BHP Heniek Lisiecki.doc

(45 KB) Pobierz
ogn

 

 

 

 

 

 

PRZEDMIOT:

                          BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY.

 

 

 

TEMAT:

         SYSTEM NADZORU I KONTROLI NAD WARUNKAMI

         BHP W KOMENDZIE POWIATOWEJ PAŃSTWOWEJ

            STRAŻY POŻARNEJ W KAMIENIU POMORSKIM.

 

 

 

 

 

 

 

Wykładowca:

                       mł. asp. B. BĄKOWSKI

 

 

 

POZNAŃ 1999

 

 

     Obowiązujące przepisy oraz oparty na nich system zarządzania bezpieczeństwem i higieną służby i pracy, wprowadzony do stosowania 24 listopada 1992 roku (BHP-1/3/26/92) jako „ Organizacja BHP Państwowej Straży Pożarnej”, zapewniają skuteczność realizacji poszczególnych zadań w dziedzinie profilaktyki, gdyż uwzględniając realia każdej jednostki, zawierają również elementy wspólne dla całej służby, niezbędne jednostce wyższego szczebla do dokonywania w jej obszarze działania ocen i kształcenia kierunków polityki bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.

     Wiele wprowadzonych wcześniej zasad uzyskało z czasem rangę przepisów prawnych, jak np. realizacja obowiązków przełożonego jednostki przez merytoryczne w danym zakresie komórki organizacyjne, kontrola sprzętu pożarniczego, ratowniczego i ochronnego w użytkowaniu czy prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego z zakresu bezpieczeństwa i higieny przez fachowców mających praktyczną wiedzę w dziedzinie objętej programem szkolenia.

     Zgodnie z art. 207 § 1 Kodeksu pracy, w związku z § 1 ust. 3 i 4 rozporządzenia MSWiA z dnia 17 listopada 1997 r. przełożony jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w jednostce.

     W przypadku mojej macierzystej jednostki jaką jest Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kamieniu Pomorskim za całokształt zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną służby i pracy  bezpośrednio odpowiada Komendant Powiatowy PSP.

 

Do jego obowiązków należy:

1.     ponoszenie odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa, higieny służby i pracy w jednostce,

2.     obowiązany jest chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności jest obowiązany,

·        organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,

·        zapewniać przestrzeganie w jednostce przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,

·        zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,

·        znać, w zakresie niezbędnym do wykonywanie ciążących na nim obowiązków, przepisy o ochronie pracy w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

     Organem doradczym i kontrolnym Komendanta w zakresie bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy jest strażak pełniący służbę na stanowisku do spraw bhp (posiada aspiranckie wykształcenie pożarnicze i 3-letni staż zawodowy) i zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym KP PSP w Kamieniu Pom. wchodzi w skład sekcji operacyjno - szkoleniowej.

 

     Do jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy należy:

1.     opracowanie i przedstawienie Komendantowi analizy stanu bhp w roku poprzednim i zbiorczą statystykę wypadków (w terminie do 7.01 zgodnie z terminarzem BHP),

2.     przeprowadzenie kontroli warunków bhp oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp na wszystkich stanowiskach pracy (w terminie do 31.01 zgodnie z terminarzem BHP),

3.     przedstawienie komendantowi analizę stanu bhp w roku poprzednim, wypadkowości w IV kwartale ubiegłego roku (w terminie do 15.02 zgodnie z terminarzem BHP),

4.     przesyłanie do KW PSP w Szczecinie statystyki wypadków oraz rejestr zagrożeń zawodowych (w terminie do 5.04 zgodnie z terminarzem BHP),

5.     przesyłanie do KW PSP w Szczecinie zatwierdzoną przez Komendanta Miejskiego kopię protokołu z przeglądu Warunków Pracy (w terminie do 30.04 zgodnie z terminarzem BHP),

6.     analizowanie wyników przeprowadzonego Przeglądu Warunków Pracy oraz przedstawioną przez komisję bhp informację o wypadkach zaistniałych w I kwartale i, wraz z wnioskami dla poprawy stanu bhp przedstawia Komendantowi Miejskiemu (w terminie do 31.05 zgodnie z terminarzem BHP),

7.     przeprowadzanie kontroli sprawdzającej wykonanie zarządzeń przypadkowych,

8.     przesyłanie do KW PSP kopii statystyki wypadków oraz Rejestr zagrożeń zawodowych za II kwartał (w terminie do 5.07 zgodnie z terminarzem BHP),

9.     wraz z komisją bhp opiniuje propozycje zadań dla poprawy warunków bhp do „ Planu Modernizacji i Rozwoju „ komendy na rok następny oraz analizuje informację o wypadkach zaistniałych w II kwartale i przedstawia ją komendantowi (w terminie do 30.09 zgodnie z terminarzem BHP),

10. przesyła do KW PSP w Szczecinie kopie statystyki wypadków oraz Rejestru zagrożeń zawodowych za III kwartał  (w terminie do 5.10 zgodnie z terminarzem BHP),

11. analizowanie stan wypadkowości w komendzie i jednostkach, wraz z wnioskiem dla poprawy w tym zakresie przedstawia je Komendantowi (w terminie do 30.11 zgodnie z terminarzem BHP),

12. wraz z komisją BHP  opracowuje i przekazuje komórce ds. szkolenia pytania z zakresu BHP dla przeprowadzenia sprawdzianu wiedzy, kończącego rok szkoleniowy doskonalenia zawodowego w jednostce (w terminie do 10.12 zgodnie z terminarzem BHP),

13. opracowuje tematy z zakresu BHP, które po zatwierdzeniu przez komendanta przekazuje komórce szkoleniowej do realizacji w programie kolejnego roku doskonalenia zawodowego (w terminie do 15.12 zgodnie z terminarzem BHP),

14. niezwłocznie powiadamia komendanta o wypadkach zaistniałych w służbie lub przy pracy, prowadzi postępowanie przypadkowe

15. prowadzi wykaz badań lekarskich strażaków i pracowników, terminowo kieruje ich na okresowe i kontrolne badania lekarskie oraz przechowuje karty kontrolne tych badań.

 

     Organem doradczym i opiniodawczym Komendanta w dziedzinie bezpieczeństwa, ergonomii i higieny jest komisja BHP, którą powołuje on w następującym składzie:

·        przewodniczący – zastępca komendanta,

·        wiceprzewodniczący- pracownik służby bhp,

·        członkowie – pracownik służby technicznej i kwatermistrzowskiej.

 

Do zadań tej komisji należy:

·        analizowanie występujących w służbie zagrożeń i uciążliwości

·        analizowanie efektywności kształcenia i doskonalenia zawodowego,

·        analizowanie i opiniowanie wniosków z zakresu organizacji służby i pracy, szkolenia, prowadzenie działań ratowniczych, odzieży, sprzętu ochronnego, unowocześniania sprzętu i wyposażenia technicznego, propozycji zakupu sprzętu pożarniczego,

·        przedstawienie propozycji zadań dla poprawy warunków bhp w ramach planów modernizacji i rozwoju jednostki,

·        opiniowanie podejmowanych przez jednostkę środków zapobiegających wypadkom i chorobą zawodowym,

·        przedstawienie komendantów wniosków dotyczących bieżącej poprawy warunków bhp,

·        dokonywanie okresowych ocen stanu bhp,

·        przeprowadzenie w okresie od 1 marca do 15 kwietnia każdego roku Przeglądu Warunków Pracy,

·        współdziałanie z komendantem w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

 

    Aby przeprowadzić Przegląd Warunków Pracy w Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej Komendant powołuje dwie podkomisje:

 

1.     Podkomisja w JRG - Międzyzdroje:

·        przewodniczący – d-ca JRG,

·        członek – d-ca zmiany I,

·        członek – d-ca zastępu II,

·        członek – d-ca zastępu III,

·        członek – kwatermistrz.

 

2.     Podkomisja w JRG - Kamień Pom.:

·        przewodniczący – d-ca JRG,

·        członek – d-ca zmiany I,

·        członek – d-ca zmiany II,

·        członek – d-ca zmiany III,

·        członek – pracownik prowadzący sprawy BHP.

 

     Ponadto przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem każdego pracownika, który powinien:

·        znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,

·        wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

·        dbać o należyty stan maszyn, urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,

·        stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z ich przeznaczeniem,

·        poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleceniom badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,

·        niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w jednostce wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

·        współdziałać z komendantem i przełożonymi w wypełnieniu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

     Natomiast do obowiązków przełożonego (podoficer, aspirant, oficer, przełożony komórki organizacyjnej, inny przełożony mający podwładnych) należą:

·        organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

·        dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,

·        organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska służby i pracy,

·        dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,

·        egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

·        zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.

 

     System nadzoru i kontroli nad sprawami bezpieczeństwa i higieną służby i pracy w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kamieniu Pomorskim jest opracowany na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 24, poz. 141 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie przepisów obowiązujących w resorcie spraw wewnętrznych i regulaminem organizacyjnym komendy.

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin