6.pdf

(56 KB) Pobierz
6.indd
6. Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu
Czystość karoserii i wnętrza
6 - 2
Zabezpieczenie przed korozją
6 - 4
Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu 6-1
215958379.001.png
CZYSTOŚĆ KAROSERII
I WNĘTRZA
Kiedy stwierdzisz grubą warstwę kurzu lub
błota.
materiałów. Zwłaszcza delikatnie, po
obfitym namoczeniu należy usuwać
twarde lub trudnousuwalne drobiny.
Możliwość uszkodzenia lub pory-
sowanie powłoki lakierniczej jest
wówczas największa.
Po umyciu samochód należy spłukać obficie
czystą wodą.
Miejsca spawów, przetłoczenia i kształtki drzwi
oraz innych otworów są szczególnie podatne
na osadzanie się soli i jej wzmożone działanie.
Należy je myć regularnie, szczególnie dokład-
nie oraz dbać o przelotowość otworów od-
pływowych w dolnych krawędzich drzwi.
Spód samochodu i wnęki kół należy myć silnym
strumieniem wody aby wypłukać brud i sól.
Plam przy wysychaniu unikniemy wycierając
powierzchnię nadwozia wilgotną irchą.
Kiedy to tylko możliwe parkuj samochód w po-
mieszczeniach zamkniętych, czy choćby zada-
szonych (garażach, wiatach, itp.). Parkując na
powietrzu, pozostawiaj samochód w zacienio-
nych miejscach lub przykrywaj go pokrowcem.
Uważaj, aby podczas zakładania czy
zdejmowania pokrowca nie porysować
powierzchni lakierowanej nadwozia.
W celu zapewnienia należytego wyglądu ze-
wnętrznego Twojego samochodu niezbędne
jest stosowanie poniższych zasad dbałości.
Dla ochrony powierzchni lakierowanych nale-
ży myć samochód najszybciej jak tylko jest to
możliwe w następujących przypadkach:
Mycie
Brud z nadwozia zmywać gąbką z dużą ilo-
ścią wody. Myć starannie roztworem czystej,
lekko ciepłej wody (nie gorącej) z szampo-
nem samochodowym.
OSTRZEŻENIE
Nie wolno stosować zwykłego my-
dła, silnych detergentów, benzyny
lub rozpuszczalników.
Woskowanie
Regularne woskowanie powierzchni lakiero-
wanej nadwozia chroni ją przed wpływami at-
mosferycznymi oraz poprawia wygląd karose-
rii. Po nawoskowaniu zaleca się polerowanie
dla równomiernego rozprowadzenia wosku
i nadania połysku.
W doborze optymalnego produktu pomocy
udzieli Twój Dealer NISSAN.
Po opadach atmosferycznych, aby zapo-
biec ewentualnym skutkom tzw. kwaśnych
deszczy.
Nie należy myć samochodu pod
bezpośrednim słońcem lub kiedy
nadwozie jest gorące. Na powłoce
lakierniczej tworzyć się będą plamy.
Do mycia i usuwania plam nie nale-
ży stosować twardych czy szorstkich
Po jeździe po piaszczystych drogach.
Kiedy na nadwoziu stwierdzisz sadzę, pta-
sie odchody, soki z drzew, insekty, twarde
drobiny, itp.
6-2 Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu
215958379.002.png
Woskować można nadwozie jedynie do-
kładnie umyte i starannie wysuszone.
Podwozie
Użytkując samochodód w zimie po drogach
gdzie stosowana jest sól do rozpuszczania
lodu i śniegu, należy podwozie poddawać re-
gularnemu myciu. Błoto z dużą zawartością
soli powoduje i przyspiesza korozję elemen-
tów podwozia i zawieszenia.
Przed nadejściem zimy i ponownie na wiosnę
należy sprawdzić zabezpieczenie antykoro-
zyjne i ewentualnie uzupełnić ubytki.
Mycie aluminiowych obręczy kół
Mycie, zwłaszcza w zimie, należy przeprowa-
dzać regularnie. Nieusunięta sól może spo-
wodować odbarwienia i zmatowienie stopu
aluminium.
Przestrzegaj instrukcji producenta środka
woskowego.
Nie używaj środków zawierających drobiny
ścierne czy polerujące, mogące zniszczyć
powłokę lakierniczą.
Elementy chromowane
Elementy te należy czyścić regularnie specjal-
nym preparatem do powłok chromowanych.
UWAGA
Częste mycie w myjniach automatycz-
nych, stosowanie niewłaściwych tarcz lub
past polerskich może spowodować trwałe
zmatowienie lub pozostawić nieusuwal-
ne rysy i ślady w zewnętrznej powłoce
lakieru.
Mycie szyb
Do mycia i czyszczenia szyb należy używać
miękkiej szmatki i płynu do mycia szyb.
Jest zjawiskiem normalnym, że na powierz-
chni szyby samochodu parkującego na słoń-
cu pojawia się po pewnym czasie powłoka
brudu, która daje się łatwo usunąć przy
pomocy płynu do mycia szyb oraz miękkiej
szmatki.
Czyszczenie wnętrza
Od czasu do czasu należy wnętrze wyczyścić
odkurzaczem i miękką szczotką. Elementy
z tworzyw należy przetrzeć miękką szczotką
zwilżoną łagodnym roztworem mydła, a nas-
tępnie wytrzeć do sucha. Przed użyciem środ-
ków do czyszczenia i konserwacji obić foteli
należy dokładnie zapoznać się z instrukcją ich
producenta. Niektóre z nich mogą plamić lub
odbarwiać obicia.
UWAGA
Do czarnych zderzaków z tworzywa sztucz-
nego (uretanu lub polipropylenu) stosuj czar-
ny wosk lub czarną pastę do obuwia.
Usuwanie plam
Plamy ze smoły, olejów, resztki zaschniętych
owadów oraz opady z drzew, pyłów przemy-
słowych itp., należy usuwać jak najprędzej.
Odpowiednie preparaty są dostępne u Dea-
lera NISSAN’a lub w sklepach z akcesoriami
samochodowymi.
UWAGA
Do czyszczenia wewnętrznych powierzch-
ni szyb nie wolno stosować ostro zakoń-
czonych narzędzi, substancji o działaniu
ciernym oraz środków na bazie chloru.
Mogą one uszkodzić przewody elektrycz-
ne lub elementy grzejne szyb tylnych.
Do czyszczenia tapicerki i obić nigdy
nie wolno używać benzyny i rozpusz-
czalników oraz środków niezaleca-
nych przez producentów.
Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu 6-3
ZABEZPIECZENIE PRZED
KOROZJĄ
Skórzane obicia powinny być regular-
nie pastowane specjalnymi pastami
woskowymi. Nie używaj do tego wo-
sku do nadwozia.
W przypadku znacznego zabrudzenia moż-
na skorzystać z miękkiej ściereczki zwilżo-
nej w roztworze neutralnego mydła.
Czynniki powodujące korozję to:
Odkładanie się zanieczyszczeń utrzymu-
jących wilgoć na elementach nadwozia
i w różnorodnych zagłębieniach karoserii
i podwozia.
Do czyszczenia monitora i pulpitu nigdy
nie wolno stosować twardej szmatki,
alkoholi, benzyny, rozpuszczalników czy
papierowych chusteczek nasączonych
środkami chemicznymi. Mogą one po-
rysować lub spowodować uszkodzenia
ekranu i panela.
Pasy bezpieczeństwa
Taśmy pasów można czyścić przecierając je
gąbką zwilżoną w łagodnym roztworze mydła.
Przed ponownym użyciem taśmy powinny do-
kładnie wyschnąć. Suszenie przeprowadzać
jedynie w pozycji rozciągniętej.
Nie wolno NIGDY stosować rozpuszczalni-
ków chemicznych ponieważ mogą one po-
ważnie osłabić strukturę taśmy.
Uszkodzenia powierzchni lakierniczych
i ochronnych spowodowane uderzeniami
kamieni i żwiru oraz przez drobne stłuczki.
Wpływ otoczenia na proces korozji
Wilgoć
Nie wolno polewać ekranu i pulpitu żad-
ną cieczą (jak woda, płyny czyszczące).
Bezpośredni kontakt z płynem spowoduje
uszkodzenie tych elementów.
Gromadzenie się brudu i wody (wilgoci) we-
wnątrz pojazdu przyśpiesza proces korodo-
wania. Wilgotne dywaniki podłogowe nigdy
nie wyschną całkowicie wewnątrz samocho-
du. Dlatego też należy je okresowo czyścić
i dokładnie suszyć na zewnątrz pojazdu.
Maty i dywaniki podłogowe
Stosowanie oryginalnych mat i dywaników
ułatwi czyszczenie wnętrza i przedłuży trwa-
łość obić. Należy stosować wyłącznie dywa-
niki odpowiednie do typu pojazdu i dbać o ich
prawidłowe ułożenie na podłodze. Dywaniki
powinny być regularnie czyszczone i wymie-
niane w przypadku zużycia.
Wilgotność powietrza
Procesy korozyjne postępują zdecydowanie
szybciej na obszarach o zwiększonej wilgot-
ności powietrza, a zwłaszcza przy tempera-
turach bliskich zera oraz tam gdzie jest duże
zanieczyszczenie powietrza i do utrzymania
odpowiedniego stanu nawierzchni dróg sto-
suje się sól.
Ekran monitora, pulpit sterowania
Do czyszczenia ekranu (po jego wyłącze-
niu) stosować wyłącznie suchą, miękką
sciereczkę.
6-4 Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu
Temperatura
Wzrost temperatury przyśpiesza korozję ele-
mentów źle wentylowanych.
UWAGA
Nie wolno dopuszczać do kontaktu
wody i innych płynów z elementami
elektronicznymi we wnętrzu pojazdu.
Zanieczyszczenie powietrza
Zanieczyszczenia przemysłowe, obecność
soli w powietrzu na terenach nadmorskich
i sól na nawierzchniach dróg przyśpieszają
korozję. Sól do posypywania dróg szkodzi
również powierzchniom lakierowanym.
Do usuwania brudu z wnętrza NIGDY
nie wolno stosować bezpośredniego
strumienia wody z węża. Należy to
przeprowadzać przy użyciu odkurza-
cza lub szczotki.
Ochrona pojazdu przed korozją
Środki chemiczne stosowane do rozmrażania
nawierzchni są zwłaszcza agresywne korozyj-
nie. Przyśpieszają korozję i niszczą zwłaszcza
elementy podwozia takie jak: układ wydecho-
wy, przewody paliwowe i hamulcowe, płytę
podłogową czy błotniki.
UWAGA
Możliwie często myć i woskować nadwo-
zie.
Kontrolować każdorazowo podczas mycia
stan powierzchni lakierniczej. Wszelkie
zauważone uszkodzenia natychmiast
usuwać.
W okresie zimowym podwozie musi być
w miarę regularnie i dokładnie myte.
Utrzymywać drożność wszystkich otworów
odpływowych.
Na niektórych obszarach może być zalecone
przeprowadzenie dodatkowego zabezpiecze-
nia antykorozyjnego. Szczególowych informa-
cji udzieli lokalny dealer NISSAN.
Sprawdzać czy na podwoziu nie gromadzi
się brud i sól; myć regularnie podwozie.
Pielęgnacja nadwozia i wnętrza pojazdu 6-5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin