PISP T. 6 CZ.II W..doc

(378 KB) Pobierz

17

 

(1)POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE T. 6 CZ. II W

TEMAT 6. GENEZA I FUNKCJE WYCHOWANIA

Wykład  - 4/4 godziny

I. PRZEDMIOTOWE CELE KSZTAŁCENIA

W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu student powinien:

Umieć:

·         - posługiwać się językiem różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej,

·         - przeprowadzić analizę różnych koncepcji wychowania w zależności od wpływów kulturowych i różnych systemów społecznych,

·         - korzystać z aktualnej literatury i czasopism fachowych w doskonaleniu swoich umiejętności i rozbudowywaniu wiedzy.

Znać:

-         funkcje wychowania,

-         zagadnienia problematyczności, dwuznaczności i niespełnialności wychowania,

-         różne postaci wychowania.

Zapoznać się z:

-         literaturą z zakresu wychowania,

-         problematyką wychowania w różnych krajach itd.

 



(3)II. WYŻSZA SZKOŁA BEZPIECZEŃSTWA

z siedzibą w Poznaniu

SYLABUS PRZEDMIOTU

Rok akademicki 2008/2009

Nazwa przedmiotu:

POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE

Kod przedmiotu: zgodnie z programem kształcenia

Liczba punktów ECTS: 4

Prowadzący wykłady: dr Waldemar ŁAGODOWSKI

Prowadzący ćwiczenia i inne formy zajęć: mgr Natasza STARIK

Rok studiów:   PIERWSZY (I)

Semestr:  DRUGI (II)

Jednostka realizująca przedmiot (Katedra/Zakład):

1.        Katedra Pedagogiki

 

Łączna liczba godzin:40/28

                       w tym:

                   wykłady :20/14

                 ćwiczenia:18/12

        inne formy zajęć:seminarium-2

Charakter przedmiotu: obowiązkowy

Sposób zaliczenia przedmiotu: egzamin  

(4)

Treści kształcenia

Wychowanie a życie społeczne. Geneza wychowania. Wychowanie w różnych kulturach i różnych organizacjach (porządkach) życia społecznego. Wychowanie a rozwój. Funkcje wychowania. Problematyczność (nieoczywistość) wychowania i jej konsekwencje. Co to znaczy, że wychowanie obciążone jest nieusuwalną dwuznacznością i niespełnialnością? Dlaczego wychowanie wymaga zawsze moralnego uprawomocnienia? Wychowanie jako czynność techniczna, jako działanie komunikacyjne oraz jako fakt kulturowy. Instytucje edukacyjne.

(5)

Słowa kluczowe:

Wychowanie, funkcje wychowania,  problematyczność (nieoczywistość) wychowania, dwuznaczność i niespełnialność wychowania, moralne uprawomocnienie wychowania , różne postaci wychowania, instytucje wychowania.

(6)

Literatura podstawowa:

1. Gajda, J.( 2006). Pedagogika kultury w zarysie, Kraków: Impuls

2. Górniewicz, J. (2005.). Teoria wychowania, Olsztyn

3.Gutek, G. L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk.

4. Krüger, H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk.

5. Kubiak-Szymborska, E. (2006). Podstawowe problemy teorii wychowania, Bydgoszcz.

6. Łobocki, M. (2004). Teoria wychowania, Kraków.

7. Manek, A. M. (2004) . Elementy psychologii rozwoju i wychowania, wyd. BEL

8. Nalaskowski, A. (1994). Codzienne błędy w wychowaniu, "Wychowanie na co dzień" 3/1994.

9. Szołtysek, A. F. (2003.).Filozofia pedagogiki. Podstawy edukacji: teoria - metodyka - praktyka, Katowice

10. Wojnar, I .( 2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa.

 

*    pozostawić właściwą

**   obowiązkowy, fakultatywny.

*** egzamin / zaliczenie z oceną.

       …………………………                                                                                                        ………………………………………………             

          data wypełnienia sylabusu                                                                                               podpis prowadzącego przedmiot

 

 

 

(7) III. ROZLICZENIE GODZIN NA TEMATY

 

Nazwa

Tytuły tematów
 

Liczba godzin

Uwagi

Temat

Zajęcie

Razem

S/N

z tego na zajęcia

teoretyczne

praktyczne

6

 

GENEZA I FUNKCJE WYCHOWANIA

4/4

4/4

0

 

7

 

WYCHOWANIE A ŻYCIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ

4/2

4/2

0

 

8

 

WYCHOWANIE W RÓZNYCH KULTURACH I PORZĄDKACH/SYSTEMACH ŻYCIA SPOŁECZNEGO

4/4

4/4

0

 

9

 

PROBLEMATYCZNOŚĆ WYCHOWANIA I JEJ KONSEKWENCJE.

4/2

4/2

0

 

10

 

MORALNE UPRAWOMOCNIENIE WYCHOWANIA.

4/2

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin