Zarządzanie strategiczne (14 stron).doc

(102 KB) Pobierz

                    Zarządzanie strategiczne

 

 

 

 

Podręczniki:

1.      G. Gierszewska, M.Romanowska – Zarządzanie strategiczne (Analiza Strategiczna Przedsiębiorstw).

2.      E. Masłyk-Musiał – „Zarządzanie zmianami w firmie”

 

 

WYKŁAD . I .

 

 

Wykres I .

 

 

                     Związek między polityką, a strategią firmy:

 

 

Polityka wyznacza             Strategia wyznacza              decyzje wyznaczają







pole swobody                     pole relacji (walka,               pole manewru (gry,



współpraca).                        opory).



 

 

                                           Władza kultura

 

                                                                                             Model

                                                                                             Analizy



                                                                                             strategicznej       





             struktura                     tożsamość

 

 

 

Pole swobody – zależy od warunków zewnętrznych i wewnętrznych firmy.

 

Strategia – wyznacza pole relacji z innymi firmami, które z nami konkurują

(poszukiwanie relacji z innymi) nie stosujemy walki, współpracujemy,

budujemy relacje.

 

Fuzja – całkowite połączenie dwóch firm, które nie mogą się dogadać.

Decyzje – wyznaczają kadrze kierowniczej, strategicznej pole manewru albo dobre,

albo złe. Pole w płaskich strukturach jest najlepsze.

Od struktury zależy strategia firmy.

Modele analizy strategicznej – związek pomiędzy strategią, polityką,

a decyzjami pozwalają odpowiedzieć na pytanie czym może stać

się przedsiębiorstwo.

Modele analizy strategicznej łączy się z polityką przez strukturę i tożsamość.

 

Tożsamość – zbiorowe wyobrażenie na temat tego czym jest firma

dla pracujących w niej ludzi.

 

Misja organizacyjna tym czym jest dla klientów

(zbiorowe wyobrażanie na temat).

 

 

Zarządzanie strategiczne – to kierowanie rozwojem organizacji w długim

okresie, nastawione na wykorzystanie szans i unikanie zagrożeń pojawiających

się w jej otoczeniu.

 

 

Zarządzanie strategiczne:

I. Długi horyzont planów,

II. Koncentracja na otoczenie (bliższe, dalsze),

III. Stałe badanie (diagnozowanie zmian) demograficzne, ekonomiczne,

IV. Otwartość na informacje,

V. Akceptacja częściowej nieprzewidywalności otoczenia,

VI. Korzystanie – dostęp – tolerancja informacji.

 

 

Zarządzanie strategiczne podpowiada kierownictwu firm:

  1. Jak wykorzystać chwilowe okazje i budować na ich podstawie nie tylko teraźniejszość, ale i przyszłość firmy?
  2. Jak połączyć bieżące bezpieczeństwo funkcjonowania firmy z nieograniczeniem jednocześnie jego możliwości w budowaniu dobrej pozycji w dłuższej perspektywie czasowej?
  3. Jakie techniki analityczne zastosować aby zwiększyć adaptacyjność organizacji doskokowych , jakościowych zmian w jej otoczeniu?
  4. Jak wdrażać konieczne zmiany aby zakończyły się sukcesem?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykres II.

 

 

SCHEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO

 

 

 

     otoczenie









     szansę

     zagrożenia

 







                              opcje                      wybór                     programy  

                              strategiczne          strategiczny            strategiczne         realizacja                  



 

     przedsiębiorstwo





     silne i słabe strony

 

 

 

KONTROLA STRATEGICZNA

 

Proces zarządzania strategicznego składa się z trzech etapów:

I.                   Analiza strategiczna:

-          Analiza otoczenia,

-          Analiza firmy,

-          Analiza oceny pozycji strategicznej.

 

II.            Planowanie strategiczne:

-          rozważanie opcji strategicznych,

-          wybór celów i sposobów realizacji strategii,

-          opracowanie planu strategicznego.

 

III.             Realizacja strategii:

-          dostosowanie struktury organizacyjnej i procedur do strategii,

-          procesy informacyjne – decyzja,

-          kontrola strategiczna.

 

 

Strategia – to programy działań określające główne misje i cele organizacji oraz sposób

ich osiągania.

                                                  

Wybierając strategię – zastanawiamy się nad tym co jest korzystne dla przedsiębiorstwa!

·         Dywersyfikacja pionowa czy koncentracja,

·         Integracja pionowa czy alianse strategiczne,

·         Wolny wzrost, czy szybki wzrost (ekspansja) itp.

 

 

 

Def. Strategii – (A.D.CHANDLER 1972)

 

Strategia (definicja klasyczna) – proces określania długofalowych celów i zamierzeń organizacji oraz przyjęcie kierunków działania, a także alokacji zasobów koniecznych

do zrealizowania tych celów.

 

 

Strategia jako „5P” H.MINTZBERG’A:

P - plan, P - wzór, P – sterowanie (PLOY), P – pozycja konkurencyjna w otoczeniu,

P – postrzeganie swej pozycji w przyszłości (PERSPECTIVE). Strategia może stanowić

tu zamierzony plan.

 

 

Strategia – jako tworzenie unikatowej i wartościowej pozycji firmy za pomocą

odmiennego od rywali zestawu działań (M.E.PORTER, 1996).

 

 

Definicje strategiczne (zbiorem działań jako podejście).

1.      CZYNNOŚCIOWE

2.      STRUKTURALNE

3.      WYNIKOWE – plan, wzorzec, regóła.

 

Cel, zasoby, otoczenie, wzór, plan postępowania działania.

 









Relacje w zarządzaniu strategicznym, umiędzynarodowione – kilka państw, globalizacja.

 

                                                Stopniowanie                                                cały świat

                                                                                Różnica polega na

                                                                                          zasięgu.

                                                                

W rozumowaniu strategicznym służą układy, kluczowym słowem

jest słowo konkurencja.      

 

 

 

 

15.10.01

 

Strategia korporacyjna – odnosi się do przedsiębiorstwa.

 

Strategia biznesu – odnosi się do sektora.

 

SEKTOR – to część przemysłu (branży) grupujące przedsiębiorstwo, produkujące wyroby lub świadczące usługi o podobnym przeznaczeniu.

 

Kryteria sektora:

  1. Ci sami zaopatrzeniowcy, te same źródła zaopatrzenia.
  2. Zaspokajamy potrzeby tej samej grupy nabywców.

 

Grupa strategiczna – składa się z rywalizujących ze sobą firm, które reprezentują

podobne podejście w prowadzeniu walki konkurencyjnej na rynku.

 

  1. Używamy tych samych kanałów dystrybucyjnych.
  2. Oferowanie podobnych usług, zwłaszcza serwisowych.
  3. Podobne kampanie reklamowe.
  4. Sprzedawane produkty po zbliżonych cenach.
  5. Podobne technologie produkcji.

 

 





       wysoka

 



               Renault

cena        GMR                        FIAT



jakości    Ford E

 





                  inne                                  FSM                 

                                                           FSO

Niska

             Niewielka          segmenty obsługiwanego            wiele

                                                    rynku

       

 

Mapa grup strategicznych w sektorze samochodów osobowych w Polsce w 1993r. 

 

Misja – firmy to przedmiot aspiracji, czyli trwałych dążeń wyznaczających zakres              działalności firmy. Misja pozwala nam określić po co firma istnieje, przeznaczenie

firmy, co powinna robić, co chce osiągnąć oraz jakie i czyje potrzeby zaspokaja.

 

Misja – wyobrażenie przyszłego stanu organizacji, której firma chce osiągnąć

w określonym czasie.

 

Cele – to przyszły, pożądany stan lub rezultat działania organizacji.

To rodzaj operacji nie określonych zadań firmy, ale w długim okresie czasu,

np. 8-10 lat. Cele muszą być precyzyjne, zrozumiałe i akceptowane przez uczestników organizacji. Cele muszą być realne i nie mogą być sprzeczne.

 

Zadania – części celu precyzyjnie wyodrębnione do wykonania w określonym

czasie i przez wskazane osoby.

 

Cele firmy (British Airways):

-          lider światowy na głównych liniach przewozowych

-          bezpieczeństwo

-          mocna pozycja finansowa

-          zapewnienie serwisu na najwyższym poziomie i szeroka oferta usług

-          ukierunkowanie na klienta

-          sukces poprzez załogę

-          niezawodność i solidarność.

 

 

Myślenie strategiczne – to skomplikowany intelektualnie proces, w którym uczestniczy przedsiębiorstwo i ludzie z nim związani. Wymaga zakodowania w świadomości menadżerów, że zmiana to stan normalny. Menadżer musi być przygotowany

do podejmowania ryzyka i działania w warunkach niepewności.

 

 

              Cele myślenia strategicznego (charakterystyka):

-          oznacza, że poznając jakąś sytuację, wybieganie myślą o wiele lat naprzód,

-          stosowanie metod analizy i planowania, umożliwiających gromadzenie informacji,

-          nie przywiązywanie się do już raz opracowanych planów, posiadanie woli

ustawicznych zmian tworzenia nowych wizji, które kształtują się pod wpływem

przekształceń w otoczeniu,

-          umiejętne podejmowane ryzyka i godzenie się z niepewnością działania,

-          wykazywanie gotowości do wprowadzania nowych metod działania,

-          akceptowanie działania w wielo kulturowym otoczeniu.

 

Strategia jest bazą do sformułowania zadań w różnych obszarach

funkcjonowania organizacji.

 

 

 

Etapy zarządzania strategicznego:

 

I.                    lata 1965-74 – względna stabilność otoczenia i tendencji do wzrostu organizacji, państwo dobrobytu, poszukiwanie nowych rynków (strategia dywersyfikacji); planowanie długookresowe;

II.                 lata 1975-79 – nowe metody, prognozowania przyszłości, wielo narodowości;

III.              lata 1980-86 – lata ograniczeń i wymuszonej racjonalizacji, zaczęły się w serwisie mini recesje; metody japońskie, wzory japońskie, czasy „to tal guality menegements”; uczestnictwo we wdrożeniu strategii rozszerzano na cały personel.

IV.              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin