Ochrona konsumentów - Wd1 - 06.10.09.docx

(17 KB) Pobierz

Ochrona konsumentów

KONSUMENT – osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej z bezpośrednio z jej działalnością gospodarcza lub zawodową.

Rozwój ochrony konsumenta na świecie i w Polsce.

Przyczyny rozwoju ochrony konsumenta:

·         Rozwój cywilizacyjny świata

·         Wzrost tempa zamożności ludności

·         Wzrost aspiracji społecznych

·         Niebezpieczne lub wadliwe wyroby (lub usługi)

·         Nieuczciwe praktyki handlowe

Geneza Ochrony konsumenta

·         1960 r. – międzynarodowa organizacja związków konsumenckich (od 1995 – Consumers International)

·         15.03.1962 r. – prezydent John F. Kennedy – projekt ustawy o prawa wach konsumentów (Consumer Bill of Rights) „z definicji wszyscy jesteśmy konsumentami…”

15 marca – jest uznane jako święto praw konsumenta (WCRD – World Costumers Rights Day)

Prawa konsumenta:

·         Prawo do bezpieczeństwa,

·         Prawo do rzetelnej informacji,

·         Prawo wyboru,,

·         Prawo do tego, by głos konsumenta był słyszalny.

Geneza – rezolucja rady z 14 kwietnia  1975 roku w sprawie wstępnego programu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej dotyczącego polityki ochrony i informowania konsumentów. Założenia rezolucji z 14 kwie. 1975r:

·         Prawo do ochrony zdrowaiz i bezpieczeństwa,

·         Prawo do ochrony interesów ekonomicznych,

·         Prawdo  rekompensaty (prawo dostępu do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń),

·         Prawo do informacji i edukacji,

·         Prawo do reprezentacji.

9. kwietnia 1985 r. – Wytyczna Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w sprawie ochrony konsumentów.

Formalne względy wdrażania ochrony konsumenta po polityki i prawa polskiego:

POLSKA: 1989 rok – okres transformacji gospodarczej à zmiany polityczne, gospodarcze à wkroczenie na drogę gospodarki rynkowej.

Reguła „4C” (4K)

 

Reguła „4C”

Reguła „4k”

Produkt

costumeer

Korzyść

Cena

cost

Koszt

Dystrybucja

convienience

Komfort

Promocja

comunication

Komunikacja

 

Szanse

Zagrożenia

·         Lepsze dostosowanie produkcji do potrzeb różnych segmentów nabywców

·         Niższe ceny,

·         Pełniejsze dostosowanie dystrybucji do potrzeb nabywców,

·         Pełniejsza informacja o produktach, dystrybucji, środkach promocji.

·         Pozorne nowości

·         Świadome obniżanie produktów

·         Dywersyfikacja asortymentu podaży towarów,

·         Nieprzejrzystość rynku.

·         :tricki ceowe”

·         Kupowanie pod wpływem promocji cenowej ilości przekraczającej rzeczywiste potrzeby konsumentów,

·         Zbyt wielu pośredników,

·         Zbyt duża marża handlowa,

·         Nadmiar ilości reklam

·         Agresywności i nieuczciwość reklam,

·         Promocja składania do zakupu towarów, które w rzeczywistości nie są konsumentowi potrzebne.

 

Członkowstwo Polski w ONZ – Ratyfikowanie „międzynarodowego paktu Praw Gospodarczych, Społeczny i Kulturalnych”

Układ Europejski o stowarzyszeniu Rzeczy pospolitej Polskiej z Wspólnotami – 16.12.1991r. są tam zawarte 2pkt .

·         Art. 68 – istotnym warunkiem wstępnym integracji gospodarczej Polski  z WE jest zbliżanie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa WE”/

·         Art. 69 – Zasady konkurencji, przepisy i normy techniczne, ochrona konsumenta.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskie

Art. 76 – władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowi, prywatności i bezpieczeństwa oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

 

ROLA KONSUMENTA NA RYNKU

·         jest adresatem działalności promocyjnej przedsiębiorstwa.

·         nabywca produkcyjnych dóbr lub świadczonych usług

·         Użytkownik nabytych towarów,

 

PŁASCZYZNY RALIZACJI POLITYKI KONSUMENCKIEJ:

·         Legislacyjna,

·         Instytucjonalna,

·         Inspekcyjno – kontrolna,

·         Sądowa

·         Informacyjno – edukacyjna.

 

ZADANIE: wszelkie instytucje organizacje zajmujące się szeroko rozumia ochroną konsumentów.

Poszukać reklamy wprowadzającej w błąd konsumenta.

 

Rządowe programy polityki Konsumenckiej w Polsce: 1998-1999; 2000-2001; 2002-2003; 2004-2006; 2007-2013.

 

„konsument bowiem albo nie jest świadom przysługujących mu praw i możliwości, albo też dysponuj e zbyt nikłą <siłą przebicia> niezbędną do ich realizacji – nieraz żmudnej czasochłonnej”

                                                                                                                              Prof. Ewa Łętowska, 1978r.

 

Prawa konsumentów:

·         Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa,

·         Prawo do ochrony interesów ekonomicznych,

·         Prawo do rekompensaty (prawo dostępu d efektywnego systemu dochodzenia roszczeń),

·         Prawo o informacji i  edukacji,

·         Prawo do reprezentacji,

·         Rawo do Zbica w czystym środowisku,

·         Prawo do zaspokojenia podstawowych potrzeb.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin