Kategoryzacja hoteli
Przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, przedsiębiorca jest obowiązany uzyskać zaszeregowanie tego obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii a następnie zgłosić ten obiekt do ewidencji. Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach mają obowiązek informowania właściwego organu o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego oraz o zakończeniu świadczenia usług hotelarskich. Jeżeli obiekt hotelarski przestał spełniać wymagania określone dla rodzaju i kategorii, właściwy organ dokonuje z urzędu zmiany rodzaju lub kategorii obiektu bądź uchyla decyzję o zaszeregowaniu obiektu do określonego rodzaju. Jeśli obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie nie spełnia określonych wymagań, organ prowadzący ewidencję obiektu może nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień. Nazwy rodzajów i oznaczenia kategorii obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej i mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do obiektów hotelarskich w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997r. Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie mogą do oznaczenia obiektów hotelarskich, obok nazw rodzajów określonych w ustawie, stosować inne nazwy. W obiektach hotelarskich należy umieścić w widocznym miejscu:
1. nazwę oraz siedzibę oraz imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie
2. tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu
3. informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami
4. informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych
Informacje nr 2 i 4 należy umieścić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego. Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu. Wykaż wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu, a także pełny cennik usług powinny być udostępnione na żądanie klienta.
Kategoryzacja obiektu hotelarskiego
Wymagane dokumenty:
· wniosek o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do wskazanego przez stronę rodzaju i kategorii
· opis obiektu
· arkusz deklarujący spełnienie przez obiekt wymogów obligatoryjnych dla wnioskowanego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego
· arkusz deklarujący spełnienie przez obiekt wymogów dotyczących przystosowania obiektu dla osób niepełnosprawnych
· decyzja o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu lub decyzja o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 01.04.1995 r., które utraciły wymienione dokumenty, opinia rzeczoznawcy budowlanego stwierdzająca bezpieczeństwo użytkowania obiektu
· dokumenty potwierdzające przeprowadzenie okresowych kontroli/książka obiektu budowlanego z wpisami d/t okresowych kontroli, o których mowa
· opinia właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej
· opinia właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego
· wpis do rejestru zabytków lub inny dokument potwierdzający zabytkowy charakter obiektu
· opinia wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzająca, że spełnienie danych wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe
· zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny
Opłaty skarbowe:
§ 5.00 PLN na wniosek
§ 0,50 PLN na każdy załącznik
Opłaty administracyjne: Opłata kategoryzacyjna w wysokości:
o 150% miesięcznej stawki najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami
o 100% najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami
o 80% najniższego wynagrodzenia - dla oceny kempingów
o 60% najniższego wynagrodzenia - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi
o 50% najniższego wynagrodzenia - dla oceny domów wycieczkowych
o 40% najniższego wynagrodzenia - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi
o 30% najniższego wynagrodzenia - dla oceny schronisk
o 10% najniższego wynagrodzenia - dla oceny schronisk młodzieżowych i pól biwakowych
Termin i sposób załatwienia:
· termin: do 30 dni
· sposób załatwienia: postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej
Podstawa prawna:
1. ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych
2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13.06.2001r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie
3. rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego
4. ustawa z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane
5. ustawa z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
6. ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje od wydanej decyzji odwołanie do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w terminie 14 dni od daty doręczenia, wnoszone za pośrednictwem Marszałka województwa.
basia1122