WARUNKI ZEWNĘTRZNE DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH.pdf
(
291 KB
)
Pobierz
WARUNKI ZEWNĘTRZNE DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH
1.
Formy organizacyjne kształcenia
determinujące organizacyjną stronę pracy dydaktycznej,
wskazują, jak organizować tę pracę stosownie do tego, kto, gdzie, kiedy
i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia.
Kryteria podziału organizacyjnych form nauczania:
a)
ze względu na liczbę uczniów
:
- nauczanie jednostkowe (bezpośrednie - indywidualne toki nauczania, korepetycje oraz pośrednie -
praca z książką);
- nauczanie zbiorowe - system klasowo-lekcyjny;
b)
ze względu na miejsce uczenia się
:
- szkolne (nauka w klasie podczas lekcji, praca w laboratorium, warsztacie szkolnym, świetlicy);
- pozaszkolne (praca domowa, wycieczka);
c)
ze względu na czas trwania zajęć
:
- zajęcia lekcyjne (odbywają się na lekcjach);
- zajęcia pozalekcyjne (w czasie nie objętym lekcjami).
(Cz. Kupisiewicz)
2.
Pojęcia: ład, dyscyplina, kierowanie klasą.
ŁAD – fragment kierowniczy roli nauczyciela. Utrzymanie ładu to zespół czynników umożliwiających
uczenie się i dobre zachowanie.
Trzy główne kierunki ładu klasowego:
- przedmiotem zainteresowania jest uczeń,
- bądź też ekologia klasy, procesy grupowe,
- także efektywne nauczanie.
DYSCYPLINA – kwestie dyscypliny widzi się głównie jako problem złego zachowania w klasie, więc
istotne są strategie eliminowania zakłócających zachowań. Zgodnie z tym ujęciem dotyczy nie karania
uczniów za złe zachowanie, ale raczej wprowadzenia atmosfery sprzyjającej uczeniu się i pomaganiu
uczniom w rozwijaniu wewnętrznej kontroli nad własnym zachowaniem.
KIEROWANIE KLASĄ – to koordynowanie działania wszystkich elementów środowiska uczenia się
uczniów, programu, czasu, przestrzeni, środków i celów oraz reguł i procedur postępowania.
3.
Definicja klasy szkolnej
.
„Zbiór uczniów, zwykle rówieśników, uczących się we wspólnej izbie lekcyjnej według tego samego
programu i reprezentujących ten sam poziom zaawansowania w karierze szkolnej.” (
Słownik
pedagogiczny
, W. Okoń):
„Klasa jest zespołem składającym się z uczniów wzajemnie na siebie oddziaływujących, którzy
różnią się zajmowanymi w nim pozycjami i rolami oraz mają wspólny system wartości i norm
regulujących ich zachowanie w istotnych dla klasy sprawach (M. Łobocki,
Wychowanie w klasie
szkolnej. Z zagadnień dydaktyki grupowej,
Warszawa 1974, WSiP s. 15).
1
4.
Lekcja, jej struktura i typy.
a)
pojęcie lekcji:
wg
Okonia
w systemie klasowo-lekcyjnym lekcja jest dominującą formą pracy nauczyciela
z uczniami: „Istotę lekcji stanowi proces nauczania - uczenia się jako ograniczona w czasie
i uporządkowana całość kolejnych czynności nauczycieli i uczniów, ukierunkowanych na
osiągnięcie celów”;
wg
Kupisiewicza
: „głównym elementem klasowo - lekcyjnego systemu pracy dydaktycznej jest
lekcja. Jako podstawowa jednostka zinstytucjonalizowanej formy organizacji procesu nauczania -
uczenia się, określa ona nie tylko czas pracy nad tematami, na które podzielony jest materiał
programowy, lecz wpływa również na tok kształcenia, tzn. na rozkład w czasie poszczególnych
działów programu oraz związanych z nimi zadań dydaktycznych”;
wg
Półturzyckiego
to „swoisty akt nauczania i uczenia się, który stanowi jedność całą
i zamkniętą, celowo i porządnie zbudowaną, uwieńczoną określonym i pożądanym wynikiem
kształcąco-wychowawczym”.
