Ochrona konsumentów
KONSUMENT – osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej z bezpośrednio z jej działalnością gospodarcza lub zawodową.
Rozwój ochrony konsumenta na świecie i w Polsce.
Przyczyny rozwoju ochrony konsumenta:
· Rozwój cywilizacyjny świata
· Wzrost tempa zamożności ludności
· Wzrost aspiracji społecznych
· Niebezpieczne lub wadliwe wyroby (lub usługi)
· Nieuczciwe praktyki handlowe
Geneza Ochrony konsumenta
· 1960 r. – międzynarodowa organizacja związków konsumenckich (od 1995 – Consumers International)
· 15.03.1962 r. – prezydent John F. Kennedy – projekt ustawy o prawa wach konsumentów (Consumer Bill of Rights) „z definicji wszyscy jesteśmy konsumentami…”
15 marca – jest uznane jako święto praw konsumenta (WCRD – World Costumers Rights Day)
Prawa konsumenta:
· Prawo do bezpieczeństwa,
· Prawo do rzetelnej informacji,
· Prawo wyboru,,
· Prawo do tego, by głos konsumenta był słyszalny.
Geneza – rezolucja rady z 14 kwietnia 1975 roku w sprawie wstępnego programu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej dotyczącego polityki ochrony i informowania konsumentów. Założenia rezolucji z 14 kwie. 1975r:
· Prawo do ochrony zdrowaiz i bezpieczeństwa,
· Prawo do ochrony interesów ekonomicznych,
· Prawdo rekompensaty (prawo dostępu do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń),
· Prawo do informacji i edukacji,
· Prawo do reprezentacji.
9. kwietnia 1985 r. – Wytyczna Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w sprawie ochrony konsumentów.
Formalne względy wdrażania ochrony konsumenta po polityki i prawa polskiego:
POLSKA: 1989 rok – okres transformacji gospodarczej à zmiany polityczne, gospodarcze à wkroczenie na drogę gospodarki rynkowej.
Reguła „4C” (4K)
Reguła „4C”
Reguła „4k”
Produkt
costumeer
Korzyść
Cena
cost
Koszt
Dystrybucja
convienience
Komfort
Promocja
comunication
Komunikacja
Szanse
Zagrożenia
· Lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców
· Niższe ceny,
· Pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb nabywców,
· Pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji, środkach promocji.
· Pozorne nowości
· Świadome obniżanie produktów
· Dywersyfikacja asortymentu podaży towarów,
· Nieprzejrzystość rynku.
· :tricki ceowe”
· Kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumentów,
· Zbyt wielu pośredników,
· Zbyt duża marża handlowa,
· Nadmiar ilości reklam
· Agresywności i nieuczciwość reklam,
· Promocja składania do zakupu towarów, które w rzeczywistości nie są konsumentowi potrzebne.
Członkowstwo Polski w ONZ – Ratyfikowanie „międzynarodowego paktu Praw Gospodarczych, Społeczny i Kulturalnych”
Układ Europejski o stowarzyszeniu Rzeczy pospolitej Polskiej z Wspólnotami – 16.12.1991r. są tam zawarte 2pkt .
· Art. 68 – istotnym warunkiem wstępnym integracji gospodarczej Polski z WE jest zbliżanie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa WE”/
· Art. 69 – Zasady konkurencji, przepisy i normy techniczne, ochrona konsumenta.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskie
Art. 76 – władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowi, prywatności i bezpieczeństwa oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
ROLA KONSUMENTA NA RYNKU
· jest adresatem działalności promocyjnej przedsiębiorstwa.
· nabywca produkcyjnych dóbr lub świadczonych usług
· Użytkownik nabytych towarów,
PŁASCZYZNY RALIZACJI POLITYKI KONSUMENCKIEJ:
· Legislacyjna,
· Instytucjonalna,
· Inspekcyjno – kontrolna,
· Sądowa
· Informacyjno – edukacyjna.
ZADANIE: wszelkie instytucje organizacje zajmujące się szeroko rozumianą ochroną konsumentów.
Poszukać reklamy wprowadzającej w błąd konsumenta.
Rządowe programy polityki Konsumenckiej w Polsce: 1998-1999; 2000-2001; 2002-2003; 2004-2006; 2007-2013.
„konsument bowiem albo nie jest świadom przysługujących mu praw i możliwości, albo też dysponuj e zbyt nikłą <siłą przebicia> niezbędną do ich realizacji – nieraz żmudnej czasochłonnej”
Prof. Ewa Łętowska, 1978r.
Prawa konsumentów:
· Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa,
· Prawo do rekompensaty (prawo dostępu d efektywnego systemu dochodzenia roszczeń),
· Prawo o informacji i edukacji,
· Prawo do reprezentacji,
· Rawo do Zbica w czystym środowisku,
· Prawo do zaspokojenia podstawowych potrzeb.
wnozcik2007