Awans zawodowy katechety.doc

(285 KB) Pobierz
Awans zawodowy katechety – pomoce praktyczne

Awans zawodowy katechety – pomoce praktyczne

W celu przypomnienia i zachęcenia katechetów do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia swego warsztatu, zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego zamieszczamy poniżej szereg informacji z wybranych zagadnień.

 

I. PROCEDURA AWANSU.

Katecheta stażysta:

·         zatrudnienie w szkole

·         przydzielenie opiekuna

·         opracowanie planu rozwoju zawodowego

·         zatwierdzenie planu przez dyrektora

·         realizacja planu rozwoju zawodowego

·         sprawozdanie z realizacji planu

·         opinia rady rodziców

·         projekt oceny dorobku zawodowego sporządzony przez opiekuna stażu

·         ocena dyrektora (odwołanie się lub wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej)

·         wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego

·         rozmowa kwalifikacyjna

·         akceptacja komisji kwalifikacyjnej (wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku akceptacji)

·         nadanie przez dyrektora szkoły stopnia nauczyciela kontraktowego (odwołanie do organu prowadzącego szkołę)

Katecheta kontraktowy:

·         wniosek do dyrektora o rozpoczęcie stażu

·         rozpoczęcie stażu

·         przydzielenie opiekuna

·         opracowanie planu rozwoju zawodowego

·         zatwierdzenie planu przez dyrektora

·         realizacja planu rozwoju zawodowego

·         sprawozdanie z realizacji planu

·         opinia rady rodziców

·         projekt oceny dorobku zawodowego sporządzony przez opiekuna stażu

·         ocena dyrektora (odwołanie się lub wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej)

·         wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego

·         egzamin przed komisją egzaminacyjną (wniosek o dodatkowy staż w przypadku niezdanego egzaminu)

·         nadanie przez organ prowadzący szkołę stopnia nauczyciela mianowanego (odwołanie do organu nadzoru pedagogicznego)

Katecheta mianowany:

·         złożenie wniosku o staż

·         rozpoczęcie stażu

·         samodzielne opracowanie planu rozwoju zawodowego

·         zatwierdzenie planu przez dyrektora

·         realizacja planu rozwoju zawodowego

·         sprawozdanie z realizacji planu

·         opinia rady rodziców

·         ocena dyrektora szkoły (odwołanie się lub wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej)

·         wniosek o rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego

·         analiza i ocena dokumentacji podczas posiedzenia komisji kwalifikacyjnej

·         akceptacja komisji kwalifikacyjnej (wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku akceptacji komisji)

·         nadanie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny stopnia nauczyciela dyplomowanego (odwołanie do MEN)

 

II. OPIEKUN STAŻU.

Procedura opieki nad stażystą:

·         przydzielenie opiekuna stażu

·         poznanie katechety stażysty

·         pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego

·         pomoc w realizacji planu

·         zapoznanie stażysty ze szkołą

·         zapoznanie stażysty z dokumentacją i przepisami

·         prezentacja własnych zajęć

·         obserwacja i wspólna analiza zajęć stażysty

·         pomoc w doskonaleniu zawodowym

·         opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego

·         uczestnictwo w pracach komisji kwalifikacyjnej

·         podsumowanie przebiegu stażu

 

III. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO.

Przed opracowaniem planu rozwoju zawodowego należałoby się zapoznać z kierunkami rozwoju, które są zamieszczone w Biuletynie Duszpasterskim nr 10/2001 str. 64 – 66.

Obowiązek opracowania indywidualnego planu rozwoju zawodowego wynika z Karty Nauczyciela, natomiast szczegółowe ustalenia zawarte są w rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Przedstawione projekty planu zawodowego, wykonane w formie tabeli, zawierają najczęściej następujące kolumny:

·         kierunki rozwoju

·         zadania

·         formy realizacji

·         termin

·         sposób dokumentowania

W rozszerzonych tabelach znajdujemy jeszcze inne kolumny, np.:

·         osoby wspierające (wydaje się to konieczne w wypadku stażystów i katechetów kontraktowych)

·         uwagi, korekty, wnioski

·         W najbardziej skromnym, co nie oznacza złym, ujęciu pojawiają się w tabeli trzy kolumny:

·         działania podjęte dla realizacji wymagań umożliwiających uzyskanie stopnia awansu zawodowego

·         termin realizacji

·         potwierdzenie realizacji określonego działania

Bardzo ważną także sprawą przed wykonaniem planu rozwoju zawodowego jest zapoznanie się z wymaganiami egzaminacyjnymi lub kwalifikacyjnymi określonymi w rozporządzeniu MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r., których spełnienie umożliwia uzyskanie stopnia awansu zawodowego.

Zadania zawarte w planie rozwoju winny współgrać z wymaganiami rozporządzenia stawianymi katechecie.

 

IV. WZORY PISM.

Katecheci kontraktowi i mianowani rozpoczynają staż 1 września. Wniosek o rozpoczęcie stażu winni złożyć do końca sierpnia. stażyści natomiast rozpoczynają staż z dniem nawiązania stosunku pracy.

Podajemy propozycje wybranych wzorów pism:

 

V. KOMISJE.

Rodzaje komisji:

·         komisja kwalifikacyjna dla nauczycieli stażystów (powołuje dyrektor szkoły)

·         komisja egzaminacyjna dla nauczycieli kontraktowych (powołuje organ prowadzący szkołę)

·         komisja kwalifikacyjna dla nauczycieli mianowanych (powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny)

Procedura pracy komisji:

o         

o        komisje działają w dwóch terminach (styczeń, luty oraz czerwiec, lipiec)

o        wnioski są rozpatrywane w kolejności wpływu zgłoszeń

o        postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne powinno być podjęte i zakończone w tym samym roku szkolnym, jeżeli wnioski wraz z dokumentacją zostały złożone przed 30 czerwca

o        komisje rozpoczynają swoją pracę od analizy formalnej dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem

o        jeżeli wniosek i dokumentacja nie spełniają wymagań formalnych, komisja zwraca wniosek z dokumentacją, określając termin uzupełnienia braków

o        przewodniczący komisji na co najmniej 14 dni przed posiedzeniem komisji powiadamia stażystę i katechetę kontraktowego o terminie i miejscu przeprowadzenia odpowiednio rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu

o        komisje podejmują rozstrzygnięcia w obecności co najmniej w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków

o        każdy z członków komisji ocenia spełnienie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego według skali od 0 do 10

o        katecheta otrzymuje odpowiednio akceptacje komisji kwalifikacyjnej lub zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną, gdy uzyska 2/3 możliwych do uzyskania punktów

o        z przebiegu pracy komisji sporządzany jest protokół zawierający uzyskaną przez katechetę punktację wraz z jej uzasadnieniem

o        komisja wydaje katechecie zaświadczenie o uzyskaniu akceptacji komisji bądź o zdaniu egzaminu

VI. LISTA WYBRANYCH AKTÓW PRAWNYCH.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 – jednolity tekst; ustawa z 7 września 1991 r. – system oświaty.

Dz. U. z 1998 r. nr 117, poz. 759, art. 2–5; ustawa z 25 lipca 1998 r. – zmiana ustawy o systemie oświaty.

Dz. U. z 1999 r. nr 12, poz. 96; ustawa z 8 stycznia 1999 r. – przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

Dz. U. z 1999 r. nr 41, poz. 413; rozporządzenie z 19 kwietnia 1999 r. – zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

Dz. U....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin