Rachunkowość zarządcza wykład 1 06.03.2011
Program:
1) Istota i zakres rachunkowości zarządczej
2) Pojęcie i klasyfikacja kosztów
3) Ewidencja kosztów
4) Rozliczanie kosztów
5) Kalkulacja kosztów
6) Modele rachunku kosztów
7) Rachunek kosztów zmiennych
8) Analiza progu rentowności
9) Budżetowanie kosztów
10) Wykorzystanie informacji kosztowych w kalkulacjach cenowych
Literatura:
1) K. Czeubakowska, W. Gabrusewicz. E.Nowak „Podstawy rachunkowości zarządczej” 2008
2) A. Piosik „Zasady rachunkowości zarządczej” 2006
3) A. Jaruga, W. Nowak, A. Szychta „Rachunkowość zarządcza” 1999 (lub nowsze)
4) Praca zbiorowa pod red. G.K. Świderskiej „Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza”
Egzamin:
Teoria: test jednokrotnego wyboru + zadania z ćwiczeń (2 lub 3); zaliczenie min. 60%; punkty ujemne; dobra odpowiedź +2; błędna -1; brak 0;
Konsultacje:
Budynek A 311
ISTOTA I KLASYFIKACJA KOSZTÓW
Rachunkowość – system informacji ekonomicznych (finansowych i niefinansowych). Wykorzystywany do podejmowania bieżących decyzji gospodarczych.
Rachunek kosztów – proces identyfikowania, gromadzenie, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach, dla dokonywania ocen i podejmowania decyzji przez użytkowników tych informacji.
Koszty można zdefiniować jako wyrażone wartościowo, celowe zużycie zasobów materialnych i niematerialnych oraz pracy żywej, a także pewne wydatki nie odzwierciedlające zużycia (wartościowe, które daje jakiś efekt; zużycie bez efektu to strata), poniesione w danym okresie, w celu osiągnięcia bieżących lub przyszłych korzyści.
Koszty – rozumie się przez to uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru
Kategorie pokrewne:
Wydatek – każdy rozchód środków pieniężnych
Strata – zużycie bez efektu
Strata nadzwyczajna – zużycie bez efektu nastąpiło w przypadku zdarzenia losowego
Koszty i kategorie pokrewne:
Kryterium/Pojęcie
Koszt
Wydatek
Strata nadzwyczajna
Sposób ujęcia
Wartościowo
Zużycie zasobów
Tak
Nie
Okres
Konkretny okres
Korzyści ekonomiczne
?
Zasady ewidencji:
Nie ma żadnych zasad ewidencji wyrażonych w przepisach. Ewidencja – zakładowy plan kont, przyjęte zasady w danej firmie. Musimy je określić w naszej polityce rachunkowości.
Układ ewidencyjny kosztów – zbiór kosztów, który daje określone informacje o kosztach.
Koszty zasadniczej działalności operacyjnej:
a) Wg rodzaju – układ rodzajowy
b) Wg miejsc zużycia (powstawania kosztów) (centra kosztowe) – wydział produkcyjny, wydział działalności pomocniczej, administracja; - układ funkcjonalny
c) Wg nośników kosztów (przedmiotów ewidencji) – „odnoszenie kosztów na dany produkt”
d) Wg punktu widzenia ich reagowania na zmiany wielkości produkcji: koszty stałe i koszty zmienne
EWIDENCJA KOSZTÓW
Warianty ewidencji kosztów działalności podstawowej
Wariant
Ewidencja i rozliczanie kosztów
Wariant I
Ewidencja kosztów tylko w układzie rodzajowym (na kontach zespołu 4 – „koszty według rodzajów i ich rozliczanie”)
Rachunek zysków i strat sporządzony w wariancie porównawczym
Wariant II
Ewidencja kosztów tylko w układzie funkcjonalnym (na kontach zespołu 5 – „koszty według typów działalności i ich rozliczanie”). Układ funkcjonalny kosztów łączy w sobie podział kosztów według dwóch przekrojów klasyfikacyjnych:
· według funkcji,
· według pozycji kalkulacyjnych
Rachunek zysków i strat sporządzony w wariancie kalkulacyjnym
Wariant III
Ewidencja kosztów jednocześnie w układzie rodzajowym i funkcjonalnym (na kontach zespołu „4” i „5”). Kontem, które umożliwia ewidencję kosztów w obu tych przekrojach – jest konto „Rozliczenie kosztów”.
Rachunek zysków i strat sporządzony w wariancie porównawczym lub kalkulacyjnym
ZESPÓŁ 4 – KOSZTY WEDŁUG RODZAJÓW I ICH ROZLICZANIE
400 Amortyzacja
401 Zużycie materiałów i energii
402 Usługi obce
403 Podatki i opłaty
404 Wynagrodzenia
405 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
409 Pozostałe koszty rodzajowe
490 Rozliczenie kosztów
Ewidencja kosztów w układzie funkcjonalnym (wg typów działalności) – (wariant II)
Koszty wg typów działalności:
a) koszty działalności podstawowej (produkcyjnej, handlowej, usługowej)
b) koszty wydziałowe (działalności podstawowej)
c) koszty działalności pomocniczej
d) koszty zakupu
e) koszty sprzedaży
f) koszty ogólnego zarządu
ZESPÓŁ 5 – KOSZTY WEDŁUG TYPÓW DZIAŁALNOŚCI I ICH ROZLICZENIE
500 Koszty działalności podstawowej (bezpośrednie)
526 koszty wydziałowe (pośrednie) (koszty działalności podstawowej)
527 Koszty sprzedaży
528 Koszy zakupu
530 koszty działalności pomocniczej
550 koszty ogólnego zarządu
580 Rozliczenie kosztów działalności
Rozliczenie międzyokresowe kosztów
Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Szczególne cechy
Rozliczenia międzyokresowe
czynne
bierne
Moment postania kosztów
Z góry (we wcześniejszych okresach
Z dołu (w nadchodzących okresach)
Wielkość podlegająca rozliczeniu
Koszty rzeczywiste (poniesione)
Koszty prawdopodobne (planowane)
Rodzaj salda
debetowe
kredytowe
Interpretacja salda
Koszty przyszłych okresów
Rezerwa na koszty przyszłych okresów
Prezentacja w bilansie
aktywa
pasywa
Ewidencja rozliczeń międzyokresowych kosztów – czynnych
Ewidencja rozliczeń międzyokresowych kosztów - biernych
1a, b, b) Planowana rata remontu rocznego...
kosa701