17
(1)POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE T. 6 CZ. II W
TEMAT 6. GENEZA I FUNKCJE WYCHOWANIA
Wykład - 4/4 godziny
I. PRZEDMIOTOWE CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu student powinien:
· - posługiwać się językiem różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej,
· - przeprowadzić analizę różnych koncepcji wychowania w zależności od wpływów kulturowych i różnych systemów społecznych,
· - korzystać z aktualnej literatury i czasopism fachowych w doskonaleniu swoich umiejętności i rozbudowywaniu wiedzy.
- funkcje wychowania,
- zagadnienia problematyczności, dwuznaczności i niespełnialności wychowania,
- różne postaci wychowania.
- literaturą z zakresu wychowania,
- problematyką wychowania w różnych krajach itd.
(3)II. WYŻSZA SZKOŁA BEZPIECZEŃSTWA
z siedzibą w Poznaniu
SYLABUS PRZEDMIOTU
Rok akademicki 2008/2009
Nazwa przedmiotu:
POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE
Kod przedmiotu: zgodnie z programem kształcenia
Liczba punktów ECTS: 4
Prowadzący wykłady: dr Waldemar ŁAGODOWSKI
Prowadzący ćwiczenia i inne formy zajęć: mgr Natasza STARIK
Rok studiów: PIERWSZY (I)
Semestr: DRUGI (II)
Jednostka realizująca przedmiot (Katedra/Zakład):
1. Katedra Pedagogiki
Łączna liczba godzin:40/28
w tym:
wykłady :20/14
ćwiczenia:18/12
inne formy zajęć:seminarium-2
Charakter przedmiotu: obowiązkowy
Sposób zaliczenia przedmiotu: egzamin
(4)
Treści kształcenia
Wychowanie a życie społeczne. Geneza wychowania. Wychowanie w różnych kulturach i różnych organizacjach (porządkach) życia społecznego. Wychowanie a rozwój. Funkcje wychowania. Problematyczność (nieoczywistość) wychowania i jej konsekwencje. Co to znaczy, że wychowanie obciążone jest nieusuwalną dwuznacznością i niespełnialnością? Dlaczego wychowanie wymaga zawsze moralnego uprawomocnienia? Wychowanie jako czynność techniczna, jako działanie komunikacyjne oraz jako fakt kulturowy. Instytucje edukacyjne.
(5)
Słowa kluczowe:
Wychowanie, funkcje wychowania, problematyczność (nieoczywistość) wychowania, dwuznaczność i niespełnialność wychowania, moralne uprawomocnienie wychowania , różne postaci wychowania, instytucje wychowania.
(6)
Literatura podstawowa:
1. Gajda, J.( 2006). Pedagogika kultury w zarysie, Kraków: Impuls
2. Górniewicz, J. (2005.). Teoria wychowania, Olsztyn
3.Gutek, G. L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk.
4. Krüger, H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk.
5. Kubiak-Szymborska, E. (2006). Podstawowe problemy teorii wychowania, Bydgoszcz.
6. Łobocki, M. (2004). Teoria wychowania, Kraków.
8. Nalaskowski, A. (1994). Codzienne błędy w wychowaniu, "Wychowanie na co dzień" 3/1994.
9. Szołtysek, A. F. (2003.).Filozofia pedagogiki. Podstawy edukacji: teoria - metodyka - praktyka, Katowice
10. Wojnar, I .( 2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa.
* pozostawić właściwą
** obowiązkowy, fakultatywny.
*** egzamin / zaliczenie z oceną.
………………………… ………………………………………………
data wypełnienia sylabusu podpis prowadzącego przedmiot
(7) III. ROZLICZENIE GODZIN NA TEMATY
Nazwa
Tytuły tematów
Liczba godzin
Uwagi
Temat
Zajęcie
Razem
S/N
z tego na zajęcia
teoretyczne
praktyczne
6
GENEZA I FUNKCJE WYCHOWANIA
4/4
0
7
WYCHOWANIE A ŻYCIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ
4/2
8
WYCHOWANIE W RÓZNYCH KULTURACH I PORZĄDKACH/SYSTEMACH ŻYCIA SPOŁECZNEGO
9
PROBLEMATYCZNOŚĆ WYCHOWANIA I JEJ KONSEKWENCJE.
10
MORALNE UPRAWOMOCNIENIE WYCHOWANIA.
kasiaczek99222