b)
strukturę lekcji opiera się na formie planu i wyróżnia trzy rodzaje czynności
(Cz. Kupisiewicz):
czynności przygotowawcze (sprawdzanie pracy domowej lub kontrola i ocena wyników
niektórych uczniów);
czynności podstawowe (ich rodzaj jest zdeterminowany przez dominującą funkcję dydaktyczną
lekcji);
czynności końcowe (czyli utrwalenie nowego materiału, zadanie pracy domowej).
c)
typy lekcji w zależności od funkcji dydaktycznych
(Cz. Kupisiewicz):
służące zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem;
powtórzeniowo-systematyzujące;
poświęcone kontroli i ocenie wyników nauczania.
d)
typy lekcji ze względu na rodzaj aktywności uczniów
(W. Okoń):
typu podającego;
typu problemowego;
typu waloryzującego;
typu praktycznego.
5.
Przygotowanie nauczyciela do lekcji.
przygotowanie rzeczowe nauczyciela do lekcji:
- przestudiowanie odpowiedniej literatury potrzebnej do prowadzenia lekcji;
- zapoznanie się z podręcznikiem;
- sięgnięcie do innej literatury w celu pogłębienia wiedzy.
przygotowanie metodyczne nauczyciela do lekcji:
- jest to szczegółowe opanowanie treści lekcji, jej przebiegu
(dobre sformułowanie tematu lekcji, zadań lekcji, celów i metod), napisanie planu lekcji i konspektu).
2
6.
W teorii organizacji i zarządzania wyróżnia się trzy
główne style kierowania
, które mogą
mieć swoje odzwierciedlenie w procesie kontrolowania i oceniania procesu dydaktyczno-
wychowawczego (Kwiatkowski 1970, Janowski 1974):
styl autorytarny
(autokratyczny, dyrektywny), polegający na wymaganiu podporządkowania się
kierownikowi (nauczycielowi), bez odwoływania się do opinii podwładnych;
styl demokratyczny
(integratywny, partycypacyjny), polegający na integrowaniu podwładnych
(uczniów) wokół zadań, które stają się ich osobistymi celami;
styl liberalny
, pozostawiający podwładnym (uczniom) maksymalną swobodę i będący w istocie
wyrzeczeniem się kierowania.
7.
Organizacja pracy uczniów na lekcji.
Praca jednostkowa:
uczeń realizuje określone zadania indywidualnie, korzystając bezpośrednio lub pośrednio z
pomocy nauczyciela;
przykładem bezpośrednich są korepetycje;
zaletą bezpośredniego nauczania jednostkowego jest to, że umożliwia pełną indywidualizację
treści i tempa uczenia się, to pozwala na stałą i bardzo dokładną kontrolę przebiegu, jak
i wyników pracy ucznia;
wadą jest jej nieopłacalność z ekonomicznego punktu widzenia oraz brak możliwości
współdziałania ucznia z rówieśnikami.
Praca zbiorowa:
z uczniów o tym samym lub zbliżonym wieku tworzy się odrębne klasy;
każda klasa pracuje zgodnie z planem nauczania (przedmioty i ich wymiar godzinowy,
tygodniowy plan zajęć);
podstawową jednostkę zajęć dydaktyczno-wychowawczych stanowi lekcja;
każda lekcja poświęcona jest jednemu przedmiotowi nauczania (z wyjątkiem klas niższych);
pracą uczniów kieruje nauczyciel, ocenia postępy w nauce, decyduje o promocji do następnej
klasy;
zaleta: przejrzysta struktura organizacyjna;
wada: narzucony program nauczania, brak warunków sprzyjających indywidualizacji pracy.
Praca grupowa:
uczniów dzieli się na niewielkie grupy (3-6 osób), grupy pracują nad rozwiązywaniem
określonych zadań;
skład grupy jest stały (w skład grupy powinni wejść uczniowie dobrzy, jak i słabi);
pracą grupy kieruje przewodniczący;
wszystkie grupy pracują pod kierunkiem nauczyciela nad rozwiązywaniem tych samych zadań lub
odrębnych;
podstawową metodą pracy grupowej jest dyskusja na wspólnie rozwiązywanymi zagadnieniami
(zdolniejsi pomagają słabszym);
pracę grupową poprzedza zazwyczaj dyskusja lub pogadanka z całą klasą.
