7403.txt

(108 KB) Pobierz
RUTH ASBY  WEHIKUŁ CZASu W POSZUKIWANIU KRÓLA ARTURA

Ta ksišżka
jest twym paszportem
do podróży w czasie
Czy zdołasz przeżyć w Brytanii
w Mrocznych Stuleciach?
Przewróć stronicę,
a dowiesz się tego

Ruth Ashby
W poszukiwaniu
króla Artura
przełożył Wiktor Bukato
ilustrował Scott Capie

UWAGA
PODRÓŻNIKU W CZASIE!
Ta ksišżk"a jest twoim wehikułem czasu. Nie na-
leży jej czytać od poczštku do końca. Za chwilę
otrzymasz zadanie: udasz się w podróż do innego
czasu. Gdy będziesz stawiał czoło niebezpieczeń-
stwom, Wehikuł Czasu nierzadko zaproponuje ci
wybór drogi lub podjęcie jakiej innej decyzji.
Jest tu również Bank Danych zawierajšcy infor-
macjš o epoce, którš odwiedzisz. Możesz posługi-
wać się Bankiem Danych, aby ułatwić sobie podję-
cie decyzji. Możesz też wybierać drogę na lepo,
nie korzystajšc z Banku. Decyzja należy do ciebie.
Na końcu ksišżki znajduje się Kartoteka Da-
nych. Sš w niej informacje dodatkowe, które
pomogš ci w dokonaniu właciwego wyboru.
Możliwoci, których wybór może być uzależ-
niony od informacji dodatkowych w Kartote-
ce Danych, zostały oznaczone następujšcym
symbolem:
Aby jak najszybciej wykonać zadanie, powi-
niene korzystać zarówno z Banku, jak i
Kartoteki Danych.
Wyprawa Wehikułem Czasu ma tylko jedno
zakończenie. Jeli go nie osišgniesz, grozi ci uwięzie-
nie w pętli czasowej!

CZTERY ZASADY
PODRóŻY W CZASIE
Przed rozpoczęciem podróży powiniene zapo-
znać się z poniższymi zasadami. Podróżnikom, któ-
rzy ich nie przestrzegajš, grozi uwięzienie w pętli
czasowej.
1.
Nie wolno ci zabić żadnego człowiek^ lub
zwierzęcia.
2.
Nie możesz zmieniać historii. Wystrzegaj się zo-
stawienia w przeszłoci jakiegokolwiek przedmiotu
pochodzšcego z póniejszej epoki.
3.
Dokonujšc skoku w czasie nie możesz zabrać ni-
kogo ze sobš. Unikaj nagłego pojawiania się lub
znikania, aby kogo nie przerazić ani nie wzbudzić
w nim podejrzeń.
4.
Musisz postępować dokładnie według instrukcji
przekazywanych ci przez Wehikuł Czasu. Możesz
wybierać tylko między podanymi przez niego moż-
liwociami.

TWOJE ZADANIE
Król Artur jest prawdopodobnie najsłynniejszym
władcš Zachodu. Wszyscy znajš legendę o zamku
Camelot  opowieć o Rycerzach Okršgłego Stołu
oraz o królu, który na Wyspach Brytyjskich zapro-
wadził rzšdy pokoju i dobrobytu.
Ale czy król Artur istniał naprawdę? Przez wiele
wieków uważano, że wymylili go redniowieczni
bardowie, aby opowieciami o nim rozweselać
dwory Europy. Znaleziska archeologiczne wiadczš
jednak, że król Artur istniał naprawdę i panował
w najciemniejszym okresie historii brytyjskiej.
Musisz odszukać prawdę skrywajšcš się pod le-
gendš. Aby tego dokonać, zmierzysz się z licznymi
niebezpieczeństwami czyhajšcymi na ciebie w Bry-
tanii podczas burzliwych i zdradzieckich Mrocz-
nych Stuleci. Stoi przed tobš zadanie odszukania
człowieka, który ostatecznie przyniósł pokój Bryta-
nii. Czy był to król Artur, który pokonał hordy
najedców i ulżył niedoli Brytyjczyków? Musisz
ustalić raz na zawsze, czy król Artur był tylko le-
gendš, czy też istniał naprawdę.
Aby uruchomić Wehikuł Czasu, prze-
wróć kartkę.

WEHIKUŁ CZASU
URUCHOMIONY
Zaopatrz się w sprzęt
Na wyprawę w Mroczne Stulecia ubierzesz się w
strój zwykłego Brytyjczyka: luna kurta czy też ko-
szula, spodnie wpuszczone w długie skórzane buty
oraz ciepłš wełnianš opończę. Opończa będzie
spięta okršgłš metalowš klamrš. Na ramieniu bę-
dziesz nosił skórzanš torbę.
Wolno ci ponadto zabrać ze sobš jednš z poniż-
szych rzeczy:
zapałki
kostki cukru
Aby już teraz rozpoczšć wyprawę,
otwórz ksišżkę na str. 1.
Aby dowiedzieć się czego więcej o
epoce, do której się udajesz, zacznij
czytać następnš stronę.
BANK DANYCH

CHRONOLOGIA
20001600 p.n.e.  Zbudowanie Stoneheage
5556 p.n.e.  Juliusz Cezar najeżdża Bry-
tanie
43 n.e.  Rzymianie podbijajš Bryta-
nie
59 n.e.  Powstanie Boudicei
122 n.e.  Rzymianie budujš mur Had-
riana
410 n.e.  Wortygern sprowadza na-
jemników saskich
490 n.e,  Bitwa pod Badon
87199 n.e.  Król Alfred Wielki
1066 n.e.  Podbój Normanów
14681470 n.e.  Sir Thomas Malory pisZe
Le Morte dArthur

1. Lud zamieszkujšcy Brytanię w czasie przy-
bycia Rzymian w roku 55 p.n.e. znany był pod
mianem Celtów. Celtowie dzielili się na plemiona,
a na czele każdego stał wódz. Ich kapłani, inaczej
druidzi, cieszyli się sławš ludzi uczonych i wielce
mšdrych. Tym niemniej wród celtyckich obrzędów
religijnych praktykowano ofiarę z ludzi.
2. Juliusz Cezar dwukrotnie najechał Brytanię:
w roku 55 i 54 p.n.e. Ostatecznie jednak Rzymia-
nie podbili Brytanię dopiero w roku 43 n.e.
3. Rzymianie przynieli Brytyjczykom cywiliza-
cję w postaci dróg bitych, kanałów, systemu mone-
tarnego oraz ufortyfikowanych miast warownych.
Tak jak wszystkie pokonane plemiona kontynentu
europejskiego, Brytyjczycy stali się obywatelami
Cesarstwa Rzymskiego.
4. W latach 5960 n.e. Boudicea, królowa ple-
mienia Icenów, zbuntowała się przeciwko panowa-
niu Rzymian. Jej powstanie zakończyło się niepo-
wodzeniem.
5. W roku 122 n.e. cesarz rzymski Hadrian
zbudował mur przecinajšcy północnš Brytanię od
morza do morza. Miał on zapobiec atakom na cy-
wilizowane południe ze strony barbarzyńskich ple-
mion północnych, szczególnie Piktów, ale zadanie
swe wypełnił jedynie częciowo.
6. Po zdobyciu Rzymu przez Gotów w roku
410 Rzymianie wycofujš się z Brytanii. Brytyjczy-
ków nikt już nie chroni przed innymi najedcami.
7. Około roku 428 król Brytyjczyków imieniem
Wortygern wezwał najemników saskich przeciwko
najedcom piktyjskim i irlandzkim. Sasi przybyli
z ziem, które obecnie stanowiš północ Niemiec.
8. W niedługim czasie do Brytanii przybyło ty-
lu Sasów, że wkrótce zaczęli oni buntować się prze-
ciwko dominacji Brytyjczyków. Obok nich na wys-
pie pojawili się nowi przybysze, szczególnie Anglo-
wie pochodzšcy z terenów obecnej południowej
Danii.
9. Po zwycięstwie w ważnej bitwie przeciwko
najedcom około roku 490, Brytyjczycy jeszcze
przez pięćdziesišt lat opierali się dominacji przyby-
łych. W końcu jednak Anglowie i Sasi zdobyli wła-
dzę w Brytanii, pozbywszy się wszakże tymczasem
co bardziej barbarzyńskich obyczajów, a często za-
łożywszy rodziny przez małżeństwa z Brytyjkami.
Wielu z nich przyjęło wiarę chrzecijańskš.
10. Anglosasi władali przeważajšcš częciš Bry-
tanii przez następne szećset lat. Ich język, zwany
staroangielskim, przeobraził się we współczesnš an-
gielszczyznę. Ich kraj, z poczštku nazywany zie-
miš Anglów", nosił póniej miano Anglii.
11. Ostatnie dwa najazdy na Brytanię miały
miejsce w wiekach VIIIIX, kiedy to ze Skandy-
nawii zjawili się Wikingowie, oraz w roku 1066,
gdy Wilhelm z Normandii przepłynšł Kanał Brytyj-
ski i pokonał Brytyjczyków w bitwie pod Hastings.
12. redniowieczni historycy umieszczali Artura
wród królów historycznych. Spisywane przez nich
dzieje, zazwyczaj mało dokładne, wspominały o
królu Arturze, który panował ze swego tronu
umieszczonego w zamku o nazwie Camelot. Jak sie
wydaje, kazał on dla swych rycerzy zbudować
okršgły stół, aby wszyscy przy nim zasiadajšc)
mieli jednakowš rangę.
13. W XII i XIII w. francuscy autorzy tworzyli
długie opowieci fantastyczne zwane romansami 
o przygodach Rycerzy Okršgłego Stołu. W latach
146870 sir Thomas Malory napisał Le Morie
d'Arthur  mierć Artura  najsłynniejszš an-ju-I-
skš wersję owych legend.
14. Zainteresowanie opowieciami arturiańskimi
odrodziło się w XIX wieku. W roku 1839 jeden z
brytyjskich lordów zorganizował turniej, w którym
rycerze" potykali się na koniach, a kobiety wystš-
piły w sukniach redniowiecznych.
15. Po zabójstwie prezydenta Johna F. Kenne-
dy'ego w roku 1963 wielu piszšcych porównywało
jego prezydenturę do idealistycznych dni Camelo-
tu. Legenda o królu Arturze przetrwała do dnia
dzisiejszego.

BANK DANYCH
ZAŁADOWANY
PRZEWRÓĆ KARTKĘ
I RUSZAJ NA WYPRAWĘ!
Nie zapomnij: jeli zobaczysz ten
symbol, poszukaj dodatkowej wska-
zówki w Kartotece Danych na-końcu
ksišżki.
1
ra-ta-ta! Tršbka dmie
ci prosto w ucho. Zaskoczony, obracasz się gwał-
townie i wpadasz na łysego mnicha w długim, brš-
zowym habicie.
 Uważaj, jak chodzisz, przyjacielu  mówi
zakonnik. Wyglšda na rozgniewanego.
 Przepraszam  mruczysz, a mnich odchodzi.
Drażliwy facet!
Rozglšdasz się dookoła. Znajdujesz się wród
wielkiego tłumu ludzi, a wszyscy z nich noszš prze-
dziwne stroje. Widzisz kobiety w powłóczystych,
aksamitnych sukniach oraz spiczastych kapelu-
szach, z których zwieszajš się długie, aż do ziemi
zasłony. Mijajš cię mężczyni zakuci w pancerze,
zbrojni w długie, błyszczšce miecze. Tu kuglarze
pokazujš swe sztuczki, tam gra się w koci, ówdzie
przekupnie zachwalajš potrawy na tacach, które
noszš przed sobš na rzemykach opasujšcych szyję.
Na wysokim wzgórzu opodal wznosi się zamek;
wietrzyk rozwija proporce na basztach.
Nie rrra wštpliwoci: znalazłe^ się w czasach kró-
la Artura i jego rycerzy!
 Przepraszam * zwracasz się do trefnisia w
żółto-czerwono-zielonej trójrożnej czapce z dzwo-
2
neczkami na końcach rogów.  Czy to zamek kró-
la Artura?
Błazen przez chwilę wydaje się zaskoczony, lecz
zaraz na jego twarzy pojawia się szeroki umiech.
 Może tak, a może nie, mój młody przyjacielu.
To zależy.
 Zależy?  powtarzasz za nim, nie rozumiejšc.
 Zależy od tego, kogo pytasz, oczywicie. 
Błazen przytyka palec do nosa, spoglšda na ciebie
z mšdrš minš i obróciwszy się na pięcie znika w
tłumie.
Zdajesz sobie sprawę, że trefni mówi zagadka-
mi. Kto inny wszakże może udzieli ci dokładniej-
szej odpowiedzi.
Zastanawiasz się, kogo by tu zapytać, kiedy na-
gle: bęc! Jaki przedmiot uderza cię w policzek.
 Au!  krzyczysz głono. Spoglšdasz w dół,
a następnie podnosis...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin