Podręczniki:
1. G. Gierszewska, M.Romanowska – Zarządzanie strategiczne (Analiza Strategiczna Przedsiębiorstw).
2. E. Masłyk-Musiał – „Zarządzanie zmianami w firmie”
WYKŁAD . I .
Wykres I .
Związek między polityką, a strategią firmy:
Polityka wyznacza Strategia wyznacza decyzje wyznaczają
pole swobody pole relacji (walka, pole manewru (gry,
współpraca). opory).
Model
Analizy
strategicznej
struktura tożsamość
Pole swobody – zależy od warunków zewnętrznych i wewnętrznych firmy.
Strategia – wyznacza pole relacji z innymi firmami, które z nami konkurują
(poszukiwanie relacji z innymi) nie stosujemy walki, współpracujemy,
budujemy relacje.
Fuzja – całkowite połączenie dwóch firm, które nie mogą się dogadać.
Decyzje – wyznaczają kadrze kierowniczej, strategicznej pole manewru albo dobre,
albo złe. Pole w płaskich strukturach jest najlepsze.
Od struktury zależy strategia firmy.
Modele analizy strategicznej – związek pomiędzy strategią, polityką,
a decyzjami pozwalają odpowiedzieć na pytanie czym może stać
się przedsiębiorstwo.
Modele analizy strategicznej łączy się z polityką przez strukturę i tożsamość.
Tożsamość – zbiorowe wyobrażenie na temat tego czym jest firma
dla pracujących w niej ludzi.
Misja organizacyjna – tym czym jest dla klientów
(zbiorowe wyobrażanie na temat).
Zarządzanie strategiczne – to kierowanie rozwojem organizacji w długim
okresie, nastawione na wykorzystanie szans i unikanie zagrożeń pojawiających
się w jej otoczeniu.
Zarządzanie strategiczne:
I. Długi horyzont planów,
II. Koncentracja na otoczenie (bliższe, dalsze),
III. Stałe badanie (diagnozowanie zmian) demograficzne, ekonomiczne,
IV. Otwartość na informacje,
V. Akceptacja częściowej nieprzewidywalności otoczenia,
VI. Korzystanie – dostęp – tolerancja informacji.
Zarządzanie strategiczne podpowiada kierownictwu firm:
Wykres II.
SCHEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
otoczenie
szansę
zagrożenia
opcje wybór programy
strategiczne strategiczny strategiczne realizacja
przedsiębiorstwo
silne i słabe strony
KONTROLA STRATEGICZNA
Proces zarządzania strategicznego składa się z trzech etapów:
I. Analiza strategiczna:
- Analiza otoczenia,
- Analiza firmy,
- Analiza oceny pozycji strategicznej.
II. Planowanie strategiczne:
- rozważanie opcji strategicznych,
- wybór celów i sposobów realizacji strategii,
- opracowanie planu strategicznego.
III. Realizacja strategii:
- dostosowanie struktury organizacyjnej i procedur do strategii,
- procesy informacyjne – decyzja,
- kontrola strategiczna.
Strategia – to programy działań określające główne misje i cele organizacji oraz sposób
ich osiągania.
Wybierając strategię – zastanawiamy się nad tym co jest korzystne dla przedsiębiorstwa!
· Dywersyfikacja pionowa czy koncentracja,
· Integracja pionowa czy alianse strategiczne,
· Wolny wzrost, czy szybki wzrost (ekspansja) itp.
Def. Strategii – (A.D.CHANDLER 1972)
Strategia (definicja klasyczna) – proces określania długofalowych celów i zamierzeń organizacji oraz przyjęcie kierunków działania, a także alokacji zasobów koniecznych
do zrealizowania tych celów.
Strategia jako „5P” H.MINTZBERG’A:
P - plan, P - wzór, P – sterowanie (PLOY), P – pozycja konkurencyjna w otoczeniu,
P – postrzeganie swej pozycji w przyszłości (PERSPECTIVE). Strategia może stanowić
tu zamierzony plan.
Strategia – jako tworzenie unikatowej i wartościowej pozycji firmy za pomocą
odmiennego od rywali zestawu działań (M.E.PORTER, 1996).
Definicje strategiczne (zbiorem działań jako podejście).
1. CZYNNOŚCIOWE
2. STRUKTURALNE
3. WYNIKOWE – plan, wzorzec, regóła.
Cel, zasoby, otoczenie, wzór, plan postępowania działania.
Relacje w zarządzaniu strategicznym, umiędzynarodowione – kilka państw, globalizacja.
Stopniowanie cały świat
Różnica polega na
zasięgu.
W rozumowaniu strategicznym służą układy, kluczowym słowem
jest słowo konkurencja.
15.10.01
Strategia korporacyjna – odnosi się do przedsiębiorstwa.
Strategia biznesu – odnosi się do sektora.
SEKTOR – to część przemysłu (branży) grupujące przedsiębiorstwo, produkujące wyroby lub świadczące usługi o podobnym przeznaczeniu.
Kryteria sektora:
Grupa strategiczna – składa się z rywalizujących ze sobą firm, które reprezentują
podobne podejście w prowadzeniu walki konkurencyjnej na rynku.
wysoka
Renault
cena GMR FIAT
jakości Ford E
inne FSM
FSO
Niska
Niewielka segmenty obsługiwanego wiele
rynku
Mapa grup strategicznych w sektorze samochodów osobowych w Polsce w 1993r.
Misja – firmy to przedmiot aspiracji, czyli trwałych dążeń wyznaczających zakres działalności firmy. Misja pozwala nam określić po co firma istnieje, przeznaczenie
firmy, co powinna robić, co chce osiągnąć oraz jakie i czyje potrzeby zaspokaja.
Misja – wyobrażenie przyszłego stanu organizacji, której firma chce osiągnąć
w określonym czasie.
Cele – to przyszły, pożądany stan lub rezultat działania organizacji.
To rodzaj operacji nie określonych zadań firmy, ale w długim okresie czasu,
np. 8-10 lat. Cele muszą być precyzyjne, zrozumiałe i akceptowane przez uczestników organizacji. Cele muszą być realne i nie mogą być sprzeczne.
Zadania – części celu precyzyjnie wyodrębnione do wykonania w określonym
czasie i przez wskazane osoby.
Cele firmy (British Airways):
- lider światowy na głównych liniach przewozowych
- bezpieczeństwo
- mocna pozycja finansowa
- zapewnienie serwisu na najwyższym poziomie i szeroka oferta usług
- ukierunkowanie na klienta
- sukces poprzez załogę
- niezawodność i solidarność.
Myślenie strategiczne – to skomplikowany intelektualnie proces, w którym uczestniczy przedsiębiorstwo i ludzie z nim związani. Wymaga zakodowania w świadomości menadżerów, że zmiana to stan normalny. Menadżer musi być przygotowany
do podejmowania ryzyka i działania w warunkach niepewności.
Cele myślenia strategicznego (charakterystyka):
- oznacza, że poznając jakąś sytuację, wybieganie myślą o wiele lat naprzód,
- stosowanie metod analizy i planowania, umożliwiających gromadzenie informacji,
- nie przywiązywanie się do już raz opracowanych planów, posiadanie woli
ustawicznych zmian tworzenia nowych wizji, które kształtują się pod wpływem
przekształceń w otoczeniu,
- umiejętne podejmowane ryzyka i godzenie się z niepewnością działania,
- wykazywanie gotowości do wprowadzania nowych metod działania,
- akceptowanie działania w wielo kulturowym otoczeniu.
Strategia jest bazą do sformułowania zadań w różnych obszarach
funkcjonowania organizacji.
Etapy zarządzania strategicznego:
I. lata 1965-74 – względna stabilność otoczenia i tendencji do wzrostu organizacji, państwo dobrobytu, poszukiwanie nowych rynków (strategia dywersyfikacji); planowanie długookresowe;
II. lata 1975-79 – nowe metody, prognozowania przyszłości, wielo narodowości;
III. lata 1980-86 – lata ograniczeń i wymuszonej racjonalizacji, zaczęły się w serwisie mini recesje; metody japońskie, wzory japońskie, czasy „to tal guality menegements”; uczestnictwo we wdrożeniu strategii rozszerzano na cały personel.
IV. ...
misiek20go