Kategoryzacja hoteli.doc

(37 KB) Pobierz
Kategoryzacja hoteli

Kategoryzacja hoteli

Przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, przedsiębiorca jest obowiązany uzyskać zaszeregowanie tego obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii a następnie zgłosić ten obiekt do ewidencji.

Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach mają obowiązek informowania właściwego organu o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego oraz o zakończeniu świadczenia usług hotelarskich.

Jeżeli obiekt hotelarski przestał spełniać wymagania określone dla rodzaju i kategorii, właściwy organ dokonuje z urzędu zmiany rodzaju lub kategorii obiektu bądź uchyla decyzję o zaszeregowaniu obiektu do określonego rodzaju.

Jeśli obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie nie spełnia określonych wymagań, organ prowadzący ewidencję obiektu może nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień.

Nazwy rodzajów i oznaczenia kategorii obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej i mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do obiektów hotelarskich w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997r.

Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie mogą do oznaczenia obiektów hotelarskich, obok nazw rodzajów określonych w ustawie, stosować inne nazwy.
W obiektach hotelarskich należy umieścić w widocznym miejscu:

1.     nazwę oraz siedzibę oraz imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie

2.     tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu

3.     informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami

4.     informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych

 

Informacje nr 2 i 4 należy umieścić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego.

Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu.

Wykaż wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu, a także pełny cennik usług powinny być udostępnione na żądanie klienta.

 

 

 

 

 

 

Kategoryzacja obiektu hotelarskiego

 

Wymagane dokumenty:

·         wniosek o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do wskazanego przez stronę rodzaju i kategorii

·         opis obiektu

·         arkusz deklarujący spełnienie przez obiekt wymogów obligatoryjnych dla wnioskowanego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego

·         arkusz deklarujący spełnienie przez obiekt wymogów dotyczących przystosowania obiektu dla osób niepełnosprawnych

·         decyzja o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu lub decyzja o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 01.04.1995 r., które utraciły wymienione dokumenty, opinia rzeczoznawcy budowlanego stwierdzająca bezpieczeństwo użytkowania obiektu

·         dokumenty potwierdzające przeprowadzenie okresowych kontroli/książka obiektu budowlanego z wpisami d/t okresowych kontroli, o których mowa

·         opinia właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej

·         opinia właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego

·         wpis do rejestru zabytków lub inny dokument potwierdzający zabytkowy charakter obiektu

·         opinia wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzająca, że spełnienie danych wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe

·         zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny

Opłaty skarbowe:

§         5.00 PLN na wniosek

§         0,50 PLN na każdy załącznik

Opłaty administracyjne:

Opłata kategoryzacyjna w wysokości:

o        150% miesięcznej stawki najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami

o        100% najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami

o        80% najniższego wynagrodzenia - dla oceny kempingów

o        60% najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi

o        50% najniższego wynagrodzenia - dla oceny domów wycieczkowych

o        40% najniższego wynagrodzenia - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi

o        30% najniższego wynagrodzenia - dla oceny schronisk

o        10% najniższego wynagrodzenia - dla oceny schronisk młodzieżowych i pól biwakowych

Termin i sposób załatwienia:

·         termin: do 30 dni

·         sposób załatwienia: postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej

Podstawa prawna:

1.     ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych

2.     rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13.06.2001r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie

3.     rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego

4.     ustawa z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane

5.     ustawa z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

6.     ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej

Tryb odwoławczy:

Stronie przysługuje od wydanej decyzji odwołanie do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w terminie 14 dni od daty doręczenia, wnoszone za pośrednictwem Marszałka województwa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin