plan na grudzień 5-latki.doc

(489 KB) Pobierz
Cykl tematyczny

Cykl tematyczny

Obszar edukacji,                     w którym działa dziecko            i nauczyciel

Rodzaj aktywności

Inne formy aktywności

Oczekiwane rezultaty

 

Uwagi

01 . 1204. 12. 2009   SKARBY ZIEMI – SÓL I WĘGIEL

Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwami naturalnymi naszego kraju poprzez pośrednie formy kontaktu

II Zabawy rytmiczno-ruchowe; wprowadzenie elementów tańca do piosenki „Grozik”, wyjaśnienie kolejności kroków i kierunku tańca.

(ad.8, p.1 i 2)

 

Czapki górnicze – wykonanie z kartonu i bibuły czapki górniczej wg. instrukcji nauczyciela. (ad.9, p.2)

 

III Zabawa matematycznaPorządkujemy worki z węglem”. 

Nauczyciel odsłania przypięte do tablicy rysunki trzech półek; prosi dzieci, aby poukładały (nauczyciel je przypina) na nich sylwety worków z węglem zgodnie z liczbą kropek na

pokazywanych przez niego kartonikach (od 1 do 5). (ad.13, p.1)

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg

K. Wlaźnik nr 12 – doskonalenie podskoku jednonóż, ćwiczenia rytmu (ad.5, p.4) 

 

Muzyczna

 

 

 

 

 

Plastyczna

 

 

 

Umysłowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruchowa

 

 

 

 

- rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce górniczej (ad.15, p.2);

- słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki” (ad.14, p.5);

- spacery w okolicy przedszkola – obserwowanie zmian zachodzących                        w przyrodzie i pogodzie (ad.5, p.4);

- zabawa badawcza „Czarny węgiel – omówienie właściwości fizycznych węgla

(ad.15, p.2);

- wypełnianie kredką świecową konturów dinozaura (ad.9, p.2);

- zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań (ad.6, p. 1);

- zapoznanie z legendą o Św. Barbarze - patronce

Górników (ad.15, p.2);

 

- wykonuje prosty układ taneczny do utworu „Grozik”;

 

- wie jak wygląda czapka górnicza tzw. „czako” i potrafi ją wykonać z dostępnych materiałów;

 

- potrafi określić liczbę elementów zbioru i porównać liczebność zbiorów, posługując się określeniami: mniej, więcej tyle samo;

 

- utrzymuje równowagę stojąc na jednej nodze;

- wykonuje swobodne podskoki w miejscu i w przód jednonóż;

 

- wie z przepro -

wadzanych doświadczeń, jakie właściwości fizyczne posiada węgiel

 

 

Cykl tematyczny

Obszar edukacji,                     w którym działa dziecko            i nauczyciel

Rodzaj aktywności

Inne formy aktywności

Oczekiwane rezultaty

 

Uwagi

01 . 1204. 12. 2009   SKARBY ZIEMI – SÓL I WĘGIEL

Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwami naturalnymi naszego kraju poprzez pośrednie formy kontaktu

IV „Paprocie tutaj rosły” – wiersz M. Terlikowskiej odpowiedzią na pytanie skąd się wziął węgiel? Zabawy kształtujące prawidłowe stosowanie liczby mnogiej.

(ad.14, p.5 oraz ad.3, p.1)

 

„Barbórka”- zapoznanie dzieci z treścią i melodią piosenki.  Utrwalenie układu tanecznego do piosenki „Grozik”. (ad 8  p.1 i 2)

 

V „Górnicy w oczach dzieci” . Rysowanie węglem drzewnym, 

kształcenie wyobraźni plastycznej. (ad. 9, p.1)

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg

K. Wlaźnik nr 12 – doskonalenie podskoku jednonóż, ćwiczenia rytmu (ad.5, p.4) 

 

Językowa

 

 

 

 

 

Muzyczna

 

 

 

 

 

Plastyczna

 

 

 

 

Ruchowa

- oglądanie ilustracji przedstawiających narzędzia niezbędne górnikowi w pracy, swobodne wypowiedzi dzieci na ten temat

(ad. 3, p.2 i 3);

- „Dlaczego sól jest słona?” – słuchanie opowiadania                          J. Rurańskiego

(ad.14, p.5);

- rozwiązywanie zagadek słownych nawiązujących do pracy górnika

(ad.15, p.2);

- „Górniczy strój” –omówienie wyglądu munduru galowego oraz czapki górniczej

(ad.15, p.2);

- „Jak powstał węgiel” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem metody

opowieści ruchowej

R. Labana (ad. 5, p.4);

 

 

- zna legendę o Świętej Barbarze”;

 

- zna odpowiedź na pytanie skąd się wziął węgiel;

 

- prawidłowo stosuje liczbę mnogą;

 

- potrafi wykonać pracę plastyczną na określony temat posługując się węglem drzewnym;

 

- wie jak wygląda górniczy mundur galowy oraz zna narzędzia pracy górnika;

 

- wskazuje na mapie Finlandię;

 

- zna flagę i stolicę Finlandii;

 

- wie jakie warunki

klimatyczne występują

 

 


Cykl tematyczny

Obszar edukacji,                     w którym działa dziecko            i nauczyciel

Rodzaj aktywności

Inne formy aktywności

Oczekiwane rezultaty

 

Uwagi

07.12 – 11.12.2009 BAŚNIOWA EUROPA: RAZEM Z MUMINKAMI POZNAJEMY FINLANDIĘ

Cel główny: Rozwijanie zainteresowań mieszkańcami innych krajów europejskich 

I „Poznajemy kraj Muminków” oglądanie ilustracji oraz rozmowa na temat warunków klimatycznych Finlandii. Zwrócenie uwagi na specyficzne gatunki zwierząt żyjące w Finlandii tj. niedźwiedzie i lisy polarne, renifery, zające bielaki, rosomaki, łosie, czarne łabędzie, foki oraz wiele gatunków ryb. Uświadomienie dzieciom, że ta specyficzna fauna i flora związana jest z mroźnym klimatem jaki panuje w tym kraju. (ad.15)

 

Zestaw ćw. gimnastycznych wg. scenariusza nauczyciela.(ad.5, p.4)

Ćwiczenia grafomotorycznej -„Wędrówki Św. Mikołaja”.

(ad.14, p.3)

 

II Zapoznanie z piosenkąKto w tych saniach jedzie? – osłuchanie z melodią, nauka słów. Zabawy rytmiczne do treści piosenki.

(ad.8, p1 i 2)

„Polarny miś” – wypełnianie na niebieskim papierze konturów misia polarnego pastą do zębów.

(ad. 9, p.1)

Językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruchowa

 

Plastyczna

 

 

 

Muzyczna

 

 

 

 

Plastyczna

- Zestaw ćwiczeń porannych nr XIV

(K. Wlaźnik) (ad. 5, p. 4);

- Zabawy ruchowe:

„Śnieżynki na wietrze”- orient. – porządkowa;

„Omijamy zaspy”- z el. czworakowania;

„Oczyszczamy buty ze śniegu”- z el. równowagi; „Ogrzewamy zmarznięte stopy”- zabawa skoczna;

- Oglądanie ilustracji, albumów, folderów przedstawiających zabytki                 i budowle Finlandii (ad.15)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin