Praca korekcyjno – kompensacyjna
dzieci 6- letnie
miesiąc Marzec
Usprawnianie orientacji przestrzennej , schemacie własnego ciała, kształtowanie lateralizacji
Rodzaje ćwiczeń:
Ø określanie położenia poszczególnych przedmiotów w przestrzeni, na obrazku;
Ø rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu (np. dorysuj pod oknem ławkę, obok drzewa dorysuj krzew, dorysuj dym z komina, nad drzewami dorysuj chmurkę, dorysuj
kamyki na drodze, pod drzewem dorysuj grzyba, pomiędzy lalkami dorysuj piłkę, włosy lalki z lewej strony pomaluj na żółto, a z prawej strony na czarno, obok lalki, która prawą rękę trzyma w górze;
Ø udzielanie słownej odpowiedzi na pytania (np. gdzie leżą klucze?, w którym rogu namalowano słońce?, co znajduje się pod krzesłem?, gdzie leży pies?, obok czego stoi krzesło? ;
Ø utrwalanie rozróżniania stron ciała (np. pokaż prawą rękę, lewą nogę, prawe oko, itp., podnieś lewą nogę, schowaj piłkę do prawej kieszeni, itp., co masz w lewej ręce, narysuj kreskę z prawej strony kartki, itp., skacz na prawej nodze, chwyć się za prawe ucho lewą ręką, podrap się w nos prawą ręką,
Ø śledzenie przedmiotu wzrokiem – przedmiot przesuwa nauczyciel od lewej do praw
Usprawnianie analizatora kinestetyczno –ruchowego(motoryka)
Ø kreślenie ręką dużych liter w powietrzu;
Ø pisanie liter na tablicy kredowej;
Ø pisanie liter za pomocą szablonu;
Ø odwodzenie wzoru liter w zeszycie;
Ø rysowanie wzorów po śladzie kropkowym;
Ø kreskowanie - wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych z zachowaniem kierunku – od lewej do prawej i od góry do dołu.
Usprawnianie analizy i syntezy słuchowo- wzrokowej
Ø całościowe czytanie sylab, wyrazów;
Ø wyszukiwanie wyrazów z podana przez nauczyciela literą;
Ø lepienie z plasteliny poznanych głosek;
Ø wyszukiwanie znaków litero podobnych nie pasujących do pozostałych;
Ø składanie danej litery z części (puzzle);
Ø uzupełnianie brakujących liter w wyrazach;
Ø tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby ;
Ø sylabowa sztafeta – tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową poprzedniego wyrazu;
Ø rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie;
Ø dobieranie par obrazków (wyrazów) według pierwszej głoski ;
Ø tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski;
Usprawnianie myślenia i mowy powiązanej
Ø opowiadanie treści historyjek obrazkowych;
Ø rozumienie treści pojęć ogólnych na podstawie segregowania obrazków odpowiednich do podanej sytuacji;
Ø rozumienie znaczeń przeciwstawnych ;
Ø zabawa w teatr;
Ø opowiadanie wysłuchanej bajki;
kebaz