs piosenki.”
Ćwiczenia w czytaniu – próby samodzielnego układania prostych zdań z rozsypanki wyrazowej.
LITERATURA:
1. Zmodyfikowany „Program wychowania w przedszkolu.” Warszawa 1992
2. Przewodnik metodyczny dla n-la J. Białobrzeskiej „Od A do Z.”
3. „Kalendarz muzyczny w przedszkolu.” U. Smoczyńska – Nachtman
4. „Rozśpiewane przedszkole.” j.w.
5. „Gry i zabawy ruchowe.” R. Trześniowski
6. „Gry dydaktyczne.” Z. Bogdanowicz
7. „Razem ze słonkiem.” M. Kownacka
8. „Dziecięca matematyka.” – program nauczania E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska
...
dyrektor-1