8.
Praca domowa
.
Praca domowa „jako uzupełnienie i ciąg dalszy pracy lekcyjnej umożliwia pogłębienie
i utrwalenie wiedzy ucznia, a przede wszystkim wdrożenie go do samodzielności w myśleniu
i posługiwaniu się wiedzą, w realizowaniu samodzielnych zadań twórczych. zmuszając uczniów
3
do samodzielnego podejmowania codziennych obowiązków, kształtuje ich wolę i charakter,
rozwija systematyczność i dokładność, inicjatywę, pomysłowość, wzmacnia wiarę we własne siły,
kształtuje pozytywny stosunek do pracy .” (W. Okoń)
„Pracę domową traktuje się ją jako integralną część prowadzonego przez szkołę procesu
dydaktycznego. W związku z tym musi ona spełniać określone funkcje, ściśle powiązane
z funkcjami realizowanymi przez poszczególne lekcje.
Funkcje nauki domowej są następujące:
- opanowanie, w drodze samodzielnej pracy, określonych wiadomości stanowiących podstawę do
opracowania w szkole nowych zagadnień,
- utrwalenie materiału opracowanego na lekcji,
- zebranie pomocy szkolnych,
- ukształtowanie u uczniów określonych umiejętności i nawyków przez samodzielne ćwiczenia,
- rozwijanie samodzielności myślenia i działania przez wykonanie zindywidualizowanych zadań
teoretycznych i praktycznych w zakresie wykraczającym poza materiał programowy danego
przedmiotu, ale przystosowanym do możliwości poszczególnych uczniów.
Przeciążenie uczniów nadmierną ilością prac domowych, zlecanie im do wykonania zadań
przekraczających ich możliwości i niedostateczne przygotowanie do samodzielnej pracy w domu to
czynniki, które utrudniają im tę pracę, zniechęcają do nauki, obniżając efekty dydaktyczno-
wychowawcze działalności szkoły.”
(Cz. Kupisiewicz)
9.
Wycieczka szkolna.
„Wycieczka stanowi integralny składnik procesu nauczania - uczenia się. W szczególności służy ona
realizacji tych zadań dydaktycznych, których w trakcie lekcji nie można wykonać w sposób
skuteczny, zrozumiały dla uczniów, poglądowy. Dobrze przygotowana i prowadzona wycieczka
sprzyja nie tylko osiągnięciu określonych celów dydaktycznych, lecz również wychowawczych...”.
(Cz. Kupisiewicz)
„Wycieczka musi mieć określony cel i plan. Nauczyciel musi wcześniej zaznajomić się z miejscem
wycieczki i zebrać potrzebne informacje, aby ustalić jej przebieg, zadania dla uczniów, pytania. Przed
wycieczką uczniowie powinni dokładnie zapoznać się z celem wycieczki, planem oraz zadaniami
związanymi z przygotowaniem się do wycieczki, jej przebiegiem i wykorzystaniem materiału
z wycieczki. Nie tylko mają oglądać, ale również muszą wiedzieć „na co” i „po co” mają patrzeć. (…)
Podstawową metodą stosowaną na wycieczce jest obserwacja kierowana lub metoda wywiadu.
W czasie wycieczki uczniowie realizują wyznaczone zadania (praca indywidualna, grupowa,
zbiorowa). Wycieczka spełni swój cel, gdy jej wyniki zostaną omówione i usystematyzowane.”
(F. Bereźnicki)
4
Plik z chomika:
whajduk91
Inne pliki z tego folderu:
WARUNKI ZEWNĘTRZNE DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH.pdf
(291 KB)
dydaktyka S. Palka.pdf
(5800 KB)
dydaktyka K. Kruszewski.pdf
(12418 KB)
dydaktyka K. Denek.pdf
(5537 KB)
Źródła celów kształcenia.doc
(28 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analiza ilościowa w badaniach pedagogicznych
Asystent rodziny - kompetencje zawodowe
Badania jakościowe w pedagogice
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Diagnoza i profilaktyka problemów w rodzinie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin