Awans zawodowy katechety – pomoce praktyczne
W celu przypomnienia i zachęcenia katechetów do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia swego warsztatu, zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego zamieszczamy poniżej szereg informacji z wybranych zagadnień.
I. PROCEDURA AWANSU.
Katecheta stażysta:
· zatrudnienie w szkole
· przydzielenie opiekuna
· opracowanie planu rozwoju zawodowego
· zatwierdzenie planu przez dyrektora
· realizacja planu rozwoju zawodowego
· sprawozdanie z realizacji planu
· opinia rady rodziców
· projekt oceny dorobku zawodowego sporządzony przez opiekuna stażu
· ocena dyrektora (odwołanie się lub wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej)
· wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
· rozmowa kwalifikacyjna
· akceptacja komisji kwalifikacyjnej (wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku akceptacji)
· nadanie przez dyrektora szkoły stopnia nauczyciela kontraktowego (odwołanie do organu prowadzącego szkołę)
Katecheta kontraktowy:
· wniosek do dyrektora o rozpoczęcie stażu
· rozpoczęcie stażu
· wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego
· egzamin przed komisją egzaminacyjną (wniosek o dodatkowy staż w przypadku niezdanego egzaminu)
· nadanie przez organ prowadzący szkołę stopnia nauczyciela mianowanego (odwołanie do organu nadzoru pedagogicznego)
Katecheta mianowany:
· złożenie wniosku o staż
· samodzielne opracowanie planu rozwoju zawodowego
· ocena dyrektora szkoły (odwołanie się lub wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej)
· wniosek o rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego
· analiza i ocena dokumentacji podczas posiedzenia komisji kwalifikacyjnej
· akceptacja komisji kwalifikacyjnej (wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku akceptacji komisji)
· nadanie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny stopnia nauczyciela dyplomowanego (odwołanie do MEN)
II. OPIEKUN STAŻU.
Procedura opieki nad stażystą:
· przydzielenie opiekuna stażu
· poznanie katechety stażysty
· pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego
· pomoc w realizacji planu
· zapoznanie stażysty ze szkołą
· zapoznanie stażysty z dokumentacją i przepisami
· prezentacja własnych zajęć
· obserwacja i wspólna analiza zajęć stażysty
· pomoc w doskonaleniu zawodowym
· opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego
· uczestnictwo w pracach komisji kwalifikacyjnej
· podsumowanie przebiegu stażu
III. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO.
Przed opracowaniem planu rozwoju zawodowego należałoby się zapoznać z kierunkami rozwoju, które są zamieszczone w Biuletynie Duszpasterskim nr 10/2001 str. 64 – 66.
Obowiązek opracowania indywidualnego planu rozwoju zawodowego wynika z Karty Nauczyciela, natomiast szczegółowe ustalenia zawarte są w rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Przedstawione projekty planu zawodowego, wykonane w formie tabeli, zawierają najczęściej następujące kolumny:
· kierunki rozwoju
· zadania
· formy realizacji
· termin
· sposób dokumentowania
W rozszerzonych tabelach znajdujemy jeszcze inne kolumny, np.:
· osoby wspierające (wydaje się to konieczne w wypadku stażystów i katechetów kontraktowych)
· uwagi, korekty, wnioski
· W najbardziej skromnym, co nie oznacza złym, ujęciu pojawiają się w tabeli trzy kolumny:
· działania podjęte dla realizacji wymagań umożliwiających uzyskanie stopnia awansu zawodowego
· termin realizacji
· potwierdzenie realizacji określonego działania
Bardzo ważną także sprawą przed wykonaniem planu rozwoju zawodowego jest zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi lub kwalifikacyjnymi określonymi w rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r., których spełnienie umożliwia uzyskanie stopnia awansu zawodowego.
Zadania zawarte w planie rozwoju winny współgrać z wymaganiami rozporządzenia stawianymi katechecie.
IV. WZORY PISM.
Katecheci kontraktowi i mianowani rozpoczynają staż 1 września. Wniosek o rozpoczęcie stażu winni złożyć do końca sierpnia. stażyści natomiast rozpoczynają staż z dniem nawiązania stosunku pracy.
Podajemy propozycje wybranych wzorów pism:
V. KOMISJE.
Rodzaje komisji:
· komisja kwalifikacyjna dla nauczycieli stażystów (powołuje dyrektor szkoły)
· komisja egzaminacyjna dla nauczycieli kontraktowych (powołuje organ prowadzący szkołę)
· komisja kwalifikacyjna dla nauczycieli mianowanych (powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny)
Procedura pracy komisji:
o
o komisje działają w dwóch terminach (styczeń, luty oraz czerwiec, lipiec)
o wnioski są rozpatrywane w kolejności wpływu zgłoszeń
o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne powinno być podjęte i zakończone w tym samym roku szkolnym, jeżeli wnioski wraz z dokumentacją zostały złożone przed 30 czerwca
o komisje rozpoczynają swoją pracę od analizy formalnej dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem
o jeżeli wniosek i dokumentacja nie spełniają wymagań formalnych, komisja zwraca wniosek z dokumentacją, określając termin uzupełnienia braków
o przewodniczący komisji na co najmniej 14 dni przed posiedzeniem komisji powiadamia stażystę i katechetę kontraktowego o terminie i miejscu przeprowadzenia odpowiednio rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu
o komisje podejmują rozstrzygnięcia w obecności co najmniej w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków
o każdy z członków komisji ocenia spełnienie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego według skali od 0 do 10
o katecheta otrzymuje odpowiednio akceptacje komisji kwalifikacyjnej lub zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną, gdy uzyska 2/3 możliwych do uzyskania punktów
o z przebiegu pracy komisji sporządzany jest protokół zawierający uzyskaną przez katechetę punktację wraz z jej uzasadnieniem
o komisja wydaje katechecie zaświadczenie o uzyskaniu akceptacji komisji bądź o zdaniu egzaminu
VI. LISTA WYBRANYCH AKTÓW PRAWNYCH.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 – jednolity tekst; ustawa z 7 września 1991 r. – system oświaty.
Dz. U. z 1998 r. nr 117, poz. 759, art. 2–5; ustawa z 25 lipca 1998 r. – zmiana ustawy o systemie oświaty.
Dz. U. z 1999 r. nr 12, poz. 96; ustawa z 8 stycznia 1999 r. – przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.
Dz. U. z 1999 r. nr 41, poz. 413; rozporządzenie z 19 kwietnia 1999 r. – zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Dz. U....
Ecce_Ego