PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD - GRUPA TRZYLATKI
Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy i przewodnika metodycznego Księga Uśmiechu. TRZYLATEK (J.Rumińska, S. Załęska)
Temat kompleksowy: Krople deszczu
Zakres treści
Cele
Działania dzieci
Środki dydaktyczne
Zabawy ruchowe
pomoce
literatura
Procesy poznawcze
- percepcja wzrokowa
- percepcja słuchowa
- myślenie twórcze
- doskonalenie procesów myślowych poprzez dopasowywanie części i składanie ich w logiczną całość
- uwrażliwianie na odgłosy otoczenia oraz muzykę wysoką i niską
- rozwijanie chęci do eksperymentowania
- Rozmowa na temat deszczu
- słuchanie nagrania z płyty, naśladowanie odgłosów padającego deszczu - ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- wysłuchanie wiersza Czas jesieni
- segregowanie kropel na mała i duże i wkładanie ich do właściwej obręczy - zabawa dydaktyczna Krople małe i duże
- wykonanie Karty pracy nr 21 -
kolorowanie i liczenie kropel
- naśladowanie ruchem i dźwiękiem jesiennej pogody -
zabawa dramowa
- układanie obrazka pociętego na części w całość według wzoru i bez wzoru
- wysłuchanie wiersza Deszczowa muzyka i przy ponownym słuchaniu wykonanie interpretacji muzycznej treści na instrumentach alternatywnych (kartki, torebki foliowe) z odpowiednią dynamiką: cicho, głośno
- wykonanie Karty pracy nr 22 - rysowanie kreseczkami długimi i krótkimi padającego deszczu
- prowadzenie obserwacji deszczu na szybie okiennej, przeprowadzenie doświadczenia skraplania wody
- dmuchanie na krople deszczu nawleczone na nitkach i przymocowane do deszczowych chmurek
- wysłuchanie piosenki Zła pogoda
- wykonanie Karty pracy nr 23 -
wskazanie, które chmurki są takie same, rysowanie
- malowanie farbami plakatowymi na mokrym papierze deszczowej pogody
- obserwacja wlanej kropli tuszu do wysokiego szklanego naczynia z wodą, dmuchanie przez słomki
- wysłuchanie wiersza Deszczowy konik
- układanie kompozycji z wyciętych kropli deszczu, naklejenie ich na karton - zabawa plastyczna Deszczowy konik
- rysowanie dużych i małych kropli deszczu w dużych pojemnikach z piaskiem
- dobieranie obrazków pasujących do pogody danego dnia - z wyciskanki
- malowanie palcami padającego deszczu na folii malarskiej rozłożonej na podłodze, łączenie kropel w kałuże - zabawa plastyczna Deszcz
malowanie chmur
- wysłuchanie wiersza Spacer po dywanie, podczas ponownego czytania marsz w parach (chłopiec z dziewczynką) po obwodzie koła
- CD1, WESOŁE PLĄSY – Deszcz, obręcze duże i małe, krople deszczu duże i małe, niebieskie kredki, pudełka z recepturkami, pudełeczka z nasionkami, kamyczki, folie, papier, Karta pracy nr 21.
- Kartki, torebki foliowe, miska z wodą, płaskie kamyki, dowolny obrazek pocięty na 3 lub 4 części, szyba albo kawałek przezroczystego plastiku, zakraplacz, Karta pracy nr 22.
- CD1, piosenka Zła pogoda – PIOSENKI, orzechy lub kamyki, krople deszczu, nitki, małe chmurki, jasne, ciemne chmurki z folii samoprzylepnej, niebieskie chusteczki, kredki, niebieskie kartony, niebieskie kredki, farby plakatowe, mokre kartki papieru, pędzle, Karta pracy nr 23.
- CD1, Zła pogoda – AKOMPANIAMENTY, małe obręcze gimnastyczne, wysokie szklane naczynie z wodą, słomki, kolorowy tusz, wyciskane obrazki z przyrodą, krople deszczu wycięte z kartonu, klej.
- CD1, WESOŁE PLĄSY – Deszcz, Burza, Słońce, folia malarska, niebieska farba w miseczkach, stare gazety, farba, duże i małe piłki.
- wiersz
A. Rumińskiej
Czas jesieni
Deszczowa muzyka
D. Gellner Deszczowy konik
K. Kowalskiej Spacer po dywanie
- Zabawa ruchowa z elementem rzutu Kamyk w kałuży
- Zabawa Chmurki na niebie
- Zabawa ruchowa Spacer w deszczu
- Improwizacja ruchowa Wiatr w gałęziach drzew według R. Labana
- Zabawa ruchowa Deszcz, burza, słoneczko
- Zabawa ruchowa z piłkami
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki Zła pogoda
Edukacja zdrowotna
- aktywność ruchowa
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej w toku nauki celowania
- rozwijanie umiejętności maszerowania w miejscu i po obwodzie koła bez podania rąk
Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości
- rodzaje emocji, sposoby radzenia sobie z emocjami
- nawiązanie pozytywnych kontaktów, współdziałanie
- sprzyjanie poznawaniu własnych możliwości poprzez aktywne uczestniczenie w organizacji własnego życia
- zachęcanie do dzielenia się gromadzonymi spostrzeżeniami i wykorzystywania ich w spontanicznie podejmowanych zabawach
Edukacja językowa
- poprawność artykulacyjna
- techniki żywego słowa
- stymulowanie i korygowanie mowy dzieci
- rozwijanie aparatu głosowego i poczucia rytmu
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
Edukacja matematyczna
- orientacja przestrzenna
- liczenie
- klasyfikacja
- rozwijanie umiejętności określania i porównywania wielkości
- kształtowanie pojęcia wielkości: duży – mały na podstawie przeprowadzonych zabaw
- doskonalenie liczenia w zakresie 3
- stwarzanie sytuacji sprzyjających klasyfikacji
Edukacja artystyczna
Plastyka:
- aktywność twórcza
Muzyka:
- formy muzyczne
- działania twórcze
- kultura odbioru muzyki
- rozwijanie sprawności manualnych
- rozwijanie umiejętności interpretowania ruchem treści piosenki
- kształtowanie postawy twórczej podczas interpretacji muzycznej wiersza za pomocą instrumentów alternatywnych
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania piosenek
Temat kompleksowy: Wesołe-smutne miny
- rozwijanie logicznego myślenia poprzez dopasowywanie części i składanie ich w całość
- wręczanie pięknego prezentu w postaci kolorowego piórka swojemu przyjacielowi – okazywanie emocji towarzyszącym tej czynności - zabawa Prezent
- wysłuchanie wiersza Miny do lusterka
- pokazywanie różnych min: wesołych i smutnych do lusterek
- naśladowanie min kolegów zabawa Miny
- rozwiązywanie zagadek słuchowych, nauka piosenki Jadą, jadą misie
- wykonanie Karty pracy nr 24 - dorysowanie smutnej i wesołej miny
- wskazanie przedmiotów, którymi bawią się chłopcy, a którymi dziewczynki - zabawa dydaktyczna Kto się tym bawi
- określanie uczuć towarzyszących różnym
sytuacjom, pokazywanie mimiką smutku i radości - zabawa Kiedy się cieszymy
- łączenie w całość postaci z części (wyciętych z części) - zabawa plastyczna Części ciała
- obrysowywanie dłoni na kartce, domalowanie na nich oczu, nosa, ust, włosów itp.
- obserwacja i naśladowanie gestów i mimiki nauczyciela oddających różne nastroje piosenki (wesoła, smutna, pogodna, skoczna)
- odgadywanie, w jakim nastroju są koledzy - zabawa Nastroje
- utworzenie z kilku ciał dzieci namiotu, pod który wchodzi jedno z dzieci - zabawa przeciw agresji Bezpieczny namiot
- śpiewanie piosenki Jadą, jadą misie
- oglądanie ilustracji ze szczęśliwymi ludźmi w książkach - okazywanie sobie czułości
- opowiadanie o swojej zabawce - przytulance
- mówienie sobie miłych rzeczy - zabawa Powiedz coś miłego (do kolegi, ...
dyrektor-1