zjawisko ho. - w dyskursach naukowych i społecznych; pracalicecj.- homoseks.pdf

(205 KB) Pobierz
Problematyka zjawiska homoseksualizmu2
Beata Raczkiewicz
Zjawisko homoseksualizmu w dyskursach naukowych i społecznych.
I. Problematyka zjawiska homoseksualizmu. Zarys wielowymiarowy.
1. Próba zdefiniowania
Definicja terminu "homoseksualizm" wydaje się być stosunkowo jasna:
"Homoseksualizm oznacza wyłączne lub prawie wyłączne ukierunkowanie zainteresowań i
potrzeb seksualnych na osoby własnej płci, w połączeniu z zachowaniami o charakterze
homoseksualnym, przy nieskrępowanej moŜliwości swobodnego wyboru partnera
erotycznego" 1 . Jednak jest to wyjaśnienie bardzo ogólne i znacznie uproszczone a istota
samego zjawiska i związanych z nim treści jest niewątpliwie o wiele bardziej skomplikowana
i implikuje w sobie szereg problematycznych kwestii naukowych, politycznych, społecznych,
kulturowych, prawnych, religijnych i innych. Problem homoseksualizmu i oceny aktów
homoseksualnych jest coraz częściej tematem oŜywionej dyskusji publicznej.
Homoseksualizm, choć istnieje od zawsze, stał się przedmiotem szczególnego
zainteresowania ekspertów rozmaitych dyscyplin, a tym samym intensywnych badań
naukowych stosunkowo niedawno. Doprowadziło to do powstania całego mnóstwa
róŜnorodnych, rozbieŜnych jak teŜ nachodzących na siebie koncepcji, teorii i definicji
dotyczących homoseksualizmu oraz pojęć odnoszących się do niego.
Trudności związane ze zdefiniowaniem tego zjawiska wynikają głównie z tego, Ŝe "
w istocie, bowiem homoseksualizm ma rozmaite cechy charakterystyczne, zaleŜne od
sytuacji poszczególnych osób oraz od kontekstu społeczno-kulturowego" 2 .
2. Kontrowersje pogl ą dowe
Bardzo często zdarza się, Ŝe osoby zainteresowane problematyką homoseksualizmu
przyjmują jednostronną perspektywę ujęcia problemu oraz poszczególną definicję, która
wydaje się być uŜyteczną w potwierdzeniu ich wywodów na ten temat, co prowadzi do
powstania wielu nieporozumień, kontrowersji oraz fałszywych sądów. Wszelkie próby
analizy, ze względu na złoŜoność zjawiska oraz związanych z nim procesów, których
dynamika okazuje się skomplikowana i niełatwa w interpretacji, powinny wiązać się z
koniecznością zastosowania uzupełniających się wzajemnie metod o charakterze
interdyscyplinarnym. Wszelkie zaś "teorie naukowe naleŜy osądzać porównując je z teoriami
alternatywnymi" 3 .
S. Dulko, M. Lew-Starowicz, Z. Lew-Starowicz, Homoseksualizm, [w:] Homoseksualizm. Perspektywa
interdyscyplinarna, B. Kowalska, K. Slany, M. Śmietana (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005, s.
39.
2 G. Piana, Homoseksualizm i transseksualizm, [w:] Homoseksualizm. Dokumenty Ko ś cioła, opracowania,
rozmowy, ś wiadectwa, T. Huk (red.), Verbinum, Warszawa 2000, s. 195.
3 J. M. Bailey, R. C. Pillard, Homoseksualizm jest wrodzony, [w:] Kobiety, m ęŜ czy ź ni i płe ć . Debata w toku, M.
Roth Walsh (red.), IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 226.
1
 
RozwaŜania dotyczące zagadnienia homoseksualizmu naleŜałoby rozpocząć od
"uporządkowania" pewnych kluczowych pojęć z nim związanych. Jednak sama próba
podjęcia się takiego "uporządkowania", ze względu na skomplikowany charakter zjawiska
stwarza niemałe trudności.
Niektórzy badacze przypisują określenie "homoseksualizm" nie tylko trwałym
preferencjom, ale takŜe róŜnym formom homoseksualnych zachowań takich jak:
homoseksualizm zastępczy, młodzieńczy, słaba identyfikacja płci czy róŜne zespoły
dezaprobaty płci itp.; inni z kolei łączą go z osobami, które nie przejawiają zachowań
homoseksualnych, ale ujawniają związane z nimi fantazje i pragnienia. Obok terminu
"homoseksualista" coraz częściej występują określenia takie jak: "gej" czy "lesbijka",
oznaczające odpowiednio męŜczyznę lub kobietę o orientacji homoseksualnej. Bardzo często
w literaturze przedmiotu oraz w dyskusjach na temat homoseksualizmu pojęcia "gej" i
"homoseksualista" uŜywane są zamiennie. Jednak w znaczeniu tych pojęć tkwi pewne istotne
rozróŜnienie. Określenie "homoseksualny" dotyczy jedynie zachowania oraz pociągu
seksualnego człowieka, natomiast pojęcia "gej" i "lesbijka" określają toŜsamość i dotyczą
jednostek w pełni świadomych swoich homoseksualnych preferencji. " Homosexual 4 odnosi
się do pociągu płciowego do osób tej samej płci, bez względu na to, czy jest on wyraŜany w
zachowaniu seksualnym, czy nawet świadomie uznawany. Gay jest terminem starszym i
węŜszym, odnoszącym się głównie do świadomości i akceptacji homoseksualnej orientacji i
do pewnego stopnia - do dzielenia się tą świadomością z innymi" 5 . "Być gejem oznacza być
wolnym od wątpliwości, które moŜe wzbudzać fakt, Ŝe się jest zorientowanym
homoseksualnie. Najlepszą oznaką tego uwolnienia się jest nieograniczanie się w
kształtowaniu swojej osobowości, w pracy, w zabawie i we współŜyciu z osobą kochaną do
stereotypu (...). Oznacza to zdolność dociekania swoich preferencji i pragnień w rolach
seksualnych, gdzie dokonuje się wyborów bez obowiązku kształtowania osobowości
dopasowanej do nich w innych sferach Ŝycia, aby w ten sposób role te usprawiedliwić czy
wytłumaczyć. W istocie oznacza to przekonanie, Ŝe w kaŜdym człowieku moŜe istnieć
jakakolwiek orientacja i preferencja seksualna" 6 .
Zdaniem niektórych seksuologów powaŜne znaczenie dla rozpoznania
homoseksualizmu ma motywacja homoerotyczna, czyli homoseksualność, a sam rodzaj
praktyk i zachowań homoseksualnych nie musi być zgodny z preferencjami
homoseksualnymi. "Jeszcze trudniejsza okazuje się z kolei moŜliwość określenia
Z ang. homoseksualny, homoseksualista ( -tka); W większości opracowań polskich terminologia związana z
problematyką homoseksualności, zostaje podawana w oryginale. Wynika to z faktu, Ŝe pewne kwestie,
oczywiste dla autorek i autorów wersji oryginalnej, mogą nie być równie oczywiste dla polskiego czytelnika.
Tematyka z zakresu gender studies, która odgrywa wielką rolę w badaniach nad homoseksualizmem i
powiązaną z nim problematyką seksualności w ogóle, jest w Polsce stosunkowo nowa a niektóre z oryginalnych
terminów w ogóle nie mają właściwych polskich odpowiedników, inne zaś (takie jak gej, gender, queer itp.)
zaczynają juŜ funkcjonować w naszym języku w swojej wersji oryginalnej. Omawiając zjawisko
homoseksualizmu nieodzownymi wydają się być odniesienia do teorii queer i opracowań z zakresu studiów
lesbijsko-gejowskich, które zamierzam poczynić w dalszej części mojej pracy. Dorobek wyŜej wymienionych
studiów, w Polsce dopiero zostaje przyswajany, a większość literatury przedmiotu wciąŜ nie moŜe się doczekać
swego polskiego wydania. Z tego względu terminologię zawarta w anglojęzycznych opracowaniach i
wydaniach zagranicznych, z których po części będę korzystać, pozostawię w większości w formie oryginalnej,
nadając jej w razie konieczności charakter opisowy lub odwołując się do polskich opracowań specjalistycznych
z tej dziedziny, w celu uniknięcia błędów merytorycznych oraz pułapki interpretacyjnej wynikającej z
nieścisłości translatorskich.
5 R. Woods OP, O miło ś ci, która nie umiała wymówi ć swojego imienia, Rebis, Poznań 1993, s. 24.
6
G. Weinberg, Ludzie zorientowani homoseksualnie w społecze ń stwie, Softpress, Poznań 1991, s. 42.
4
wyznaczników postawy homoseksualnej , a to z powodu rozmaitości poziomów, na których
następuje określenie własnej toŜsamości; poziomów, które nie ujawniają się w "stanie
czystym", ale przeplatają się wzajemnie czy wręcz mieszają" 7 . Jak wcześniej wspomniałam
badania dotyczące orientacji seksualnej jako takiej w tym orientacji homoseksualnej
wywołują kontrowersje na polu naukowym, często zawierają wiele niejasności. Wynika to z
faktu, iŜ róŜni badacze biorą pod uwagę róŜne kryteria i definicje w rezultacie osiągają
róŜniące się wzajemnie wyniki, rozbieŜne stwierdzenia, dane i poglądy na ten temat.
I tak na przykład, jak ukazuje dr Alicja Długołęcka w swojej pracy dotyczącej
kształtowania się toŜsamości homoseksualnej 8 , jeśli homoseksualizm jest definiowany
równieŜ jako fantazjowanie o stosunkach seksualnych z osobą tej samej płci to 25-40%
męŜczyzn i 10-20% kobiet jest zorientowana homoseksualnie (wg badań Kinsey'a). Z kolei
badania oparte na innej definicji, z której wynika, Ŝe koniecznym warunkiem orientacji
homoseksualnej jest przeŜycie orgazmu podczas stosunku seksualnego z osobą tej samej płci,
dowodzą, Ŝe 5-10% męŜczyzn i 1-3% kobiet przejawia orientację homoseksualną. Tu, jak
zauwaŜa Długołęcka pojawia się sprzeczność. Definicja, na której oparto powyŜsze
stwierdzenie nie uwzględnia, bowiem osób heteroseksualnych, które podejmują się praktyk
homoseksualnych, a w przypadku, których trudno mówić o homoseksualizmie, skoro ich
nastawienie jest heteroseksualne. Natomiast z załoŜenia, Ŝe homoseksualizm jest wyłączną
lub prawie wyłączną preferencją erotyczną w odniesieniu do osób własnej płci, wynika, Ŝe 1-
4% męŜczyzn oraz 1% kobiet to osoby homoseksualne. Przy takim jednak załoŜeniu w
badaniach zostają pominięte osoby, które nie są wyłącznie homo- lub heteroseksualne. "Te
badania, które uwzględniają przeszłość erotyczną, oczekiwania i pragnienia na przyszłość, a
przede wszystkim sposób patrzenia na własną seksualność, wykazują, Ŝe róŜnorodność
preferencji seksualnych jest bardziej złoŜona, niŜ się wydaje, i tym trudniejsze jest
posługiwanie się podstawowymi pojęciami - niejednokrotnie trzeba tworzyć nowe. (...)
Orientację seksualną określa się w kilku wymiarach, a nie jedynie w wymiarze zachowań
homoseksualnych" 9 .
PowyŜsze próby przybliŜenia tylko podstawowych pojęć z zakresu problematyki
związanej ze zjawiskiem homoseksualizmu wykazują juŜ trudności z jego ujmowaniem i
ogólnym definiowaniem oraz dowodzą konieczności przedstawiania go w zarysie
wielowymiarowym. "MoŜna więc ostatecznie stwierdzić, Ŝe homoseksualizm widzieć trzeba
w obrębie obszaru kulturowego w całym jego skomplikowanym bogactwie; tylko w ten
sposób moŜna uchwycić wszystkie aspekty, które charakteryzują to zjawisko, a zarazem
sformułować hipotezę interpretacyjną (...)" 10 .
3. Subiektywistyczne uj ę cia zjawiska homoseksualizmu i ich wpływ na kształtowanie
opinii oraz postaw społecznych.
Ze względu na złoŜoność oraz wieloaspektowość zjawiska, uwikłanego w
skomplikowany splot wzajemnie powiązanych czynników o rozmaitej naturze i znaczeniu,
G. Piana, op.cit., s. 198.
8 A. Długołęcka, Kształtowanie si ę to Ŝ samo ś ci homoseksualnej, [w:] Homoseksualizm. Perspektywa
interdyscyplinarna, B. Kowalska, K. Slany, M. Śmietana (red.), Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005, s.
54-74.
9 Ibidem , s. 56.
10
G. Piana, op. cit., s. 197.
7
istnieje moŜliwość wyolbrzymiania istoty poszczególnych z nich. W zaleŜności od logiki,
jaką dyktują przesłanki ideologiczne, nieułatwiające nigdy obiektywnej oceny, powstają
coraz to róŜne teorie dotyczące homoseksualizmu i problemów z nim związanych.
Sprzeczne opinie naukowe oraz rozbieŜności w definiowaniu i przedstawianiu zjawiska
w specjalistycznych publikacjach powodują, Ŝe osoby poszukujące informacji na ten temat
często pozostają w rozterce. Jak wykazują badania opinii publicznej - wiedza Polaków na
temat homoseksualizmu jest bardzo skromna i powierzchowna. Jej brak często łączy się z
postawą odrzucenia i dyskryminacji w stosunku do osób homoseksualnych.. Egzemplifikacją
powyŜszego stwierdzenia mogą być badania przeprowadzone wśród studentów medycyny
przez K. Boczkowskiego, który podczas wygłaszania swych wykładów o tematyce związanej
z determinacją i róŜnicowaniem płci, zauwaŜył jak niewiele wiedzą oni na temat
homoseksualizmu, a co więcej jak mylne mają na ten temat poglądy. Stwierdził on równieŜ,
Ŝe postawa, jaką w większości przyjmują, wynika z zupełnego niezrozumienia problemu. 11
4. Stereotypizacja
Niski stan wiedzy na temat homoseksualizmu wykorzystują często róŜnego rodzaju
środowiska radykalne (jak np. przedstawiciele Kościoła, politycy ugrupowań pro-rodzinnych
i inni) narzucając ludziom nieświadomym istoty problemu, swój własny punkt widzenia, w
celu uzyskania poparcia dla własnej ideologii. Sposób przedstawiania homoseksualizmu
związany jest wtedy z nietolerancyjnym światopoglądem i wrogością w stosunku do
rzekomej "inności" osób homoseksualnych oraz przyczynia się do utrwalania szkodliwych
stereotypów, w odniesieniu do jednostek zorientowanych homoseksualnie jak równieŜ w
szerszym aspekcie - do ogółu osób homoseksualnych jako grupy ludzi "odmiennych".
Jak wiadomo taki stereotyp "moŜe stać się właściwym stereotypem społecznym wtedy,
gdy zacznie być podzielany przez większą liczbę osób i wywodzi się z relacji między
grupami społecznymi i całymi społecznościami. Tak rozumiane stereotypy mają charakter
społeczny, gdyŜ są to obrazy wytworzone przez całą zbiorowość oraz dotyczą całej
zbiorowości (...) W sytuacji funkcjonowania stereotypów jednostka jest oceniana nie na
podstawie swych własnych cech, lecz na podstawie zniekształconych przekonań co do
właściwości grupy, do której jednostka naleŜy" 12 .
Na kształtowanie się postaw wobec homoseksualizmu i opinii na tematy z nim związane
wpływ mają przede wszystkim funkcjonujące stereotypy. Osoby orientacji homoseksualnej
stają się więc łatwo obiektem stereotypizacji. W społeczeństwie występują pewne obiegowe,
nieweryfikowalne opinie na temat pewnych specyficznych właściwości psychologicznych
gejów i lesbijek, ich sposobu bycia, miejsca w psychopatologii i tym podobne.
11 Obserwacje z przeprowadzonych badań K. Boczkowskiego znajdują się w ksiąŜce jego autorstwa
poświęconej homoseksualizmowi (K.Boczkowski, Homoseksualizm, b.d., Warszawa 1998.) (za: J. Augustyn,
Integracja seksualna. Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu własnej seksualno ś ci , Wydawnictwo WAM,
Kraków 1998, s. 257.)
12 D. Majka-Rostek, Mniejszo ść kulturowa w warunkach pluralizacji. Socjologiczna analiza sytuacji
homoseksualistów polskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, s. 44.
Uzasadniona wydaje się być tu konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na samą
naturę stereotypu jako struktury poznawczej oraz na jego funkcjonalną rolę w kształtowaniu
wyobraŜeń i opinii społecznych. 13
Z punktu widzenia nauk społecznych – stereotypy funkcjonują na płaszczyźnie
dwuwarstwowej:
1. Po pierwsze istnieją w umyśle danej jednostki,
2. Po drugie stanowią integralną część struktury społecznej, wspólną dla ludzi naleŜących do
danej kultury/ społeczności.
W związku z funkcjonowaniem pewnych typowych, podzielanych przez większość członków
społeczeństwa opinii – rozpowszechniają się:
- uprzedzenia – emocjonalne komponenty postaw, czyli negatywne, wrogie ustosunkowania
wobec ludzi wyodrębnionych na podstawie grupowej przynaleŜności;
- stereotypy – poznawcze komponenty postaw, a zatem uogólnienia i generalizacje dotyczące
całej grupy – niezaleŜnie od rzeczywistego zróŜnicowania poszczególnych członków tej
grupy. ChociaŜ z punktu widzenia współczesnej psychologii „osób homoseksualnych nie
łączy nic oprócz poŜądania seksualnego skierowanego ku partnerowi tej samej płci” 14 w
obrębie dyskursów publicznych i w opinii społecznej wciąŜ generalizowane są wizerunki
homoseksualistów, jako grupy ludzi, której członkowie charakteryzują się szerokim
spektrum tych samych cech. W sytuacji takiego funkcjonowania stereotypów jednostka
(homoseksualna) jest oceniana na podstawie błędnych przeświadczeń, co do właściwości
ogółu osób homoseksualnych jako grupy łatwo dającej się wyodrębnić na podstawie
pewnych wspólnych cech.
Wraz z uprzedzeniami i stereotypami rozpowszechnia się takŜe, a moŜe przede wszystkim
wynikające z dwóch powyŜszych postaw:
- zjawisko dyskryminacji – behawioralny komponent postawy, jest ono nieuzasadnionym i
zdecydowanie krzywdzącym działaniem, skierowanym przeciwko członkom danej grupy na
podstawie – wyłaniającej się z wcześniej wymienionych uprzedzeń i stereotypów – ich
grupowej przynaleŜności.
Jak zauwaŜa Lew-Starowicz –bardzo powszechne są mylne opinie i uogólnienia dotyczące
homoseksualistów w naszym społeczeństwie. Pomimo rosnącej edukacji i
rozpowszechniania się tych tematów w publikacjach, nadal utrzymują się stereotypowe,
często niedorzeczne obrazy gejów i lesbijek.
13 Na podstawie art. R. Kowalczyk, M. Mirocha, T. Potaczek, Stereotypy a orientacja seksualna. Obraz
„typowego” geja i lesbijki w oczach młodych m ęŜ czyzn, [w:] Parametry po Ŝą dania. Kultura odmie ń ców wobec
homofobii, T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora (red.), wyd. Universitas, Kraków 2006, s.89-98.
159562311.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin