listopad(2).doc

(124 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD - GRUPA TRZYLATKI

silber_6.jpg

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy i przewodnika metodycznego Księga Uśmiechu. TRZYLATEK (J.Rumińska, S. Załęska)

Temat kompleksowy: Krople deszczu

Zakres treści

Cele

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

pomoce

literatura

Procesy poznawcze

- percepcja wzrokowa

 

 

 

- percepcja słuchowa

 

 

- myślenie twórcze

 

 

- doskonalenie procesów myślowych poprzez dopasowywanie części i składanie ich w logiczną całość

- uwrażliwianie na odgłosy otoczenia oraz muzykę wysoką i niską

- rozwijanie chęci do eksperymentowania

- Rozmowa na temat deszczu

- słuchanie nagrania z płyty, naśladowanie odgłosów padającego deszczu - ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

- wysłuchanie wiersza Czas jesieni

- segregowanie kropel na mała i duże i wkładanie ich do właściwej  obręczy - zabawa dydaktyczna Krople małe i duże

- wykonanie Karty pracy nr 21 -

kolorowanie i liczenie kropel

- naśladowanie ruchem i dźwiękiem jesiennej pogody -

zabawa dramowa

- układanie obrazka pociętego na części w całość według wzoru i bez wzoru

- wysłuchanie wiersza Deszczowa muzyka i przy ponownym słuchaniu wykonanie interpretacji muzycznej treści na instrumentach alternatywnych (kartki, torebki foliowe) z odpowiednią dynamiką: cicho, głośno

- wykonanie Karty pracy nr 22 - rysowanie kreseczkami długimi i krótkimi padającego deszczu

-  prowadzenie obserwacji deszczu na szybie okiennej, przeprowadzenie  doświadczenia  skraplania wody

- dmuchanie na krople deszczu nawleczone na nitkach i przymocowane do deszczowych chmurek

- wysłuchanie piosenki Zła pogoda

- wykonanie Karty pracy nr 23 -

wskazanie, które chmurki są takie same, rysowanie

- malowanie farbami plakatowymi na mokrym papierze deszczowej pogody

- obserwacja wlanej kropli tuszu do wysokiego szklanego naczynia z wodą, dmuchanie przez słomki

- wysłuchanie wiersza Deszczowy konik

- układanie kompozycji z wyciętych kropli deszczu, naklejenie ich na karton - zabawa plastyczna Deszczowy konik

- rysowanie dużych i małych kropli deszczu w dużych pojemnikach z piaskiem

- dobieranie obrazków pasujących do pogody danego dnia - z wyciskanki

- malowanie palcami padającego deszczu na folii malarskiej rozłożonej na podłodze, łączenie kropel w kałuże - zabawa plastyczna Deszcz

malowanie chmur

- wysłuchanie wiersza Spacer po dywanie, podczas ponownego czytania marsz w parach (chłopiec z dziewczynką) po obwodzie koła

- CD1, WESOŁE PLĄSY – Deszcz, obręcze duże i małe, krople deszczu duże i małe, niebieskie kredki, pudełka z recepturkami, pudełeczka z nasionkami, kamyczki, folie, papier, Karta pracy nr 21.

 

- Kartki, torebki foliowe, miska z wodą, płaskie kamyki, dowolny obrazek pocięty na 3 lub 4 części, szyba albo kawałek przezroczystego plastiku, zakraplacz, Karta pracy nr 22.

 

- CD1, piosenka Zła pogoda – PIOSENKI, orzechy lub kamyki, krople deszczu, nitki, małe chmurki, jasne, ciemne chmurki z folii samoprzylepnej, niebieskie chusteczki, kredki, niebieskie kartony, niebieskie kredki, farby plakatowe, mokre kartki papieru, pędzle, Karta pracy nr 23.

 

- CD1, Zła pogoda – AKOMPANIAMENTY, małe obręcze gimnastyczne, wysokie szklane naczynie z wodą, słomki, kolorowy tusz, wyciskane obrazki z przyrodą, krople deszczu wycięte z kartonu, klej.

 

- CD1, WESOŁE PLĄSY – Deszcz, Burza, Słońce, folia malarska, niebieska farba w miseczkach, stare gazety, farba, duże i małe piłki.

 

- wiersz

A. Rumińskiej

Czas jesieni

 

- wiersz

A. Rumińskiej

Deszczowa muzyka

 

- wiersz

D. Gellner Deszczowy konik

 

- wiersz

K. Kowalskiej Spacer po dywanie

 

 

- Zabawa ruchowa z elementem rzutu Kamyk w kałuży

 

- Zabawa Chmurki na niebie

 

- Zabawa ruchowa Spacer w deszczu

 

 

- Improwizacja ruchowa Wiatr w gałęziach drzew według R. Labana

 

- Zabawa ruchowa Deszcz, burza, słoneczko

 

- Zabawa ruchowa z piłkami

 

- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki Zła pogoda

 

Edukacja zdrowotna

- aktywność ruchowa

 

 

 

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej w toku nauki celowania

- rozwijanie umiejętności maszerowania w miejscu i po obwodzie koła bez podania rąk

Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości

- rodzaje emocji, sposoby radzenia sobie z emocjami

 

 

- nawiązanie pozytywnych kontaktów, współdziałanie

 

 

 

- sprzyjanie poznawaniu własnych możliwości poprzez aktywne uczestniczenie w organizacji własnego życia

- zachęcanie do dzielenia się gromadzonymi spostrzeżeniami i wykorzystywania ich w spontanicznie podejmowanych zabawach

Edukacja językowa

- poprawność artykulacyjna

 

 

- techniki żywego słowa

 

 

- stymulowanie i korygowanie mowy dzieci

- rozwijanie aparatu głosowego i poczucia rytmu

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

Edukacja matematyczna

- orientacja przestrzenna

 

 

 

 

- liczenie

- klasyfikacja

 

 

- rozwijanie umiejętności określania i porównywania wielkości

- kształtowanie pojęcia wielkości: duży – mały na podstawie przeprowadzonych zabaw

- doskonalenie liczenia w zakresie 3

- stwarzanie sytuacji sprzyjających klasyfikacji

Edukacja artystyczna

Plastyka:

- aktywność twórcza

Muzyka:

- formy muzyczne

 

- działania twórcze

 

 

 

- kultura odbioru muzyki

 

 

 

- rozwijanie sprawności manualnych

- rozwijanie umiejętności interpretowania ruchem treści piosenki

- kształtowanie postawy twórczej podczas interpretacji muzycznej wiersza za pomocą instrumentów alternatywnych

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania piosenek

 

 

Temat kompleksowy: Wesołe-smutne miny

Zakres treści

Cele

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

pomoce

literatura

   Procesy poznawcze

- percepcja wzrokowa

 

- rozwijanie logicznego myślenia poprzez dopasowywanie części i składanie ich w całość

 

- wręczanie pięknego prezentu w postaci kolorowego piórka swojemu przyjacielowi – okazywanie emocji towarzyszącym tej czynności - zabawa Prezent

- wysłuchanie wiersza Miny do lusterka

- pokazywanie różnych min: wesołych i smutnych do lusterek 

- naśladowanie min kolegów zabawa Miny

- rozwiązywanie zagadek słuchowych,  nauka piosenki Jadą, jadą misie

- wykonanie Karty pracy nr 24 - dorysowanie smutnej i wesołej miny

- wskazanie przedmiotów, którymi bawią się chłopcy, a którymi dziewczynki  - zabawa dydaktyczna Kto się tym bawi

- określanie uczuć towarzyszących różnym

sytuacjom, pokazywanie mimiką  smutku i radości - zabawa Kiedy się cieszymy

- łączenie w całość postaci z części (wyciętych z części) - zabawa plastyczna Części ciała

- obrysowywanie dłoni na kartce, domalowanie na nich oczu, nosa, ust, włosów itp.

- obserwacja i naśladowanie gestów  i mimiki  nauczyciela oddających różne nastroje piosenki (wesoła, smutna, pogodna, skoczna)

- odgadywanie, w jakim nastroju są koledzy - zabawa Nastroje

- utworzenie z kilku ciał dzieci namiotu, pod który wchodzi jedno z dzieci - zabawa przeciw agresji Bezpieczny namiot

- śpiewanie piosenki Jadą, jadą misie

-  oglądanie ilustracji ze szczęśliwymi ludźmi w książkach - okazywanie sobie czułości

- opowiadanie o swojej zabawce - przytulance

- mówienie sobie miłych  rzeczy - zabawa Powiedz coś miłego (do kolegi, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin